REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?
Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład w e-commerce. Polski Ład to szereg zmian, które dotyczą każdego z przedsiębiorców. Są one skomplikowane i często niejednoznaczne. Które z nowych przepisów odnoszą się do e-commerce? Czy wszystkie sprawią, że właściciele firm będą tracić?

Polski Ład w e-commerce

Wraz z początkiem stycznia w życie wszedł Polski Ład. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe w modelu SaaS, muszą podjąć szereg decyzji, żeby nie stracić i nadal efektywnie prowadzić biznes. Co powinni zrobić? Jak nie zgubić się w nowych przepisach? Jakie kroki podjąć, żeby rozwijać działalność?

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest SaaS?

SaaS to model usługi chmury obliczeniowej umożliwiający odbiorcy usług wykorzystanie aplikacji uruchomionych na infrastrukturze chmury.

Rząd wprowadził szereg ustaw i zmian przepisów m.in. w prawie podatkowym, które składają się na tzw. Polski Ład. Według Rady Ministrów wprowadzony program ma pomóc w wyjściu z kryzysu, który spowodowała pandemia Covid-19. Wiąże się to przede wszystkim z dużymi zmianami dla przedsiębiorców. Dotychczas tego typu transformacje odbywały się tylko w obrębie konkretnych branż. Tym razem dotyczą wszystkich gałęzi gospodarki.

Jak Nowy Ład wpłynie na sklepy internetowe?

Przede wszystkim właściciele e-sklepów muszą się zastanowić, jaką formę opodatkowania wybiorą, jeżeli ich działalność prowadzona jest na imię i nazwisko lub w formie spółek osobowych. Dotychczas najpopularniejszą była ta, w której przedsiębiorca opłacał podatek liniowy. Teraz ta opcja może być mniej korzystna.

REKLAMA

- Każdy przedsiębiorca musi przeliczyć, co jest dla niego najbardziej optymalne pod kątem obciążeń finansowych, ryzyka biznesowego, możliwości dokonania restrukturyzacji. Nie przy wszystkich podatnikach sprawdzi się ryczałt, czy też przekształcenie w spółkę z o.o. Wszystko to jest kwestią bardzo indywidualną. – mówi Patrycja Mikuła, doradca podatkowy, główna księgowa w IdoSell.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I choć właściciele firm boją się strat (m.in. spowodowanych zmianami w naliczaniu składki zdrowotnej), mogą też skorzystać z ulg, które zminimalizują nowe obciążenia podatkowe i przy rozsądnym zarządzaniu są w stanie pomóc w rozwoju ich biznesów.

Polski Ład. Ulga na ekspansję

Pierwszą z nich jest ulga na ekspansję. Będzie ona szczególnie przydatna właścicielom e-sklepów, którzy chcą wyjść ze swoją ofertą na zagraniczne rynki. Tym bardziej, że cross-border to jeden z najgorętszych trendów w e-commerce w 2022 roku. Ulga na ekspansję daje możliwość odliczenia (od podstawy opodatkowania) kosztów, które przedsiębiorcy ponoszą podczas rozszerzenia swojej działalności na kolejne rynki. Mogą one dotyczyć m.in. uczestnictwa w targach (zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie, wyżywienie), działań promocyjno-informacyjnych (zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), dostosowania opakowań produktów do wymagań rynku, czy przygotowania dokumentacji. Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulgi na ekspansję pod warunkiem, że w ciągu kolejnych dwóch lat podatkowych zwiększą swoje przychody ze sprzedaży za granicą.

- Ulga na ekspansję dotyczy wydatków związanych ze zwiększeniem sprzedaży wyprodukowanych własnych produktów (nie dotyczy usług produktów nabytych dla celów dalszej odsprzedaży). Posiada bardzo wysoki limit, który w danym roku podatkowym wynosi aż 1 milion złotych, co stanowi dodatkową zachętę do podbijania nowych zagranicznych rynków, przy czym należy pamiętać, iż z ulgi na ekspansję nie korzysta odpłatne zbycie produktów na rzecz podmiotów powiązanych - wyjaśnia Patrycja Mikuła.

Ulga na CSR

Ulga CSR, czyli Corporate Social Responsibility zwana także ulgą sponsoringową, ma zachęcać przedsiębiorców do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie. Korzyści w tym przypadku mają mieć nie tylko przedsiębiorcy, ale też podmioty działające w sferze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Sponsorzy mogą w ten sposób uzyskać preferencyjne rozliczenie (poza możliwością zaliczenia poniesionych wydatków w koszty) będą mogli doliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowo 50 proc. poniesionych w tym zakresie kosztów.

- Sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne, przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami. W ramach ulgi mogą fundować stypendia sportowe lub studenckie, imprezę sportową, która nie jest masową imprezą sportową, wspierać działalność muzeów czy galerii – wylicza Patrycja Mikuła.

Jaką to może przynieść korzyść merchantom? Oprócz preferencji podatkowych, sponsoring pozwala na budowanie świadomości marki.

Ulga na prototyp

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w sieci, samodzielnie wytwarza swoje produkty. Takie firmy, mogą starać się o tzw. ulgę na prototyp, czyli działania niezbędne do stworzenia nowego produktu (prace badawczo-rozwojowe).

- Mówimy tu o wytworzeniu nowego towaru, produkcji próbnej czy też wytworzeniu technologii, która pozwoli na wykonanie produktu. W ramach ulgi wsparciem objęte są działania zmierzające do uzyskania certyfikatów i zezwoleń, bez których sprzedaż nowego produktu zgodnie z prawem nie byłaby możliwa. – mówi Patrycja Mikuła.

Ulga na prototypy ma wspierać producenta na etapie testowania wyrobu, produkcji masowej oraz wprowadzeniu go na rynek. Firmy mogą wliczyć opłaty związane z przygotowaniem prototypu produktu w koszty uzyskania przychodu oraz odliczyć 30 proc. wydatków od podstawy opodatkowania (nie więcej jednak niż 10 proc. dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA