REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca może skontrolować inspektora

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor może rozpocząć kontrolę w firmie dopiero po okazaniu legitymacji służbowej oraz po doręczeniu przedsiębiorcy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Tylko wyjątkowo może kontrolować wyłącznie po okazaniu legitymacji.

Kontrolę działalności firmy inspektor może rozpocząć dopiero po dopełnieniu formalności określonych w przepisach ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Przedsiębiorca ma prawo wymagać od inspektora, aby okazał legitymację służbową upoważniającą go do wykonywania czynności kontrolnych.

REKLAMA

Inspektor powinien też doręczyć mu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Jednak w szczególnych przypadkach może przeprowadzić kontrolę wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej. Wówczas upoważnienie do przeprowadzenia kontroli musi doręczyć przedsiębiorcy w terminie określonym w tych przepisach.

W upoważnieniu określony jest m.in. zakres kontroli. Inspektor nie może wykonywać czynności, które wykraczałyby poza ten zakres.

Kontrolowany przedsiębiorca ma prawo domagać się, aby kontroler wskazał mu nazwisko, stanowisko albo funkcję osoby, która wystawiła upoważnienie do kontroli, a także adres lub jej telefon, aby mógł sprawdzić, czy upoważnienie jest autentyczne.

Wymogi wobec upoważnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa wymogi, jakie powinno spełniać upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w firmie. Przede wszystkim musi wskazywać podstawę prawną przeprowadzonej kontroli, oznaczenie organu kontroli, datę i miejsce wystawienia upoważnienia oraz imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonywania jej, a także numer jego legitymacji służbowej. Oprócz tego upoważnienie powinno zawierać określenie firmy przedsiębiorcy objętego kontrolą oraz zakresu przedmiotowego kontroli. Zakres podmiotowy kontroli nie może być podany zbyt ogólnie i wykraczać poza ramy właściwości rzeczowej konkretnej inspekcji. Nie może też być zbyt wąski, bo rozszerzenie go wymagałoby zmiany upoważnienia.

Upoważnienie musi też wskazywać datę rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia terminu kontroli. Datą rozpoczęcia kontroli nie zawsze musi być dzień, w którym inspektor przyjdzie do firmy, wręczy przedsiębiorcy upoważnienie i po okazaniu legitymacji rozpocznie kontrolę. Może to być też dzień późniejszy, np. wówczas, gdy przedsiębiorca zostanie zmuszony do przygotowania się do kontroli lub do zgromadzenia dokumentów.

Upoważnienie powinno być opatrzone podpisem osoby, która go udzieliła, z podaniem jej stanowiska lub funkcji, powinno też zawierać pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.

Obecność kontrol

owanego

REKLAMA

Przedsiębiorca, w którego firmie prowadzona jest kontrola, ma prawo domagać się, aby czynności kontrolne inspektor wykonywał w jego obecności albo osoby przez niego upoważnionej. Powinien jednak na piśmie wskazać osobę upoważniona do reprezentowania go w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności.

Natomiast podczas nieobecności przedsiębiorcy i osoby przez niego upoważnionej kontrola może być prowadzona tylko w wyjątkowych przypadkach określonych w ustawie. Przypadki, które uprawniają do przeprowadzenia takiej kontroli, muszą być uzasadnione zagrożeniem życia i zdrowia lub środowiska naturalnego, albo niezbędne dla przeprowadzenia przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, a także, gdy ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią, że obecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej nie jest konieczna.

Ważne!

W trakcie trwania kontroli w firmie inspektorzy mogą zmienić się (np. wskutek choroby, śmierci, przejścia na emeryturę, zmiany pracodawcy). Każdorazowo wymaga to wydania odrębnego upoważnienia i nie może prowadzić do wydłużenia ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA