REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa uwaga na cyberbezpieczeństwo w Polsce. Powód - wojna i pandemia

cyberbezpieczeństwo w Polsce
cyberbezpieczeństwo w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

64% dyrektorów i menedżerów polskich firm obawia się cyberataku, rodzime przedsiębiorstwa zwracają większą uwagę na kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Znaczący wpływ na zmianę postaw miały pandemia oraz inwazja na Ukrainę.

Zaledwie 15% respondentów uznało cyberatak na firmę, w której pracuje, za mało prawdopodobny. Dla co drugiego badanego jest to rzeczywiste ryzyko, a co dziesiąty uważa, że podjęcie działań przez cyberprzestępców przeciwko niemu to tylko kwestia czasu.

REKLAMA

Firmy znacznie odczuły w ostatnich dwóch latach wpływ pandemii i konfliktu zbrojnego w Ukrainie na swoje bezpieczeństwo. Trudną sytuację wykorzystywali cyberprzestępcy – odsetek polskich przedsiębiorstw dotkniętych przez ransomware wzrósł z 13% w 2020 roku do 77% w roku 2021.

Cyberbezpieczeństwo zmieniło rangę

REKLAMA

Obecnie blisko 60% polskich menedżerów uważa, że ich firmy stały się bardziej narażone na cyberataki niż przed wybuchem pandemii. Zagrożeni czują się przede wszystkim przedstawiciele branży handlowej, przemysłu, komunikacji, IT oraz transportu i logistyki. Wielkość firmy czy wysokość jej obrotów nie mają znaczenia – ataków boją się zarówno zatrudniający 10, jak i ponad 250 osób. Przedsiębiorcy najbardziej niepokoją się tym, że działalność cyberprzestępców mogłaby zachwiać płynnością finansową firmy (40%) oraz spowodować problemy z realizacją zamówień i usług (37%). Obawy dotyczą też potencjalnych kar za wyciek danych lub innych skutków prawnych (36%). Co piąty ankietowany najbardziej boi się, że cyberatak mógłby doprowadzić do utraty pracowników.

54% ankietowanych stwierdziło, że od wybuchu pandemii w ich firmach zwraca się większą uwagę na kwestie związane z cyberbezpieczeństwem (wśród dużych firm odsetek ten wynosi aż 67%). Ponad połowa menedżerów deklaruje, że zabezpieczony został sprzęt do pracy zdalnej, zatrudniono specjalistę ds. bezpieczeństwa lub postawiono na nowe rozwiązania czy oprogramowanie. Żadnych zmian w podejściu do cyfrowego bezpieczeństwa w trakcie trwania pandemii nie zauważyło blisko 20% badanych.

Wojna w Ukrainie wymusiła zmiany w polskich firmach

REKLAMA

56% menedżerów i dyrektorów jest zdania, że zainteresowanie cyberbezpieczeństwem w ich firmach znacząco wzrosło po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę. W niemal połowie przypadków zaczęto stosować kontrolę dostępu do danych, w 42% firm zorganizowano szkolenia dla pracowników z zakresu cyberbezpieczeństwa – najczęściej w małych (44%) i dużych firmach (51%). Co trzeci badany przyznał, że wojna na terytorium Ukrainy nie wpłynęła na sposób pracy czy firmowe zasady bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Pandemia wymusiła na wielu polskich przedsiębiorcach nie tylko przejście na pracę zdalną lub hybrydową, ale i inwestycje w cyberbezpieczeństwo. Kolejnym katalizatorem zmian zarówno w podejściu, jak i wdrażaniu cyfrowych zabezpieczeń, stał się konflikt za wschodnią granicą Polski. Wydarzenia te unaoczniły w firmach braki i konieczność zwiększenia bezpieczeństwa danych czy szkolenia pracowników. Z naszego badania wynika, że już ponad połowa rodzimych przedsiębiorstw ma politykę cyberbezpieczeństwa oraz określone procedury na wypadek cyberataku. Pozostałe powinny jak najszybciej pójść ich śladem — komentuje Grzegorz Nocoń, inżynier systemowy w firmie Sophos.

W Polsce obawy o cyberbezpieczeństwo większe niż u sąsiadów

Takie samo badanie zorganizowano również w Czechach i na Węgrzech. Uzyskane w tych krajach wyniki znacząco różnią się od tych z Polski. 64% Węgrów uważa, że cyberatak na ich firmę jest mało prawdopodobny lub nawet niemożliwy. Wśród Czechów odsetek ten wynosi 45%. Dla porównania, w Polsce jest to zaledwie 15%. Dziewięciu na dziesięciu węgierskich ankietowanych deklaruje, że podejścia do kwestii cyberbezpieczeństwa nie zmieniły ani pandemia, ani rosyjska inwazja na Ukrainę. Takich samych odpowiedzi udzieliła ponad połowa czeskich przedsiębiorców. W Polsce podobnego zdania było tylko 27% respondentów. Trzy na cztery węgierskie firmy nie mają polityki cyberbezpieczeństwa. Jej brak deklaruje także 41% czeskich respondentów. 

Badanie jednoznacznie potwierdza, że polskie firmy są bardziej świadome, że mogą stać się celem przestępców niż te z Czech i Węgier. Świadczy to o tym, że rodzimy rynek dojrzewa. Cieszyć może zwłaszcza zmiana nastawienia w małych firmach, które pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie zrewidowały swoją ochronę. Nie oznacza to jednak, że można już spocząć na laurach. Cyberprzestępcy zawsze będą starali się być o krok przed nami, dlatego polityka ochrony i zabezpieczenia powinny być stale dostosowane do sytuacji i potrzeb — podsumowuje Grzegorz Nocoń

Źródło: Badanie SW Research  na zlecenie firmy Sophos

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA