REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy powinny spodziewać się cyberataku. Jakie środki podjąć?

cyberbezpieczeństwo
cyberbezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Częstotliwość i dotkliwość cyberataków gwałtownie wzrosła w ciągu ostatniego roku. Aż 73% przedsiębiorstw doświadczyło co najmniej dwóch incydentów związanych z ransomware. W większości przypadków furtką do firmowej sieci są ludzie. Żeby chronić się przed atakami przedsiębiorstwa powinny zawsze zakładać, że nastąpiło naruszenie, a ich dane są zagrożone.

Pracownik najsłabszym ogniwem – ochrona w modelu Zero Trust

Według raportu aż 46% ataków ransomware wynika z błędów użytkowników. Nawet zaufani członkowie zespołu mogą paść ofiarą phishingu czy spamu. Cyberprzestępcy stosują zaawansowane socjotechniki, które często mają wzbudzić poczucie zagrożenia i skłonić do szybkiego działania, zanim zdążymy się zastanowić. Jeśli konto pracownika zostanie przejęte przez przestępców, stąd już prosta droga do infiltracji sieci i wykradania czy niszczenia cennych danych.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy nie powinny zakładać, że mechanizmy ochrony przed atakami i ich skutkami zadziałają w każdym przypadku. Aby minimalizować ryzyko ataku i utraty danych systemy powinny być „wzajemnie podejrzliwe”. Wszystkie prośby o dostęp do zasobów powinny być zawsze sprawdzane, nawet jeśli dotyczą zaufanych pracowników czy osób z kadry zarządzającej. Taki model zerowego zaufania (tzw. Zero Trust) zawsze zakłada, że nastąpiło naruszenie firmowego systemu i bezpieczeństwo danych jest zagrożone. Weryfikowane muszą być tożsamość, lokalizacja czy stan urządzenia – nie tylko przez uwierzytelnianie wieloskładnikowe, ale też zmniejszanie uprawnień i ograniczanie dostępu tylko do tych danych i aplikacji, które są potrzebne danej osobie w pracy. Takie podejście nie jest nowe – funkcjonuje już niemal 30 lat. Badanie CyberRisk Alliance wykazało jednak, że wciąż tylko 35% liderów bezpieczeństwa dobrze zna tę praktykę.

Cyberbezpieczeństwo jak ćwiczenia na siłowni

W wielu organizacjach polityka Zero Trust sprowadza się do zainstalowania nowego oprogramowania. Sama technologia nie zabezpieczy jednak firmy, jeśli nie będzie połączona z ludźmi, którzy z niej korzystają. Kluczowe jest zaangażowanie wszystkich pracowników i budowanie odpowiednich nawyków cyfrowych. Zasady zerowego zaufania mogą być przez pracowników odbierane jako niewygodne, utrudniające i wydłużające pracę. Dlatego priorytetem powinna być otwarta komunikacja, ostrzeganie o zagrożeniach i tłumaczenie korzyści – zarówno kierownictwu, specjalistom IT jak i pracownikom administracji czy HR. Dzięki temu decydenci będą mogli wygospodarować potrzebne środki finansowe, administratorzy wdrożyć politykę, a użytkownicy zrozumieć i przestrzegać nowych zasad.

Trzeba przy tym pamiętać, że model zerowego zaufania powinien być stale, regularnie sprawdzany. Cyberbezpieczeństwo jest jak ćwiczenia na siłowni – jeśli wykonasz je raz nic się nie zmieni, ale systematyczne działania przyniosą efekty. Jeśli jednak zrobisz przerwę, będziesz stopniowo wracać do punktu wyjścia.

REKLAMA

Backup ostatnią deską ratunku

Model Zero Trust może pomóc zabezpieczyć punkty dostępu, ale nie odzyska danych w przypadku ataku. Dlatego musi być połączony z tworzeniem kopii zapasowych i szybkim odzyskiwaniem zasobów po awarii. Jeśli backup zostanie uszkodzony, czas trwania przestoju rośnie a odzyskanie danych jest prawie niemożliwe. Dlatego dostęp do kopii zapasowych powinien być przypisany tylko do wybranych osób. Na wypadek, gdyby konto administratorów wpadło w niepowołane ręce, trzeba zadbać o kopię offline, odizolowaną od sieci i niezmienną, czyli przechowywaną tylko do odczytu. Dzięki temu dane nie zostaną zaszyfrowane czy zniszczone przez przestępców, ale też np. nieuwagę pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem do ochrony powinno być zastanowienie się, co trzeba zabezpieczyć: określenie, gdzie przechowywane są dane, kto ma do nich dostęp i na jakich zasadach. Na tej podstawie może opracować politykę zarządzania dostępem i ustalić, kto powinien mieć dostęp do jakich treści, aplikacji, sieci i danych. Kolejnym krokiem jest budowanie świadomości i właściwych nawyków wśród pracowników. Tylko wtedy inwestycje w cyberbezpieczeństwo będą opłacalne i będą chroniły firmowe zasoby.

Dave Russell,  Veeam

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA