REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe loterii promocyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna J. Ptasińska
Jak rozliczać promocje?
Jak rozliczać promocje?

REKLAMA

REKLAMA

Loterie promocyjne nie są objęte podatkiem od gier i to jest dobra wiadomość. Nie oznacza to jednak, że wygrane w loteriach promocyjnych nie są w ogóle opodatkowane.

Wśród naszych klientów, którzy w pierwszym półroczu bieżącego roku dokonają zakupów powyżej określonej kwoty, zostanie rozlosowana nagroda w formie wycieczki do Tunezji dla dwóch osób. Jak rozliczyć podatkowo tą promocję?

REKLAMA

Podatek dochodowy

Jeśli wygrywającym jest osoba fizyczna lub spółka osobowa, której wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych to podatek dochodowy od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

REKLAMA

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych są wolne od podatku dochodowego.

Wartością nagrody dla osoby wygrywającej jest kwota brutto otrzymanego świadczenia. Chociaż w pytaniu zaznaczono, że nagrodą jest wyjazd dla dwóch osób to wygrywający (podatnik) jest jeden i w tym przypadku podstawą opodatkowania (lub zwolnienia od podatku) będzie u niego cała wartość nagrody. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis PIT

Wartość nagrody nie została w pytaniu określona ale w omawianej sytuacji ma to drugorzędne znaczenie. Jest bowiem oczywiste, że loteria nie została zorganizowana przez uprawniony podmiot i z tego powodu zwolnienie z podatku nie znajdzie zastosowania. Prawdopodobnie nawet przy prawidłowej organizacji loterii (tj.na podstawie uzyskanego wcześniej zezwolenia) mogło by się okazać, że wyjazd do Tunezji dla dwóch osób ma wartość większą niż 2280 zł. Efekt dla podatnika był by taki sam.

REKLAMA

Na podstawie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) podatnik zobowiązany jest do zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, w wysokości 10% wygranej lub 10% wartości nagrody.

Przekazanie kwoty podatku Fiskusowi następuje za pośrednictwem Płatnika czyli organizatora loterii. Płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przekazywanej nagrody. Jeśli, tak jak w tym przypadku, przedmiotem wygranej nie są pieniądze, wygrywający musi wpłacić organizatorowi loterii, kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej. 

Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik jest zobowiązany przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o PIT). Natomiast zbiorczą deklarację roczną na wzorze PIT-8AR płatnik składa w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do urzędu, do którego odprowadził podatek. 

W odniesieniu do nagród w konkursach czy loteriach ustawa PIT nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw. Jest to bardzo ważne stwierdzenie zwłaszcza jeśli wygrywającym będzie (co jest wielce prawdopodobne), osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Również wówczas Płatnik pobiera i odprowadza 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej. Fakt, że nagrodę w loterii promocyjnej otrzyma osoba fizyczna prowadza działalność gospodarczą nie oznacza, że wartość wygranej wygrywający powinien doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej. To w konsekwencji oznaczałoby, że nagroda opodatkowana byłaby 19% podatkiem liniowym lub podatkiem według skali.

Tym samym niecelowe było by odprowadzanie przez płatnika podatku zryczałtowanego. Takie stanowisko prezentują czasami organy skarbowe ale jest ono całkowicie nieuprawnione i nie znajduje oparcia w przepisach. W razie potrzeby dochodzenia swoich racji oparcie można znaleźć w stanowisku wyrażonym w wyroku NSA z dnia 4 sierpnia 2006 r. (II FSK 304/05). Tylko wówczas gdy wygrywającym jest przedsiębiorca podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy CIT, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy i wartość wygranej będzie przychodem z działalności gospodarczej.

VAT

Informacje zawarte w pytaniu nie są wystarczające żeby udzielić wiążącej odpowiedzi w zakresie skutków jakie w podatku od towarów i usług wywoła wręczenie nagrody. Można jednak przypuszczać, że organizator loterii zakupi usługę turystyczną (wycieczkę do Tunezji), a następnie przekaże ją nieodpłatnie osobie, która wygrała loterię. 

Polecamy: serwis VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają co do zasady tylko te nieodpłatnie świadczone usługi, w związku z którymi podatnik odliczył podatek naliczony zawarty w zakupach.

Na ogół usługi turystyczne są dokumentowane fakturą VAT marża, na których to fakturach podatek nie jest uwidoczniony, a tym samym nie dają one prawa od jego odliczenia. Dlatego prawdopodobnie organizator loterii nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania wygranej w formie wycieczki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA