REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić domenę na rynku wtórnym

Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Promując firmową stronę WWW, musimy zadbać o to, aby adres który do niej prowadzi był najlepszy z możliwych. Jedną z pierwszych trudności, jakie napotyka każde przedsiębiorstwo, jest konieczność wymyślenia nazwy. Musi ona być oryginalna, aby firma wyróżniała się spośród konkurencji. Ułatwia to rejestracja właściwej domeny. Co jednak zrobić, gdy te najlepsze są już zajęte?

Prawie każdy, kto rejestrował jakąś domenę, spotkał się z sytuacją, że pożądany adres jest już zajęty, a adresy alternatywne (z rozszerzeniem funkcjonalnym bądź regionalnym) są zbyt długie lub skomplikowane. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem może okazać się, pozyskanie domeny z rynku wtórnego.

REKLAMA

Czym są giełdy domen

Jest to usługa, która ma na celu ułatwienie kontaktu na linii sprzedawca – kupiec domeny. Na polskim rynku działa kilku usługodawców umożliwiających tego typu transakcje. Przebiegają one zazwyczaj na podobnych zasadach, jak aukcje w popularnych portalach aukcyjnych. Rejestrujący wystawia domenę na sprzedaż, określając cenę, jaką chce otrzymać za przekazanie prawa do administrowania domeną. Zainteresowane podmioty składają oferty kupna licytując domenę. Najwyższa oferta spełniająca wymagania sprzedającego wygrywa.

Czy jest to korzystne dla firmy

Może się okazać, że zwrócenie się w stronę rynku wtórnego, jest dla przedsiębiorstwa bardziej korzystne niż poszukiwanie wolnego adresu. Widoczne jest to na przykładzie nowych firm na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przedsiębiorstwo nie wykaże się umiejętnością przewidywania i nie zarejestruje domeny we wstępnej fazie planowania lub nazwa nie jest unikalna, może się okazać, że adres jest już zajęty.

Jest tak w znanym przykładzie sieci Play. Jako jedyny z czterech największych operatorów na rynku nie zadbał o to, by Internauta, który intuicyjnie wprowadzi w okno wyszukiwarki nazwę sieci i doda do niej rozszerzenie .pl, trafił na firmową witrynę WWW. Adres ten był już zajęty, funkcjonowała na nim strona innej firmy. Starania operatora by odkupić domenę nie powiodły się. Można się jedynie domyślać kosztów związanych z promocją nowego adresu i strat wizerunkowych, jakie poniósł operator z tytułu braku domeny z nazwą firmy.

Polecamy serwis Mała firma

REKLAMA

Taka sytuacja może spotkać każde przedsiębiorstwo, którego nazwą jest popularny wyraz lub nazwa własna. Może to być na przykład nazwisko. Problem ten znają np. przedstawiciele branży prawniczej, np.: radcy prawni, adwokaci. Ich nazwisko jest często składowym elementem nazwy biura, a także adresu strony internetowej. Powszechność nazwiska może znacznie komplikować znalezienie dobrej domeny. W takim przypadku możliwość nawiązania kontaktu z posiadaczem pożądanej domeny może okazać się bardzo pomocne.

Posiadanie adresu, w skład którego wchodzi jedynie nazwisko i rozszerzenie krajowe ma znaczenie wizerunkowe. Jest odbierane lepiej, niż domeny w rozszerzeniu funkcjonalnym, lokalnym lub zawierające dodatkowe elementy przy nazwisku. Jest krótszy i łatwiejszy do zapamiętania.

Sieć Play nie mogła odebrać domeny na drodze sądowej z uwagi na, że jej użytkownik miał do niej prawo.

Porównaj: Uważaj na cybersquatting

Gdzie kupować

Kupując domenę z drugiej ręki koniecznie trzeba zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. Podobnie jak z innymi towarami wystawionymi na portalach aukcyjnych zdarza się, że wystawiający nie posiada prawa do przedmiotu aukcji lub po jej zakończeniu bezprawnie odstępuje od umowy.

Z praktycznego punktu widzenia, korzystanie z dużych usługodawców, okazuje się być wygodniejsze. Duża baza adresów wystawionych na sprzedaż zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia tego, który w największym stopniu odpowiada potrzebom przedsiębiorstwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA