O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej
REKLAMA
REKLAMA
Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że aby zakończyć działalność wystarczy wykreślić firmy z rejestru. Należy jednak pamiętać jeszcze przynajmniej o kilku istotnych sprawach.
REKLAMA
Przede wszystkim należy przemyśleć czy zamknięcie firmy jest najlepszą opcją. Być może lepszym pomysłem byłoby zawieszenie działalności. W przeciwieństwie do likwidacji nie wiąże się to z tyloma formalnościami. Ponadto działalność będzie można ewentualnie wznowić po przeczekaniu ciężkiego okresu.
Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018
1. Złożenie odpowiednich wypowiedzeń kontrahentom oraz pracownikom
Należy pamiętać o zobowiązaniach wobec kontrahentów i pracowników. Należy złożyć wypowiedzenia odpowiednio wcześniej, aby w dniu likwidacji działalności umowy już nie obowiązywały. Pamiętać należy także o innych zobowiązaniach.
2. ZUS
Należy pamiętać, aby wyrejestrować siebie i pracowników z ubezpieczeń w ZUS. Trzeba to zrobić jeszcze przed złożeniem wniosku o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców. Po likwidacji działalności tytuły do ubezpieczeń już nie przysługują.
3. Wyrejestrowanie firmy
Zakończenie działalności należy zgłosić do odpowiedniego urzędu/rejestru. Jednoosobową działalność do CEIDG, spółkę cywilną do GUS, pozostałe spółki do KRS.
4. Zamknięcie księgowości i rozliczenie podatków
Należy m.in. sporządzić spis z natury oraz wyrejestrować się z rejestru podatników VAT.
Zobacz: Prawo dla firm
Inne obowiązki przy zakończeniu działalności
Pamiętać należy także o wyrejestrowaniu kasy fiskalnej a także innych urządzeń na które uzyskaliśmy uprzednio zezwolenie.
Obowiązek przechowywania dokumentów
Po zakończeniu działalności masz obowiązek przechowywania dokumentacji firmowej (ZUS, sprawy podatkowe).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.