Czy warto zarejestrować pakiet firmowych domen
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowy zestaw domen
REKLAMA
Domena internetowa jest bardzo skutecznym narzędziem działań marketingowych. Jej zabezpieczenie należy rozpocząć już w fazie projektu, przed rozpoczęciem działań promocyjnych. Podstawowe domeny, które każde przedsiębiorstwo powinno posiadać w swoim portfolio to kombinacje nazwy firmy lub promowanych produktów w połączeniu z końcówkami .pl, .com, .com.pl, .eu. Są to najpopularniejsze rozszerzenia, instynktownie wpisywane w okno przeglądarki internetowej przez użytkownika.
Przykładowo, jeśli w adresie firmowego serwisu użyto nazwy przedsiębiorstwa, to podstawowy pakiet domen, które powinno ono posiadać to:
www.NazwaFirmy.pl
www.NazwaFirmy.com.pl
www.NazwaFirmy.com
www.NazwaFirmy.eu
Domeny regionalne
REKLAMA
Rozszerzenia regionalne, to polskie domeny drugiego stopnia. Firmy, które chcą w pełni zabezpieczyć adres swojej strony WWW powinny zakupić jego kombinacje z rozszerzeniami regionalnymi. Powinny one odpowiadać m.in. miastu, w którym przedsiębiorstwo ma siedzibę lub regionowi, w którym dostępne są produkty i usługi świadczone przez firmę. Jeżeli posiada ona siedziby w kilku miejscowościach, warto by zarejestrowała domenę dla każdej z nich.
Przykładowo przedsiębiorstwo z siedzibą w Katowicach oraz oddziałem w Olkuszu; które swoje usługi świadczy w woj. śląskim oraz małopolskim, powinno zarejestrować następujące domeny:
www.NazwaFirmy.katowice.pl
www.NazwaFirmy.olkusz.pl
www.NazwaFirmy.slask.pl
www.NazwaFirmy.malopolska.pl
Porównaj: Nie zapominaj o przedłużeniu firmowej domeny
Domeny funkcjonalne
W domenie .pl możemy wyróżnić także domeny funkcjonalne. Firma powinna posiadać rozszerzenia, które odpowiadają dziedzinie jej działań. Domeny funkcjonalne to znakomite narzędzie do podkreślenia gałęzi gospodarki odpowiadającej przedsiębiorstwu. Polskich domen funkcjonalnych jest ponad 30. Odnoszą się one do głównych dziedzin gospodarczych. Rejestracja domen odpowiadających branży przedsiębiorstwa uchroni adres firmowego serwisu WWW.
Przykładowo, dla biura turystycznego odpowiednie będą adresy:
www.NazwaFirmy.turystyka.pl
www.NazwaFirmy.travel.pl
www.NazwaFirmy.tourism.pl
Jeśli firma dodatkowo umożliwia zakup wycieczek przez Internet warto zakupić również:
www.NazwaFirmy.sklep.pl
www.NazwaFirmy.shop.pl
Domeny z przed- i przyrostkami
REKLAMA
Planując zakup domen przedsiębiorstwa nie powinny zapominać o domenach z użyciem przedrostków „e-”, „m-” lub „i-”, a także przyrostków np. „24”, „-net”. Warto dokonać ich selekcji a następnie zakupić te, które odpowiadają działaniom firmy w Internecie i na innych płaszczyznach.
Firmy niejednokrotnie zapominają o rejestracji domen z użyciem przed- i przyrostków. Fakt ten jest często wykorzystywany przez cybersquaterów, na aukcje internetowe trafiają dziesiątki domen, które są wynikiem połączenia nazw popularnych serwisów z różnymi formantami. Zakładając stronę WWW firma powinna zarejestrować domeny z użyciem przed- i przyrostków od razu. Zagwarantuje to, że nikt postronny nie wykorzysta do nieuczciwych celów adresu, w którym użyto nazwy przedsiębiorstwa.
Warto, aby firma posiadała takie domeny jak:
www.e-NazwaFirmy.pl
www.i-NazwaFirmy.pl
www.NazwaFirmy-net.pl
www.NazwaFirmy24.pl
Zarejestruj domenę zanim założysz firmę
Zobacz koniecznie: Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy
Zakładając firmę lub wprowadzając na rynek nowy produkt, już w fazie projektu przedsiębiorcy powinni zarejestrować pakiet domen z nową nazwą. Jest to istotne, gdyż adres internetowy, kierujący do firmowego serwisu WWW, to często podstawa wszelkich działań promocyjnych firmy, nie tylko w Internecie. Warto więc zabezpieczyć się przed sytuacjami, w której taki adres, mógłby zostać wykorzystany np. przez konkurencję. Dlatego należy już w fazie projektu sprawdzić czy wybrana nazwa firmy bądź produktu jest wolna. Jeśli jest, należy niezwłocznie ją zarejestrować. To bardzo ważne, gdyż rejestracja odbywa się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” i po zakończeniu projektu może się okazać, ze domena jest już zajęta.
O odpowiednie zabezpieczenie adresu firmowego serwisu należy dbać od samego początku. Zarejestrowanie kilku domen nie wiąże się z barierami finansowymi. Domeny w pierwszym roku użytkowania kosztują od kilku do kilkunastu złotych. Niektórzy usługodawcy (np. serwis nazwa.pl), oddają domeny do rocznego testowania nawet za darmo. Wcześniejsze zarejestrowanie domeny gwarantuje, że pod jej nazwą nie znajdzie się strona WWW z ofertą konkurencyjnej firmy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.