REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie zarejestrować domenę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NetArt
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele cennych informacji, łatwo może paść łupem osób, wykorzystujących je dla osiągnięcia zysku. Przykładem mogą być dane identyfikacyjne podawane przy rejestracji domeny, które następnie zamieszczane są w bazach WHOIS. Informacje takie, np. odnośnie domen globalnych są łatwo dostępne dla każdego.

Domena .com jest najbardziej rozpoznawalnym na świecie rozszerzeniem. Aktualnie blisko 90 milionów adresów WWW kończy się właśnie w ten sposób. Dlatego też rejestracja domeny zawierającej .com jest obowiązkowym krokiem dla każdej firmy, która myśli o prowadzeniu działań biznesowych wykraczających poza granicę Polski. Dla partnerów i klientów z innych państw będzie ono sprawiało wrażenie większej wiarygodności niż rodzime .pl. Jednocześnie klient np. z Francji w przeciwieństwie do polskiego nie wpisze intuicyjnie na końcu adresu polskiego rozszerzenia, a raczej globalne. W związku z tym przezorni i myślący o rozwoju firmy przedsiębiorcy wzbogacają pakiet rejestrowanych domen o końcówkę .com, zwłaszcza że koszty związane z nim są zazwyczaj bardzo przystępne.

REKLAMA

.com to nie .pl

REKLAMA

Osoby nieposiadające doświadczenia w rejestracji domen, nie zdają sobie najczęściej sprawy z tego, że istnieją duże różnice w zarządzaniu poszczególnymi rozszerzeniami. Jedna z kluczowych i wpływających w dużym stopniu na bezpieczeństwo posiadanego adresu i samej firmy, która jest abonentem domeny, jest prezentacja danych w bazie WHOIS.

Czym jest owa baza? W skrócie można powiedzieć, że jest to katalog informacji o domenach. Można z nich dowiedzieć się między innymi: kiedy domena została zarejestrowana, kiedy kończy się okres abonamentowy, kto jest jej Abonentem oraz rejestratorem. Bazy WHOIS dla domen .pl, i .com dostępne są pod adresami: www.whois.pl oraz www.whois.com. Dostęp do nich ma każdy użytkownik Internetu. Jawność informacji w bazach WHOIS uzależniona jest od regulacji prawnych, którym podlega główny operator danej domeny.

Dla domen polskich jest to NASK, do działań którego stosuje się ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zapewnia ona, że dane abonentów, którzy nie chcą publikować swoich danych, są niewidoczne. Pokazuje się wtedy informacja „dane niedostępne”. W przypadku firm dane te zawsze są jawne. Z kolei operator domeny globalnej VeriSign, którego siedziba znajduje się w USA, podlega prawodawstwu amerykańskiemu. Nie reguluje ono kwestii związanych z ochroną danych umożliwiających identyfikację podmiotu. Dlatego też wszystkie dane podane przy rejestracji domeny natychmiast są publikowane w bazie WHOIS. Polscy rejestratorzy pełnią rolę partnerów operatorów domen i podporządkowują się zasadom, którym oni podlegają. Oznacza to, że informacje podawane przy rejestracji domeny np. przez firm rejestrator musi przekazać operatorowi, a ten z kolei zamieszcza je w ogólnodostępnym katalogu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak właściwie eksponować domenę?

Jakie zagrożenia?

REKLAMA

Widniejące w jawnej bazie WHOIS informacje, pozwalające zidentyfikować abonenta domeny, mogą stanowić przeszkodę dla podejmowanych przez przedsiębiorstwo działań. Naturalnym zjawiskiem jest rejestrowanie adresów WWW związanych z planowanymi inicjatywami, np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub usługi. Zwlekanie z wykupieniem domeny może sprawić, że zostanie ona zajęta przez inny podmiot, co wymusi zmianę dotychczasowych założeń i pociągnie dodatkowe koszty. Jednak jawność danych pod nowym adresem w bazie, może sprawić, że konkurencja dowie się o planach przedsiębiorstwa i podejmie odpowiednie kroki, by je wyprzedzić.

Jawność danych może być również niewygodna z czysto prozaicznych powodów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby fizyczne narażone są przez nią na natarczywość m.in.: telemarketerów, akwizytorów i smaperów. Handel masowo pozyskiwanymi informacji jest jednym z patologicznych zjawisk internetowych, które niestety przynosi coraz większe zyski osobom trudniącym się tym procederem. Bazy WHOIS są jednym ze źródeł, gdzie dane te są łatwo dostępne. Sprzyja to zwiększającej się liczbie osób, które starają się je wyłudzić. Z kolei przedsiębiorstwa, które są świadome tego, jak duże znaczenie handlowe mają ich dane identyfikacyjne, starają się je chronić.

Administratorzy serwisów odpowiedzialnych za udostępnianie danych pozwalających identyfikować Abonentów domen, starają się walczyć z tego typu zjawiskami.

Przykładem mogą być zabezpieczenia antyfloodowe w postaci kluczy bezpieczeństwo. Użytkownik musi przepisać ciąg znaków widoczny na wyświetlonym obrazku w celu zweryfikowania, czy zapytanie nie jest wysyłane automatycznie. Z jednej strony chroni to sam serwer przed przeciążeniem, które prowadziłoby do jego zawieszenia. Z drugiej chroni zawarte dane przed ich masowym gromadzeniem.

O tym, że dane kontaktowe wpadły w niepowołane ręce można wnioskować po zwiększonej liczbie niechcianych korespondencji mającej charakter sprzedażowy, spływającej na adres podany jako kontaktowy. Nie trzeba tu chyba wspominać, że pocztą tego rodzaju firma rzadko jest zainteresowana. Jeżeli wraz z adresem widoczny jest również numer telefonu, może to zostać wykorzystane przez telemarketerów. W przeciwieństwie do baz polskiej domeny, które nie udostępniają adresu e-mail, sprawdzając domenę .com można tą informację uzyskać. To z kolei jest cenna wiadomością dla spamerów. Z pewnością może zostać wykorzystana, a na firmową skrzynkę zaczną spływać w coraz większej liczbie niepotrzebne wiadomości.

Dane można jednak ukryć

Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie. Należy się w tym celu zwrócić do usługodawcy, który umożliwia ukrycie danych Abonenta domeny. Całość procesu jest bardzo prosta. Wystarczy w Panelu Klienta zaznaczyć przy odpowiedniej domenie opcje ukrywania danych – można tego dokonać już w momencie zamawiania usługi lub w trakcie okresu abonamentowego. Wynikiem jest zastąpienie dotychczasowych informacji, które wskazywały bezpośrednio na Abonenta, danymi usługodawcy.

Polecamy serwis Programy dla firm

W tym przypadku każdy, kto będzie chciał się skontaktować z Abonentem domeny musi zrobić to za pośrednictwem usługodawcy. Ten ostatni przekazuje informacje o chęci porozumienia się klientowi, a w razie dostarczenia, np. przesyłki listownej informuje o możliwości jej odbioru. Dzięki temu żadna osoba trzecia nie ma dostępu do właściwych danych kontaktowych. Jednocześnie należy zauważyć, że mimo zastąpienia informacji w bazie WHOIS, które służą identyfikacji Abonenta, ten nadal jest jedynym pełnoprawnym dysponentem domeny.

Prawidłowo rozumiana anonimowość w Internecie jest jednym z jego największych atutów. Możliwość zabezpieczenia się przed nachalnością niektórych jego użytkowników, którzy działają na szkodę wirtualnej społeczności, jest z pewnością interesującą opcją zarówno dla zwykłych posiadaczy domen, jak i przedsiębiorców wykorzystujących marketingowy potencjał Sieci. W związku z tym umożliwienie polskim Internautom ukrywania swoich danych w dostępnych bazach WHOIS, nie powinno przejść bez echa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA