Co zrobić jeśli nie przedłużyłeś domeny w terminie?

REKLAMA
REKLAMA
Co w przypadku domeny polskiej
REKLAMA
REKLAMA
Do grupy domen polskich należą domeny najwyższego poziomu .pl, a także subdomeny regionalne oraz funkcjonalne. Zarządzane są one przez NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), której rozporządzenia regulują kwestie przedłużenia okresu abonamentowego polskich adresów WWW.
Domeny polskie, których okresu abonamentowego nie przedłużono, blokowane są na okres ok. 15 dni. W tym czasie istnieje możliwość jedynie przywrócenia ich dotychczasowego Abonentowi. Dlatego jeżeli firma zorientuje się, że nie przedłużyła domeny w ciągu 1 - 2 dni od zakończenia ważności usługi, jej przywrócenie nie jest trudne. Zazwyczaj wystarczy wtedy skontaktować się z usługodawcą oraz uiścić opłatę za kolejny okres abonamentowy. Aby jak najszybciej powrócić do normalnego trybu funkcjonowania domeny, warto przesłać rejestratorowi potwierdzenie dokonania przelewu (e-mailem bądź faksem). Skróci to czas pomiędzy wpłatą środków a ich zaksięgowaniem na koncie rejestratora, a więc tym samym okres, w którym firmowa strona WWW nie działa.
REKLAMA
Nieco trudniejsze może się okazać przywrócenie funkcjonowania firmowej domeny, gdy przedsiębiorca zorientuje się po dłuższym czasie, np. 13. dniach. Po takim okresie rejestrator nie może zagwarantować, że domena zostanie przywrócona, nawet po przesłaniu potwierdzenia dokonania przelewu, ponieważ okres kwarantanny to ok. 15 dni. Może się okazać, że domena została już zwolniona do ponownej rejestracji.
Tak więc, kiedy od wygaśnięcia usługi minęło więcej niż 10 dni należy skontaktować się z registrarem, w celu otrzymania informacji o aktualnym stanie domeny. Firma powinna także systematycznie sprawdzać status domeny w bazie WHOIS. W trakcie trwania kwarantanny (wspomniane wyżej 15 dni) przy adresie podana będzie informacja „po zakończeniu okresu rozliczeniowego”. Firma powinna obserwować status bardzo dokładnie, a gdy tylko domena zostanie zwolniona do ponownej rejestracji – zarejestrować ją. W innym wypadku ktoś inny mógłby zakupić adres, a przedsiębiorstwo nie miałoby żadnych podstaw do ubiegania się o jego zwrot.
Przeczytaj również: Jak uruchamiać programy z klucza USB?
Co w przypadku domeny .eu
Administracją, a więc i kwestiami przedłużeń w przypadku domen europejskich zajmuje się EURid (Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych).
Domeny .eu usuwane są nie, jak domeny polskie – ostatniego dnia okresu abonamentowego, a ostatniego dnia miesiąca, w którym kończy się okres rejestracji danego adresu WWW. Od momentu usunięcia domena blokowana jest na okres 40 dni. W tym czasie firma może starać się u rejestratora o przywrócenie domeny. EURid pobiera jednak opłaty od rejestratorów za przedłużenie okresu rejestracji adresu WWW, który objęty jest kwarantanną w wysokości ok. 4 €. Dlatego w przypadku niektórych rejestratorów może się okazać, iż pobierana jest wtedy dodatkowa opłata od klientów.
Warto więc jeszcze przed rejestracją domeny .eu dowiedzieć się, jaka opłata dodatkowa obowiązuje u danego rejestratora. W natłoku obowiązków każdemu może zdarzyć się zapomnieć o prolongacie usługi bądź wpłacić środki na konto rejestratora zbyt późno (i np. nie zdążą one zostać zaksięgowane). Warto jednak upewnić się, że firma nie będzie musiała ponosić dodatkowych, bardzo wysokich kosztów za odzyskanie domeny.
Co z domenami globalnymi?
Domeny globalne to adresy WWW zakończone rozszerzeniami: .com, .biz, .net, .info oraz .org. Zarządzane są one przez różne instytucje, jednak do wszystkich stosowana jest ta sama zasada odnośnie przedłużeń. Analogicznie do domen polskich, adresy globalne blokowane są dzień po zakończeniu okresu abonamentowego. Ich kwarantanna trwa aż do 75 dni, jednak przywrócenie możliwe jest przez 30 pierwszych dni. Po tym okresie najlepiej kontaktować się z rejestratorem bądź sprawdzać poprzez dostępne na stronach registrarów wyszukiwarki aktualny stan domeny i dokonać rejestracji natychmiastowo po jej zwolnieniu.
Mimo iż po wygaśnięciu domeny istnieje możliwość jej przywrócenia przez pewien czas, lepiej upewnić się, że do takiej sytuacji nie dojdzie. W tym celu warto sprawdzić w regulaminie, przed rejestracją jakiekolwiek domeny, czy usługodawca przypomina Abonentom o zbliżającym się upływie okresu abonamentowego.
Autor: Sebastian Pacanek – Kierownik Biura Obsługi Klienta w NetArt
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA