REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przejść postępowanie przed sądem gospodarczym

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spory między przedsiębiorcami rozstrzygają sądy gospodarcze. W postępowaniu przed nimi na stronach i pełnomocnikach ciąży więcej obowiązków niż wówczas, gdyby sprawa nie toczyła się między przedsiębiorcami.

Postępowanie przed sądem gospodarczym rozpoczyna się od wniesienia pozwu. Sąd przesyła pozew pozwanemu, który będzie mógł od razu zapoznać się z roszczeniami i twierdzeniami powoda, oraz dowodami, jakimi on dysponuje.

REKLAMA

REKLAMA

Powód, czyli przedsiębiorca, który sporządził pozew, musi podać w nim od razu wszystkie twierdzenia oraz dowody na ich poparcie. Gdy tego nie zrobi, to nie może się na nie powoływać w toku postępowania. Tylko wyjątkowo w toku procesu będzie miał prawo powoływać dodatkowe twierdzenia i dowody, gdy wykaże, że w pozwie nie mógł tego zrobić, albo że potrzeba powołania ich wynikła później.

Natomiast pozwany przedsiębiorca w ciągu dwóch tygodni od otrzymania pozwu ma obowiązek wnieść odpowiedź na pozew. On również ma obowiązek podać w tym piśmie wszystkie twierdzenia, zarzuty oraz dowody na ich poparcie pod rygorem utraty prawa powoływania ich w toku postępowania. Tylko wówczas, gdy powołanie ich w odpowiedzi na pozew nie było możliwe albo potrzeba powołania ich wyniknęła później, pozwany przedsiębiorca będzie mógł je zgłosić później. Musi jednak wykazać, że powołanie konkretnych twierdzeń, zarzutów oraz dowodów nie było możliwe w odpowiedzi na pozew.

Obowiązek wniesienia odpowiedzi na pozew ciąży na przedsiębiorcy bez względu na to, czy reprezentowany jest przez adwokata, radcę prawnego lub rzecznika patentowego. Nie może na przykład domagać się przedłużenia dwutygodniowego terminu, twierdząc, że dopiero pod koniec tego okresu powierzył prowadzenie sprawy profesjonalnemu pełnomocnikowi, który nie zdążył zapoznać się z aktami sprawy i sporządzić odpowiedź na pozew.

REKLAMA

Odpowiedź na pozew przedsiębiorca wnosi wprost do sądu. Gdyby jednak był on reprezentowany przez adwokata, radcę prawnego albo rzecznika patentowego, to wówczas odpis odpowiedzi na pozew razem z załącznikami powinien doręczyć powodowi. Natomiast do odpowiedzi na pozew złożony w sądzie dołącza dowód doręczenia albo potwierdzenie z poczty nadania listem poleconym odpowiedzi na pozew.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na to, czy przedsiębiorcę reprezentuje profesjonalny pełnomocnik, odpowiedź na pozew wniesiona po upływie dwóch tygodni zostanie przez sąd zwrócona, a przytoczone w niej zarzuty, twierdzenia oraz dowody traktowane są tak, jak gdyby nie zostały zgłoszone. Rozpoznając sprawę, sąd pomija twierdzenia pozwanego, a zarzuty i dowody oddala, bez względu na to, czy mają znaczenie dla rozstrzygnięcia sporu. Pozwany przedsiębiorca może jednak domagać się uwzględnienia ich przez sąd wówczas, gdy wykaże, że nawet gdyby w sposób właściwy wniósł odpowiedź na pozew, to nie mógłby się na nie powołać, bądź że potrzeba powołania się wynikła później.

Zamiast odpowiedzi na pozew pozwany przedsiębiorca nie może wnieść powództwa wzajemnego nawet wówczas, gdyby przysługiwało mu roszczenie wzajemne w stosunku do powoda i nadawało się ono do potrącenia. Gdyby jednak pozwany przedsiębiorca zdecydował się wnieść takie powództwo, to wówczas zostanie ono wyłączone z akt tej konkretnej sprawy i będzie rozpoznawane w oddzielnej sprawie.

Pozwany przedsiębiorca może domagać się potrącenia w toku postępowania przed sądem gospodarczym tylko wierzytelności, które udowodnił dokumentami urzędowymi, które potwierdzają istnienie roszczenia.

2 tygodnie tyle czasu jest na odpowiedź na pozew. Odpowiedź wniesiona po tym terminie jest zwracana przez sąd

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA