REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność słuchania w biznesie jest o wiele cenniejsza od mówienia. Wiele osób woli mówić niż słuchać, jednak musimy pamiętać iż aktywne słuchanie to ważna umiejętność.

Analizując proces porozumiewania się widzimy, iż jest on złożony zarówno po stronie nadawcy jak i odbiorcy informacji.
Od strony odbiorcy- słuchacza wyróżniamy trzy etapy:

REKLAMA

  • percepcja,
  • interpretacja,
  • zrozumienie

Percepcja - etap, który polega tylko na usłyszeniu informacji, osoba, która się na nim zatrzyma może nawet powtórzyć usłyszane słowa jednak nie oznacza to, że przeszła na poziom zrozumienia. Gdy odbiorca słyszy głos mówiącego przed zinterpretowaniem dokonuje wstępnej selekcji informacji pod kątem przydatności i ważności. W czasach gdy bombardowani jesteśmy codziennie niezliczoną ilością wiadomości, na część z nich przestaliśmy po prostu zwracać uwagę by uchronić umysł od przeciążenia.

Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.

Interpretacja to etap najbardziej istotny w procesie komunikacji, usłyszane informacje są przetwarzane przez słuchacza. Może wtedy dojść do nieporozumień gdyż proces ten jest zdominowany przez osobiste doświadczenia każdej osoby.

REKLAMA

Na tym etapie próbujemy wyobrazić sobie co usłyszeliśmy, wyobraźnia więc pracuje zgodnie z naszym doświadczeniem, a więc obraz który maluje się w naszej głowie może różnić się od tego, który chciał nam przekazać rozmówca. Wyrwane słowo z kontekstu np. koło, inne znaczenie będzie miało dla choreografa, inne dla matematyka a jeszcze inne dla mechanika samochodowego. Czy oznacza to, że nie ma pełnego zrozumienia między ludźmi? W pewien sposób tak, gdyż zawsze dokonujemy interpretacji poprzez własne doświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne słuchanie powinno prowadzić do właściwego zrozumienia przekazywanych informacji. Pełne zrozumienie nastąpi wówczas gdy intencje mówiącego równają się rozumieniu u odbiorcy.

Aby osiągnąć pełne zrozumienie aktywny słuchacz posługuje się w trakcie komunikacji technikami aktywnego słuchania.

Techniki aktywnego słuchania:

  • poziom percepcji- aktywny słuchacz sprawdza czy dobrze usłyszał zadając od czasu do czasu pytania lub powtarzając słowa mówiącego,
  • poziom interpretacji – parafrazuje usłyszane informacje, powtarza je zastępując usłyszane słowa własnymi,
  • zadaje dodatkowe pytania aby lepiej poznać „ świat” mówiącego,
  • obserwuje język ciała, który jest bardziej wymowny niż słowa,
  • reaguje z empatią na słowa mówiącego,
  • rozwija wypowiedzi i zachęca do dalszych wyjaśnień.

Polecamy serwis Manager

Powinno się:

  • koncentrować na zrozumieniu,
  • wykazać empatią,
  • być cierpliwym,
  • gdy czegoś nie usłyszymy poprosić o powtórzenie,
  • spróbować dowiedzieć się jak najwięcej o punkcie widzenia słuchacza,
  • nie zapominać, że każdy rozumie te same rzeczy w inny sposób, co nie oznacza, że błędny,
  • zachować kontakt wzrokowy,
  • zwracać uwagę na mowę ciała,
  • okazywać szczere zainteresowanie,
  • zachęcać do rozwijania wątku,
  • przedstawiać gdy się z czymś nie zgadzasz swój punkt widzenia nie krytykując,
  • być wyrozumiałym dla obcokrajowca mówiącego w naszym języku, doceniać to,
  • nie zapominając jednocześnie, że pochodzi on z różnego świata, a więc odmiennych kultur, religii, historii co może mieć wpływ na zrozumienie.

Zobacz także: Dobry słuchacz

Nie powinno się:

  • podsuwać słów, szczególnie gdy ktoś mówi w obcym języku,
  • tracić cierpliwości i kończyć wypowiedzi sformułowaniami typu” wiem co chcesz powiedzieć”,
  • używać słów „ nie masz racji” jeśli mówiący ma inne zdanie,
  • używać negatywnych słów i komentarzy, zwrotów blokujących komunikacje typu, „musisz”, „ nigdy”, „ zawsze”,
  • wyrażać ocen,
  • przerywać,
  • zajmować się słuchając czymś innym,
  • myśleć o czymś innym,
  • udawać się że się słucha,
  • rozglądać się dookoła,
  • poprawiać błędy mówiącego,
  • zaczynać nowy temat bez nawiązania do poprzedniego lub zaczynać nowy,
  • mówić więcej niż słuchać.

Monika Żak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA