REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe loterii promocyjnej

Krystyna J. Ptasińska
Jak rozliczać promocje?
Jak rozliczać promocje?

REKLAMA

REKLAMA

Loterie promocyjne nie są objęte podatkiem od gier i to jest dobra wiadomość. Nie oznacza to jednak, że wygrane w loteriach promocyjnych nie są w ogóle opodatkowane.

Wśród naszych klientów, którzy w pierwszym półroczu bieżącego roku dokonają zakupów powyżej określonej kwoty, zostanie rozlosowana nagroda w formie wycieczki do Tunezji dla dwóch osób. Jak rozliczyć podatkowo tą promocję?

REKLAMA

Podatek dochodowy

Jeśli wygrywającym jest osoba fizyczna lub spółka osobowa, której wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych to podatek dochodowy od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

REKLAMA

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych są wolne od podatku dochodowego.

Wartością nagrody dla osoby wygrywającej jest kwota brutto otrzymanego świadczenia. Chociaż w pytaniu zaznaczono, że nagrodą jest wyjazd dla dwóch osób to wygrywający (podatnik) jest jeden i w tym przypadku podstawą opodatkowania (lub zwolnienia od podatku) będzie u niego cała wartość nagrody. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis PIT

Wartość nagrody nie została w pytaniu określona ale w omawianej sytuacji ma to drugorzędne znaczenie. Jest bowiem oczywiste, że loteria nie została zorganizowana przez uprawniony podmiot i z tego powodu zwolnienie z podatku nie znajdzie zastosowania. Prawdopodobnie nawet przy prawidłowej organizacji loterii (tj.na podstawie uzyskanego wcześniej zezwolenia) mogło by się okazać, że wyjazd do Tunezji dla dwóch osób ma wartość większą niż 2280 zł. Efekt dla podatnika był by taki sam.

REKLAMA

Na podstawie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) podatnik zobowiązany jest do zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, w wysokości 10% wygranej lub 10% wartości nagrody.

Przekazanie kwoty podatku Fiskusowi następuje za pośrednictwem Płatnika czyli organizatora loterii. Płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przekazywanej nagrody. Jeśli, tak jak w tym przypadku, przedmiotem wygranej nie są pieniądze, wygrywający musi wpłacić organizatorowi loterii, kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej. 

Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik jest zobowiązany przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o PIT). Natomiast zbiorczą deklarację roczną na wzorze PIT-8AR płatnik składa w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do urzędu, do którego odprowadził podatek. 

W odniesieniu do nagród w konkursach czy loteriach ustawa PIT nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw. Jest to bardzo ważne stwierdzenie zwłaszcza jeśli wygrywającym będzie (co jest wielce prawdopodobne), osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Również wówczas Płatnik pobiera i odprowadza 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej. Fakt, że nagrodę w loterii promocyjnej otrzyma osoba fizyczna prowadza działalność gospodarczą nie oznacza, że wartość wygranej wygrywający powinien doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej. To w konsekwencji oznaczałoby, że nagroda opodatkowana byłaby 19% podatkiem liniowym lub podatkiem według skali.

Tym samym niecelowe było by odprowadzanie przez płatnika podatku zryczałtowanego. Takie stanowisko prezentują czasami organy skarbowe ale jest ono całkowicie nieuprawnione i nie znajduje oparcia w przepisach. W razie potrzeby dochodzenia swoich racji oparcie można znaleźć w stanowisku wyrażonym w wyroku NSA z dnia 4 sierpnia 2006 r. (II FSK 304/05). Tylko wówczas gdy wygrywającym jest przedsiębiorca podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy CIT, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy i wartość wygranej będzie przychodem z działalności gospodarczej.

VAT

Informacje zawarte w pytaniu nie są wystarczające żeby udzielić wiążącej odpowiedzi w zakresie skutków jakie w podatku od towarów i usług wywoła wręczenie nagrody. Można jednak przypuszczać, że organizator loterii zakupi usługę turystyczną (wycieczkę do Tunezji), a następnie przekaże ją nieodpłatnie osobie, która wygrała loterię. 

Polecamy: serwis VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają co do zasady tylko te nieodpłatnie świadczone usługi, w związku z którymi podatnik odliczył podatek naliczony zawarty w zakupach.

Na ogół usługi turystyczne są dokumentowane fakturą VAT marża, na których to fakturach podatek nie jest uwidoczniony, a tym samym nie dają one prawa od jego odliczenia. Dlatego prawdopodobnie organizator loterii nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania wygranej w formie wycieczki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA