REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Negocjacje w złej wierze

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Umowa fot. Fotolia
Umowa fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje są procesem dynamicznym, czasem długotrwałym, i nie zawsze kończą się porozumieniem stron. Nie oznacza to jednak, że istnieje pełna dowolność ich prowadzenia, a negocjujący godzą się ponieść wszelkie ryzyko, jakie za sobą niesie taka forma dochodzenia do kompromisu.

Wina w kontraktowaniu

Kodeks cywilny przewiduje kilka sytuacji, które określa mianem culpa in contrahendo, czyli winy w kontraktowaniu. Mowa tutaj o winie, co przesądza o odpowiedzialności deliktowej z tego tytułu, a nie kontraktowej – z tej prostej przyczyny, że nie można mówić o umowie, skoro negocjacje nie zakończyły się porozumieniem. Ustawodawca jednak przyjmuje, że strony godząc się na prowadzenie negocjacji przyjmują na siebie inne zobowiązanie: prowadzenia ich w dobrej wierze i dochowania tajemnicy negocjacji, czyli nie ujawniania poufnych danych na temat kontrahenta, których dowiedział się podczas procesu negocjacji.

REKLAMA

Zła wola kontrahenta

Art. 72 §2 przewiduje, że jeśli jedna ze stron prowadziła negocjacje bez zamiaru zawarcia umowy, co oznacza ewidentne opóźnianie działań kontrahenta i wpływa na jego brak możliwości porozumienia się z innym kontrahentem, to zobowiązana jest do naprawienia szkody, jaką ta druga strona poniosła przez to, że liczyła na zawarcie tej umowy. Nie oznacza to jednak, że nieuczciwy kontrahent ma zapłacić równowartość porozumienia, które miało zostać zawarte, a jedynie wyrównać straty drugiej strony które poniosła przez prowadzenie bezowocnych negocjacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kodeks sankcjonuje również dochowanie poufności przez obie strony negocjacji. Zastrzega, że w przypadku wydania zastrzeżonych informacji, strona która poufności nie dochowała zobowiązana jest wyrównać straty drugiej strony lub wydać korzyści, które uzyskała dzięki przekazaniu poufnych danych osobom trzecim.

Co zrobić, gdy przy zawarciu umowy kontrahent nas oszuka?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto udowadnia?

Ciężar dowodu dotyczący działania w złej wierze jednej ze stron negocjacji obciąża wedle zasad ogólnych Kodeksu cywilnego stronę, która uważa się za poszkodowaną. Niestety, zwykle ciężko jest udowodnić, że kontrahent od początku działał w złej wierze i bez woli zawarcia porozumienia, jednak pewne zachowania ewidentnie wskazują na taką postawę. Są to przykładowo zerwanie negocjacji bez podania przyczyny, celowe opóźnianie negocjacji poprzez wracanie do ustalonych już kwestii i ciągłe zmienianie ich, wprowadzenie drugiej strony w błąd.

Co zrobić, gdy kontrahent wprowadził w błąd?

Warto zdawać sobie sprawę, że o winie w kontraktowaniu możemy mówić wówczas, gdy negocjacje nie doszły do skutku. Według Kodeksu cywilnego negocjacje można uznać za zakończone sukcesem jedynie w sytuacji, gdy strony dochodzą do porozumienia co do wszystkich postanowień kontraktu, które były przedmiotem negocjacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA