REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holding, czyli szczególna forma koncentracji gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Holding, czyli szczególna forma koncentracji gospodarczej to inaczej związek co najmniej dwóch podmiotów gospodarczych, których działalność nastawiona jest na chęć powiększenia zysków. Czy jest to atrakcyjna forma prowadzenia działalności? Jakie są zalety i wady holdingu?

Holding jest to forma integracji gospodarczej będącą wytworem praktyki wywodzącej się ze stosunków między podmiotami gospodarczymi, które koordynują wspólne działania. Można go określić jako związek dwóch podmiotów gospodarczych określanych jako podmiot dominujący, który zarządza działalnością innych oraz podmiot kontrolowany, którego działalność poddaje się kontroli. W jego skład wchodzą spółki kapitałowe. Holding dominuje głównie w systemach zagranicznych. W polskim ustawodawstwie nie występuje to pojęcie, natomiast istnieje struktura grupy kapitałowej.

REKLAMA

REKLAMA


Najczęstszą przyczyną utworzenia struktury holdingowej jest chęć powiększenia zysków, zwiększenie wydajności oraz kontrolowanie środków poprzez lokowanie kapitału w kilku branżach. Dla przedsiębiorców holding staje się atrakcyjną formą prowadzenia działalności z kilku względów:


- przedsiębiorcy mogą stosować wewnętrzne ceny transferowe, co daje możliwość zmniejszenia kosztów produkcji i usług,


- możliwość wprowadzenia wewnętrznych systemów kredytowych, co spowoduje zmniejszenie kosztów na uzyskanie funduszy z zewnątrz na pokrycie działalności,

REKLAMA


- szeroki wachlarz odbiorców i dostawców na rynkach, co zmniejszy ryzyko gospodarcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz również:
Jak zmniejszyć karę umowną?


Konstrukcja holdingowa powstaje poprzez nabycie akcji innej spółki, wskutek czego tworzy się związek kapitałowy i organizacyjny między dwoma podmiotami. W wyniku utworzenia holdingu powstaje zależność między spółką dominującą a kontrolowaną z jednoczesnym zachowaniem osobowości prawnej co oznacza, że każda ze spółek pozostaje odrębnym podmiotem gospodarczym.


Zalety utworzenia holdingu


Holding spółek jest wyjątkowo korzystny dla inwestorów zewnętrznych, którzy mogą inwestować środki w wybraną przez siebie spółkę-córkę bez konieczności dokonywania wkładu w inne spółki, które mogą nie być dostatecznie dochodowe. Oznacza to, że inwestor nie poniesie ryzyka utraty środków związanych z niskimi przychodami pozostałych spółek-córek bądź całego holdingu. Kolejną zaletą jest fakt, iż spółka-matka, której środki zostały zainwestowane w spółkę-córkę ponosi ryzyko tylko co do wysokości wartości objętych udziałów. Ponadto jest ona odpowiedzialna za rozwój podległej spółki oraz osiągane przez nią wyniki. W trakcie funkcjonowania holdingu możliwe jest przyłączenie się innych spółek bez konieczności wnoszenia 100% kapitału, a dodatkowo możliwe jest stopniowe sprzedawanie bądź nabywanie akcji. Istotną zaletą holdingu jest możność opodatkowania całej grupy kapitałowej, co wiąże się z uprawnieniem do pokrycia strat finansowych spółek dochodami pochodzącymi z innych spółek należących do struktury holdingowej. Dzięki istnieniu podatkowej grupy kapitałowej możliwe jest zarządzanie większą ilością środków, które można przeznaczyć na działalność inwestycyjną. Jednakże najważniejsze jest, aby holding został utworzony zgodnie z zasadą odpowiedzialności solidarnej za działalność całej grupy spółek.


Wady utworzenia holdingu


Grupa kapitałowa, która prowadzi interesy na rynku umacnia się kosztem podległych jej spółek-córek jednocześnie stając się monopolistą w danej branży. Wadą holdingu może być zbytnia ingerencja spółki-matki w interesy spółki-córki a ponadto może nastąpić „wrogie przejęcie” spółki zależnej. Dodatkowo uciążliwą wadą holdingu jest jego rozmiar, co ma wpływ na bezpośredni kontakt z klientami oraz szeroki wachlarz usług, który może utrudniać sprawowanie bezpośredniej kontroli nad działalnością struktury.

 
Zadaj pytanie:
Forum Moja Firma - Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA