REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co prowadzone są bazy Whois

Beata Masór
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że w sieci istnieją miliony witryn internetowych, których treść zależy w całości od jej twórców. Wszystkie dane odnoszące się do adresów WWW gromadzone są przez operatorów. Część informacji publikowana jest natomiast w bazach Whois, gdzie każdy ma możliwość zapoznania się z nimi.

Co to jest Whois?

REKLAMA

Baza Whois jest zbiorem informacji o zarejestrowanych domenach. Zapisywane są one w niej automatycznie od momentu rejestracji adresu WWW. Z zebranych danych można dowiedzieć się, czy Abonentem jest osoba fizyczna czy firma, kiedy adres WWW został utworzony oraz wielu innych rzeczy. Zarządzaniem bazami Whois zajmują się operatorzy odpowiednich końcówek. W przypadku domeny .pl jest to NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), natomiast domeny europejskiej .eu EURid (The European Registry for Internet Domains). Informacje o wybranym adresie można znaleźć na odpowiadającej danej grupie końcówek stronie WWW Whois.

Przykładowo, informacje odnośnie domen globalnych dostępne są w witrynie www.whois.com, natomiast dla domen europejskich oraz polskich stworzone zostały odpowiednio bazy www.whois.eu oraz www.whois.pl.

Zapoznaj się z serwisem E-firma

Zawartość wpisu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Informacje zawarte w bazach Whois różnią się m.in. w zależności od tego, jakiego typu domen dotyczą. Np. w Whois.pl wiadomości podzielone są na trzy grupy. W pierwszej („Domena”) widnieją dane techniczne opisujące domenę. Można się np. dowiedzieć, kiedy została utworzona, czyli zarejestrowana. Dodatkowo, widnieje tam adnotacja dotycząca ostatnio przeprowadzonej modyfikacji w obrębie adresu WWW. Data ta ulega zmianie, jeżeli Abonent dokona jednej z kilku, określonych czynności. Należy do nich przeprowadzenie cesji, czyli scedowanie praw do zarządzania adresem WWW na podmiot inny niż dotychczas. Dodatkowo, data zostaje zmieniona, jeżeli domena została przeniesiona do innego rejestratora (tzn. dokonano transferu), opłacono kolejny okres abonamentowy lub zmienione zostały DNSy.

W kolejnym punkcie znaleźć można informacje opisujące abonenta domeny. Ich dostępność (np. w odniesieniu do domen .pl) zależna jest od tego, czy abonentem jest osoba fizyczna czy firma. Jeżeli dane identyfikacyjne są jawne, można wśród nich znaleźć: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, dane teleadresowe, numer telefonu bądź e-mail, a także datę ostatniej modyfikacji ww informacji. Kolejna sekcja określa, kto jest rejestratorem danego adresu oraz zawiera dane pozwalające na kontakt z registratem.

REKLAMA

Ponadto, w bazie Whois widnieją informacje nie tylko o domenach, które są aktualnie zarejestrowane. Można się także dowiedzieć, jeżeli pożądana domena „oczekuje w kolejce na rejestrację”. Oznacza to, iż ktoś zgłosił domenę do rejestracji, jednak na konto registrara nie wpłynęła jeszcze opłata za usługę. Osoba chcąca nabyć adres musi dokonać opłaty w ciągu 14 dni. Po upływie tego okresu domena poddana jest pięciodniowej kwarantannie („usunięta z kolejki”), po czym trafia ponownie do puli wolnych nazw. W przypadku niektórych domen (np. .pl) oprócz rejestracji na rok, istnieje możliwość wykupienia testu usługi (Domain Name Tasting – DNT). Stan ten trwa 14 dni, w Whois widnieje wówczas adnotacja „podczas testów”. Po tym czasie, jeżeli adres nie zostanie zarejestrowany, nadaje mu się status „po zakończeniu testów” na okres 3 dni, po czym wraca do wolnej rejestracji.

Kwarantanna wobec domeny stosowana jest jeszcze w dwóch przypadkach. Pierwszy, kiedy zakończył się jej okres abonamentowy. Adres WWW blokowany jest wtedy na okres 15 dni (w tym czasie nabyć go może jedynie poprzedni Abonent), a w bazie whois nadany zostaje mu status „po zakończeniu okresu abonamentowego”. Drugi przypadek to „po rozwiązaniu umowy”, kiedy rozwiązana została umowa na utrzymanie domeny pomiędzy Abonentem a rejestratorem. Wstrzymanie trwa w tym przypadku 5 dni. Ostatni status domeny, jaki można spotkać w bazie Whois to „trwa postępowanie wyjaśniająca”. Oznacza on, iż utrzymywanie nazwy domeny wstrzymane zostało do wyjaśnienia sprawy.

Przeczytaj także: Firmowy serwer - jak go wykorzystać

Dlaczego prowadzone są bazy Whois

W Sieci istnieją miliony witryn internetowych, których treść zależy w całości od jej twórców. Przy takiej liczbie stron WWW nie ma możliwości kontrolowania ich zawartości. One same jednak, nie zawsze tworzone są w dobrych intencjach lub też ich właściciele nie są świadomi tego, iż naruszają dobro innych podmiotów. Stronę WWW może pod danym adresem zamieścić jego Abonent lub osoba, której przekazał on dane umożliwiające administrację domeną.

Dlatego też bazy Whois zawierają dane Abonentów oraz rejestratorów. Głównym celem udostępniania informacji jest zwiększenie poszanowania prawa użytkowników w Internecie. Łatwiej w ten sposób dotrzeć do twórców stron internetowych, jeżeli np. ich zawartość łamie prawa właścicieli znaków towarowych bądź prawa autorskie.

Jednak baza Whois może zostać wykorzystana także, jeżeli ktoś jest zainteresowany zakupem danej domeny. Istnieje wtedy możliwość sprawdzenia, kto jest jej Abonentem. Nawet jeżeli dane podmiotu nie są ujawnione (np. osób fizycznych w przypadku domen .pl), użytkownik ma szansę dowiedzieć się, kto jest rejestratorem adresu WWW.

Jawność danych

Do informacji zgromadzonych i publikowanych w bazie Whois.pl odniesienie ma ustawa o ochronie danych osobowych. Dane identyfikacyjne podmiotów posiadających osobowość prawną (np. firm, fundacji czy szkół) automatycznie publikowane są w bazie whois.pl. Jednak, jeżeli adres rejestrowany jest przez osobę fizyczną, może ona w trakcie zakupu wyrazić zgodę na odtajnienie swoich danych osobowych bądź też nie.

Korzystającym z różnych wyszukiwarek Whois często nasuwa się pytanie: dlaczego w Whois.pl dane osób fizycznych nie są publikowane, w momencie, gdy w innej bazie np. Whois.com są one dostępne (szczególnie, jeżeli są to osoby polskiego pochodzenia)? Jest to spowodowane faktem, iż w przypadku zawierania umów z podmiotem zarejestrowanym poza granicami kraju, zastosowanie ma prawo lokalne.

Ustawa o ochronie danych osobowych dotyczy nie tylko osób zamieszkujących Polskę, posiadających polskie obywatelsko, ale każdej osoby fizycznej rejestrującej domenę, której operatorem jest NASK. Przepis prawny jednak nie może być odniesiony do danych identyfikacyjnych osób, które zarejestrowały np. adres WWW z rozszerzeniem globalnym. Zawarły więc umowę z podmiotem, który nie podlega danym zapisom.

Podsumowując: każda osoba (również spoza Polski) rejestrująca domenę w NASK, podlega Ustawie o ochronie danych osobowych. Jednak informacje identyfikujące Polaków rejestrujących domenę u operatora, który jest podmiotem gospodarczym innego kraju, obowiązują zapisy prawne danego państwa. Dodatkowym aspektem jest fakt, iż ICANN (główny zarządca domen na świecie) wymaga od rejestratorów, aby dane osób rejestrujących domeny globalne były jawne, pełne i zgodne z rzeczywistością.

Dlatego też, każdy podmiot lub osoba, która nabywa adres z rozszerzeniem globalnym automatycznie wyraża zgodę na odtajnienie swoich danych oraz publikację ich w bazie Whois.com (odpowiednie zapisy można znaleźć w regulaminach usług rejestratorów). Jeżeli jednak Abonent domeny chce ukryć swoje dane, może tego dokonać korzystając z usługi ukrywania danych. Zasady jej działania są proste: dane Abonenta zastąpione zostają danymi firmy świadczącej usługę ukrywania danych. Warto jednak zwrócić uwagę, iż sam Abonent domeny nie zmienia się. Jest to opcja korzystna m.in. dla firm, które z wyprzedzeniem nabywają adres WWW, długo przed startem projektu. Dzięki temu konkurencja nie jest w stanie na podstawie rejestracji domen przewidzieć planowanych działań biznesowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA