REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole w firmach przestaną być uciążliwe

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa nie będą mogły być kontrolowane przez kilka urzędów w tym samym czasie. Najmniejsze firmy będą sprawdzane najwyżej przez 2 tygodnie w roku. Za kontrole niezgodne z prawem będą sankcje.

Zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Do konsultacji międzyresortowych została przekazana druga część nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.). Przedstawione przez wiceministra gospodarki Adama Szejnfelda propozycje zmian w przepisach zakładają ograniczenie kontroli w przedsiębiorstwach, załatwienie wszystkich formalności w jednym okienku i możliwość założenia firmy przez internet.

Urząd musi uprzedzić

Nowe przepisy przewidują zakaz przeprowadzania kilku kontroli firmy w tym samym czasie. Przedsiębiorcy będą mogli w ciągu trzech dni od momentu rozpoczęcia inspekcji sprzeciwić się sposobowi jej przeprowadzania.

REKLAMA

- Chcemy, aby kontrole były przeprowadzane sprawnie i nie zakłócały funkcjonowania firmy. Powtórna kontrola natomiast będzie możliwa, ale tylko raz w roku i nie powinna trwać dłużej niż siedem dni - mówi wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do propozycji przygotowanych przez ministerstwo przychyla się Krajowa Izba Gospodarcza.

- Są one zgodne z naszymi dotychczasowymi postulatami. Bardzo korzystne dla firm będzie m.in. dostosowanie czasu kontroli do wielkości przedsiębiorstwa, jak również obowiązek informowania o zamiarze przeprowadzenia kontroli z 14-dniowym uprzedzeniem - podkreśla Piotr Jaworski z Krajowej Izby Gospodarczej.

Skrócenie czasu kontroli

W projekcie znalazły się także przepisy, które obniżają limit czasu trwania kontroli w firmach w trakcie roku kalendarzowego. W przypadku mikroprzedsiębiorstw (liczących do 10 pracowników) będą mogły one trwać do 2 tygodni, w przypadku małych firm (do 50 zatrudnionych) do 3 tygodni, a w przypadku średnich firm (do 250 pracowników) do 4 tygodni. 8 tygodni będzie można kontrolować duże firmy zatrudniające powyżej 250 osób.

- Wprowadzamy też prawo uzgadniania między przedsiębiorcą a instytucją kontrolującą terminu kontroli. Ponadto wprowadzamy w ustawie obowiązek pouczenia kontrolowanego przez urzędnika o przysługujących mu prawach - podkreśla Adam Szejnfeld.

Kary dla urzędników

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, do u.s.d.g. zostaną wprowadzone dodatkowe przepisy przewidujące odpowiedzialność odszkodowawczą urzędników, którzy swoimi czynnościami przekroczą zakres kontroli albo będą przeprowadzali je bez upoważnienia. Z kolei materiały uzyskane przez organ kontroli oraz wyniki kontroli dokonanej z naruszeniem przepisów prawa nie będą mogły stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skarbowym.

- Od momentu wejścia w życie obecnych przepisów u.s.d.g. o kontrolach dostawaliśmy sygnały od przedsiębiorców o nadużyciach ze strony organów administracji publicznej. Zdarzały się przypadki, że jednocześnie toczyły się dwie kontrole różnych instytucji. Urzędy wykorzystywały też luki prawne i szczegółowe uregulowania dotyczące ich instytucji, dzięki czemu obchodziły u.s.d.g. Teraz u.s.d.g. będzie ustawą nadrzędną w zakresie kontroli firm i organy kontrolne nie będą mogły wyłączyć się spod jej oddziaływania - tłumaczy Katarzyna Urbańska, ekspert prawny Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Przedstawione rozwiązania to drugi etap zmian przepisów dotyczących działalności gospodarczej przedstawionych w ramach pakietu na rzecz przedsiębiorczości. Nowe przepisy dotyczące kontroli w firmach mają wejść w życie z upływem 14 dni od daty ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw i biorąc pod uwagę tempo prac nad pierwszą częścią nowelizacji u.s.d.g. najprawdopodobniej zaczną obowiązywać jeszcze w tym roku.

Drugi etap Szejnfelda

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

75 miejsce na świecie pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej zajęła Polska w 2007 roku w rankingu Banku Światowego

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA