REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holding, czyli szczególna forma koncentracji gospodarczej

Monika Pązik

REKLAMA

Holding, czyli szczególna forma koncentracji gospodarczej to inaczej związek co najmniej dwóch podmiotów gospodarczych, których działalność nastawiona jest na chęć powiększenia zysków. Czy jest to atrakcyjna forma prowadzenia działalności? Jakie są zalety i wady holdingu?

Holding jest to forma integracji gospodarczej będącą wytworem praktyki wywodzącej się ze stosunków między podmiotami gospodarczymi, które koordynują wspólne działania. Można go określić jako związek dwóch podmiotów gospodarczych określanych jako podmiot dominujący, który zarządza działalnością innych oraz podmiot kontrolowany, którego działalność poddaje się kontroli. W jego skład wchodzą spółki kapitałowe. Holding dominuje głównie w systemach zagranicznych. W polskim ustawodawstwie nie występuje to pojęcie, natomiast istnieje struktura grupy kapitałowej.

REKLAMA


Najczęstszą przyczyną utworzenia struktury holdingowej jest chęć powiększenia zysków, zwiększenie wydajności oraz kontrolowanie środków poprzez lokowanie kapitału w kilku branżach. Dla przedsiębiorców holding staje się atrakcyjną formą prowadzenia działalności z kilku względów:


- przedsiębiorcy mogą stosować wewnętrzne ceny transferowe, co daje możliwość zmniejszenia kosztów produkcji i usług,


- możliwość wprowadzenia wewnętrznych systemów kredytowych, co spowoduje zmniejszenie kosztów na uzyskanie funduszy z zewnątrz na pokrycie działalności,


- szeroki wachlarz odbiorców i dostawców na rynkach, co zmniejszy ryzyko gospodarcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz również:
Jak zmniejszyć karę umowną?


Konstrukcja holdingowa powstaje poprzez nabycie akcji innej spółki, wskutek czego tworzy się związek kapitałowy i organizacyjny między dwoma podmiotami. W wyniku utworzenia holdingu powstaje zależność między spółką dominującą a kontrolowaną z jednoczesnym zachowaniem osobowości prawnej co oznacza, że każda ze spółek pozostaje odrębnym podmiotem gospodarczym.


Zalety utworzenia holdingu


Holding spółek jest wyjątkowo korzystny dla inwestorów zewnętrznych, którzy mogą inwestować środki w wybraną przez siebie spółkę-córkę bez konieczności dokonywania wkładu w inne spółki, które mogą nie być dostatecznie dochodowe. Oznacza to, że inwestor nie poniesie ryzyka utraty środków związanych z niskimi przychodami pozostałych spółek-córek bądź całego holdingu. Kolejną zaletą jest fakt, iż spółka-matka, której środki zostały zainwestowane w spółkę-córkę ponosi ryzyko tylko co do wysokości wartości objętych udziałów. Ponadto jest ona odpowiedzialna za rozwój podległej spółki oraz osiągane przez nią wyniki. W trakcie funkcjonowania holdingu możliwe jest przyłączenie się innych spółek bez konieczności wnoszenia 100% kapitału, a dodatkowo możliwe jest stopniowe sprzedawanie bądź nabywanie akcji. Istotną zaletą holdingu jest możność opodatkowania całej grupy kapitałowej, co wiąże się z uprawnieniem do pokrycia strat finansowych spółek dochodami pochodzącymi z innych spółek należących do struktury holdingowej. Dzięki istnieniu podatkowej grupy kapitałowej możliwe jest zarządzanie większą ilością środków, które można przeznaczyć na działalność inwestycyjną. Jednakże najważniejsze jest, aby holding został utworzony zgodnie z zasadą odpowiedzialności solidarnej za działalność całej grupy spółek.


Wady utworzenia holdingu


Grupa kapitałowa, która prowadzi interesy na rynku umacnia się kosztem podległych jej spółek-córek jednocześnie stając się monopolistą w danej branży. Wadą holdingu może być zbytnia ingerencja spółki-matki w interesy spółki-córki a ponadto może nastąpić „wrogie przejęcie” spółki zależnej. Dodatkowo uciążliwą wadą holdingu jest jego rozmiar, co ma wpływ na bezpośredni kontakt z klientami oraz szeroki wachlarz usług, który może utrudniać sprawowanie bezpośredniej kontroli nad działalnością struktury.

 
Zadaj pytanie:
Forum Moja Firma - Działalność gospodarcza

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA