REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy a cyfrowa transformacja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Cyfrowa transformacja wpływa na strategię prowadzenia biznesu, kreowanie nowych produktów i usług oraz obsługę klientów. Digitalizacja to już nie moda czy ciekawostka, ale konieczność, jeśli myśli się o skutecznym budowaniu konkurencyjnej przewagi na rynku. Dotyczy to nie tylko dużych i średnich firm, ale również tych najmniejszych

Na całym świecie przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją, że cyfrowa transformacja i najnowsze rozwiązania technologiczne są przyszłością skutecznego prowadzenia biznesu. Analitycy firmy Gartner wyliczyli, że do 2019 roku globalne wydatki na ten cel osiągną poziom 201 mld dolarów (w 2015 roku było to 149,9 mld dolarów), a w 83% firm rozwiązania technologiczne staną się fundamentem modelu biznesowego. Polskie przedsiębiorstwa również dostrzegają potencjał ukryty w nowoczesnych technologiach. 80% podmiotów z sektora MMŚP zgadza się ze stwierdzeniem, że inwestowanie w cyfrową transformację i narzędzia IT poprawia skuteczność prowadzenia biznesu, a 57% przyznaje, że cyfryzacja jest skutecznym rozwiązaniem przy tworzeniu nowych źródeł przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Polski mały biznes w cyfrowym otoczeniu

Polscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą, jakie korzyści płyną ze stosowania nowoczesnych technologii w biznesie, ale, niestety, nie zawsze przekłada się to na rzeczywiste działania, mające dokonać w firmie cyfrowej rewolucji. Niski poziom wdrożenia technologii cyfrowych potwierdza ranking Digital Economy and Society Index (DESI), według którego, pod względem ucyfrowienia gospodarki, Polska plasuje się niemal na końcu wśród wszystkich krajów Unii Europejskie, wyprzedzając jedynie Łotwę, Rumunię i Węgry. Również raport przygotowany przez Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego potwierdza, że małe przedsiębiorstwa i mikrofirmy nie wykorzystują na zadowalającym poziomie potencjału technologii cyfrowych, aby rozwijać swoją działalność biznesową. Problem pojawia się już na podstawowym poziomie, czyli na etapie dostępu do Internetu. Chociaż według danych GUS 92,5% małych firm w naszym kraju korzysta z sieci, 46% z nich posiada wolne łącza szerokopasmowe o prędkości do 10 Mb/s.

– Częste wykorzystywanie przez biznes wolnych łączy internetowych może zaskakiwać, ponieważ ceny dostępu do szybkiej sieci są w Polsce bardzo konkurencyjne w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Niestety, często jest to skutek braku świadomości przedsiębiorców i ich nieodpowiedniej wiedzy na ten temat – zauważa Mariusz Kasprzak, B2B Product Manager z UPC Biznes. – Łącze o szybkości do 40 Mb/s kosztuje miesięcznie około 52 zł, do 300 Mb/s – około 185 zł miesięcznie. Do tego tacy usługodawcy, jak nasza firma, dostarczają również dodatkowe usługi w pakiecie, np. cloud computing, oprogramowanie antywirusowe czy też rozwiązania w chmurze jak Office 365, wirtualne dyski, poczta elektroniczna itd., co jeszcze obniża miesięczny koszt w stosunku do zakupu tego rodzaju usług osobno – podkreśla Mariusz Kasprzak.

REKLAMA

Jak Internet zmienia działalność biznesową?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez wątpienia Internet wpłynął na funkcjonowanie nawet najmniejszych firm na rynku. O ile jeszcze kilkanaście lat temu bycie online przedsiębiorstwa postrzegano przede wszystkim w kontekście nowego sposobu dotarcia do klienta, a niekiedy również dotarcia do nowych rynków, o tyle obecnie potencjał globalnej sieci jest wykorzystywany również w innych obszarach działalności (np. oferuje się w ten sposób nowe usługi, efektywniej współpracuje się z kontrahentami, obniża koszty transakcji). Coraz częściej wykorzystanie Internetu oraz nowych technologii wiąże się również z transformacją procesów biznesowych, a nawet z modyfikacją sposobu funkcjonowania firm.

Cyfryzacja i bycie online, a w ostatnich latach również wprowadzenie na rynek technologii mobilnej, otworzyły nowe możliwości przed przedsiębiorcami, niezależnie od wielkości ich firm. Internet umożliwił szybki przepływ informacji, wyeliminował konieczność osobistego spotykania się z klientem, ułatwił docieranie do wybranej grupy docelowej i działania marketingowe. Rozwiązania technologiczne i usługi realizowane online podniosły efektywność pracy i zwiększyły mobilność pracowników, zapewniając im jednocześnie nieograniczony dostęp do danych firmowych, bez względu na to, gdzie się znajdują.

Technologie cyfrowe stają się kluczowe dla budowania przewagi konkurencyjnej, zdobywania nowych klientów, mają też duży udział w tworzeniu nowych modeli biznesowych nawet najmniejszych firm. Są one również szansą dla drobnych przedsiębiorców, którzy pragną skutecznie walczyć o klientów z dużymi podmiotami gospodarczymi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA