REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie zarejestrować domenę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NetArt
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele cennych informacji, łatwo może paść łupem osób, wykorzystujących je dla osiągnięcia zysku. Przykładem mogą być dane identyfikacyjne podawane przy rejestracji domeny, które następnie zamieszczane są w bazach WHOIS. Informacje takie, np. odnośnie domen globalnych są łatwo dostępne dla każdego.

Domena .com jest najbardziej rozpoznawalnym na świecie rozszerzeniem. Aktualnie blisko 90 milionów adresów WWW kończy się właśnie w ten sposób. Dlatego też rejestracja domeny zawierającej .com jest obowiązkowym krokiem dla każdej firmy, która myśli o prowadzeniu działań biznesowych wykraczających poza granicę Polski. Dla partnerów i klientów z innych państw będzie ono sprawiało wrażenie większej wiarygodności niż rodzime .pl. Jednocześnie klient np. z Francji w przeciwieństwie do polskiego nie wpisze intuicyjnie na końcu adresu polskiego rozszerzenia, a raczej globalne. W związku z tym przezorni i myślący o rozwoju firmy przedsiębiorcy wzbogacają pakiet rejestrowanych domen o końcówkę .com, zwłaszcza że koszty związane z nim są zazwyczaj bardzo przystępne.

REKLAMA

REKLAMA

.com to nie .pl

Osoby nieposiadające doświadczenia w rejestracji domen, nie zdają sobie najczęściej sprawy z tego, że istnieją duże różnice w zarządzaniu poszczególnymi rozszerzeniami. Jedna z kluczowych i wpływających w dużym stopniu na bezpieczeństwo posiadanego adresu i samej firmy, która jest abonentem domeny, jest prezentacja danych w bazie WHOIS.

Czym jest owa baza? W skrócie można powiedzieć, że jest to katalog informacji o domenach. Można z nich dowiedzieć się między innymi: kiedy domena została zarejestrowana, kiedy kończy się okres abonamentowy, kto jest jej Abonentem oraz rejestratorem. Bazy WHOIS dla domen .pl, i .com dostępne są pod adresami: www.whois.pl oraz www.whois.com. Dostęp do nich ma każdy użytkownik Internetu. Jawność informacji w bazach WHOIS uzależniona jest od regulacji prawnych, którym podlega główny operator danej domeny.

REKLAMA

Dla domen polskich jest to NASK, do działań którego stosuje się ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zapewnia ona, że dane abonentów, którzy nie chcą publikować swoich danych, są niewidoczne. Pokazuje się wtedy informacja „dane niedostępne”. W przypadku firm dane te zawsze są jawne. Z kolei operator domeny globalnej VeriSign, którego siedziba znajduje się w USA, podlega prawodawstwu amerykańskiemu. Nie reguluje ono kwestii związanych z ochroną danych umożliwiających identyfikację podmiotu. Dlatego też wszystkie dane podane przy rejestracji domeny natychmiast są publikowane w bazie WHOIS. Polscy rejestratorzy pełnią rolę partnerów operatorów domen i podporządkowują się zasadom, którym oni podlegają. Oznacza to, że informacje podawane przy rejestracji domeny np. przez firm rejestrator musi przekazać operatorowi, a ten z kolei zamieszcza je w ogólnodostępnym katalogu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak właściwie eksponować domenę?

Jakie zagrożenia?

Widniejące w jawnej bazie WHOIS informacje, pozwalające zidentyfikować abonenta domeny, mogą stanowić przeszkodę dla podejmowanych przez przedsiębiorstwo działań. Naturalnym zjawiskiem jest rejestrowanie adresów WWW związanych z planowanymi inicjatywami, np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub usługi. Zwlekanie z wykupieniem domeny może sprawić, że zostanie ona zajęta przez inny podmiot, co wymusi zmianę dotychczasowych założeń i pociągnie dodatkowe koszty. Jednak jawność danych pod nowym adresem w bazie, może sprawić, że konkurencja dowie się o planach przedsiębiorstwa i podejmie odpowiednie kroki, by je wyprzedzić.

Jawność danych może być również niewygodna z czysto prozaicznych powodów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby fizyczne narażone są przez nią na natarczywość m.in.: telemarketerów, akwizytorów i smaperów. Handel masowo pozyskiwanymi informacji jest jednym z patologicznych zjawisk internetowych, które niestety przynosi coraz większe zyski osobom trudniącym się tym procederem. Bazy WHOIS są jednym ze źródeł, gdzie dane te są łatwo dostępne. Sprzyja to zwiększającej się liczbie osób, które starają się je wyłudzić. Z kolei przedsiębiorstwa, które są świadome tego, jak duże znaczenie handlowe mają ich dane identyfikacyjne, starają się je chronić.

Administratorzy serwisów odpowiedzialnych za udostępnianie danych pozwalających identyfikować Abonentów domen, starają się walczyć z tego typu zjawiskami.

Przykładem mogą być zabezpieczenia antyfloodowe w postaci kluczy bezpieczeństwo. Użytkownik musi przepisać ciąg znaków widoczny na wyświetlonym obrazku w celu zweryfikowania, czy zapytanie nie jest wysyłane automatycznie. Z jednej strony chroni to sam serwer przed przeciążeniem, które prowadziłoby do jego zawieszenia. Z drugiej chroni zawarte dane przed ich masowym gromadzeniem.

O tym, że dane kontaktowe wpadły w niepowołane ręce można wnioskować po zwiększonej liczbie niechcianych korespondencji mającej charakter sprzedażowy, spływającej na adres podany jako kontaktowy. Nie trzeba tu chyba wspominać, że pocztą tego rodzaju firma rzadko jest zainteresowana. Jeżeli wraz z adresem widoczny jest również numer telefonu, może to zostać wykorzystane przez telemarketerów. W przeciwieństwie do baz polskiej domeny, które nie udostępniają adresu e-mail, sprawdzając domenę .com można tą informację uzyskać. To z kolei jest cenna wiadomością dla spamerów. Z pewnością może zostać wykorzystana, a na firmową skrzynkę zaczną spływać w coraz większej liczbie niepotrzebne wiadomości.

Dane można jednak ukryć

Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie. Należy się w tym celu zwrócić do usługodawcy, który umożliwia ukrycie danych Abonenta domeny. Całość procesu jest bardzo prosta. Wystarczy w Panelu Klienta zaznaczyć przy odpowiedniej domenie opcje ukrywania danych – można tego dokonać już w momencie zamawiania usługi lub w trakcie okresu abonamentowego. Wynikiem jest zastąpienie dotychczasowych informacji, które wskazywały bezpośrednio na Abonenta, danymi usługodawcy.

Polecamy serwis Programy dla firm

W tym przypadku każdy, kto będzie chciał się skontaktować z Abonentem domeny musi zrobić to za pośrednictwem usługodawcy. Ten ostatni przekazuje informacje o chęci porozumienia się klientowi, a w razie dostarczenia, np. przesyłki listownej informuje o możliwości jej odbioru. Dzięki temu żadna osoba trzecia nie ma dostępu do właściwych danych kontaktowych. Jednocześnie należy zauważyć, że mimo zastąpienia informacji w bazie WHOIS, które służą identyfikacji Abonenta, ten nadal jest jedynym pełnoprawnym dysponentem domeny.

Prawidłowo rozumiana anonimowość w Internecie jest jednym z jego największych atutów. Możliwość zabezpieczenia się przed nachalnością niektórych jego użytkowników, którzy działają na szkodę wirtualnej społeczności, jest z pewnością interesującą opcją zarówno dla zwykłych posiadaczy domen, jak i przedsiębiorców wykorzystujących marketingowy potencjał Sieci. W związku z tym umożliwienie polskim Internautom ukrywania swoich danych w dostępnych bazach WHOIS, nie powinno przejść bez echa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA