REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naucz się słuchać

Subskrybuj nas na Youtube
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność słuchania w biznesie jest o wiele cenniejsza od mówienia. Wiele osób woli mówić niż słuchać, jednak musimy pamiętać iż aktywne słuchanie to ważna umiejętność.

Analizując proces porozumiewania się widzimy, iż jest on złożony zarówno po stronie nadawcy jak i odbiorcy informacji.
Od strony odbiorcy- słuchacza wyróżniamy trzy etapy:

REKLAMA

REKLAMA

  • percepcja,
  • interpretacja,
  • zrozumienie

Percepcja - etap, który polega tylko na usłyszeniu informacji, osoba, która się na nim zatrzyma może nawet powtórzyć usłyszane słowa jednak nie oznacza to, że przeszła na poziom zrozumienia. Gdy odbiorca słyszy głos mówiącego przed zinterpretowaniem dokonuje wstępnej selekcji informacji pod kątem przydatności i ważności. W czasach gdy bombardowani jesteśmy codziennie niezliczoną ilością wiadomości, na część z nich przestaliśmy po prostu zwracać uwagę by uchronić umysł od przeciążenia.

Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.

Interpretacja to etap najbardziej istotny w procesie komunikacji, usłyszane informacje są przetwarzane przez słuchacza. Może wtedy dojść do nieporozumień gdyż proces ten jest zdominowany przez osobiste doświadczenia każdej osoby.

REKLAMA

Na tym etapie próbujemy wyobrazić sobie co usłyszeliśmy, wyobraźnia więc pracuje zgodnie z naszym doświadczeniem, a więc obraz który maluje się w naszej głowie może różnić się od tego, który chciał nam przekazać rozmówca. Wyrwane słowo z kontekstu np. koło, inne znaczenie będzie miało dla choreografa, inne dla matematyka a jeszcze inne dla mechanika samochodowego. Czy oznacza to, że nie ma pełnego zrozumienia między ludźmi? W pewien sposób tak, gdyż zawsze dokonujemy interpretacji poprzez własne doświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne słuchanie powinno prowadzić do właściwego zrozumienia przekazywanych informacji. Pełne zrozumienie nastąpi wówczas gdy intencje mówiącego równają się rozumieniu u odbiorcy.

Aby osiągnąć pełne zrozumienie aktywny słuchacz posługuje się w trakcie komunikacji technikami aktywnego słuchania.

Techniki aktywnego słuchania:

  • poziom percepcji- aktywny słuchacz sprawdza czy dobrze usłyszał zadając od czasu do czasu pytania lub powtarzając słowa mówiącego,
  • poziom interpretacji – parafrazuje usłyszane informacje, powtarza je zastępując usłyszane słowa własnymi,
  • zadaje dodatkowe pytania aby lepiej poznać „ świat” mówiącego,
  • obserwuje język ciała, który jest bardziej wymowny niż słowa,
  • reaguje z empatią na słowa mówiącego,
  • rozwija wypowiedzi i zachęca do dalszych wyjaśnień.

Polecamy serwis Manager

Powinno się:

  • koncentrować na zrozumieniu,
  • wykazać empatią,
  • być cierpliwym,
  • gdy czegoś nie usłyszymy poprosić o powtórzenie,
  • spróbować dowiedzieć się jak najwięcej o punkcie widzenia słuchacza,
  • nie zapominać, że każdy rozumie te same rzeczy w inny sposób, co nie oznacza, że błędny,
  • zachować kontakt wzrokowy,
  • zwracać uwagę na mowę ciała,
  • okazywać szczere zainteresowanie,
  • zachęcać do rozwijania wątku,
  • przedstawiać gdy się z czymś nie zgadzasz swój punkt widzenia nie krytykując,
  • być wyrozumiałym dla obcokrajowca mówiącego w naszym języku, doceniać to,
  • nie zapominając jednocześnie, że pochodzi on z różnego świata, a więc odmiennych kultur, religii, historii co może mieć wpływ na zrozumienie.

Zobacz także: Dobry słuchacz

Nie powinno się:

  • podsuwać słów, szczególnie gdy ktoś mówi w obcym języku,
  • tracić cierpliwości i kończyć wypowiedzi sformułowaniami typu” wiem co chcesz powiedzieć”,
  • używać słów „ nie masz racji” jeśli mówiący ma inne zdanie,
  • używać negatywnych słów i komentarzy, zwrotów blokujących komunikacje typu, „musisz”, „ nigdy”, „ zawsze”,
  • wyrażać ocen,
  • przerywać,
  • zajmować się słuchając czymś innym,
  • myśleć o czymś innym,
  • udawać się że się słucha,
  • rozglądać się dookoła,
  • poprawiać błędy mówiącego,
  • zaczynać nowy temat bez nawiązania do poprzedniego lub zaczynać nowy,
  • mówić więcej niż słuchać.

Monika Żak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA