REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy powinny spodziewać się cyberataku. Jakie środki podjąć?

Subskrybuj nas na Youtube
cyberbezpieczeństwo
cyberbezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Częstotliwość i dotkliwość cyberataków gwałtownie wzrosła w ciągu ostatniego roku. Aż 73% przedsiębiorstw doświadczyło co najmniej dwóch incydentów związanych z ransomware. W większości przypadków furtką do firmowej sieci są ludzie. Żeby chronić się przed atakami przedsiębiorstwa powinny zawsze zakładać, że nastąpiło naruszenie, a ich dane są zagrożone.

Pracownik najsłabszym ogniwem – ochrona w modelu Zero Trust

Według raportu aż 46% ataków ransomware wynika z błędów użytkowników. Nawet zaufani członkowie zespołu mogą paść ofiarą phishingu czy spamu. Cyberprzestępcy stosują zaawansowane socjotechniki, które często mają wzbudzić poczucie zagrożenia i skłonić do szybkiego działania, zanim zdążymy się zastanowić. Jeśli konto pracownika zostanie przejęte przez przestępców, stąd już prosta droga do infiltracji sieci i wykradania czy niszczenia cennych danych.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy nie powinny zakładać, że mechanizmy ochrony przed atakami i ich skutkami zadziałają w każdym przypadku. Aby minimalizować ryzyko ataku i utraty danych systemy powinny być „wzajemnie podejrzliwe”. Wszystkie prośby o dostęp do zasobów powinny być zawsze sprawdzane, nawet jeśli dotyczą zaufanych pracowników czy osób z kadry zarządzającej. Taki model zerowego zaufania (tzw. Zero Trust) zawsze zakłada, że nastąpiło naruszenie firmowego systemu i bezpieczeństwo danych jest zagrożone. Weryfikowane muszą być tożsamość, lokalizacja czy stan urządzenia – nie tylko przez uwierzytelnianie wieloskładnikowe, ale też zmniejszanie uprawnień i ograniczanie dostępu tylko do tych danych i aplikacji, które są potrzebne danej osobie w pracy. Takie podejście nie jest nowe – funkcjonuje już niemal 30 lat. Badanie CyberRisk Alliance wykazało jednak, że wciąż tylko 35% liderów bezpieczeństwa dobrze zna tę praktykę.

Cyberbezpieczeństwo jak ćwiczenia na siłowni

W wielu organizacjach polityka Zero Trust sprowadza się do zainstalowania nowego oprogramowania. Sama technologia nie zabezpieczy jednak firmy, jeśli nie będzie połączona z ludźmi, którzy z niej korzystają. Kluczowe jest zaangażowanie wszystkich pracowników i budowanie odpowiednich nawyków cyfrowych. Zasady zerowego zaufania mogą być przez pracowników odbierane jako niewygodne, utrudniające i wydłużające pracę. Dlatego priorytetem powinna być otwarta komunikacja, ostrzeganie o zagrożeniach i tłumaczenie korzyści – zarówno kierownictwu, specjalistom IT jak i pracownikom administracji czy HR. Dzięki temu decydenci będą mogli wygospodarować potrzebne środki finansowe, administratorzy wdrożyć politykę, a użytkownicy zrozumieć i przestrzegać nowych zasad.

Trzeba przy tym pamiętać, że model zerowego zaufania powinien być stale, regularnie sprawdzany. Cyberbezpieczeństwo jest jak ćwiczenia na siłowni – jeśli wykonasz je raz nic się nie zmieni, ale systematyczne działania przyniosą efekty. Jeśli jednak zrobisz przerwę, będziesz stopniowo wracać do punktu wyjścia.

REKLAMA

Backup ostatnią deską ratunku

Model Zero Trust może pomóc zabezpieczyć punkty dostępu, ale nie odzyska danych w przypadku ataku. Dlatego musi być połączony z tworzeniem kopii zapasowych i szybkim odzyskiwaniem zasobów po awarii. Jeśli backup zostanie uszkodzony, czas trwania przestoju rośnie a odzyskanie danych jest prawie niemożliwe. Dlatego dostęp do kopii zapasowych powinien być przypisany tylko do wybranych osób. Na wypadek, gdyby konto administratorów wpadło w niepowołane ręce, trzeba zadbać o kopię offline, odizolowaną od sieci i niezmienną, czyli przechowywaną tylko do odczytu. Dzięki temu dane nie zostaną zaszyfrowane czy zniszczone przez przestępców, ale też np. nieuwagę pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem do ochrony powinno być zastanowienie się, co trzeba zabezpieczyć: określenie, gdzie przechowywane są dane, kto ma do nich dostęp i na jakich zasadach. Na tej podstawie może opracować politykę zarządzania dostępem i ustalić, kto powinien mieć dostęp do jakich treści, aplikacji, sieci i danych. Kolejnym krokiem jest budowanie świadomości i właściwych nawyków wśród pracowników. Tylko wtedy inwestycje w cyberbezpieczeństwo będą opłacalne i będą chroniły firmowe zasoby.

Dave Russell,  Veeam

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA