REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób firmy energetyczne pomagają zmienić sprzedawcę prądu?

Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.
Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci są zdania, że można zaoszczędzić niemałe pieniądze, decydując się na usługi sprzedawcy tańszej energii. Zamiana jest szczególnie opłacalna dla osób, które prowadzą własną firmę. Jak ograniczyć do minimum procedury, związane z wyborem nowej oferty?

REKLAMA

Teoretycznie, procedura zmiany sprzedawcy prądu nie powinna trwać dłużej niż miesiąc, jeżeli odbywa się po raz pierwszy i nie dłużej niż 14 dni, jeżeli odbywa się po raz kolejny. W praktyce jednak formalności mogą potrwać dłużej. Należy, bowiem doliczyć okres wypowiedzenia umowy z obecnym sprzedawcą, okres wymiany dokumentów oraz czas na dostosowanie licznika (w przypadku dużych i średnich firm).

REKLAMA

Warto w tym miejscu nadmienić, iż wbrew obawom niektórych przedsiębiorców, czas pomiędzy rozwiązaniem starej, a wejściem w życie nowej umowy, w żadnym wypadku nie oznacza przerwy w dostawie prądu. Jedyną mniej korzystną rzeczą, którą da się odczuć po zmianie sprzedawcy energii, będzie podwójna faktura. Oddzielną prześle nam nasz nowy sprzedawca, oddzielną dotychczasowy i niezmienny dystrybutor. Nie oznacza to jednak wzrostu kosztów za przesył, ponieważ opłaty za dystrybucję energii wynikają z taryfy, zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Nie pozwól swoim pieniądzom uciekać, zmień swojego dostawcę prądu!

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Generalnie, aby zmienić sprzedawcę prądu, wystarczy dopełnić następujących formalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podpisać umowę z nowym sprzedawcą;
  • rozwiązać obowiązującą umowę kompleksową bądź umowę sprzedaży;
  • złożyć wniosek zmiany sprzedawcy u dotychczasowego operatora sieci dystrybucyjnej, z którym także należy zawrzeć nową umowę na usługę dystrybucji.

REKLAMA

Godny odnotowania jest fakt, iż niektóre firmy obrotu energią znacznie uprościły proces zmiany sprzedawcy, który niemalże w całości może zostać przeprowadzony korespondencyjnie. Wystarczy, że podpisując umowę z nowym sprzedawcą, udzielimy mu pełnomocnictwa do zajęcia się całą resztą formalności, związanych ze zmianą.

Jak wygląda dokładnie taki proces? Cóż, w większości przypadków podobnie, ponieważ jest to procedura ujednolicona. Pewne zmiany mogą wynikać z powodu różnic w systemach obsługi u różnych dostawców. Poniżej przedstawiono analizę na przykładzie spółki TAURON Sprzedaż, dokonaną przy pomocy Piotra Hałonia - kierownika Biura Klientów Biznesowych.

W momencie podpisania umowy sprzedaży energii elektrycznej z TAURON Sprzedaż, klient otrzymuje do podpisania dwa pełnomocnictwa. Pierwsze z nich dotyczy wypowiedzenia obecnie obowiązującej umowy, której przedmiotem była sprzedaż energii elektrycznej. Drugie pełnomocnictwo dotyczy zgłoszenia nowej umowy sprzedaży u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Dzięki umocowaniu przez Klienta nowego sprzedawcy, cały proces jest obsługiwany przez spółkę obrotu i w ostatecznym rozrachunku po upływie 30 bądź 14 dni rozpoczynana jest sprzedaż przez nowego sprzedawcę. Oczywiście, jeżeli okres wypowiedzenia obecnej umowy na to pozwala (najczęściej stosowane są jedno i trzy miesięczne terminy odstąpienia od umowy ). Należy także pamiętać , że jeżeli klient ma podpisaną umowę terminową, zazwyczaj takiej umowy nie można wypowiedzieć przed jej wygaśnięciem bez płacenia kary umownej.

Nowy sprzedawca w imieniu klienta wypowie obowiązującą umowę sprzedaży energii elektrycznej oraz wyśle do Operatora Systemu Dystrybucyjnego wniosek: Zgłoszenie Zmiany Sprzedawcy/Zgłoszenie Umowy Sprzedaży. Aby nowy sprzedawca mógł prawidłowo wypełnić wszystkie pola we wniosku, konieczne jest dostarczenie przez Klienta danych z obowiązującej umowy oraz z faktury. O jakich danych mowa? Najistotniejszy jest okres wypowiedzenia obecnej umowy sprzedaży bądź umowy kompleksowej. Ważnym elementem jest sam numer umowy, grupa taryfowa, według której klient jest dziś rozliczany, numer licznika energii elektrycznej czynnej, moc umowna, numer punktu poboru energii elektrycznej oraz wszystkie dane teleadresowe i dane kontrahenta.

Po pozytywnej weryfikacji przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego zgłoszenia, o którym mowa powyżej, do Klienta zostanie przesłana umowa o świadczenie usług dystrybucji, sporządzona przez właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pod warunkiem wcześniejszego dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego którego klient jest właścicielem.

Chcesz zaoszczędzić na rachunkach? Sprawdź kto ma najlepszą ofertę!

Zanim jednak przystąpimy do załatwiania formalności, warto odpowiednio przygotować się do nich.

Jak wybrać odpowiedniego sprzedawcę prądu?

  • Przede wszystkim, należy dokonać analizy ofert sprzedawców energii elektrycznej i wytypować taką, która najbardziej nas interesuje.
  • Warto przy tym zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, np. to, czy oferta danego sprzedawcy obejmuje region, w którym prowadzimy działalność gospodarczą, czy zawiera gwarancję stałej ceny w okresie trwania umowy, oraz czy nie jest adresowana wyłącznie do dużych firm produkcyjnych.
  • Nierzadko informacje te ciężko odnaleźć na witrynach internetowych czy w materiałach reklamowych, dlatego niezbędny może okazać się kontakt z przedstawicielem handlowym danego przedsiębiorstwa sprzedawcy energii.
  • Poszukiwania nowego sprzedawcy warto rozpocząć od zapoznania się z ofertą kilkunastu największych sprzedawców energii elektrycznej, posiadających zwykle szeroką gamę taryf i indywidualnych ofert biznesowych.
  • Godne uwagi jest, iż niezwykle pomocnym narzędziem w poszukiwaniach najlepszej oferty mogą okazać się funkcjonujące w internecie porównywarki cen energii elektrycznej.
  • Niezbędne jest także przygotowanie odpowiednich danych. W tym celu należy zebrać faktury za energię elektryczną, którą skonsumowaliśmy przez ostatni rok. Średnie i duże firmy powinny przygotować dane o zużyciu miesięcznym.
  • Warto również mieć na uwadze, iż w przypadku dużych zakładów produkcyjnych, niektórzy oferenci mogą zażądać dostarczenia jeszcze bardziej szczegółowych informacji, np. o wielkości zużycia energii w każdej godzinie doby.

Uzyskane od nas informacje pozwolą sprzedawcy prądu na przygotowanie prognozy zużycia energii na kolejny rok. Na podstawie oszacowanych wartości sporządzona zostanie odpowiednia oferta. Zazwyczaj prognoza zużycia ma znaczenie w przypadku największych klientów biznesowych. Pomaga bowiem uniknąć sytuacji, w której klient miałby przepłacać za niewykorzystany limit mocy zamówionej lub, co gorsza, ponosić kary finansowe za jego przekroczenie.

Choć cały proces przygotowawczy może wydawać się skomplikowany i czasem zniechęcać, to kompleksowa pomoc nowego sprzedawcy oraz korzyści, płynące ze zmiany, nieraz okazują się zaskakujące. Jak wykazują specjaliści, świadomy wybór sprzedawcy opłaca się zarówno dużym, średnim, jak i małym firmom.

Eksperci TotalMoney.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA