REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?
Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład w e-commerce. Polski Ład to szereg zmian, które dotyczą każdego z przedsiębiorców. Są one skomplikowane i często niejednoznaczne. Które z nowych przepisów odnoszą się do e-commerce? Czy wszystkie sprawią, że właściciele firm będą tracić?

Polski Ład w e-commerce

Wraz z początkiem stycznia w życie wszedł Polski Ład. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe w modelu SaaS, muszą podjąć szereg decyzji, żeby nie stracić i nadal efektywnie prowadzić biznes. Co powinni zrobić? Jak nie zgubić się w nowych przepisach? Jakie kroki podjąć, żeby rozwijać działalność?

REKLAMA

Co to jest SaaS?

SaaS to model usługi chmury obliczeniowej umożliwiający odbiorcy usług wykorzystanie aplikacji uruchomionych na infrastrukturze chmury.

Rząd wprowadził szereg ustaw i zmian przepisów m.in. w prawie podatkowym, które składają się na tzw. Polski Ład. Według Rady Ministrów wprowadzony program ma pomóc w wyjściu z kryzysu, który spowodowała pandemia Covid-19. Wiąże się to przede wszystkim z dużymi zmianami dla przedsiębiorców. Dotychczas tego typu transformacje odbywały się tylko w obrębie konkretnych branż. Tym razem dotyczą wszystkich gałęzi gospodarki.

Jak Nowy Ład wpłynie na sklepy internetowe?

REKLAMA

Przede wszystkim właściciele e-sklepów muszą się zastanowić, jaką formę opodatkowania wybiorą, jeżeli ich działalność prowadzona jest na imię i nazwisko lub w formie spółek osobowych. Dotychczas najpopularniejszą była ta, w której przedsiębiorca opłacał podatek liniowy. Teraz ta opcja może być mniej korzystna.

- Każdy przedsiębiorca musi przeliczyć, co jest dla niego najbardziej optymalne pod kątem obciążeń finansowych, ryzyka biznesowego, możliwości dokonania restrukturyzacji. Nie przy wszystkich podatnikach sprawdzi się ryczałt, czy też przekształcenie w spółkę z o.o. Wszystko to jest kwestią bardzo indywidualną. – mówi Patrycja Mikuła, doradca podatkowy, główna księgowa w IdoSell.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I choć właściciele firm boją się strat (m.in. spowodowanych zmianami w naliczaniu składki zdrowotnej), mogą też skorzystać z ulg, które zminimalizują nowe obciążenia podatkowe i przy rozsądnym zarządzaniu są w stanie pomóc w rozwoju ich biznesów.

Polski Ład. Ulga na ekspansję

REKLAMA

Pierwszą z nich jest ulga na ekspansję. Będzie ona szczególnie przydatna właścicielom e-sklepów, którzy chcą wyjść ze swoją ofertą na zagraniczne rynki. Tym bardziej, że cross-border to jeden z najgorętszych trendów w e-commerce w 2022 roku. Ulga na ekspansję daje możliwość odliczenia (od podstawy opodatkowania) kosztów, które przedsiębiorcy ponoszą podczas rozszerzenia swojej działalności na kolejne rynki. Mogą one dotyczyć m.in. uczestnictwa w targach (zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie, wyżywienie), działań promocyjno-informacyjnych (zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), dostosowania opakowań produktów do wymagań rynku, czy przygotowania dokumentacji. Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulgi na ekspansję pod warunkiem, że w ciągu kolejnych dwóch lat podatkowych zwiększą swoje przychody ze sprzedaży za granicą.

- Ulga na ekspansję dotyczy wydatków związanych ze zwiększeniem sprzedaży wyprodukowanych własnych produktów (nie dotyczy usług produktów nabytych dla celów dalszej odsprzedaży). Posiada bardzo wysoki limit, który w danym roku podatkowym wynosi aż 1 milion złotych, co stanowi dodatkową zachętę do podbijania nowych zagranicznych rynków, przy czym należy pamiętać, iż z ulgi na ekspansję nie korzysta odpłatne zbycie produktów na rzecz podmiotów powiązanych - wyjaśnia Patrycja Mikuła.

Ulga na CSR

Ulga CSR, czyli Corporate Social Responsibility zwana także ulgą sponsoringową, ma zachęcać przedsiębiorców do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie. Korzyści w tym przypadku mają mieć nie tylko przedsiębiorcy, ale też podmioty działające w sferze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Sponsorzy mogą w ten sposób uzyskać preferencyjne rozliczenie (poza możliwością zaliczenia poniesionych wydatków w koszty) będą mogli doliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowo 50 proc. poniesionych w tym zakresie kosztów.

- Sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne, przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami. W ramach ulgi mogą fundować stypendia sportowe lub studenckie, imprezę sportową, która nie jest masową imprezą sportową, wspierać działalność muzeów czy galerii – wylicza Patrycja Mikuła.

Jaką to może przynieść korzyść merchantom? Oprócz preferencji podatkowych, sponsoring pozwala na budowanie świadomości marki.

Ulga na prototyp

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w sieci, samodzielnie wytwarza swoje produkty. Takie firmy, mogą starać się o tzw. ulgę na prototyp, czyli działania niezbędne do stworzenia nowego produktu (prace badawczo-rozwojowe).

- Mówimy tu o wytworzeniu nowego towaru, produkcji próbnej czy też wytworzeniu technologii, która pozwoli na wykonanie produktu. W ramach ulgi wsparciem objęte są działania zmierzające do uzyskania certyfikatów i zezwoleń, bez których sprzedaż nowego produktu zgodnie z prawem nie byłaby możliwa. – mówi Patrycja Mikuła.

Ulga na prototypy ma wspierać producenta na etapie testowania wyrobu, produkcji masowej oraz wprowadzeniu go na rynek. Firmy mogą wliczyć opłaty związane z przygotowaniem prototypu produktu w koszty uzyskania przychodu oraz odliczyć 30 proc. wydatków od podstawy opodatkowania (nie więcej jednak niż 10 proc. dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA