REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci ostrzegają przed wzrostem liczby cyberataków

cyberatak
cyberatak

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści odnotowali w Polsce w 2021 r. wzrost cyberataków aż o 182% w stosunku do roku poprzedniego. Tymczasem, tylko 1/5 badanych wskazała, że doświadczyła próby ataku rozumianego jako naruszenie ich Infrastruktury IT w pracy, danych w domowej sieci internetowej lub kradzieży środków finansowych.

Znikoma świadomość społeczeństwa w obliczu cyberataków

Statystyki firm zajmujących się badaniem cyberprzestrzeni wskazują na nieustannie zwiększającą się liczbę zgłaszanych incydentów o naruszeniu cyberzabezpieczeń. Zagrożona jest także Polska, która według raportu z czerwca 2022 r. zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem zagrożeń cybernetycznych. Polacy nie zdają sobie jednak sprawy z wagi problemu. Aż 82% badanych deklaruje, iż nie doświadczyło próby cyberataku osobiście, a świadomość zagrożeń spada wraz z wiekiem. 22% osób do 24 roku życia wskazało, że zetknęło się z próbą ataku, podczas gdy w grupie wiekowej osób powyżej 50 roku życia twierdząco odpowiedziało tylko 14% badanych. Raport jasno wskazuje zatem grupy wiekowe, na które warto zwrócić szczególną uwagę w kwestii edukacji nt. podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa oraz rozpoznawania cyberataków.

REKLAMA

Niebezpieczeństwo dla firm

REKLAMA

Dane wskazują, że w pierwszej połowie 2022 r. nastąpił 42% wzrost tygodniowych cyberataków w skali globalnej, przy czym każdy kontynent doświadczył znacznej eskalacji.  Według ekspertów na cyberataki najbardziej narażone są infrastruktury IT firm, ze względu na większą wartość wykradanych danych. W Europie występuje średnio tysiąc ataków tygodniowo na jedną organizację. To wzrost o 26% w porównaniu z rokiem poprzednim.  Pracodawcy, bagatelizując komunikację dotyczącą bezpieczeństwa informacji, przyczyniają się do niewiedzy pracowników. Jednakże, żeby móc przeciwdziałać problemowi, najpierw trzeba zrozumieć jego istotę. Propagowanie podstawowej wiedzy dotyczącej najprostszych zagadnień z branży IT może okazać się pomocne, szczególnie jeśli mowa o zapobieganiu zyskującym na popularności metodom oszustw i ataków w cyberprzestrzeni.

- Cyberbezpieczeństwo staje się istotnym tematem w debacie publicznej.  Wzmożone ataki hakerów mające miejsce od rozpoczęcia wojny w Ukrainie oraz  przyśpieszona cyfryzacja gospodarki związana z pandemią COVID-19 spowodowały wzrost zainteresowania kwestią zagrożeń w cyberprzestrzeni. Polacy słusznie dostrzegli, iż od czasu napaści zbrojnej na Ukrainę zwiększyła się m.in. liczba cyberataków na polską infrastrukturę IT.  Przeprowadzony przez nas raport wskazał jednak na znikomą wiedzę Polaków w kwestii dostrzegania cyberataków we własnym otoczeniu.  Wyniki jasno pokazują, iż trzeba położyć nacisk na edukację praktycznie całego społeczeństwa, gdyż ponad 80% z nas nie zdaje sobie sprawy, że każdego dnia może być bezpośrednim celem ataków. Jednocześnie, zdaniem badanych, wiele firm nadal nie wdrożyło odpowiednich procedur bezpieczeństwa i nie edukuje pracowników w zakresie rozpoznawania cyberataków. - mówi Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communication

Co więcej, z raportu wynika, że bardziej świadomi są mieszkańcy wsi niż większych miast. Blisko co piąty badany z obszarów wiejskich przyznaje, iż doświadczył w ostatnim roku próby napaści na  infrastrukturę IT, natomiast w miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców) takich wskazań było zaledwie 12%. Inwestycje w odpowiednią edukację powinny być zatem priorytetem zarówno w obszarach o większym zaludnieniu, jak również w mniejszych miejscowościach.

Wojna w Ukrainie. Cyberataki na niespotykaną dotąd skalę

Wojna w Ukrainie poskutkowała zwiększeniem liczby zagrożeń w cyberprzestrzeni. Polska, będąc członkiem NATO oraz ze względu na swoje położenie geograficzne jest na nie szczególnie narażona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skuteczne działania komunikacyjne oraz przygotowanie zaawansowanych cyberzabezpieczeń to podstawa.  Firmy powinny śledzić rozwój w tym obszarze, by móc przeciwdziałać ewentualnym kryzysom, a w razie ataku, zareagować w odpowiednim tempie.

Sektor cyberbezpieczeństwa rozwija się w zawrotnym tempie, jednak infrastruktura i zabezpieczenia to nie wszystko, bardzo ważny jest również czynnik ludzki. Tu konieczna jest edukacja i monitoring reakcji pracowników na zagrożenia. Ważne jest także budowanie wagi cyberbezpieczeństwa w firmach i podkreślanie ich roli w funkcjonowaniu organizacji. W tym celu istotne jest, nie tylko prowadzenie projektów komunikacyjnych w zakresie wykrywania i reagowania na cyberzagrożenia, ale także wprowadzanie członków zespołów ds. cyberbezpieczeństwa do procesów planowania projektów marketingowych, komunikacji wewnętrznej i wydarzeń firmowych. Jednym z trendów w komunikacji na świecie jest budowanie większego zaangażowania zespołów ds. cyberbezpieczeństwa w realizowane przez firmy projekty – podkreśla Iwona Kubicz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA