| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej

O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej

Przy zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu firmy przedsiębiorca powinien pamiętać o kilku podstawowych obowiązkach. Przedstawiamy o czym w szczególności powinien pomyśleć kończąc działalność.

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że aby zakończyć działalność wystarczy wykreślić firmy z rejestru. Należy jednak pamiętać jeszcze przynajmniej o kilku istotnych sprawach.

Przede wszystkim należy przemyśleć czy zamknięcie firmy jest najlepszą opcją. Być może lepszym pomysłem byłoby zawieszenie działalności. W przeciwieństwie do likwidacji nie wiąże się to z tyloma formalnościami. Ponadto działalność będzie można ewentualnie wznowić po przeczekaniu ciężkiego okresu.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

1. Złożenie odpowiednich wypowiedzeń kontrahentom oraz pracownikom

Należy pamiętać o zobowiązaniach wobec kontrahentów i pracowników. Należy złożyć wypowiedzenia odpowiednio wcześniej, aby w dniu likwidacji działalności umowy już nie obowiązywały. Pamiętać należy także o innych zobowiązaniach.

2. ZUS

Należy pamiętać, aby wyrejestrować siebie i pracowników z ubezpieczeń w ZUS. Trzeba to zrobić jeszcze przed złożeniem wniosku o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców. Po likwidacji działalności tytuły do ubezpieczeń już nie przysługują. 

3. Wyrejestrowanie firmy

Zakończenie działalności należy zgłosić do odpowiedniego urzędu/rejestru. Jednoosobową działalność do CEIDG, spółkę cywilną do GUS, pozostałe spółki do KRS. 

4. Zamknięcie księgowości i rozliczenie podatków

Należy m.in. sporządzić spis z natury oraz wyrejestrować się z rejestru podatników VAT.

Zobacz: Prawo dla firm

Inne obowiązki przy zakończeniu działalności

Pamiętać należy także o wyrejestrowaniu kasy fiskalnej a także innych urządzeń na które uzyskaliśmy uprzednio zezwolenie.

Obowiązek przechowywania dokumentów 

Po zakończeniu działalności masz obowiązek przechowywania dokumentacji firmowej (ZUS, sprawy podatkowe).

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »