REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naucz się słuchać

Subskrybuj nas na Youtube
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność słuchania w biznesie jest o wiele cenniejsza od mówienia. Wiele osób woli mówić niż słuchać, jednak musimy pamiętać iż aktywne słuchanie to ważna umiejętność.

Analizując proces porozumiewania się widzimy, iż jest on złożony zarówno po stronie nadawcy jak i odbiorcy informacji.
Od strony odbiorcy- słuchacza wyróżniamy trzy etapy:

REKLAMA

REKLAMA

  • percepcja,
  • interpretacja,
  • zrozumienie

Percepcja - etap, który polega tylko na usłyszeniu informacji, osoba, która się na nim zatrzyma może nawet powtórzyć usłyszane słowa jednak nie oznacza to, że przeszła na poziom zrozumienia. Gdy odbiorca słyszy głos mówiącego przed zinterpretowaniem dokonuje wstępnej selekcji informacji pod kątem przydatności i ważności. W czasach gdy bombardowani jesteśmy codziennie niezliczoną ilością wiadomości, na część z nich przestaliśmy po prostu zwracać uwagę by uchronić umysł od przeciążenia.

Gdy dokonamy wyboru informacji, które mogą być dla nas użyteczne następuje faza interpretacji.

Interpretacja to etap najbardziej istotny w procesie komunikacji, usłyszane informacje są przetwarzane przez słuchacza. Może wtedy dojść do nieporozumień gdyż proces ten jest zdominowany przez osobiste doświadczenia każdej osoby.

REKLAMA

Na tym etapie próbujemy wyobrazić sobie co usłyszeliśmy, wyobraźnia więc pracuje zgodnie z naszym doświadczeniem, a więc obraz który maluje się w naszej głowie może różnić się od tego, który chciał nam przekazać rozmówca. Wyrwane słowo z kontekstu np. koło, inne znaczenie będzie miało dla choreografa, inne dla matematyka a jeszcze inne dla mechanika samochodowego. Czy oznacza to, że nie ma pełnego zrozumienia między ludźmi? W pewien sposób tak, gdyż zawsze dokonujemy interpretacji poprzez własne doświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne słuchanie powinno prowadzić do właściwego zrozumienia przekazywanych informacji. Pełne zrozumienie nastąpi wówczas gdy intencje mówiącego równają się rozumieniu u odbiorcy.

Aby osiągnąć pełne zrozumienie aktywny słuchacz posługuje się w trakcie komunikacji technikami aktywnego słuchania.

Techniki aktywnego słuchania:

  • poziom percepcji- aktywny słuchacz sprawdza czy dobrze usłyszał zadając od czasu do czasu pytania lub powtarzając słowa mówiącego,
  • poziom interpretacji – parafrazuje usłyszane informacje, powtarza je zastępując usłyszane słowa własnymi,
  • zadaje dodatkowe pytania aby lepiej poznać „ świat” mówiącego,
  • obserwuje język ciała, który jest bardziej wymowny niż słowa,
  • reaguje z empatią na słowa mówiącego,
  • rozwija wypowiedzi i zachęca do dalszych wyjaśnień.

Polecamy serwis Manager

Powinno się:

  • koncentrować na zrozumieniu,
  • wykazać empatią,
  • być cierpliwym,
  • gdy czegoś nie usłyszymy poprosić o powtórzenie,
  • spróbować dowiedzieć się jak najwięcej o punkcie widzenia słuchacza,
  • nie zapominać, że każdy rozumie te same rzeczy w inny sposób, co nie oznacza, że błędny,
  • zachować kontakt wzrokowy,
  • zwracać uwagę na mowę ciała,
  • okazywać szczere zainteresowanie,
  • zachęcać do rozwijania wątku,
  • przedstawiać gdy się z czymś nie zgadzasz swój punkt widzenia nie krytykując,
  • być wyrozumiałym dla obcokrajowca mówiącego w naszym języku, doceniać to,
  • nie zapominając jednocześnie, że pochodzi on z różnego świata, a więc odmiennych kultur, religii, historii co może mieć wpływ na zrozumienie.

Zobacz także: Dobry słuchacz

Nie powinno się:

  • podsuwać słów, szczególnie gdy ktoś mówi w obcym języku,
  • tracić cierpliwości i kończyć wypowiedzi sformułowaniami typu” wiem co chcesz powiedzieć”,
  • używać słów „ nie masz racji” jeśli mówiący ma inne zdanie,
  • używać negatywnych słów i komentarzy, zwrotów blokujących komunikacje typu, „musisz”, „ nigdy”, „ zawsze”,
  • wyrażać ocen,
  • przerywać,
  • zajmować się słuchając czymś innym,
  • myśleć o czymś innym,
  • udawać się że się słucha,
  • rozglądać się dookoła,
  • poprawiać błędy mówiącego,
  • zaczynać nowy temat bez nawiązania do poprzedniego lub zaczynać nowy,
  • mówić więcej niż słuchać.

Monika Żak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA