Polski Ład. Jakie zmiany czekają sklepy internetowe?
REKLAMA
REKLAMA
Polski Ład w e-commerce
Wraz z początkiem stycznia w życie wszedł Polski Ład. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe w modelu SaaS, muszą podjąć szereg decyzji, żeby nie stracić i nadal efektywnie prowadzić biznes. Co powinni zrobić? Jak nie zgubić się w nowych przepisach? Jakie kroki podjąć, żeby rozwijać działalność?
REKLAMA
Co to jest SaaS?
SaaS to model usługi chmury obliczeniowej umożliwiający odbiorcy usług wykorzystanie aplikacji uruchomionych na infrastrukturze chmury.
Rząd wprowadził szereg ustaw i zmian przepisów m.in. w prawie podatkowym, które składają się na tzw. Polski Ład. Według Rady Ministrów wprowadzony program ma pomóc w wyjściu z kryzysu, który spowodowała pandemia Covid-19. Wiąże się to przede wszystkim z dużymi zmianami dla przedsiębiorców. Dotychczas tego typu transformacje odbywały się tylko w obrębie konkretnych branż. Tym razem dotyczą wszystkich gałęzi gospodarki.
Jak Nowy Ład wpłynie na sklepy internetowe?
REKLAMA
Przede wszystkim właściciele e-sklepów muszą się zastanowić, jaką formę opodatkowania wybiorą, jeżeli ich działalność prowadzona jest na imię i nazwisko lub w formie spółek osobowych. Dotychczas najpopularniejszą była ta, w której przedsiębiorca opłacał podatek liniowy. Teraz ta opcja może być mniej korzystna.
- Każdy przedsiębiorca musi przeliczyć, co jest dla niego najbardziej optymalne pod kątem obciążeń finansowych, ryzyka biznesowego, możliwości dokonania restrukturyzacji. Nie przy wszystkich podatnikach sprawdzi się ryczałt, czy też przekształcenie w spółkę z o.o. Wszystko to jest kwestią bardzo indywidualną. – mówi Patrycja Mikuła, doradca podatkowy, główna księgowa w IdoSell.
I choć właściciele firm boją się strat (m.in. spowodowanych zmianami w naliczaniu składki zdrowotnej), mogą też skorzystać z ulg, które zminimalizują nowe obciążenia podatkowe i przy rozsądnym zarządzaniu są w stanie pomóc w rozwoju ich biznesów.
Polski Ład. Ulga na ekspansję
REKLAMA
Pierwszą z nich jest ulga na ekspansję. Będzie ona szczególnie przydatna właścicielom e-sklepów, którzy chcą wyjść ze swoją ofertą na zagraniczne rynki. Tym bardziej, że cross-border to jeden z najgorętszych trendów w e-commerce w 2022 roku. Ulga na ekspansję daje możliwość odliczenia (od podstawy opodatkowania) kosztów, które przedsiębiorcy ponoszą podczas rozszerzenia swojej działalności na kolejne rynki. Mogą one dotyczyć m.in. uczestnictwa w targach (zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie, wyżywienie), działań promocyjno-informacyjnych (zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), dostosowania opakowań produktów do wymagań rynku, czy przygotowania dokumentacji. Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulgi na ekspansję pod warunkiem, że w ciągu kolejnych dwóch lat podatkowych zwiększą swoje przychody ze sprzedaży za granicą.
- Ulga na ekspansję dotyczy wydatków związanych ze zwiększeniem sprzedaży wyprodukowanych własnych produktów (nie dotyczy usług produktów nabytych dla celów dalszej odsprzedaży). Posiada bardzo wysoki limit, który w danym roku podatkowym wynosi aż 1 milion złotych, co stanowi dodatkową zachętę do podbijania nowych zagranicznych rynków, przy czym należy pamiętać, iż z ulgi na ekspansję nie korzysta odpłatne zbycie produktów na rzecz podmiotów powiązanych - wyjaśnia Patrycja Mikuła.
Ulga na CSR
Ulga CSR, czyli Corporate Social Responsibility zwana także ulgą sponsoringową, ma zachęcać przedsiębiorców do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie. Korzyści w tym przypadku mają mieć nie tylko przedsiębiorcy, ale też podmioty działające w sferze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Sponsorzy mogą w ten sposób uzyskać preferencyjne rozliczenie (poza możliwością zaliczenia poniesionych wydatków w koszty) będą mogli doliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowo 50 proc. poniesionych w tym zakresie kosztów.
- Sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne, przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami. W ramach ulgi mogą fundować stypendia sportowe lub studenckie, imprezę sportową, która nie jest masową imprezą sportową, wspierać działalność muzeów czy galerii – wylicza Patrycja Mikuła.
Jaką to może przynieść korzyść merchantom? Oprócz preferencji podatkowych, sponsoring pozwala na budowanie świadomości marki.
Ulga na prototyp
Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w sieci, samodzielnie wytwarza swoje produkty. Takie firmy, mogą starać się o tzw. ulgę na prototyp, czyli działania niezbędne do stworzenia nowego produktu (prace badawczo-rozwojowe).
- Mówimy tu o wytworzeniu nowego towaru, produkcji próbnej czy też wytworzeniu technologii, która pozwoli na wykonanie produktu. W ramach ulgi wsparciem objęte są działania zmierzające do uzyskania certyfikatów i zezwoleń, bez których sprzedaż nowego produktu zgodnie z prawem nie byłaby możliwa. – mówi Patrycja Mikuła.
Ulga na prototypy ma wspierać producenta na etapie testowania wyrobu, produkcji masowej oraz wprowadzeniu go na rynek. Firmy mogą wliczyć opłaty związane z przygotowaniem prototypu produktu w koszty uzyskania przychodu oraz odliczyć 30 proc. wydatków od podstawy opodatkowania (nie więcej jednak niż 10 proc. dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.