REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa pokoje z kuchnią ciągle najpopularniejsze

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
rynek nieruchomości, mieszkania dwupokojowe
rynek nieruchomości, mieszkania dwupokojowe

REKLAMA

REKLAMA

W dużych miastach najwięcej potencjalnych nabywców przegląda oferty w poszukiwaniu lokalu dwupokojowego. Mniejszą popularnością cieszą się mieszkania trzypokojowe i kawalerki.

Przeciętny nabywca szuka mieszkania o powierzchni 51,4 m2 – wynika z badania preferencji nabywców przeprowadzonym przez Home Broker na bazie ponad 28,5 tys. potencjalnych kupujących z 9 dużych miast.

REKLAMA

Gros popytu przypada na lokale dwupokojowe – takich poszukuje 51,7% kupujących. Na drugim miejscu są lokale trzypokojowe. W ostatnich 12 miesiącach popyt na takie nieruchomości zgłaszał co czwarty potencjalny nabywca (25,6%).

Dopiero na trzecim miejscu plasują się kawalerki. Te, teoretycznie najbardziej przystępne cenowo lokale, cieszą się zainteresowaniem 16,3% kupujących.

Najmniej osób wybiera lokale większe niż trzypokojowe. Nieruchomości o przynajmniej 4 pokojach interesowały w ostatnich 12 miesiącach tylko 6,4% potencjalnych nabywców.

Kawalerka poniżej standardów Eurostatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto w tym miejscu podkreślić, że zgodnie ze standardami przyjętymi przez Eurostat do badania poziomu przeludnienia, zarówno małżeństwo bez dzieci jak i single powinni mieć do dyspozycji mieszkania co najmniej dwupokojowe. W efekcie każdą kawalerkę można uznać za nieruchomość niespełniającą standardów – przeludnioną. Ponadto, gdy tylko pojawi się potomstwo, mieszkanie trzeba zamienić na trzypokojowe, natomiast gdy rodzina składa się z małżeństwa i trójki dzieci, to taka rodzina wymaga nawet pięciopokojowej nieruchomości. Takie warunki mieszkaniowe są niestety często w Polsce utopią.

Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Zgodnie ze standardami europejskimi za nieruchomość przeludnioną uznaje się taką, w której nie ma minimum:

1)            jednego pokoju dla gospodarstwa domowego,

2)            dodatkowo jednego pokoju dla pary tworzącej gospodarstwo domowe,

3)            dodatkowo jednego pokoju dla każdej samotnej osoby pełnoletniej,

4)            dodatkowo jednego pokoju dla dwójki dzieci o tej samej płci w wieku od 12 do 17 lat,

5)            dodatkowo jednego pokoju dla osoby w wieku od 12 do 17 lat jeśli nie została uwzględniona w powyższych punktach,

6)            dodatkowo jednego pokoju dla dwójki dzieci poniżej 12 roku życia.

Jeden pokój, o którym mowa w punkcie pierwszym, stanowi więc bazę, do której dodawane są pokoje jeśli gospodarstwo domowe spełnia wymagania z kolejnych punktów.

Kawalerki popularne w Krakowie i Łodzi

REKLAMA

Z badania przeprowadzonego przez Home Broker wynika z kolei, że w zależności od lokalizacji, popyt różnie rozkłada się w podziale na konkretne wielkości mieszkań. Najmniejsze lokale cieszą się relatywnie największą popularnością w Krakowie i Łodzi. Tam prawie co piąty potencjalny nabywca (18,5%) poszukuje mieszkania jednopokojowego. Na drugim biegunie znajdują się Sopot, Katowice i Gdynia. W miastach tych mniej niż 13% potencjalnych nabywców zgłasza chęć zakupu kawalerki.

W Sopocie, który jest nadmorskim kurortem, może to być wynik postrzegania jako rynek luksusowy. W efekcie spora część kupujących, która decyduje się tam na zakupy dysponuje sporymi zasobami finansowymi i wybiera nieruchomości z wyższej półki. Zgoła odmienne czynniki mogą wpływać na popyt w Katowicach. Tam względnie małe zainteresowanie kawalerkami może być pokłosiem relatywnie przystępnych cen nieruchomości. Po prostu więcej osób stać na coś więcej niż kawalerkę, gdy za przeciętny metr trzeba zapłacić mniej niż 3,5 tys. zł.


Największe lokale na topie w Gdyni i Katowicach

Idąc dalej, tak jak w przypadku kawalerek, tak i mieszkań dwupokojowych największy popyt zgłaszają mieszkańcy Krakowa i Łodzi. Tam lokali dwupokojowych szuka odpowiednio 54,5% i 54,3% potencjalnych kupujących. Z drugiej strony niewiele mniej niż co drugi nabywca szuka lokalu dwupokojowego Gdyni, Katowicach i Poznaniu.

Na mieszkania trzypokojowe największy popyt zgłaszano w Gdyni (31%) i Katowicach (30,7% popytu), a najmniejszy w Krakowie (23%) i Łodzi (22,5%). Natomiast na największe lokale – ponad czteropokojowe – popyt w każdym mieście jest niewielki. W Krakowie i Łodzi takiego lokalu szuka jeden na dwudziestu kilku nabywców, a w Gdyni i Katowicach jeden na kilkunastu.

Charakterystyka poszukiwanych mieszkań

Miasto

Popyt na mieszkania w zależności od liczby pokoi

Przeciętna poszukiwana powierzchnia

Liczba pokoi

1

2

3

od 4 wzwyż

Gdańsk

15,2%

53,6%

25,7%

5,5%

50,9

Gdynia

12,3%

48,5%

31,0%

8,2%

52,8

Katowice

12,7%

48,7%

30,7%

7,9%

53,9

Kraków

18,5%

54,5%

23,0%

4,1%

48,9

Łódź

18,5%

54,3%

22,5%

4,7%

50,6

Poznań

16,6%

49,8%

26,9%

6,7%

51,5

Sopot

12,2%

53,0%

29,4%

5,4%

51,0

Warszawa

17,0%

51,1%

24,5%

7,4%

52,0

Wrocław

13,4%

52,2%

28,4%

6,0%

51,7

Wszystkie powyższe miasta

16,3%

51,7%

25,6%

6,4%

51,4

Bartosz Turek, Robert Latuszek

Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA