REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w Kodeksie pracy - założenia projektu ustawy

Marta Olkowicz
Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski
Pracownicy, którzy będą wykonywali swoją pracę w formie zdalnej, nie będą mogli być z tego powodu w jakikolwiek sposób dyskryminowani
Pracownicy, którzy będą wykonywali swoją pracę w formie zdalnej, nie będą mogli być z tego powodu w jakikolwiek sposób dyskryminowani
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Początkowo praca zdalna była uregulowana bardzo wąsko. Ustawodawca później doregulował tą kwestię. Jednak mnożące się w tym zakresie pytania zarówno pracowników, jak i pracodawców pokazały, że uregulowanie pracy zdalnej w jednym artykule jest niewystarczające.

Praca zdalna w Kodeksie pracy

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany długo wyczekiwany projekt ustawy dotyczący wprowadzenia do Kodeksu pracy[1], pracy zdalnej[2] (dalej jako: ,,Projekt’’). Pandemia koronawirusa, która opanowała w 2020 roku cały świat, bezsprzecznie udowodniła, że praca w trybie zdalnym może okazać się koniecznością.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym, że w Kodeksie pracy brak jest przepisów dotyczących pracy zdalnej, ustawodawca wprowadził takową regulację w tzw. ustawie covidowej, a dokładnie w jej art. 3[3]. Początkowo praca zdalna była uregulowana bardzo wąsko. Ustawodawca później doregulował tą kwestię. Jednak mnożące się w tym zakresie pytania zarówno pracowników, jak i pracodawców pokazały, że uregulowanie pracy zdalnej w jednym artykule jest niewystarczające.

Wszystkich pracodawców, pracowników oraz innych czytelników zainteresowanych tą ważną zmianą, jaka ma zostać wprowadzona do polskiego systemu prawa pracy, serdecznie zapraszam do przeczytania poniższego artykułu.

Podstawowe założenia

Na wstępie warto wskazać, że projekt ustawy zakłada usunięcie z Kodeksu pracy telepracy i wprowadzenie w jej miejsce pracy zdalnej. Zgodnie z Projektem, warunki stosowania telepracy określone w porozumieniu lub regulaminie będą mogły być stosowane nie dłużej niż do upływu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie przedmiotowego Projektu.

REKLAMA

Praca zdalna będzie mogła być wykonywana całkowicie lub częściowo (hybrydowo) w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą, w tym w miejscu zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpiecznego porozumiewania się na odległość. Uzgodnienia w tym zakresie będą mogły zostać poczynione przez pracownika i pracodawcę przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy będą mogli również wykonywać pracę zdalną okazjonalnie, na wniosek złożony pracodawcy w formie papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 12 dni w roku kalendarzowym.

Pracodawcy będzie przysługiwało uprawnienie do wydania pracownikowi polecenia wykonywania pracy w formie zdalnej w szczególnych przypadkach:

  • w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub
  • gdy będzie to niezbędne ze względu na obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, o ile z przyczyn niezależnych od pracodawcy zapewnienie tych warunków w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe

– jeżeli pracownik złoży uprzednio w postaci papierowej lub elektronicznej oświadczenie, iż posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.

Pracodawca będzie mógł w każdym czasie cofnąć takie polecenie.

Zasady pracy zdalnej będą określane w regulaminie, którego treść uprzednio pracodawca będzie musiał skonsultować z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym przez danego pracodawcę.

Praca zdalna a związki zawodowe

Pracodawca, u którego funkcjonują związki zawodowe, będzie musiał ustalić zasady pracy zdalnej w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeśli ustalenie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi okaże się niemożliwe, pracodawca będzie mógł ją ustalić z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi w rozumieniu art. 25 [3] ust. 1 lub 2 ustawy o związkach zawodowych (tj. Dz. U. 2019 poz. 263 z późn. zm.), z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy.

Pracodawca będzie mógł sam ustalić zasady wykonywania pracy zdalnej, jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do jego zawarcia, przy uwzględnieniu ustaleń podjętych z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.

W przypadku nie zawarcia ww. porozumienia lub nieustalenia zasad wykonywania pracy zdalnej w formie regulaminu, pracodawca będzie mógł je określić w poleceniu wykonywania pracy zdalnej wydawanym danemu pracownikowi lub w porozumieniu z tym pracownikiem.

Treść regulaminu i porozumienia

Zarówno ww. porozumienie, jak i regulamin pracy zdalnej powinny określać w szczególności:

  • grupy pracowników, które mogą być objęte pracą zdalną;
  • zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, kosztów energii elektrycznej oraz niezbędnego dostępu do łączy telekomunikacyjnych, a także innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej;
  • zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego należnego pracownikowi za wykorzystanie materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej niezapewnionych przez pracodawcę lub ryczałtu na pokrycie kosztów wymienionych w pkt 2) powyżej bądź na pokrycie ekwiwalentu;
  • zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną w tym sposób potwierdzania obecności pracownika wykonującego pracę zdalną na stanowisku pracy;
  • zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną;
  • zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • zasady montażu, inwentaryzacji, konserwacji i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy.

Zaufanie czy kontrola?

Pracodawca będzie miał oczywiście prawo do przeprowadzenia kontroli wykonywania pracy w formie zdalnej przez pracownika, w miejscu jej wykonywaniach i w godzinach pracy pracownika. Kontrola nie będzie mogła naruszać prywatności pracownika oraz innych osób ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych pracownika.

Zakaz dyskryminacji

Pracownicy, którzy będą wykonywali swoją pracę w formie zdalnej, nie będą mogli być z tego powodu w jakikolwiek sposób dyskryminowani. Projekt przewiduje także zakaz dyskryminacji pracowników odmawiających wykonywania pracy zdalnej.

Ponadto, żaden pracownik wykonujący pracę zdalną nie będzie mógł z tego powodu być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy przy uwzględnieniu odrębności związanych z warunkami wykonywania pracy zdalnej.

Wypadek przy pracy w trakcie pracy zdalnej

Pracownik, który dozna wypadku w trakcie pracy zdalnej będzie obowiązany zgłosić to swojemu pracodawcy. Zgłoszenie będzie jednoznaczne z wyrażeniem przez pracownika zgody na przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku. Oględziny będą musiały być dokonane niezwłocznie po zgłoszeniu wypadku przy pracy zdalnej w terminie uzgodnionym przez pracownika i członków zespołu powypadkowego. Odstąpienie od dokonania oględzin będzie możliwe, jeśli zespół powypadkowy uzna, że okoliczności i przyczyny wypadku nie budzą wątpliwości.

Do wypadków przy pracy zdalnej zastosowanie będzie miał przepis art. 234 § 1 Kodeksu pracy oraz przepisy wydane na podstawie art. 237 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu pracy.

Wejście w życie

Przepisy dotyczące pracy zdalnej mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia odwołania w Polsce stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, a w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego – po upływie 3 miesięcy od dnia odwołania tego stanu.

Obecnie Projekt jest na etapie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.

Pojawienie się koronawirusa spowodowało na całym świecie, w tym w Polsce, wiele zmian zarówno negatywnych jak i pozytywnych. Wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów regulujących pracę zdalną uważam za zmianę pozytywną. Niewątpliwe bardzo potrzebną. Osobiście mam nadzieję, że ułatwi to pracę wielu pracownikom i pracodawcom, ale też jednocześnie nie doprowadzi do nadużyć zarówno ze strony pracodawców jak i pracowników.

Marta Olkowicz, Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu, Kancelaria Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni Sp. p.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

[1] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. 2020 poz. 1320 z późn. zm.)

[2] Projekt z dnia 18 maja 2021 r. ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, ustawy o rehabilitacji zawodowej, społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy

[3] Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tj. Dz.U.2020.1842 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA