REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO: wyłudzenia na fałszywe wezwania do zapłaty

Subskrybuj nas na Youtube
RODO: wyłudzenia na fałszywe wezwania do zapłaty /Fot. Fotolia
RODO: wyłudzenia na fałszywe wezwania do zapłaty /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Należy uważać na tzw. oszustwa na RODO. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości próbując wyłudzić pieniądze od przedsiębiorców. Na co należy uważać?

„W trakcie przeprowadzania czynności sprawdzających przez Głównego Inspektora Nadzoru Ochrony Danych Osobowych (…) ujawnione zostały liczne nieprawidłowości” – tak w skrócie zaczynał się komunikat, którego masowymi odbiorcami byli w ostatnim czasie polscy przedsiębiorcy. Wielomilionowe kary związane z nieprzestrzeganiem zapisów RODO będą prowokować oszustów oraz budzić wątpliwości i obawy właścicieli firm. Pod wpływem impulsu mogą uwierzyć w fałszywe wiadomości.

REKLAMA

REKLAMA

Oszuści finansowi szukają coraz to nowszych sposobów, by dotrzeć do swoich potencjalnych ofiar. Obecnie działania mające na celu wyłudzenie pieniędzy dotykają niemal wszystkie branże i sektory bez względu na specyfikę czy strukturę firmy. Schemat działania w każdym przypadku jest bardzo podobny. Właściciele otrzymują – mailowo, bądź w formie papierowej – dokument, który obliguje ich do natychmiastowego uregulowania zaległych opłat, wpisu do fałszywego rejestru danych lub wpłacenia określonej kwoty pieniężnej w celu uniknięcia poważnych konsekwencji związanych z popełnionego przez dany podmiot błędu.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Przestępcy działają dziś bardzo sprawnie, a podejmowane przez nich kroki wyglądają niezwykle wiarygodnie. Pliki, które przesyłają do swoich ofiar bardzo często zawierają wizerunek orła, pieczątkę z imieniem i nazwiskiem oraz podpisem osoby decyzyjnej. Nazwy instytucji, które umieszczają w nagłówku mają kojarzyć się m.in. z Urzędem Ochrony Danych Osobowych (UODO), co w zamyśle oszustów, ma ich uwiarygodnić.

REKLAMA

Osoby próbujące wyłudzić jakiekolwiek pieniądze, niezależnie czy to od wielkich korporacji, małych przedsiębiorstw, czy też osób prywatnych sięgają po coraz to bardziej wyrafinowane i dopracowane sposoby. Wprowadzone w maju br. rozporządzenie o ochronie danych osobowych dało im kolejne możliwości oraz drogi, którymi mogą docierać do przedsiębiorców – mówi dr Paweł Mielniczek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonowanie organizacji zgodnie z przepisami RODO nadal budzi wiele wątpliwości. Jak rozpoznać te, których celem jest kradzież nie tylko zasobów finansowych, ale także cennych dla organizacji danych? Ekspert ODO 24 wskazuje, co powinno przykuć uwagę właścicieli firm:

  • e-maile zawierające linki lub załączniki z dokumentami z których skorzystanie zapewnić ma pozornie pełną zgodność z RODO; otworzenie takich wiadomości może skutkować zainstalowaniem na komputerze i smartfonie wirusa;
  • oferty usług doradczych z obszaru ochrony danych osobowych zawierające informację o tym, że odmowa skorzystania z nich skutkować może złożeniem skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
  • nieprawdziwe informacje o prawnej konieczności nabycia szaf zapewniających zgodność z RODO, krat w oknach, szczególnych kategorii niszczarek, nakładek na ekrany monitorów, kłódek oraz innych dedykowanych dla RODO rozwiązań.

Wszelkie tego typu wiadomości wysyłane drogą mailową to oszustwa. Istotne jest, by nie pobierać załączonych w mailu plików, nie odpowiadać na tego typu wezwania. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać także pieniędzy na podane numery kont. Jeśli dany e-mail zasieje wątpliwość, najlepszym rozwiązaniem jest bezpośredni kontakt z instytucją, pod którą podszywają się oszuści – mówi dr Paweł Mielniczek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Warto pamiętać, że jedyną instytucją uprawnioną do nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych oraz nakładania administracyjnych kar finansowych jest w Polsce Prezes UODO.

Źródło: ODO 24

Zobacz: RODO w firmie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA