REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża motoryzacyjna wyszła z kryzysu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest największym w regionie rynkiem, jeżeli chodzi o sprzedaż i usługi związane z motoryzacją - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG i PZPM. Niezależnie od wielkości polski przemysł motoryzacyjny ma jednak charakter głównie eksportowy.

REKLAMA

„Dane z 2010 roku pokazują, że polski przemysł motoryzacyjny wykazuje większą odporność na niekorzystną koniunkturę niż można by się spodziewać i wraca obecnie do równowagi. Oczywiście, w ciągu 2010 roku część firm musiała się borykać z problemami związanymi z niedostatecznym popytem. Prasa donosiła m.in. o redukcjach zatrudnienia czy przestojach w produkcji. Jednakże dane ekonomiczne jednoznacznie wskazują, że obecna sytuacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego jako całości jest dobra” – ocenia Mirosław Michna, Partner w firmie doradczej KPMG,  – „Ta odporność polskiego przemysłu motoryzacyjnego wynika z dwóch podstawowych czynników: po pierwsze, wiąże się ona ze specyficznym profilem produkcji polskich fabryk samochodów, nastawionych głównie na małe, stosunkowo niedrogie modele samochodów (chciałoby się powiedzieć - w sam raz na ciężkie czasy). Po drugie, kluczową rolę odgrywa w nim sektor części i podzespołów motoryzacyjnych, w którym z roku na rok notujemy kolejne inwestycje.”

REKLAMA

W związku z tym, że polski przemysł motoryzacyjny jest niemal całkowicie nastawiony na eksport, jego kondycja jest bardzo silnie uzależniona od popytu na zagranicznych rynkach, w szczególności zachodnioeuropejskich.

Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

REKLAMA

„Dokonując prognozy kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce nie można zapominać o tym, że w latach 2007 i 2009 niektóre państwa UE (np. Niemcy, Włochy) wprowadziły dopłaty do nabywanych nowych samochodów przy jednoczesnym złomowaniu starych. Dopłaty te zaowocowały znacznym wzrostem sprzedaży małych samochodów, produkowanych właśnie w Polsce. Wycofanie tych dopłat w kolejnych latach może wpłynąć na poziom sprzedaży małych samochodów produkowanych w Polsce. W odniesieni do nowych samochodów osobowych istotnym problemem może być również likwidacja możliwości doliczenia podatku VAT do samochodów „z kratką”, która przyspieszyła proces wymiany posiadanych samochodów u przedsiębiorców” – dodaje Michna.

Długoterminowe prognozy przewidują, że europejski rynek motoryzacyjny będzie w najbliższych latach stopniowo wychodził z impasu. Zgodnie z danymi EIU, w 2011 roku powinno się udać zatrzymać spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie a w latach 2012-2014 możemy się spodziewać wzrostu liczby rejestracji o 4-5% rocznie. W przypadku samochodów użytkowych, od 2011 roku możemy spodziewać się wzrostu sprzedaży na poziomie około 4- 6% rocznie. Równolegle, kolejne zagraniczne koncerny motoryzacyjne ogłaszają plany inwestycyjne dotyczące naszego kraju. Wszystko wskazuje więc na to, że jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidziane załamania w sferze europejskiej czy światowej gospodarki, przed polskim przemysłem motoryzacyjnym otwiera się kolejny okres stabilnego rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak rozliczyć zakup samochodu firmowego zbytego przed upływem roku?

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

REKLAMA

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

REKLAMA