REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie zarejestrować domenę?

NetArt
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele cennych informacji, łatwo może paść łupem osób, wykorzystujących je dla osiągnięcia zysku. Przykładem mogą być dane identyfikacyjne podawane przy rejestracji domeny, które następnie zamieszczane są w bazach WHOIS. Informacje takie, np. odnośnie domen globalnych są łatwo dostępne dla każdego.

Domena .com jest najbardziej rozpoznawalnym na świecie rozszerzeniem. Aktualnie blisko 90 milionów adresów WWW kończy się właśnie w ten sposób. Dlatego też rejestracja domeny zawierającej .com jest obowiązkowym krokiem dla każdej firmy, która myśli o prowadzeniu działań biznesowych wykraczających poza granicę Polski. Dla partnerów i klientów z innych państw będzie ono sprawiało wrażenie większej wiarygodności niż rodzime .pl. Jednocześnie klient np. z Francji w przeciwieństwie do polskiego nie wpisze intuicyjnie na końcu adresu polskiego rozszerzenia, a raczej globalne. W związku z tym przezorni i myślący o rozwoju firmy przedsiębiorcy wzbogacają pakiet rejestrowanych domen o końcówkę .com, zwłaszcza że koszty związane z nim są zazwyczaj bardzo przystępne.

REKLAMA

REKLAMA

.com to nie .pl

Osoby nieposiadające doświadczenia w rejestracji domen, nie zdają sobie najczęściej sprawy z tego, że istnieją duże różnice w zarządzaniu poszczególnymi rozszerzeniami. Jedna z kluczowych i wpływających w dużym stopniu na bezpieczeństwo posiadanego adresu i samej firmy, która jest abonentem domeny, jest prezentacja danych w bazie WHOIS.

Czym jest owa baza? W skrócie można powiedzieć, że jest to katalog informacji o domenach. Można z nich dowiedzieć się między innymi: kiedy domena została zarejestrowana, kiedy kończy się okres abonamentowy, kto jest jej Abonentem oraz rejestratorem. Bazy WHOIS dla domen .pl, i .com dostępne są pod adresami: www.whois.pl oraz www.whois.com. Dostęp do nich ma każdy użytkownik Internetu. Jawność informacji w bazach WHOIS uzależniona jest od regulacji prawnych, którym podlega główny operator danej domeny.

REKLAMA

Dla domen polskich jest to NASK, do działań którego stosuje się ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zapewnia ona, że dane abonentów, którzy nie chcą publikować swoich danych, są niewidoczne. Pokazuje się wtedy informacja „dane niedostępne”. W przypadku firm dane te zawsze są jawne. Z kolei operator domeny globalnej VeriSign, którego siedziba znajduje się w USA, podlega prawodawstwu amerykańskiemu. Nie reguluje ono kwestii związanych z ochroną danych umożliwiających identyfikację podmiotu. Dlatego też wszystkie dane podane przy rejestracji domeny natychmiast są publikowane w bazie WHOIS. Polscy rejestratorzy pełnią rolę partnerów operatorów domen i podporządkowują się zasadom, którym oni podlegają. Oznacza to, że informacje podawane przy rejestracji domeny np. przez firm rejestrator musi przekazać operatorowi, a ten z kolei zamieszcza je w ogólnodostępnym katalogu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak właściwie eksponować domenę?

Jakie zagrożenia?

Widniejące w jawnej bazie WHOIS informacje, pozwalające zidentyfikować abonenta domeny, mogą stanowić przeszkodę dla podejmowanych przez przedsiębiorstwo działań. Naturalnym zjawiskiem jest rejestrowanie adresów WWW związanych z planowanymi inicjatywami, np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub usługi. Zwlekanie z wykupieniem domeny może sprawić, że zostanie ona zajęta przez inny podmiot, co wymusi zmianę dotychczasowych założeń i pociągnie dodatkowe koszty. Jednak jawność danych pod nowym adresem w bazie, może sprawić, że konkurencja dowie się o planach przedsiębiorstwa i podejmie odpowiednie kroki, by je wyprzedzić.

Jawność danych może być również niewygodna z czysto prozaicznych powodów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby fizyczne narażone są przez nią na natarczywość m.in.: telemarketerów, akwizytorów i smaperów. Handel masowo pozyskiwanymi informacji jest jednym z patologicznych zjawisk internetowych, które niestety przynosi coraz większe zyski osobom trudniącym się tym procederem. Bazy WHOIS są jednym ze źródeł, gdzie dane te są łatwo dostępne. Sprzyja to zwiększającej się liczbie osób, które starają się je wyłudzić. Z kolei przedsiębiorstwa, które są świadome tego, jak duże znaczenie handlowe mają ich dane identyfikacyjne, starają się je chronić.

Administratorzy serwisów odpowiedzialnych za udostępnianie danych pozwalających identyfikować Abonentów domen, starają się walczyć z tego typu zjawiskami.

Przykładem mogą być zabezpieczenia antyfloodowe w postaci kluczy bezpieczeństwo. Użytkownik musi przepisać ciąg znaków widoczny na wyświetlonym obrazku w celu zweryfikowania, czy zapytanie nie jest wysyłane automatycznie. Z jednej strony chroni to sam serwer przed przeciążeniem, które prowadziłoby do jego zawieszenia. Z drugiej chroni zawarte dane przed ich masowym gromadzeniem.

O tym, że dane kontaktowe wpadły w niepowołane ręce można wnioskować po zwiększonej liczbie niechcianych korespondencji mającej charakter sprzedażowy, spływającej na adres podany jako kontaktowy. Nie trzeba tu chyba wspominać, że pocztą tego rodzaju firma rzadko jest zainteresowana. Jeżeli wraz z adresem widoczny jest również numer telefonu, może to zostać wykorzystane przez telemarketerów. W przeciwieństwie do baz polskiej domeny, które nie udostępniają adresu e-mail, sprawdzając domenę .com można tą informację uzyskać. To z kolei jest cenna wiadomością dla spamerów. Z pewnością może zostać wykorzystana, a na firmową skrzynkę zaczną spływać w coraz większej liczbie niepotrzebne wiadomości.

Dane można jednak ukryć

Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie. Należy się w tym celu zwrócić do usługodawcy, który umożliwia ukrycie danych Abonenta domeny. Całość procesu jest bardzo prosta. Wystarczy w Panelu Klienta zaznaczyć przy odpowiedniej domenie opcje ukrywania danych – można tego dokonać już w momencie zamawiania usługi lub w trakcie okresu abonamentowego. Wynikiem jest zastąpienie dotychczasowych informacji, które wskazywały bezpośrednio na Abonenta, danymi usługodawcy.

Polecamy serwis Programy dla firm

W tym przypadku każdy, kto będzie chciał się skontaktować z Abonentem domeny musi zrobić to za pośrednictwem usługodawcy. Ten ostatni przekazuje informacje o chęci porozumienia się klientowi, a w razie dostarczenia, np. przesyłki listownej informuje o możliwości jej odbioru. Dzięki temu żadna osoba trzecia nie ma dostępu do właściwych danych kontaktowych. Jednocześnie należy zauważyć, że mimo zastąpienia informacji w bazie WHOIS, które służą identyfikacji Abonenta, ten nadal jest jedynym pełnoprawnym dysponentem domeny.

Prawidłowo rozumiana anonimowość w Internecie jest jednym z jego największych atutów. Możliwość zabezpieczenia się przed nachalnością niektórych jego użytkowników, którzy działają na szkodę wirtualnej społeczności, jest z pewnością interesującą opcją zarówno dla zwykłych posiadaczy domen, jak i przedsiębiorców wykorzystujących marketingowy potencjał Sieci. W związku z tym umożliwienie polskim Internautom ukrywania swoich danych w dostępnych bazach WHOIS, nie powinno przejść bez echa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA