Jednoosobowa działalność gospodarcza
REKLAMA
REKLAMA
Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?
Istnieją trzy możliwe sposoby założenia jednoosobowej działalności gospodarczej:
REKLAMA
- on-line, tj. należy wypełnić formularz elektroniczny i wysyłać za pośrednictwem Internetu, przy czym dokonanie tych czynności może się odbyć:
- za pośrednictwem strony rządowej, do której przejdziemy klikając w następujący link: biznes.gov.pl, albo
- korzystając z funkcjonalności banku, o ile oczywiście takie są dostępne;
- druga możliwość to udanie się osobiście do wybranego urzędu gminy i tam wypełnienie niezbędnych dokumentów;
- trzecią opcją jest wysyłanie pocztą tradycyjną dokumentów, z tym że w tym przypadku należy pamiętać, że przesyłka musi być rejestrowana, czyli wysłana za potwierdzeniem nadania
i odbioru, a składany wniosek musi być poświadczony przez notariusza.
Wiemy już jak założyć działalność, przejdźmy teraz do dokumentów, które należy złożyć, a są to:
- wniosek o wpis do CEIDG;
- oświadczenie o podejmowaniu lub wykonywaniu określonej działalności gospodarczej nieobjętej żadnym z zakazów prowadzenia działalności gospodarczej wydanym wobec osoby, której wpis dotyczy;
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy są wpisywane do CEIDG.
Z zasady tzw. „jednego okienka” wynika, że na podstawie złożonego wniosku:
- uzyskasz wpis do rejestru CEIDG jako przedsiębiorca,
- dostaniesz identyfikatory NIP i REGON,
- zostaniesz zarejestrowany jako płatnik składek ZUS.
Natomiast dodatkowo:
- jeżeli chcesz być czynnym podatnikiem VAT, musisz dokonać zgłoszenia rejestracyjnego,
- odrębnie dopełnić obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia w ZUS,
- jeżeli chcesz być podatnikiem VAT, musisz także posiadać konto firmowe w banku.
Pamiętaj, że złożenie wniosku o wpis do CEIDG i wszystkie zmiany we wpisie są bezpłatne!
Jak poprawnie nazwać jednoosobową działalność gospodarczą?
Składając wniosek do CEIDG będziesz musiał wskazać nazwę swojej działalności gospodarczej, czyli tzw. firmę.
Firmą jest imię i nazwisko, ale nie wyklucza to dodania innych elementów – dowolnie obranych. Sprawdźmy jednak, gdzie ta dowolność się kończy?
REKLAMA
Po pierwsze, istnieje zasada prawdziwości firmy, czyli firma nie może wprowadzać w błąd – i tutaj powołam się na wyrok sądu, który wprawdzie dotyczył spółki z o.o., ale analogicznie odnosi się również do jednoosobowej działalności gospodarczej. W firmie tej spółki umieszczono zwrot „kancelaria prawna”, podczas gdy żaden ze wspólników nie wykonywał zawodu adwokata czy radcy prawnego, dlatego sąd uznał, że taka firma wprowadza w błąd i wspólnicy nie mogą się nią posługiwać.
Po drugie, należy kierować się zasadą wyłączności, która oznacza, że firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Zatem, jeżeli w ramach działalności zamierzamy sprzedawać buty, to raczej jasne jest, że nie możemy tej działalności nazwać Nike czy Puma. Z tym, że tutaj kluczowe jest sformułowanie „na tym samym rynku”, dlatego jeżeli będzie to np. działalność budowlana, to oczywiście można posłużyć się wspomnianą nazwą Nike czy Puma, nie zapominając o trzonie firmy, tj. imieniu i nazwisku.
Jak poprawnie oznaczyć w umowie przedsiębiorcę prowadzącego JDG?
Teraz przejdę do kwestii powiązanej z firmą, a zatem do problemu oznaczania przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w umowie. Stroną umowy jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Zatem na samym początku należy zamieścić takie dane jak: imię i nazwisko, adres czy pesel, a w dalszej kolejności dane firmowe. Powodem jest oczywiście zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej w przyszłości i problem ewentualnego doręczenia korespondencji sądowej w przypadku sporu sądowego. Przykład poprawnego oznaczenia przedstawiam poniżej na czerwono:
Jak wygląda kontrola przedsiębiorcy i jakie prawa mu przysługują?
REKLAMA
W pierwszej kolejności, organ kontrolujący zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Taka kontrola co do zasady może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Co jeżeli ten termin zostanie przekroczony? Konieczne jest powtórne zawiadomienie. Jednak, istnieją sytuacje, w których zawiadomienie nie zostanie doręczone i kontrola będzie mogła być przeprowadzona. Dotyczy to np. ryzyka popełnienia przestępstwa przez przedsiębiorcę.
Czynności kontrolne mogą być wykonywane po okazaniu legitymacji służbowej i w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, chyba że tak jak w sytuacji już wspomnianej istnieje np. ryzyko popełnienia przestępstwa przez przedsiębiorcę, wówczas ta obecność nie jest wymagana.
Ustalenia kontroli zamieszcza się w protokole kontroli. Jeżeli przedsiębiorca uważa, że kontrola nie jest przeprowadzana zgodnie z prawem, przysługuje mu prawo do wniesienia sprzeciwu.
Dodatkowo, przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek wykonania czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa, przysługuje odszkodowanie.
Oczywiście wymogów związanych z całą procedurą kontrolną jest znacznie więcej, ja przedstawiłam jedynie najważniejsze.
Masz pytania - skontaktuj się z autorem tego artykułu:
Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact
Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 29 stycznia 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.