REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Aparaty cyfrowe z zaawansowaną optyką – czy to się opłaca?

Kamil Rogala
Aparaty cyfrowe uzbrojone w ponadprzeciętną optykę są rzecz jasna wyraźnie większe od większości zwykłych kompaktów. Fot. Olympus
Aparaty cyfrowe uzbrojone w ponadprzeciętną optykę są rzecz jasna wyraźnie większe od większości zwykłych kompaktów. Fot. Olympus

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku aparatów kieszonkowych, tak i ta grupa okupuje niemal wszystkie półki cenowe. Najtańsze modele godne uwagi można znaleźć już w cenie około 300 złotych. Urządzenia tego typu nadal cieszą się ogromną popularnością, szczególnie, że lustrzanki są niezwykle drogie. Czym więc charakteryzują się aparaty cyfrowe z zaawansowaną optyką?

REKLAMA

Aparaty cyfrowe uzbrojone w ponadprzeciętną optykę są rzecz jasna wyraźnie większe od większości zwykłych kompaktów. Producenci chcąc dopasować się do wymagań klientów odnośnie tego typu sprzętu, od jakiegoś czasu starają się zapakować porządną optykę do niewielkich pudełek. Na rynku jest już kilka modeli, które dysponują 10-, 12- czy 15-krotnymi zoomami mieszczącymi się w typowo kompaktowych czy wręcz kieszonkowych korpusach. Są niewiele grubsze nawet od niektórych slimów. Rekord należy do Samsunga WB650, który wyposażono w 15-krotny zoom optyczny w obudowie o grubości 28 mm. Płaskie superzoomy wykorzystują teleskopowo składane obiektywy, które niemal całkowicie chowają się w obudowie, gdy aparat jest wyłączony.

REKLAMA

Przeglądając oferty klasycznych, dużych i ciężkich aparatów z niebotycznymi zoomami można pokusić się o stwierdzenie, że trwa tu wojna między producentami na liczbę poprzedzającą literkę „x”. Żadną nowością nie są już obiektywy z 15x czy 20x zoomem. Producenci ścigają się dalej i co ciekawe, nie widać mety. Jakiś czas temu światło dzienne ujrzał model firmy Olympus z serii Ultra Zoom, który dysponuje optyką ze zbliżaniem 30x. Jednak rekordy bije Canon PowerShot SX30 IS , który potrafi przybliżać i oddalać fotografowaną scenę aż 35-krotnie. Ekwiwalentna ogniskowa jego obiektywu to 24-840 mm. Jest to zatem połączenie obiektywu superszerokokątnego z superteleobiektywem. Możliwości tej konstrukcji są faktycznie godne podziwu.

Zobacz również: Technologie mobilnego Internetu

REKLAMA

Aparaty z superzoomem, zarówno te zapakowane w niewielkie obudowy, jak i te ogromne i z niebotycznym zoomem mają swoje wady i zalety. Jeśli chodzi o zalety, te są chyba oczywiste. Za pomocą takiego aparatu zrobimy zdjęcia z każdej odległości, w każdej sytuacji. Będziemy w stanie objąć bardzo szeroki plan z bliska lub wygodnie sfotografujemy odległe obiekty. Dla porównania, jeśli chcielibyśmy skompletować optykę do lustrzanki pozwalającą na wykonanie zdjęć w zakresie od 24 do chociażby 480 mm, musielibyśmy nosić ze sobą wielką torbę ze sprzętem o niebotycznej wartości.

Warto również wspomnieć o wadach, a tych jest niestety kilka. Jedną z wad tego typu aparatów jest niezaprzeczalnie spora masa, szczególnie aparatów z większymi obiektywami i sporym zoomem. Kolejną wadą, co dla niektórych może wydać się dziwne, może być potencjalnie gorsza jakość rejestrowanych zdjęć. Otóż obiektyw o dużym zakresie ogniskowej prawie zawsze będzie słabszy od szkła uboższego w iksy (wartość zoom). Duży zakres ogniskowej może powodować spadek rozdzielczości optycznej, co jest widoczne szczególnie na brzegach kadru. Pojawia się również spora deformacja geometryczna obrazu oraz silniejsza niż w zoomach 3x-4x aberracja chromatyczna. Jest jeszcze jedna wada: konieczność stosowania najmniejszych matryc, podobnie jak w aparatach kieszonkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Początki bankowości elektronicznej na świecie – kiedy to się zaczęło?

Oczywiście takich wad nie dostrzegą osoby, które z aparatami fotograficznymi nie mają do czynienia na co dzień. Natomiast specjaliści z pewnością zainwestują w profesjonalną lustrzankę, aby zminimalizować jakiekolwiek możliwe wady.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA