REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co prowadzone są bazy Whois

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że w sieci istnieją miliony witryn internetowych, których treść zależy w całości od jej twórców. Wszystkie dane odnoszące się do adresów WWW gromadzone są przez operatorów. Część informacji publikowana jest natomiast w bazach Whois, gdzie każdy ma możliwość zapoznania się z nimi.

Co to jest Whois?

REKLAMA

Baza Whois jest zbiorem informacji o zarejestrowanych domenach. Zapisywane są one w niej automatycznie od momentu rejestracji adresu WWW. Z zebranych danych można dowiedzieć się, czy Abonentem jest osoba fizyczna czy firma, kiedy adres WWW został utworzony oraz wielu innych rzeczy. Zarządzaniem bazami Whois zajmują się operatorzy odpowiednich końcówek. W przypadku domeny .pl jest to NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), natomiast domeny europejskiej .eu EURid (The European Registry for Internet Domains). Informacje o wybranym adresie można znaleźć na odpowiadającej danej grupie końcówek stronie WWW Whois.

Przykładowo, informacje odnośnie domen globalnych dostępne są w witrynie www.whois.com, natomiast dla domen europejskich oraz polskich stworzone zostały odpowiednio bazy www.whois.eu oraz www.whois.pl.

Zapoznaj się z serwisem E-firma

Zawartość wpisu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Informacje zawarte w bazach Whois różnią się m.in. w zależności od tego, jakiego typu domen dotyczą. Np. w Whois.pl wiadomości podzielone są na trzy grupy. W pierwszej („Domena”) widnieją dane techniczne opisujące domenę. Można się np. dowiedzieć, kiedy została utworzona, czyli zarejestrowana. Dodatkowo, widnieje tam adnotacja dotycząca ostatnio przeprowadzonej modyfikacji w obrębie adresu WWW. Data ta ulega zmianie, jeżeli Abonent dokona jednej z kilku, określonych czynności. Należy do nich przeprowadzenie cesji, czyli scedowanie praw do zarządzania adresem WWW na podmiot inny niż dotychczas. Dodatkowo, data zostaje zmieniona, jeżeli domena została przeniesiona do innego rejestratora (tzn. dokonano transferu), opłacono kolejny okres abonamentowy lub zmienione zostały DNSy.

W kolejnym punkcie znaleźć można informacje opisujące abonenta domeny. Ich dostępność (np. w odniesieniu do domen .pl) zależna jest od tego, czy abonentem jest osoba fizyczna czy firma. Jeżeli dane identyfikacyjne są jawne, można wśród nich znaleźć: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, dane teleadresowe, numer telefonu bądź e-mail, a także datę ostatniej modyfikacji ww informacji. Kolejna sekcja określa, kto jest rejestratorem danego adresu oraz zawiera dane pozwalające na kontakt z registratem.

REKLAMA

Ponadto, w bazie Whois widnieją informacje nie tylko o domenach, które są aktualnie zarejestrowane. Można się także dowiedzieć, jeżeli pożądana domena „oczekuje w kolejce na rejestrację”. Oznacza to, iż ktoś zgłosił domenę do rejestracji, jednak na konto registrara nie wpłynęła jeszcze opłata za usługę. Osoba chcąca nabyć adres musi dokonać opłaty w ciągu 14 dni. Po upływie tego okresu domena poddana jest pięciodniowej kwarantannie („usunięta z kolejki”), po czym trafia ponownie do puli wolnych nazw. W przypadku niektórych domen (np. .pl) oprócz rejestracji na rok, istnieje możliwość wykupienia testu usługi (Domain Name Tasting – DNT). Stan ten trwa 14 dni, w Whois widnieje wówczas adnotacja „podczas testów”. Po tym czasie, jeżeli adres nie zostanie zarejestrowany, nadaje mu się status „po zakończeniu testów” na okres 3 dni, po czym wraca do wolnej rejestracji.

Kwarantanna wobec domeny stosowana jest jeszcze w dwóch przypadkach. Pierwszy, kiedy zakończył się jej okres abonamentowy. Adres WWW blokowany jest wtedy na okres 15 dni (w tym czasie nabyć go może jedynie poprzedni Abonent), a w bazie whois nadany zostaje mu status „po zakończeniu okresu abonamentowego”. Drugi przypadek to „po rozwiązaniu umowy”, kiedy rozwiązana została umowa na utrzymanie domeny pomiędzy Abonentem a rejestratorem. Wstrzymanie trwa w tym przypadku 5 dni. Ostatni status domeny, jaki można spotkać w bazie Whois to „trwa postępowanie wyjaśniająca”. Oznacza on, iż utrzymywanie nazwy domeny wstrzymane zostało do wyjaśnienia sprawy.

Przeczytaj także: Firmowy serwer - jak go wykorzystać

Dlaczego prowadzone są bazy Whois

W Sieci istnieją miliony witryn internetowych, których treść zależy w całości od jej twórców. Przy takiej liczbie stron WWW nie ma możliwości kontrolowania ich zawartości. One same jednak, nie zawsze tworzone są w dobrych intencjach lub też ich właściciele nie są świadomi tego, iż naruszają dobro innych podmiotów. Stronę WWW może pod danym adresem zamieścić jego Abonent lub osoba, której przekazał on dane umożliwiające administrację domeną.

Dlatego też bazy Whois zawierają dane Abonentów oraz rejestratorów. Głównym celem udostępniania informacji jest zwiększenie poszanowania prawa użytkowników w Internecie. Łatwiej w ten sposób dotrzeć do twórców stron internetowych, jeżeli np. ich zawartość łamie prawa właścicieli znaków towarowych bądź prawa autorskie.

Jednak baza Whois może zostać wykorzystana także, jeżeli ktoś jest zainteresowany zakupem danej domeny. Istnieje wtedy możliwość sprawdzenia, kto jest jej Abonentem. Nawet jeżeli dane podmiotu nie są ujawnione (np. osób fizycznych w przypadku domen .pl), użytkownik ma szansę dowiedzieć się, kto jest rejestratorem adresu WWW.

Jawność danych

Do informacji zgromadzonych i publikowanych w bazie Whois.pl odniesienie ma ustawa o ochronie danych osobowych. Dane identyfikacyjne podmiotów posiadających osobowość prawną (np. firm, fundacji czy szkół) automatycznie publikowane są w bazie whois.pl. Jednak, jeżeli adres rejestrowany jest przez osobę fizyczną, może ona w trakcie zakupu wyrazić zgodę na odtajnienie swoich danych osobowych bądź też nie.

Korzystającym z różnych wyszukiwarek Whois często nasuwa się pytanie: dlaczego w Whois.pl dane osób fizycznych nie są publikowane, w momencie, gdy w innej bazie np. Whois.com są one dostępne (szczególnie, jeżeli są to osoby polskiego pochodzenia)? Jest to spowodowane faktem, iż w przypadku zawierania umów z podmiotem zarejestrowanym poza granicami kraju, zastosowanie ma prawo lokalne.

Ustawa o ochronie danych osobowych dotyczy nie tylko osób zamieszkujących Polskę, posiadających polskie obywatelsko, ale każdej osoby fizycznej rejestrującej domenę, której operatorem jest NASK. Przepis prawny jednak nie może być odniesiony do danych identyfikacyjnych osób, które zarejestrowały np. adres WWW z rozszerzeniem globalnym. Zawarły więc umowę z podmiotem, który nie podlega danym zapisom.

Podsumowując: każda osoba (również spoza Polski) rejestrująca domenę w NASK, podlega Ustawie o ochronie danych osobowych. Jednak informacje identyfikujące Polaków rejestrujących domenę u operatora, który jest podmiotem gospodarczym innego kraju, obowiązują zapisy prawne danego państwa. Dodatkowym aspektem jest fakt, iż ICANN (główny zarządca domen na świecie) wymaga od rejestratorów, aby dane osób rejestrujących domeny globalne były jawne, pełne i zgodne z rzeczywistością.

Dlatego też, każdy podmiot lub osoba, która nabywa adres z rozszerzeniem globalnym automatycznie wyraża zgodę na odtajnienie swoich danych oraz publikację ich w bazie Whois.com (odpowiednie zapisy można znaleźć w regulaminach usług rejestratorów). Jeżeli jednak Abonent domeny chce ukryć swoje dane, może tego dokonać korzystając z usługi ukrywania danych. Zasady jej działania są proste: dane Abonenta zastąpione zostają danymi firmy świadczącej usługę ukrywania danych. Warto jednak zwrócić uwagę, iż sam Abonent domeny nie zmienia się. Jest to opcja korzystna m.in. dla firm, które z wyprzedzeniem nabywają adres WWW, długo przed startem projektu. Dzięki temu konkurencja nie jest w stanie na podstawie rejestracji domen przewidzieć planowanych działań biznesowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA