REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja biznesu 2018 – otwarcie państwa na przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Konstytucja biznesu 2018 – otwarcie państwa na przedsiębiorców /fot.Shutterstock
Konstytucja biznesu 2018 – otwarcie państwa na przedsiębiorców /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

30 kwietnia 2018 r. wszedł w życie pakiet pięciu ustaw, przyjętych 6 marca 2018 r., mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które łącznie nazywane są „konstytucją biznesu”.

Ustawy wchodzące w pakiet tzw. Konstytucji Biznesu to:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Ustawa - Prawo przedsiębiorców;
  2. Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców;
  3. Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP;
  4. Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
  5. Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.

Celem zmian jest zapewnienie przejrzystych i stabilnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszenie ryzyka biznesowego oraz zwiększenie chęci przedsiębiorców do realizacji innowacyjnych projektów.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Nowe Prawo Przedsiębiorców

Ustawa Prawo Przedsiębiorców, zastępująca obowiązującą dotychczas ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wprowadza zasady, którymi kierować powinni się we wzajemnych kontaktach przedsiębiorcy i organy administracji.

REKLAMA

Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. skierowana do przedsiębiorców zasada „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, której zastosowanie w odniesieniu do przepisów podatkowych wzbudza największe zainteresowanie;
  2. zasada pewności prawa, zgodnie z którą organ bez uzasadnionej przyczyny nie będzie odstępować od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw o takim samym stanie faktycznym i prawnym;
  3. zasada rozstrzygania przez organ na korzyść przedsiębiorcy niedających się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego oraz wątpliwości co do normy prawnej.

Działalność reglamentowana

Prawo Przedsiębiorców pozostawia trzy podstawowe formy reglamentacji działalności gospodarczej: koncesje, zezwolenia i rejestry działalności regulowanej, a znosi zgody i licencje.

Koncesje wymagane są do wykonywania działalności w dziedzinach mających znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa, obywateli lub ważny interes publiczny, zezwolenie zaś – w określonych w przepisach przypadkach. Przy udzielaniu koncesji organowi przyznano pewną uznaniowość, zezwolenie jednak organ wyda w każdym przypadku, w którym przedsiębiorca spełnia warunki jego uzyskania. Wpisu do rejestru działalności regulowanej dokonuje się po spełnieniu przez przedsiębiorcę wymogów koniecznych do prowadzenia takiej działalności.

Zobacz: Konstytucja dla biznesu

Działalność nieewidencjonowana

Ustawodawca wyszedł naprzeciw postulatom i wyłączył spod pojęcia „działalności gospodarczej” działalność wykonywaną przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. W konsekwencji, działalności takiej nie trzeba rejestrować w CEIDG ani zgłaszać jej w urzędzie skarbowym i GUS. Nie powoduje ona także obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne. Dochody z tej działalności będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Taką drobną działalnością może być np. dorywczy handel czy świadczenie okazjonalnych usług.

Działalnością nieewidencjonowaną nie będzie działalność wykonywana w ramach umowy spółki cywilnej lub wymagająca uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Novum stanowi powołanie do życia Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, który będzie stać na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Rzecznik będzie powoływany na sześcioletnią kadencję przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.

Do zadań Rzecznika należeć będzie m.in. opiniowanie projektów ustaw dotyczących przedsiębiorców czy pomoc w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a organami.

Rzecznik będzie także mógł m.in. występować do organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej lub o wydanie objaśnień prawnych, informować organy nadzoru o nieprawidłowościach, zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego oraz uczestniczyć w takich postępowaniach na prawach przysługujących prokuratorowi.

Ocena regulacji

Inicjatywę ustawodawcy wprowadzenia mniej sformalizowanych procedur i bardziej przyjaznego nastawienia organów do przedsiębiorców należy ocenić pozytywnie.

Ciekawe, czy organy administracji faktycznie będą stosować wprowadzone regulacje i czy prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców rzeczywiście będzie łatwiejsze. To jednak będzie można stwierdzić dopiero po kilku miesiącach funkcjonowania zmian.

Autor: Katarzyna Białek, aplikant adwokacki w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA