REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca może skontrolować inspektora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor może rozpocząć kontrolę w firmie dopiero po okazaniu legitymacji służbowej oraz po doręczeniu przedsiębiorcy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Tylko wyjątkowo może kontrolować wyłącznie po okazaniu legitymacji.

Kontrolę działalności firmy inspektor może rozpocząć dopiero po dopełnieniu formalności określonych w przepisach ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Przedsiębiorca ma prawo wymagać od inspektora, aby okazał legitymację służbową upoważniającą go do wykonywania czynności kontrolnych.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor powinien też doręczyć mu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Jednak w szczególnych przypadkach może przeprowadzić kontrolę wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej. Wówczas upoważnienie do przeprowadzenia kontroli musi doręczyć przedsiębiorcy w terminie określonym w tych przepisach.

W upoważnieniu określony jest m.in. zakres kontroli. Inspektor nie może wykonywać czynności, które wykraczałyby poza ten zakres.

Kontrolowany przedsiębiorca ma prawo domagać się, aby kontroler wskazał mu nazwisko, stanowisko albo funkcję osoby, która wystawiła upoważnienie do kontroli, a także adres lub jej telefon, aby mógł sprawdzić, czy upoważnienie jest autentyczne.

REKLAMA

Wymogi wobec upoważnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa wymogi, jakie powinno spełniać upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w firmie. Przede wszystkim musi wskazywać podstawę prawną przeprowadzonej kontroli, oznaczenie organu kontroli, datę i miejsce wystawienia upoważnienia oraz imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonywania jej, a także numer jego legitymacji służbowej. Oprócz tego upoważnienie powinno zawierać określenie firmy przedsiębiorcy objętego kontrolą oraz zakresu przedmiotowego kontroli. Zakres podmiotowy kontroli nie może być podany zbyt ogólnie i wykraczać poza ramy właściwości rzeczowej konkretnej inspekcji. Nie może też być zbyt wąski, bo rozszerzenie go wymagałoby zmiany upoważnienia.

Upoważnienie musi też wskazywać datę rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia terminu kontroli. Datą rozpoczęcia kontroli nie zawsze musi być dzień, w którym inspektor przyjdzie do firmy, wręczy przedsiębiorcy upoważnienie i po okazaniu legitymacji rozpocznie kontrolę. Może to być też dzień późniejszy, np. wówczas, gdy przedsiębiorca zostanie zmuszony do przygotowania się do kontroli lub do zgromadzenia dokumentów.

Upoważnienie powinno być opatrzone podpisem osoby, która go udzieliła, z podaniem jej stanowiska lub funkcji, powinno też zawierać pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.

Obecność kontrol

owanego

Przedsiębiorca, w którego firmie prowadzona jest kontrola, ma prawo domagać się, aby czynności kontrolne inspektor wykonywał w jego obecności albo osoby przez niego upoważnionej. Powinien jednak na piśmie wskazać osobę upoważniona do reprezentowania go w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności.

Natomiast podczas nieobecności przedsiębiorcy i osoby przez niego upoważnionej kontrola może być prowadzona tylko w wyjątkowych przypadkach określonych w ustawie. Przypadki, które uprawniają do przeprowadzenia takiej kontroli, muszą być uzasadnione zagrożeniem życia i zdrowia lub środowiska naturalnego, albo niezbędne dla przeprowadzenia przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, a także, gdy ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią, że obecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej nie jest konieczna.

Ważne!

W trakcie trwania kontroli w firmie inspektorzy mogą zmienić się (np. wskutek choroby, śmierci, przejścia na emeryturę, zmiany pracodawcy). Każdorazowo wymaga to wydania odrębnego upoważnienia i nie może prowadzić do wydłużenia ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA