REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Awaria dysku – jak przygotować dysk do naprawy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera
W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj awarii dysku towarzysz panika i bezsilność. Perspektywa utraty mnóstwa ważnych danych nie jest zbyt przyjemna, ale zachowanie spokoju i konkretne działania zmaksymalizują prawdopodobieństwo odzyskania większości lub całości utraconych danych. Jak więc zachować się w przypadku awarii dysku twardego?

W momencie stwierdzenia utraty informacji należy natychmiast przerwać pracę komputera. W tym celu, korzystając z komputera stacjonarnego, wyjmujemy wtyczkę z gniazdka, a korzystając z laptopa wyjmujemy baterię. Na pierwszy rzut oka działania te mogą wydawać się całkowicie błędne i niezgodne z dotychczasowymi zasadami korzystania z komputera. Prawda jest jednak po drugiej stronie i tylko radykalne działania są w stanie uchronić jak najwięcej danych.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli komputer wyłączymy normalnie poprzez tradycyjne zamknięcie, system może nadpisać sektory zajmowane przez skasowane pliki. Jeśli awarii uległa pamięć zewnętrzna typu pendrive czy karta pamięci należy ją bezzwłocznie usunąć z komputera bez systemowego demontowania. Bardzo częstym błędem popełnianym w akcie desperacji jest uporczywe próbowanie odczytania czy skopiowania uszkodzonych plików. Jeśli dysk lub nośnik jest uszkodzony, takie próby niczego nie przyniosą, a jedynie podniosą ewentualny koszt usługi odzyskiwania danych w profesjonalnej firmie.

Sprawdź też: Wolna sieć WiFi w firmie – co może być przyczyną?

Zamiast prób odzyskiwania plików, defragmentacji czy skanowania systemu plików warto dokładnie zanotować takie dane jak położenie plików przed awarią, sytuację, w której doszło do uszkodzenia etc. Tego typu dane mogą pomóc w odzyskaniu informacji i obniżyć koszty, odzyskiwania. Specjaliści będą wiedzieli gdzie szukać plików i jak do nich dotrzeć. Jeśli będziemy próbować odzyskiwać pliki na własną rękę, najpewniej narobimy bałaganu na uszkodzonym już dysku, przez co firma odzyskująca dane będzie miała o wiele więcej pracy.

REKLAMA

Po awarii dysk oczywiście najlepiej dostarczyć do specjalnej firmy osobiście, jednak nie zawsze jest to możliwe. Jeśli mieszkamy z niewielkim mieście, w którym nie działa żadna firma zajmująca się odzyskiwaniem danych, będziemy musieli wysłać paczkę z dyskiem twardym. Najlepiej skorzystać z usług firmy kurierskiej. Pamiętajmy jednak, że firmy spedycyjne nie obchodzą się z każdą paczką jak z jajkiem, w związku z czym niezbędna jest odpowiednia ochrona dysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Backup danych na dyskach NAS – jakie są zalety tego rozwiązania?

Pakując dysk twardy należy włożyć go w twarde opakowanie pamiętając o tym, że pod żadnym względem nie może się po nim luźno przemieszczać. Wszelkie luzy należy zniwelować gazetami, pianką lub gąbką. Jeśli dysk jest zalany, transport jest jeszcze większym problemem, gdyż należałoby dysk dostarczyć do firmy jak najszybciej. Paradoksalnie najlepiej nie dopuszczać do wyschnięcia dysku, gdyż woda, w szczególności słona lub z dodatkiem chemikaliów wręcz zabójczo wpływa na stan talerzy magnetycznych i powoduje korozję nośników. W takiej sytuacji na czas transporty można owinąć ręcznik wilgotnym ręcznikiem. Dysk będzie co prawda zniszczony, ale zapisane na nim dane być może uda się odzyskać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA