REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Awaria dysku – jak przygotować dysk do naprawy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera
W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj awarii dysku towarzysz panika i bezsilność. Perspektywa utraty mnóstwa ważnych danych nie jest zbyt przyjemna, ale zachowanie spokoju i konkretne działania zmaksymalizują prawdopodobieństwo odzyskania większości lub całości utraconych danych. Jak więc zachować się w przypadku awarii dysku twardego?

W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera. W tym celu, korzystając z komputera stacjonarnego, wyjmujemy wtyczkę z gniazdka, a korzystając z laptopa wyjmujemy baterię. Na pierwszy rzut oka działania te mogą wydawać się całkowicie błędne i niezgodne z dotychczasowymi zasadami korzystania z komputera. Prawda jest jednak po drugiej stronie i tylko radykalne działania są w stanie uchronić jak najwięcej danych.

REKLAMA

Jeśli komputer wyłączymy normalnie poprzez tradycyjne zamknięcie, system może nadpisać sektory zajmowane przez skasowane pliki. Jeśli awarii uległa pamięć zewnętrzna typu pendrive czy karta pamięci należy ją bezzwłocznie usunąć z komputera bez systemowego demontowania. Bardzo częstym błędem popełnianym w akcie desperacji jest uporczywe próbowanie odczytania czy skopiowania uszkodzonych plików. Jeśli dysk lub nośnik jest uszkodzony, takie próby niczego nie przyniosą, a jedynie podniosą ewentualny koszt usługi odzyskiwania danych w profesjonalnej firmie.

Sprawdź też: Wolna sieć WiFi w firmie – co może być przyczyną?

REKLAMA

Zamiast prób odzyskiwania plików, defragmentacji czy skanowania systemu plików warto dokładnie zanotować takie dane jak położenie plików przed awarią, sytuację, w której doszło do uszkodzenia etc. Tego typu dane mogą pomóc w odzyskaniu informacji i obniżyć koszty, odzyskiwania. Specjaliści będą wiedzieli gdzie szukać plików i jak do nich dotrzeć. Jeśli będziemy próbować odzyskiwać pliki na własną rękę, najpewniej narobimy bałaganu na uszkodzonym już dysku, przez co firma odzyskująca dane będzie miała o wiele więcej pracy.

Po awarii dysk oczywiście najlepiej dostarczyć do specjalnej firmy osobiście, jednak nie zawsze jest to możliwe. Jeśli mieszkamy z niewielkim mieście, w którym nie działa żadna firma zajmująca się odzyskiwaniem danych, będziemy musieli wysłać paczkę z dyskiem twardym. Najlepiej skorzystać z usług firmy kurierskiej. Pamiętajmy jednak, że firmy spedycyjne nie obchodzą się z każdą paczką jak z jajkiem, w związku z czym niezbędna jest odpowiednia ochrona dysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Backup danych na dyskach NAS – jakie są zalety tego rozwiązania?

Pakując dysk twardy należy włożyć go w twarde opakowanie pamiętając o tym, że pod żadnym względem nie może się po nim luźno przemieszczać. Wszelkie luzy należy zniwelować gazetami, pianką lub gąbką. Jeśli dysk jest zalany, transport jest jeszcze większym problemem, gdyż należałoby dysk dostarczyć do firmy jak najszybciej. Paradoksalnie najlepiej nie dopuszczać do wyschnięcia dysku, gdyż woda, w szczególności słona lub z dodatkiem chemikaliów wręcz zabójczo wpływa na stan talerzy magnetycznych i powoduje korozję nośników. W takiej sytuacji na czas transporty można owinąć ręcznik wilgotnym ręcznikiem. Dysk będzie co prawda zniszczony, ale zapisane na nim dane być może uda się odzyskać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA