REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy powinny spodziewać się cyberataku. Jakie środki podjąć?

cyberbezpieczeństwo
cyberbezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Częstotliwość i dotkliwość cyberataków gwałtownie wzrosła w ciągu ostatniego roku. Aż 73% przedsiębiorstw doświadczyło co najmniej dwóch incydentów związanych z ransomware. W większości przypadków furtką do firmowej sieci są ludzie. Żeby chronić się przed atakami przedsiębiorstwa powinny zawsze zakładać, że nastąpiło naruszenie, a ich dane są zagrożone.

Pracownik najsłabszym ogniwem – ochrona w modelu Zero Trust

REKLAMA

Według raportu aż 46% ataków ransomware wynika z błędów użytkowników. Nawet zaufani członkowie zespołu mogą paść ofiarą phishingu czy spamu. Cyberprzestępcy stosują zaawansowane socjotechniki, które często mają wzbudzić poczucie zagrożenia i skłonić do szybkiego działania, zanim zdążymy się zastanowić. Jeśli konto pracownika zostanie przejęte przez przestępców, stąd już prosta droga do infiltracji sieci i wykradania czy niszczenia cennych danych.

REKLAMA

Firmy nie powinny zakładać, że mechanizmy ochrony przed atakami i ich skutkami zadziałają w każdym przypadku. Aby minimalizować ryzyko ataku i utraty danych systemy powinny być „wzajemnie podejrzliwe”. Wszystkie prośby o dostęp do zasobów powinny być zawsze sprawdzane, nawet jeśli dotyczą zaufanych pracowników czy osób z kadry zarządzającej. Taki model zerowego zaufania (tzw. Zero Trust) zawsze zakłada, że nastąpiło naruszenie firmowego systemu i bezpieczeństwo danych jest zagrożone. Weryfikowane muszą być tożsamość, lokalizacja czy stan urządzenia – nie tylko przez uwierzytelnianie wieloskładnikowe, ale też zmniejszanie uprawnień i ograniczanie dostępu tylko do tych danych i aplikacji, które są potrzebne danej osobie w pracy. Takie podejście nie jest nowe – funkcjonuje już niemal 30 lat. Badanie CyberRisk Alliance wykazało jednak, że wciąż tylko 35% liderów bezpieczeństwa dobrze zna tę praktykę.

Cyberbezpieczeństwo jak ćwiczenia na siłowni

REKLAMA

W wielu organizacjach polityka Zero Trust sprowadza się do zainstalowania nowego oprogramowania. Sama technologia nie zabezpieczy jednak firmy, jeśli nie będzie połączona z ludźmi, którzy z niej korzystają. Kluczowe jest zaangażowanie wszystkich pracowników i budowanie odpowiednich nawyków cyfrowych. Zasady zerowego zaufania mogą być przez pracowników odbierane jako niewygodne, utrudniające i wydłużające pracę. Dlatego priorytetem powinna być otwarta komunikacja, ostrzeganie o zagrożeniach i tłumaczenie korzyści – zarówno kierownictwu, specjalistom IT jak i pracownikom administracji czy HR. Dzięki temu decydenci będą mogli wygospodarować potrzebne środki finansowe, administratorzy wdrożyć politykę, a użytkownicy zrozumieć i przestrzegać nowych zasad.

Trzeba przy tym pamiętać, że model zerowego zaufania powinien być stale, regularnie sprawdzany. Cyberbezpieczeństwo jest jak ćwiczenia na siłowni – jeśli wykonasz je raz nic się nie zmieni, ale systematyczne działania przyniosą efekty. Jeśli jednak zrobisz przerwę, będziesz stopniowo wracać do punktu wyjścia.

Backup ostatnią deską ratunku

Model Zero Trust może pomóc zabezpieczyć punkty dostępu, ale nie odzyska danych w przypadku ataku. Dlatego musi być połączony z tworzeniem kopii zapasowych i szybkim odzyskiwaniem zasobów po awarii. Jeśli backup zostanie uszkodzony, czas trwania przestoju rośnie a odzyskanie danych jest prawie niemożliwe. Dlatego dostęp do kopii zapasowych powinien być przypisany tylko do wybranych osób. Na wypadek, gdyby konto administratorów wpadło w niepowołane ręce, trzeba zadbać o kopię offline, odizolowaną od sieci i niezmienną, czyli przechowywaną tylko do odczytu. Dzięki temu dane nie zostaną zaszyfrowane czy zniszczone przez przestępców, ale też np. nieuwagę pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem do ochrony powinno być zastanowienie się, co trzeba zabezpieczyć: określenie, gdzie przechowywane są dane, kto ma do nich dostęp i na jakich zasadach. Na tej podstawie może opracować politykę zarządzania dostępem i ustalić, kto powinien mieć dostęp do jakich treści, aplikacji, sieci i danych. Kolejnym krokiem jest budowanie świadomości i właściwych nawyków wśród pracowników. Tylko wtedy inwestycje w cyberbezpieczeństwo będą opłacalne i będą chroniły firmowe zasoby.

Dave Russell,  Veeam

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA