REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Jednoosobowa działalność gospodarcza
Jednoosobowa działalność gospodarcza
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej wybieraną formą prowadzenia biznesu jest JDG. Sprawdźmy zatem, jak założyć taką działalność, jak ją poprawnie nazwać i jak wygląda kontrola przedsiębiorcy prowadzącego JDG!

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Istnieją trzy możliwe sposoby założenia jednoosobowej działalności gospodarczej:

REKLAMA

  1. on-line, tj. należy wypełnić formularz elektroniczny i wysyłać za pośrednictwem Internetu, przy czym dokonanie tych czynności może się odbyć:
  1. za pośrednictwem strony rządowej, do której przejdziemy klikając w następujący link: biznes.gov.pl, albo
  2. korzystając z funkcjonalności banku, o ile oczywiście takie są dostępne;
  1. druga możliwość to udanie się osobiście do wybranego urzędu gminy i tam wypełnienie niezbędnych dokumentów;
  2. trzecią opcją jest wysyłanie pocztą tradycyjną dokumentów, z tym że w tym przypadku należy pamiętać, że przesyłka musi być rejestrowana, czyli wysłana za potwierdzeniem nadania
    i odbioru, a składany wniosek musi być poświadczony przez notariusza.

Wiemy już jak założyć działalność, przejdźmy teraz do dokumentów, które należy złożyć, a są to:

  1. wniosek o wpis do CEIDG;
  2. oświadczenie o podejmowaniu lub wykonywaniu określonej działalności gospodarczej nieobjętej żadnym z zakazów prowadzenia działalności gospodarczej wydanym wobec osoby, której wpis dotyczy;
  3. oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy są wpisywane do CEIDG.

Z zasady tzw. „jednego okienka” wynika, że na podstawie złożonego wniosku:

Natomiast dodatkowo:

  • jeżeli chcesz być czynnym podatnikiem VAT, musisz dokonać zgłoszenia rejestracyjnego,
  • odrębnie dopełnić obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia w ZUS,
  • jeżeli chcesz być podatnikiem VAT, musisz także posiadać konto firmowe w banku.

Pamiętaj, że złożenie wniosku o wpis do CEIDG i wszystkie zmiany we wpisie są bezpłatne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poprawnie nazwać jednoosobową działalność gospodarczą?

Składając wniosek do CEIDG będziesz musiał wskazać nazwę swojej działalności gospodarczej, czyli tzw. firmę.

Firmą jest imię i nazwisko, ale nie wyklucza to dodania innych elementów – dowolnie obranych. Sprawdźmy jednak, gdzie ta dowolność się kończy?

REKLAMA

Po pierwsze, istnieje zasada prawdziwości firmy, czyli firma nie może wprowadzać w błąd – i tutaj powołam się na wyrok sądu, który wprawdzie dotyczył spółki z o.o., ale analogicznie odnosi się również do jednoosobowej działalności gospodarczej. W firmie tej spółki umieszczono zwrot „kancelaria prawna”, podczas gdy żaden ze wspólników nie wykonywał zawodu adwokata czy radcy prawnego, dlatego sąd uznał, że taka firma wprowadza w błąd i wspólnicy nie mogą się nią posługiwać.

Po drugie, należy kierować się zasadą wyłączności, która oznacza, że firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Zatem, jeżeli w ramach działalności zamierzamy sprzedawać buty, to raczej jasne jest, że nie możemy tej działalności nazwać Nike czy Puma. Z tym, że tutaj kluczowe jest sformułowanie „na tym samym rynku”, dlatego jeżeli będzie to np. działalność budowlana, to oczywiście można posłużyć się wspomnianą nazwą Nike czy Puma, nie zapominając o trzonie firmy, tj. imieniu i nazwisku.

Jak poprawnie oznaczyć w umowie przedsiębiorcę prowadzącego JDG?

Teraz przejdę do kwestii powiązanej z firmą, a zatem do problemu oznaczania przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w umowie. Stroną umowy jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Zatem na samym początku należy zamieścić takie dane jak: imię i nazwisko, adres czy pesel, a w dalszej kolejności dane firmowe. Powodem jest oczywiście zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej w przyszłości i problem ewentualnego doręczenia korespondencji sądowej w przypadku sporu sądowego. Przykład poprawnego oznaczenia przedstawiam poniżej na czerwono:

Jednoosobowa działalność gospodarcza oznaczanie w umowie

INFOR

Jak wygląda kontrola przedsiębiorcy i jakie prawa mu przysługują?

REKLAMA

W pierwszej kolejności, organ kontrolujący zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Taka kontrola co do zasady może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Co jeżeli ten termin zostanie przekroczony? Konieczne jest powtórne zawiadomienie. Jednak, istnieją sytuacje, w których zawiadomienie nie zostanie doręczone i kontrola będzie mogła być przeprowadzona. Dotyczy to np. ryzyka popełnienia przestępstwa przez przedsiębiorcę.

Czynności kontrolne mogą być wykonywane po okazaniu legitymacji służbowej i w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, chyba że tak jak w sytuacji już wspomnianej istnieje np. ryzyko popełnienia przestępstwa przez przedsiębiorcę, wówczas ta obecność nie jest wymagana.

Ustalenia kontroli zamieszcza się w protokole kontroli. Jeżeli przedsiębiorca uważa, że kontrola nie jest przeprowadzana zgodnie z prawem, przysługuje mu prawo do wniesienia sprzeciwu.

Dodatkowo, przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek wykonania czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa, przysługuje odszkodowanie.

Oczywiście wymogów związanych z całą procedurą kontrolną jest znacznie więcej, ja przedstawiłam jedynie najważniejsze.

Masz pytania - skontaktuj się z autorem tego artykułu:

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 29 stycznia 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA