Analiza wielowariantowa z wykorzystaniem scenariuszy (Excel)
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki scenariuszom w łatwy sposób można zaprezentować kilka wariantów tej samej sytuacji, wybierając tę najbardziej realną i odpowiednią. Dla przykładu można zbudować model prezentujący zarobki firmy ubezpieczeniowej w zależności od liczby zatrudnionych agentów ubezpieczeniowych, zmieniając w scenariuszach liczbę agentów i sprawdzając, na jakim poziome kształtować się będą koszty i przychody. Oczywiście aby dobrze wykorzystać funkcjonalność scenariuszy, najważniejsze jest zbudowanie właściwego modelu do analizy.
REKLAMA
Dopiero po tym podaje się, które komórki wyliczające wartości w modelu będą zmiennymi dla poszczególnych scenariuszy. Rozwiązanie to jest rozwiązaniem odwrotnym do polecenia Szukaj wyniku — tam wiadomo by!o, jaki jest ostateczny wynik, należało wyliczyć wyłącznie wartość argumentu, który na ten wynik wpływa, w przypadku scenariuszy znane są argumenty umożliwiające obliczenie wyniku.
Polecamy: Skutki podatkowe loterii promocyjnej
REKLAMA
Po zbudowaniu modelu można przystąpić do tworzenia scenariuszy. Polecenie Menedżer scenariuszy umieszczone jest na wstążce w zakładce Dane jako ostatnie na liście Analiza symulacji. Po wyborze polecenia otwarte zostanie okno o nazwie Menedżer scenariuszy, w którym możliwe jest zarządzanie wszystkimi dostępnymi scenariuszami. Wybranie przycisku Dodaj… spowoduje otwarcie nowego okna o nazwie Dodawanie scenariusza w którym wpisuje się nazwę scenariusza oraz zaznacza komórki zmieniane, po czym określa wartości zaznaczonych komórek dla dodawanego scenariusza.
W celu zaznaczenia kilku komórek leżących w różnych miejscach arkusza można wykorzystać umieszczony na klawiaturze przycisk Ctrl w połączeniu z lewym przyciskiem myszy. Po prostu po wyborze pierwszej komórki wcisnąć klawisz Ctrl i kolejno lewym przyciskiem myszy dodawać zaznaczenie. Kiedy zostaną dodane wszystkie scenariusze, można je pojedynczo wyświetlać, wykorzystując do tego celu przycisk Pokaż, jak i dodać za pomocą przycisku Podsumowanie… nowy arkusz z podsumowaniem wszystkich dostępnych scenariuszy, warto$ciami poszczególnych komórek oraz wynikami komórek docelowych. Podsumowanie może mieć format tabeli przestawnej bądź zwykłego podsumowania danych.
Aby dodać scenariusze pozwalające wyliczyć zwrot z inwestycji w lokatę terminową (z kapitałem początkowym 1000 zł, na 6,5% rocznie) przy okresie oszczędzania pięć lat i przy różnych wartościach wpłacanych rat (50, 100, 500, 1000 zł), należy:
1. W programie Microsoft Office Excel 2007 zbudować właściwy model, np. w komórce B1 wstawić 1000 zł, w komórce B3 wpisać 6,5%, w B5 wprowadzić formułę
=5*12, a w B7 umieścić wartość podstawową raty, czyli 100 zł.
2. W komórce B9 wstawić funkcję FV, wykorzystując zakładkę Formuły i listę rozwijaną Finansowe.
3. Określić poszczególne argumenty funkcji (dzięki znakom minus dla Raty i Wa wyświetlony zostanie dodatni wynik funkcji) i wcisnąć OK.
4. Przejść do zakładki Dane i z listy rozwijanej Analiza symulacji wskazać polecenie Menedżer scenariuszy, a następnie wybrać przycisk Dodaj….
5. W oknie Dodawanie scenariusza w polu Nazwa scenariusza wpisać Podstawowy, a w komórki zmieniane wstawić B7 i kliknąć przycisk OK.
6. W oknie Wartości scenariusza nie zmieniać wartości, pierwszy scenariusz jest podstawą.
7. Dodać kolejny scenariusz za pomocą przycisku Dodaj.
Polecamy: Jak napisać regulamin sklepu internetowego ?
8. Nadać scenariuszowi nazwę Pesymistyczny i nie zmieniając adresu komórki, potwierdzić przyciskiem OK.
9. W oknie Wartości scenariusza wprowadzić wartość 50.
10. Dodać dwa kolejne scenariusze o nazwie Ostrożny i Optymistyczny oraz odpowiadające im wartości — 500 i 1000.
11. Po wprowadzeniu ostatniego scenariusza potwierdzić przyciskiem OK.
12. Okno Menedżer scenariuszy powinno wyglądać jak na rysunku 9.18 ( dostępny w książce lub na stronie podanej w źródle artykułu).
13. Możliwe jest teraz przeglądanie wyników obliczeń funkcji FV dla poszczególnych scenariuszy, wystarczy zaznaczyć odpowiedni scenariusz i wybrać przycisk Pokaż.
14. Ostatnim krokiem będzie zbudowanie podsumowania.
15. Po wybraniu przycisku Podsumowanie… otwarte zostanie okno Podsumowanie scenariuszy, w którym należy zaznaczyć opcje jak na rysunku 9.19 i wcisnąć przycisk OK.
16. Zostanie dodany nowy arkusz zawierający poszczególne wartości komórek zmienianych oraz wynik funkcji FV, co prezentuje rysunek 9.20.*
17. Zostanie dodany nowy arkusz zawierający poszczególne wartości komórek zmienianych oraz wynik funkcji FV, co prezentuje rysunek 9.20.*
* Wszystkie rysunki dostępne są na stronie źródłowej
Źródło: "Excel w firmie. Controlling, finanse i nie tylko", Wydawnictwo Helion.
REKLAMA
REKLAMA