REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe loterii promocyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna J. Ptasińska
Jak rozliczać promocje?
Jak rozliczać promocje?

REKLAMA

REKLAMA

Loterie promocyjne nie są objęte podatkiem od gier i to jest dobra wiadomość. Nie oznacza to jednak, że wygrane w loteriach promocyjnych nie są w ogóle opodatkowane.

Wśród naszych klientów, którzy w pierwszym półroczu bieżącego roku dokonają zakupów powyżej określonej kwoty, zostanie rozlosowana nagroda w formie wycieczki do Tunezji dla dwóch osób. Jak rozliczyć podatkowo tą promocję?

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy

Jeśli wygrywającym jest osoba fizyczna lub spółka osobowa, której wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych to podatek dochodowy od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych są wolne od podatku dochodowego.

REKLAMA

Wartością nagrody dla osoby wygrywającej jest kwota brutto otrzymanego świadczenia. Chociaż w pytaniu zaznaczono, że nagrodą jest wyjazd dla dwóch osób to wygrywający (podatnik) jest jeden i w tym przypadku podstawą opodatkowania (lub zwolnienia od podatku) będzie u niego cała wartość nagrody. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis PIT

Wartość nagrody nie została w pytaniu określona ale w omawianej sytuacji ma to drugorzędne znaczenie. Jest bowiem oczywiste, że loteria nie została zorganizowana przez uprawniony podmiot i z tego powodu zwolnienie z podatku nie znajdzie zastosowania. Prawdopodobnie nawet przy prawidłowej organizacji loterii (tj.na podstawie uzyskanego wcześniej zezwolenia) mogło by się okazać, że wyjazd do Tunezji dla dwóch osób ma wartość większą niż 2280 zł. Efekt dla podatnika był by taki sam.

Na podstawie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) podatnik zobowiązany jest do zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, w wysokości 10% wygranej lub 10% wartości nagrody.

Przekazanie kwoty podatku Fiskusowi następuje za pośrednictwem Płatnika czyli organizatora loterii. Płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przekazywanej nagrody. Jeśli, tak jak w tym przypadku, przedmiotem wygranej nie są pieniądze, wygrywający musi wpłacić organizatorowi loterii, kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej. 

Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik jest zobowiązany przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o PIT). Natomiast zbiorczą deklarację roczną na wzorze PIT-8AR płatnik składa w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do urzędu, do którego odprowadził podatek. 

W odniesieniu do nagród w konkursach czy loteriach ustawa PIT nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw. Jest to bardzo ważne stwierdzenie zwłaszcza jeśli wygrywającym będzie (co jest wielce prawdopodobne), osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Również wówczas Płatnik pobiera i odprowadza 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej. Fakt, że nagrodę w loterii promocyjnej otrzyma osoba fizyczna prowadza działalność gospodarczą nie oznacza, że wartość wygranej wygrywający powinien doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej. To w konsekwencji oznaczałoby, że nagroda opodatkowana byłaby 19% podatkiem liniowym lub podatkiem według skali.

Tym samym niecelowe było by odprowadzanie przez płatnika podatku zryczałtowanego. Takie stanowisko prezentują czasami organy skarbowe ale jest ono całkowicie nieuprawnione i nie znajduje oparcia w przepisach. W razie potrzeby dochodzenia swoich racji oparcie można znaleźć w stanowisku wyrażonym w wyroku NSA z dnia 4 sierpnia 2006 r. (II FSK 304/05). Tylko wówczas gdy wygrywającym jest przedsiębiorca podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy CIT, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy i wartość wygranej będzie przychodem z działalności gospodarczej.

VAT

Informacje zawarte w pytaniu nie są wystarczające żeby udzielić wiążącej odpowiedzi w zakresie skutków jakie w podatku od towarów i usług wywoła wręczenie nagrody. Można jednak przypuszczać, że organizator loterii zakupi usługę turystyczną (wycieczkę do Tunezji), a następnie przekaże ją nieodpłatnie osobie, która wygrała loterię. 

Polecamy: serwis VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają co do zasady tylko te nieodpłatnie świadczone usługi, w związku z którymi podatnik odliczył podatek naliczony zawarty w zakupach.

Na ogół usługi turystyczne są dokumentowane fakturą VAT marża, na których to fakturach podatek nie jest uwidoczniony, a tym samym nie dają one prawa od jego odliczenia. Dlatego prawdopodobnie organizator loterii nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania wygranej w formie wycieczki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA