REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób firmy energetyczne pomagają zmienić sprzedawcę prądu?

Subskrybuj nas na Youtube
Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.
Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci są zdania, że można zaoszczędzić niemałe pieniądze, decydując się na usługi sprzedawcy tańszej energii. Zamiana jest szczególnie opłacalna dla osób, które prowadzą własną firmę. Jak ograniczyć do minimum procedury, związane z wyborem nowej oferty?

REKLAMA

Teoretycznie, procedura zmiany sprzedawcy prądu nie powinna trwać dłużej niż miesiąc, jeżeli odbywa się po raz pierwszy i nie dłużej niż 14 dni, jeżeli odbywa się po raz kolejny. W praktyce jednak formalności mogą potrwać dłużej. Należy, bowiem doliczyć okres wypowiedzenia umowy z obecnym sprzedawcą, okres wymiany dokumentów oraz czas na dostosowanie licznika (w przypadku dużych i średnich firm).

REKLAMA

Warto w tym miejscu nadmienić, iż wbrew obawom niektórych przedsiębiorców, czas pomiędzy rozwiązaniem starej, a wejściem w życie nowej umowy, w żadnym wypadku nie oznacza przerwy w dostawie prądu. Jedyną mniej korzystną rzeczą, którą da się odczuć po zmianie sprzedawcy energii, będzie podwójna faktura. Oddzielną prześle nam nasz nowy sprzedawca, oddzielną dotychczasowy i niezmienny dystrybutor. Nie oznacza to jednak wzrostu kosztów za przesył, ponieważ opłaty za dystrybucję energii wynikają z taryfy, zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Nie pozwól swoim pieniądzom uciekać, zmień swojego dostawcę prądu!

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Generalnie, aby zmienić sprzedawcę prądu, wystarczy dopełnić następujących formalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podpisać umowę z nowym sprzedawcą;
  • rozwiązać obowiązującą umowę kompleksową bądź umowę sprzedaży;
  • złożyć wniosek zmiany sprzedawcy u dotychczasowego operatora sieci dystrybucyjnej, z którym także należy zawrzeć nową umowę na usługę dystrybucji.

REKLAMA

Godny odnotowania jest fakt, iż niektóre firmy obrotu energią znacznie uprościły proces zmiany sprzedawcy, który niemalże w całości może zostać przeprowadzony korespondencyjnie. Wystarczy, że podpisując umowę z nowym sprzedawcą, udzielimy mu pełnomocnictwa do zajęcia się całą resztą formalności, związanych ze zmianą.

Jak wygląda dokładnie taki proces? Cóż, w większości przypadków podobnie, ponieważ jest to procedura ujednolicona. Pewne zmiany mogą wynikać z powodu różnic w systemach obsługi u różnych dostawców. Poniżej przedstawiono analizę na przykładzie spółki TAURON Sprzedaż, dokonaną przy pomocy Piotra Hałonia - kierownika Biura Klientów Biznesowych.

W momencie podpisania umowy sprzedaży energii elektrycznej z TAURON Sprzedaż, klient otrzymuje do podpisania dwa pełnomocnictwa. Pierwsze z nich dotyczy wypowiedzenia obecnie obowiązującej umowy, której przedmiotem była sprzedaż energii elektrycznej. Drugie pełnomocnictwo dotyczy zgłoszenia nowej umowy sprzedaży u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Dzięki umocowaniu przez Klienta nowego sprzedawcy, cały proces jest obsługiwany przez spółkę obrotu i w ostatecznym rozrachunku po upływie 30 bądź 14 dni rozpoczynana jest sprzedaż przez nowego sprzedawcę. Oczywiście, jeżeli okres wypowiedzenia obecnej umowy na to pozwala (najczęściej stosowane są jedno i trzy miesięczne terminy odstąpienia od umowy ). Należy także pamiętać , że jeżeli klient ma podpisaną umowę terminową, zazwyczaj takiej umowy nie można wypowiedzieć przed jej wygaśnięciem bez płacenia kary umownej.

Nowy sprzedawca w imieniu klienta wypowie obowiązującą umowę sprzedaży energii elektrycznej oraz wyśle do Operatora Systemu Dystrybucyjnego wniosek: Zgłoszenie Zmiany Sprzedawcy/Zgłoszenie Umowy Sprzedaży. Aby nowy sprzedawca mógł prawidłowo wypełnić wszystkie pola we wniosku, konieczne jest dostarczenie przez Klienta danych z obowiązującej umowy oraz z faktury. O jakich danych mowa? Najistotniejszy jest okres wypowiedzenia obecnej umowy sprzedaży bądź umowy kompleksowej. Ważnym elementem jest sam numer umowy, grupa taryfowa, według której klient jest dziś rozliczany, numer licznika energii elektrycznej czynnej, moc umowna, numer punktu poboru energii elektrycznej oraz wszystkie dane teleadresowe i dane kontrahenta.

Po pozytywnej weryfikacji przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego zgłoszenia, o którym mowa powyżej, do Klienta zostanie przesłana umowa o świadczenie usług dystrybucji, sporządzona przez właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pod warunkiem wcześniejszego dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego którego klient jest właścicielem.

Chcesz zaoszczędzić na rachunkach? Sprawdź kto ma najlepszą ofertę!

Zanim jednak przystąpimy do załatwiania formalności, warto odpowiednio przygotować się do nich.

Jak wybrać odpowiedniego sprzedawcę prądu?

  • Przede wszystkim, należy dokonać analizy ofert sprzedawców energii elektrycznej i wytypować taką, która najbardziej nas interesuje.
  • Warto przy tym zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, np. to, czy oferta danego sprzedawcy obejmuje region, w którym prowadzimy działalność gospodarczą, czy zawiera gwarancję stałej ceny w okresie trwania umowy, oraz czy nie jest adresowana wyłącznie do dużych firm produkcyjnych.
  • Nierzadko informacje te ciężko odnaleźć na witrynach internetowych czy w materiałach reklamowych, dlatego niezbędny może okazać się kontakt z przedstawicielem handlowym danego przedsiębiorstwa sprzedawcy energii.
  • Poszukiwania nowego sprzedawcy warto rozpocząć od zapoznania się z ofertą kilkunastu największych sprzedawców energii elektrycznej, posiadających zwykle szeroką gamę taryf i indywidualnych ofert biznesowych.
  • Godne uwagi jest, iż niezwykle pomocnym narzędziem w poszukiwaniach najlepszej oferty mogą okazać się funkcjonujące w internecie porównywarki cen energii elektrycznej.
  • Niezbędne jest także przygotowanie odpowiednich danych. W tym celu należy zebrać faktury za energię elektryczną, którą skonsumowaliśmy przez ostatni rok. Średnie i duże firmy powinny przygotować dane o zużyciu miesięcznym.
  • Warto również mieć na uwadze, iż w przypadku dużych zakładów produkcyjnych, niektórzy oferenci mogą zażądać dostarczenia jeszcze bardziej szczegółowych informacji, np. o wielkości zużycia energii w każdej godzinie doby.

Uzyskane od nas informacje pozwolą sprzedawcy prądu na przygotowanie prognozy zużycia energii na kolejny rok. Na podstawie oszacowanych wartości sporządzona zostanie odpowiednia oferta. Zazwyczaj prognoza zużycia ma znaczenie w przypadku największych klientów biznesowych. Pomaga bowiem uniknąć sytuacji, w której klient miałby przepłacać za niewykorzystany limit mocy zamówionej lub, co gorsza, ponosić kary finansowe za jego przekroczenie.

Choć cały proces przygotowawczy może wydawać się skomplikowany i czasem zniechęcać, to kompleksowa pomoc nowego sprzedawcy oraz korzyści, płynące ze zmiany, nieraz okazują się zaskakujące. Jak wykazują specjaliści, świadomy wybór sprzedawcy opłaca się zarówno dużym, średnim, jak i małym firmom.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA