| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej

O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej

Przy zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu firmy przedsiębiorca powinien pamiętać o kilku podstawowych obowiązkach. Przedstawiamy o czym w szczególności powinien pomyśleć kończąc działalność.

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że aby zakończyć działalność wystarczy wykreślić firmy z rejestru. Należy jednak pamiętać jeszcze przynajmniej o kilku istotnych sprawach.

Przede wszystkim należy przemyśleć czy zamknięcie firmy jest najlepszą opcją. Być może lepszym pomysłem byłoby zawieszenie działalności. W przeciwieństwie do likwidacji nie wiąże się to z tyloma formalnościami. Ponadto działalność będzie można ewentualnie wznowić po przeczekaniu ciężkiego okresu.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

1. Złożenie odpowiednich wypowiedzeń kontrahentom oraz pracownikom

Należy pamiętać o zobowiązaniach wobec kontrahentów i pracowników. Należy złożyć wypowiedzenia odpowiednio wcześniej, aby w dniu likwidacji działalności umowy już nie obowiązywały. Pamiętać należy także o innych zobowiązaniach.

2. ZUS

Należy pamiętać, aby wyrejestrować siebie i pracowników z ubezpieczeń w ZUS. Trzeba to zrobić jeszcze przed złożeniem wniosku o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców. Po likwidacji działalności tytuły do ubezpieczeń już nie przysługują. 

3. Wyrejestrowanie firmy

Zakończenie działalności należy zgłosić do odpowiedniego urzędu/rejestru. Jednoosobową działalność do CEIDG, spółkę cywilną do GUS, pozostałe spółki do KRS. 

4. Zamknięcie księgowości i rozliczenie podatków

Należy m.in. sporządzić spis z natury oraz wyrejestrować się z rejestru podatników VAT.

Zobacz: Prawo dla firm

Inne obowiązki przy zakończeniu działalności

Pamiętać należy także o wyrejestrowaniu kasy fiskalnej a także innych urządzeń na które uzyskaliśmy uprzednio zezwolenie.

Obowiązek przechowywania dokumentów 

Po zakończeniu działalności masz obowiązek przechowywania dokumentacji firmowej (ZUS, sprawy podatkowe).

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »