REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audity wewnętrzne zdalnie

Agnieszka Żurawska-Wojcieszek
Auditor, konsultant, trener w zakresie systemów zarządznia
Podstawą do przeprowadzania auditów zdalnych są międzynarodowe regulacje opublikowane przez IAF (International Accreditation Forum)./Fot. Shutterstock
Podstawą do przeprowadzania auditów zdalnych są międzynarodowe regulacje opublikowane przez IAF (International Accreditation Forum)./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z panującą epidemią COVID-19 i wynikającymi z niej ograniczeniami, coraz więcej organizacji decyduje się na przeprowadzanie auditów w formie zdalnej. Polskie Centrum Akredytacji w dniu 15 kwietnia 2020 r. ogłosiło, że oceny jednostek będą przeprowadzane zdalnie do odwołania. Jednostki certyfikujące informują na swoich stronach internetowych o realizacji zdalnych auditów u klientów. Z możliwości zdalnego przeprowadzania auditów korzystają również certyfikowane organizacje oraz firmy konsultingowe, realizując w ten sposób programy auditów wewnętrznych.

Podstawą do przeprowadzania auditów zdalnych są międzynarodowe regulacje opublikowane przez IAF (International Accreditation Forum):

REKLAMA

REKLAMA

  1. IAF MD 3 z 2011r. - dokument dotyczący zarządzania nadzwyczajnymi zdarzeniami lub okolicznościami mającymi wpływ na jednostki akredytujące (AB), jednostki certyfikujące (CAB) i certyfikowane organizacje;]. Zgodnie z IAF MD 3 zdarzeniem lub okolicznością nadzwyczajną jest m.in. pandemia.
  2. IAF MD 4 z 2018r. - dokument obowiązkowy IAF dotyczący stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych („ICT”) do celów prowadzenia auditów i ocen. IAF MD 4 dotyczy zarówno auditów przeprowadzanych na miejscu jak i auditów zdalnych.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Według IAF jest możliwe przeprowadzenie pełnego auditu certyfikacyjnego w formie zdalnej, jeżeli możliwe jest zdalne sprawdzenie wszystkich wymagań, w tym obserwacja działań. Aby ustalić czy audit zdalny jest możliwy, należy skontaktować się z jednostką certyfikującą i przekazać jej niezbędne informacje takie jak rodzaj prowadzonej działalności, oferowane wyroby i usługi, sposób realizacji produkcji lub świadczenia usług oraz możliwość obserwacji i oceny procesów.

W jaki sposób przygotować organizację do auditu zdalnego? Na co zwrócić szczególną uwagę, aby audit przebiegł sprawnie i bez komplikacji?

REKLAMA

Przede wszystkim należy zapewnić dostępność kluczowego personelu, tak aby audit mógł odbyć się zgodnie z planem. Najwyższe kierownictwo powinno być dostępne przez cały czas trwania auditu – dyspozycyjność kierownictwa jest szczególnie ważna w razie pojawienia się pytań lub komplikacji w przebiegu auditu. W przypadku niektórych standardów konieczne są oględziny auditowanej lokalizacji, należy zatem dopilnować, aby na miejscu był pracownik, który przy pomocy technologii informacyjno-komunikacyjnych oprowadzi auditora i zaprezentuje auditowany obszar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym ważnym elementem jest przygotowanie dokumentacji. Podczas auditu konieczne będzie przesłanie do auditora różnych dokumentów, które stanowić będą dowody auditowe, m.in. zapisy dot. reklamacji, niezgodności, auditów wewnętrznych itd. Jeżeli większość zapisów jest prowadzona w formie papierowej, to należy zapewnić auditowanym dostęp do skanera.

Aby audit przebiegł sprawnie i bez zakłóceń, niezbędna jest również sprawna infrastruktura IT. Organizacja powinna zapewnić, aby osoby uczestniczące w audicie miały do dyspozycji:

  • sprawny sprzęt IT (np. laptop, kamera, telefon, skaner, dron etc.)
  • niezbędne aplikacje/ systemy konferencyjne (np. Skype, Microsoft Teams, Zoom, Webex etc.)
  • stabilne połączenie z Internetem.

Przed auditem należy sprawdzić działanie sprzętu, aplikacji i jakość połączenia z siecią, a także upewnić się, że osoby auditowane potrafią korzystać z ww. sprzętu i aplikacji.

Podczas auditu należy również zapewnić bezpieczne warunki przeprowadzania auditu, tzn. bez udziału nieupoważnionych słuchaczy i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa informacji. Organizacja powinna wziąć pod uwagę ustawodawstwo i regulacje, które mogą wymagać dodatkowych porozumień z obu stron co do rejestracji rozmów, przesyłanych danych, nagrywania. Te kwestie powinny być ustalone przed auditem i potwierdzone na spotkaniu otwierającym.

Polecamy serwis: Compliance

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA