REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy a cyfrowa transformacja

REKLAMA

Cyfrowa transformacja wpływa na strategię prowadzenia biznesu, kreowanie nowych produktów i usług oraz obsługę klientów. Digitalizacja to już nie moda czy ciekawostka, ale konieczność, jeśli myśli się o skutecznym budowaniu konkurencyjnej przewagi na rynku. Dotyczy to nie tylko dużych i średnich firm, ale również tych najmniejszych

Na całym świecie przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją, że cyfrowa transformacja i najnowsze rozwiązania technologiczne są przyszłością skutecznego prowadzenia biznesu. Analitycy firmy Gartner wyliczyli, że do 2019 roku globalne wydatki na ten cel osiągną poziom 201 mld dolarów (w 2015 roku było to 149,9 mld dolarów), a w 83% firm rozwiązania technologiczne staną się fundamentem modelu biznesowego. Polskie przedsiębiorstwa również dostrzegają potencjał ukryty w nowoczesnych technologiach. 80% podmiotów z sektora MMŚP zgadza się ze stwierdzeniem, że inwestowanie w cyfrową transformację i narzędzia IT poprawia skuteczność prowadzenia biznesu, a 57% przyznaje, że cyfryzacja jest skutecznym rozwiązaniem przy tworzeniu nowych źródeł przychodu.

REKLAMA

Polski mały biznes w cyfrowym otoczeniu

Polscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą, jakie korzyści płyną ze stosowania nowoczesnych technologii w biznesie, ale, niestety, nie zawsze przekłada się to na rzeczywiste działania, mające dokonać w firmie cyfrowej rewolucji. Niski poziom wdrożenia technologii cyfrowych potwierdza ranking Digital Economy and Society Index (DESI), według którego, pod względem ucyfrowienia gospodarki, Polska plasuje się niemal na końcu wśród wszystkich krajów Unii Europejskie, wyprzedzając jedynie Łotwę, Rumunię i Węgry. Również raport przygotowany przez Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego potwierdza, że małe przedsiębiorstwa i mikrofirmy nie wykorzystują na zadowalającym poziomie potencjału technologii cyfrowych, aby rozwijać swoją działalność biznesową. Problem pojawia się już na podstawowym poziomie, czyli na etapie dostępu do Internetu. Chociaż według danych GUS 92,5% małych firm w naszym kraju korzysta z sieci, 46% z nich posiada wolne łącza szerokopasmowe o prędkości do 10 Mb/s.

– Częste wykorzystywanie przez biznes wolnych łączy internetowych może zaskakiwać, ponieważ ceny dostępu do szybkiej sieci są w Polsce bardzo konkurencyjne w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Niestety, często jest to skutek braku świadomości przedsiębiorców i ich nieodpowiedniej wiedzy na ten temat – zauważa Mariusz Kasprzak, B2B Product Manager z UPC Biznes. – Łącze o szybkości do 40 Mb/s kosztuje miesięcznie około 52 zł, do 300 Mb/s – około 185 zł miesięcznie. Do tego tacy usługodawcy, jak nasza firma, dostarczają również dodatkowe usługi w pakiecie, np. cloud computing, oprogramowanie antywirusowe czy też rozwiązania w chmurze jak Office 365, wirtualne dyski, poczta elektroniczna itd., co jeszcze obniża miesięczny koszt w stosunku do zakupu tego rodzaju usług osobno – podkreśla Mariusz Kasprzak.

Jak Internet zmienia działalność biznesową?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bez wątpienia Internet wpłynął na funkcjonowanie nawet najmniejszych firm na rynku. O ile jeszcze kilkanaście lat temu bycie online przedsiębiorstwa postrzegano przede wszystkim w kontekście nowego sposobu dotarcia do klienta, a niekiedy również dotarcia do nowych rynków, o tyle obecnie potencjał globalnej sieci jest wykorzystywany również w innych obszarach działalności (np. oferuje się w ten sposób nowe usługi, efektywniej współpracuje się z kontrahentami, obniża koszty transakcji). Coraz częściej wykorzystanie Internetu oraz nowych technologii wiąże się również z transformacją procesów biznesowych, a nawet z modyfikacją sposobu funkcjonowania firm.

Cyfryzacja i bycie online, a w ostatnich latach również wprowadzenie na rynek technologii mobilnej, otworzyły nowe możliwości przed przedsiębiorcami, niezależnie od wielkości ich firm. Internet umożliwił szybki przepływ informacji, wyeliminował konieczność osobistego spotykania się z klientem, ułatwił docieranie do wybranej grupy docelowej i działania marketingowe. Rozwiązania technologiczne i usługi realizowane online podniosły efektywność pracy i zwiększyły mobilność pracowników, zapewniając im jednocześnie nieograniczony dostęp do danych firmowych, bez względu na to, gdzie się znajdują.

Technologie cyfrowe stają się kluczowe dla budowania przewagi konkurencyjnej, zdobywania nowych klientów, mają też duży udział w tworzeniu nowych modeli biznesowych nawet najmniejszych firm. Są one również szansą dla drobnych przedsiębiorców, którzy pragną skutecznie walczyć o klientów z dużymi podmiotami gospodarczymi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA