REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sztuczna inteligencja w firmie jest obiektywna?

Subskrybuj nas na Youtube
Systemy AI są nieobiektywne, ponieważ są dziełem człowieka
Systemy AI są nieobiektywne, ponieważ są dziełem człowieka

REKLAMA

REKLAMA

Myśli do tyłu, a działa do przodu – tak w dużym skrócie pracuje sztuczna inteligencja. Ocenia zdolność kredytową, szereguje pacjentów na szczepienie, a także prześwietla kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną. A przy tym wszystkim, jest tworem nieożywionym, więc wydaje się obiektywna. Czy na pewno?

Czy sztuczna inteligencja jest obiektywna?

– Systemy AI są nieobiektywne, ponieważ są dziełem człowieka. Ten, kto sądzi inaczej, jest w błędzie. – uważa Juliane Bir z serwisu Social Europe. Jak wynika z artykułu “Sztuczna Inteligencja: stworzona przez mężczyzn dla mężczyzn?”, o ostatecznej formie inteligentnego oprogramowania decyduje zespół je tworzący. A w jego skład wchodzą dziś najczęściej mężczyźni.

REKLAMA

REKLAMA

Deloitte podaje, że tylko 26% specjalistów w dziedzinach SI i data science to kobiety, które zazwyczaj zajmują niższe stanowiska niż panowie. 6 na 10 respondentek raportu "Women in AI whitepaper" zgadza się z redaktor Bir i uważa, że modele SI pozostaną bardziej męskie, dopóki nie wzrośnie wskaźnik feminizacji.

– Te dane pokazują, że potrzebna jest dywersyfikacja i zmiana w podejściu do budowania zespołów, które rozwijają nowe technologie. – mówi Joanna Dąbrowiecka-Wrodarczyk, Dyrektor ds. Serwisu Oprogramowania z BPSC i dodaje – Różnorodność jest potrzebna dla lepszego rozwoju.

Kobieca perspektywa

Podobnego zdania jest Kay Firth-Butterfield, szefowa działu SI i ML w Światowym Forum Ekonomicznym.

REKLAMA

– Żeby technologia była prawdziwie zróżnicowana i odpowiadała na rzeczywiste potrzeby użytkowników, należy wprowadzić do AI ludzi, którzy myślą w różny sposób – zauważa ekspertka, której głos podziela 2/3 respondentów badania Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

67% pytanych stwierdziło, że większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych i przywódczych wpływa korzystnie na pozostałych pracowników organizacji. Podobny odsetek (66%) ankietowanych uważa, że produkty i usługi bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym mogą tylko skorzystać na większej różnorodności płciowej wśród projektantów i programistów. Mało tego, zdecydowana większość pytanych (71%) jednoznacznie stwierdziła, że większa rola kobiet wśród deweloperów wniesie do zaawansowanych technologii unikalne perspektywy. Kobiety częściej wychwytują rzeczy, które mężczyźni mogą przeoczyć, a także wnoszą inny zestaw narzędzi mentalnych – czytamy w raporcie.

– Wykorzystanie damskiej perspektywy to szansa dla zespołów SI na opracowanie bardziej holistycznych, wartościowych produktów, które mogą mieć pozytywny wpływ na szersze grono użytkowników – zauważa Beena Ammanath, Dyrektor wykonawczy Deloitte AI Institute.

Zniekształcone zbiory danych

Tacy sami, ale czy równi? W porównaniu z mężczyznami, niemal 300 milionów kobiet mniej może łączyć się z siecią za pomocą smartfona. Co więcej, w krajach o niskim dochodzie, prawdopodobieństwo posiadania inteligentnego telefonu jest o 20% niższe w przypadku pań. Co to oznacza w praktyce?

– Oprócz tego, że kobiety częściej spotykają się z wykluczeniem cyfrowym, to jest też coś, co bardzo realnie sprawia, że nowe technologie nie uwzględniają kobiecego punktu widzenia – wyjaśnia Joanna Dąbrowiecka-Wrodarczyk z BPSC i kontynuuje:

– Kobiety mają ograniczony dostęp do Internetu, a to zniekształca zbiory danych, gdyż to informacje wygenerowane przez mężczyzn mają większościowy udział w całym zbiorze – wyjaśnia ekspertka.

Dane, które nie są podzielone według płci, stanowią problem, ponieważ obraz przez nie stworzony jest niedokładny i potencjalnie może ukrywać mniejszą reprezentację informacji ze świata kobiet.

Złe wychowanie

Projekt badawczy Gender Shades wykazał, że komercyjne systemy rozpoznawania twarzy korzystały ze zbiorów danych obrazowych, którym brakowało zróżnicowanych i reprezentatywnych próbek. Analizowane systemy znacznie częściej błędnie klasyfikowały kobiety jako mężczyzn.

Programiści tresują algorytmy określając jakie zmienne mają być brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, czyli według jakiego wzoru mają się one uczyć. Program, jak dziecko, nie ocenia wzorców, to rodzic ma zaszczepić te właściwe. Czasem pomimo starań opiekuna, wybrany kanon zachowań jest zły. Tak się stało w przypadku platformy rekrutacyjnej Gild. Bazująca na sztucznej inteligencji, miała pomóc pracodawcom w tworzeniu rankingów kandydatów na stanowiska programistów. Gild nie tylko sprawdzał informacje pozyskane z tradycyjnych źródeł, takich jak życiorysy, ale także wykorzystywał wskaźnik określany jako “dane społeczne", czyli informacje generowane przez potencjalnych pracowników w sferze cyfrowej. Chodziło o to, aby zmierzyć, jaką częścią społeczności cyfrowej jest kandydat. W tym przypadku dane społeczne zostały zaczerpnięte z dzielenia się i rozwijania kodu na platformach takich jak GitHub.

Jednak, ponieważ statystycznie kobiety spędzają mniej czasu na rozmowach online, wytwarzają mniej danych społecznych, które brała pod uwagę platforma, a właściwie algorytm. Nie uwzględniono też, że kobiety mogą przyjmować męską tożsamość, tylko po to, by w silnie zmaskulinizowanym środowisku oceniane były ich kompetencje, a nie płeć. Zamiast niwelować ludzkie uprzedzenia, Gild stworzył algorytm, który jest predysponowany do gorszego oceniania kandydatek niż kandydatów i eliminowania kobiet.

Liczą się pieniądze

Sztuczna inteligencja, jak każda technologia, wykorzystywana jest do osiągnięcia konkretnych celów. Dziś celem firm technologicznych jest osiągnięcie jak największego zysku. Według Accenture, niepodjęcie działań zmierzających do osiągniecia gender diversity, tylko w tej dekadzie będzie kosztowało największe gospodarki świata, czyli kraje G20, ponad 11 bilionów dolarów. To skala makro, bo jest też ta mikro. Z badania przeprowadzonego przez startup Pipeline na grupie ponad 4 tys. firm z 29 krajów, widać zależność między większą różnorodnością płciową a przychodami. Okazuje się, że analizowane firmy, w których rosła równość płci, mogły pochwalić się lepszymi zyskami. Każde 10% zróżnicowania w zatrudnieniu przekładało się na 2% wzrost przychodów w skali roku. Mówiąc wprost, na zatrudnianiu kobiet, a także docenianiu i wykorzystywaniu ich punktu widzenia w równym stopniu jak mężczyzn, zyskuje nie tylko biznes, ale i technologie.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA