REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prowadzenie e-działalności - obowiązki informacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hryńko
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej w internecie jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa ta (Dz. U. Nr 144, poz. 1024 ze zm., dalej: „uśude”) nakłada na podmioty świadczące e-usługi liczne obowiązki informacyjne, określone w przepisach od art. 5 do art. 8, które muszą zostać spełnione bez względu na rodzaj świadczonej usługi i status drugiej strony umowy, czyli niezależnie od tego czy jest nią konsument (B2C), czy też profesjonalny uczestnik obrotu gospodarczego (B2B), przy czym w przypadku zawierania umów z konsumentami, wspomniane obowiązki informacyjne muszą zostać spełnione jednocześnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm., dalej: „uonpk”).

REKLAMA

Dostęp do aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach i specjalistycznym oprogramowaniu oraz do informacji na temat niezbędnych wymagań technicznych sprzętu komputerowego

Na podstawie art. 6 uśude usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do:

- aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną, a także

- funkcji i celu oprogramowania lub danych, które nie są składnikiem treści usługi, a są wprowadzane do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, usługodawca ma również obowiązek udostępnić usługobiorcy informacje na temat minimalnych parametrów technicznych, niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym się posługuje, o czym jest mowa w art. 8 ust. 3 pkt 2 lit. a uśude.

Zobacz serwis: e-Firma

Co to oznacza jednak w praktyce?

Otóż po pierwsze, informacje o szczególnych zagrożeniach powinny odnosić się do specyfiki danej usługi i określać tylko potencjalnie możliwe zagrożenia. Nie jest konieczne wskazywanie konkretnych, zidentyfikowanych zagrożeń.

Po drugie, usługodawca powinien stworzyć warunki do zapoznania się przez usługobiorcę z informacjami na temat specjalistycznego oprogramowania instalowanego w związku ze świadczeniem usługi oraz zapisywanych w systemie usługobiorcy plików cookie. Z praktycznego punktu wiedzenia do dnia 22 marca 2012 r. wystarczającym rozwiązaniem – na gruncie przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – była możliwość połączenia wykonania analizowanego obowiązku informacyjnego z wyrażeniem przez usługobiorcę zgody na zainstalowanie specjalistycznego oprogramowania lub wykorzystanie techniki cookie.

Zobacz: Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

REKLAMA

Jednakże z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012, poz. 1445), stosownie do znowelizowanego art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną jest zobligowany - przed dokonaniem instalacji rzeczonego oprogramowania - do uzyskania zgody usługobiorcy na jego instalację i używanie, jak również do bezpośredniego poinformowania usługobiorcy w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania, a także o sposobie jego usunięcia.

Po trzecie, usługobiorca musi mieć zapewniony dostęp do informacji dotyczących rodzajów przeglądarek internetowych prawidłowo współpracujących z daną witryną, konieczności dokonania instalacji dodatkowego oprogramowania obsługującego aplety Java czy rozdzielczości, dla jakiej jest zoptymalizowana strona internetowa. Brak powyższych informacji uniemożliwia usługobiorcy (np. konsumentowi) dostosowanie wykorzystywanego oprogramowania do optymalnej możliwości wyświetlania informacji na stronie internetowej usługodawcy.

Zadaj pytanie na FORUM

Na koniec ponownie zwracam uwagę, że w przypadku umów zawieranych z konsumentami, brak spełnienia opisanych powyżej obowiązków informacyjnych naraża przedsiębiorców na określone sankcje wynikające z kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA