REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola działalności firmy bez uprzedzenia

Monika Pązik

REKLAMA

Organ kontroli działalności firmy zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli, co często utrudnia wykrycie naruszenia prawa. Państwowa Inspekcja Pracy opowiada się za zniesieniem obowiązku informowania przedsiębiorców o wizytacji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli w firmie. Zatem jednoznacznie wynika, iż przedsiębiorca musi zostać powiadomiony o kontroli. Dla właściciela firmy jest to korzystne rozwiązanie, bowiem w takiej sytuacji może odpowiednio przygotować się do wizytacji. Natomiast wobec takiego uregulowania przeprowadzana kontrola może okazać się bezskuteczna i bezprzedmiotowa, ponieważ przedsiębiorca ma czas na usunięcie śladów niezgodnej z prawem działalności. Dlatego też 9 lipca 2013 r. Rada Ochrony Pracy powzięła decyzję o złożeniu stosownego wniosku do Ministerstwa Gospodarki o zniesienie obowiązku informowania przedsiębiorców o zamiarze sprawdzania legalności zatrudnienia. W takiej sytuacji Państwowa Inspekcja Pracy w ramach swoich ustawowych działań kontrolnych, w zakresie przestrzegania pracy mogłaby przeprowadzać kontrole bez uprzedniego powiadamiania firmy o zamiarze jej dokonania. Taka sytuacja będzie wyjątkowo niekorzystna dla przedsiębiorców.

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Kontrola działalności według obowiązujących przepisów


Kontrola legalności działalności firmy przeprowadzana jest zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2013.109.672) oraz na mocy przepisów odrębnych ustaw dotyczących organów kontroli. Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy przedsiębiorca musi zostać poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Można przyjąć, że wtedy kontrola będzie planowa, bowiem właściciel firmy może dokonać odpowiednich przygotowań. Powiadomienie o planowanej kontroli ma istotne znaczenie, gdyż od dnia doręczenia zawiadomienia o kontroli biegnie termin jej wszczęcia. Na mocy art. 79 ust. 4 ustawy kontroli nie można wszcząć wcześniej niż po upływie 7 dni od doręczenia zawiadomienia oraz nie później niż przed upływem 30 dni. Jeżeli jednak kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Zawiadomienie o wszczęciu powinno obligatoryjnie zawierać:


1.      oznaczenie organu,

2.      datę i miejsce wystawienia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3.      oznaczenie przedsiębiorcy,

4.      wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,

5.      podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.

 

REKLAMA


Ustawodawca ustanowił katalog przypadków, w których nie zawiadamia się przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli i są to m.in. sytuacje, gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia bądź przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego czy fakt, że przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione etc. Czynności kontrolne powinny zostać natomiast przeprowadzone po uprzednim okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Dokonanie czynności odbywa się w obecności sprawdzanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.


Kontrola PIP jest natomiast przeprowadzana przez inspektorów pracy w ramach właściwości terytorialnych okręgowych inspektoratów pracy. Czynności kontrolne obejmują w głównej mierze kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U.2012.404) zawiera regulacje uprawniające inspektorów do przeprowadzenia kontroli bez uprzedzenia o każdej porze dnia i nocy w powyższym zakresie przedmiotowym.


Polecamy:
Pieniądze na założenie firmy


Konsekwencje wprowadzenia zmian w stosunku do firm


Zniesienie obowiązku informowania przedsiębiorców o zamiarze wszczęcia kontroli może mieć negatywne skutki dla firm. Obecne przepisy pozwalają na przeprowadzenie kontroli w sposób, który nie jest nadmiernie uciążliwy. Ponadto wyznaczenie terminu pozwala zapewnić obecność odpowiednich osób, czyli właściciela, szefa działu kadr, etc. Firmy obawiają się, że częste niezapowiedziane kontrole mogą zburzyć aktualny harmonogram prac w przedsiębiorstwie a ponadto ograniczać rozwój działalności. Jednakże z drugiej strony brak powiadomienia o kontroli może skuteczniej przeciwdziałać nielegalnemu zatrudnieniu.


Zadaj pytanie na Forum:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA