REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hakerzy coraz lepsi, koszty ponoszą konsumenci

haker cyberatak
haker cyberatak

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbania w cyberbezpieczeństwie słono kosztują. Firmy tracą średnio ponad 4 mln dolarów rocznie z powodu ataków hakerów, wynika z najnowszego raportu IBM Security. Kto za to płaci? Na pewno nie korporacje – aż 6 na 10 ankietowanych firm przyznaje, że kosztami obarcza swoich klientów.
rozwiń >

Powody do obaw

Raport IBM Security został skonstruowany na podstawie dogłębnej analizy rzeczywistych naruszeń danych, dostarczonych przez 550 organizacji z całego świata. Analiza dotyczyła okresu od marca 2021 r. do marca 2022 r.

REKLAMA

Autorzy dokumentu zwracają uwagę na rosnące koszty spowodowane cyberatakami. Średni koszt naruszenia bezpieczeństwa wśród badanych organizacji wyniósł 4,35 mln dolarów. To rekordowy poziom i wzrost o prawie 13 proc. względem badania sprzed dwóch lat.

Atak hakerów powoduje wyższe ceny

Badacze wskazują na zależność pomiędzy stratami, powstałymi w wyniku cyberataków, a wzrostem cen produktów i usług. W analizowanej próbie aż 6 na 10 (60 proc.) podmiotów podniosło ceny.

Ceny produktów rosną nie tylko z powodu inflacji, ale także cyberataków. Mało kto zdaje sobie sprawę, że te kosztują i to słono. Najlepszym tego dowodem jest atak na infrastrukturę krytyczną operatora amerykańskiej sieci rurociągów paliwowych Colonial Pipeline. W tym przypadku sam okup wypłacony przestępcom kosztował firmę 5 mln dolarów. Do tego trzeba doliczyć brak możliwości realizowania dostaw, straty wizerunkowe oraz koszty zabezpieczeń. Te koszty firmy przerzucają siłą rzeczy na klientów rekompensując straty  - tłumaczy Krzysztof Wójtowicz, dyrektor sprzedaży w ICsec S.A.

Cyberatak to potencjalny efekt domina dla przedsiębiorstwa

REKLAMA

Twórcy opracowania akcentują znaczenie “efektu prześladowania” - psychologicznego procesu generowanego przez powtarzające się naruszenia bezpieczeństwa. Raport  wskazuje, że zdecydowana większość (83 proc.) badanych podmiotów doświadczyło więcej niż jednego ataku podczas swojej działalności. Skutki włamań są odczuwalne w dłuższym okresie i mają tendencję wzrostową - prawie połowa (50 proc.) kosztów naruszeń jest ponoszonych ponad rok po incydencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

–  Średni czas od wycieku do jego wykrycia to około 6 miesięcy. W tym czasie organizacja jest narażona na niekontrolowany wyciek informacji i zasobów. Zdarza się, że wiadomości z żądaniem okupu wysyłane są dopiero po roku od włamania – tłumaczy Wójtowicz.

Wśród zbadanych organizacji, prawie 80 proc. nie stosuje strategii zerowego zaufania (podejście do bezpieczeństwa zakładające weryfikację każdej transakcji i każdego adresu IP, pod kątem możliwego cyberataku). W ich przypadku średnie koszty włamań wynoszą 5,4 miliona dolarów. a zatem jest to więcej o 1,17 mln dolarów w porównaniu z podmiotami, które do reguł zero trust się stosują.

Cyberatak i realny okup to już szara rzeczywistość

REKLAMA

Nie opłaca się płacić okupu na żądanie cyberprzestępców. Te podmioty, które w wyniku ataku ransomware zdecydowały się spełnić żądanie, odnotowały jedynie 630 tys. dolarów mniej przeciętnych kosztów naruszenia, w porównaniu z tymi, które zdecydowały się cyberprzestępcom nie płacić. W tych wyliczeniach nie jest uwzględniony koszt zapłaty okupu, który, dodany do rachunku, sprawia często, że zapłacenie haraczu jest nie tylko przeciwskuteczne (zachęca do kolejnych ataków), ale też nieopłacalne finansowo - łączny koszt może się okazać wyższy.

Organizacje mają sporo do poprawy, jeśli chodzi o poziom zabezpieczeń w informatycznych środowiskach chmurowych. 43 proc. przebadanych organizacji nie zapewnia sobie żadnych bądź zapewnia jedynie podstawowe zabezpieczenia w swoich środowiskach chmurowych. Przekłada się to na wymierne straty - wynoszące 660 tys. dolarów więcej w porównaniu z tymi podmiotami, które zabezpieczenia mają na odpowiednim poziomie.

Zaawansowane technologie dają szansę na obronę

Z analizy wyłania się bardzo ciekawy wniosek. Firmy i organizacje, które postawiły na sztuczną inteligencję i automatyzację bezpieczeństwa, straciły średnio 3,05 mln dolarów mniej, niż te bazujące na tradycyjnych technologiach. Jest to największa oszczędność odnotowana w badaniu.

- Dane te potwierdzają, że opłaca się inwestować w sztuczną inteligencję nie tylko przy tworzeniu systemu cyberzabezpieczeń, ale też identyfikacji zagrożeń i inwentaryzacji infrastruktury - mówi Krzysztof Wójtowicz, dyrektor sprzedaży w ICsec S.A. - Algorytmy SI wychwytują nie tylko każde zagrożenie wcześniej już poznane, ale też potrafią reagować na anomalie czy ataki  typu zero-day które wcześniej  nie występowały  - dodaje.

– Kluczową kategorią, jeśli chodzi o wykrywanie zabezpieczeń, jest czas reakcji. Zdiagnozowanie zagrożenia we właściwym momencie pozwala zminimalizować szkody wyrządzone atakami. Firmy stoją obecnie przed wyborem: podwyższyć ceny, kompensując sobie w ten sposób straty powstałe w wyniku włamań, albo zainwestować w technologie gwarantujące odpowiednie reagowanie i wykrywanie - zauważa ekspert.

Polska pod ostrzałem hakerów – ile cyberataków w Polsce tygodniowo?

Jak w tym całym pejzażu wygląda Polska? Według najnowszych danych, wyrażonych w raporcie Check Point Research (dane z przełomu maja i czerwca br), podmioty w naszym kraju są atakowane średnio 938 razy w tygodniu. Tendencja wzrostowa jest wyraźna - wynosi 35 proc. w porównaniu ze styczniem 2022 roku.

Cyberataki w Polsce z powodu wojny

Polska, w dużej mierze z powodu trwających działań wojennych na wschodzie, zajęła wiosną tego roku szóste miejsce w zestawieniu najczęściej atakowanych krajów. Wyprzedzają nas jedynie: Węgry, Cypr, Słowacja, Estonia i Białoruś.

– Działania wojenne w coraz większym stopniu przenoszą się do sieci. Próby destabilizacji społeczeństw poprzez kreowanie negatywnych nastrojów, manipulowanie informacją i kampanie propagandowe na portalach społecznościowych - to elementy nowej wojny hybrydowej.

Gdy spojrzymy na Polskę i Europę w skali globalnej, okazuje się, że nie jesteśmy w najgorszym położeniu. Średnia globalna liczba ataków wynosi bowiem 1120 tygodniowo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA