REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza – biznes dla każdego. Model zyskujący popularność

franczyza
franczyza
East News

REKLAMA

REKLAMA

W modelu franczyzowym działają znane sieci gastronomiczne, odzieżowe, a także banki, stacje benzynowe czy firmy usługowe. Biznes na licencji niesie za sobą wiele korzyści zaczynając od bezpieczeństwa prowadzenia działalności, a kończąc na przewadze konkurencyjnej, którą daje opracowane know-how. Co stoi za sukcesem franczyzy w Polsce?

Na początek, czym jest franczyza?

Model franczyzowy to system sprzedaży towarów, technologii i usług, który opiera się na współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, które są prawnie i finansowo niezależne. Franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia biznesu zgodnie z wypracowaną wcześniej strategią, a franczyzobiorca prowadzi działalność na podstawie zakupionej licencji od franczyzodawcy.

REKLAMA

Rozwój franczyzy

Początki franczyzy wywodzą się z rynku amerykańskiego, gdzie model ten był obecny już w drugiej połowie XIX wieku. W Polsce franczyza pojawiła się na początku lat 90. XX wieku. Mimo szybkiego rozwoju franczyzy pod koniec XX wieku, początkowo kojarzyła się ona wielu przedsiębiorcom negatywnie. Przyczyną był brak wiedzy o tej dziedzinie gospodarki; franczyzodawcy próbowali sprzedawać niesprawdzone pomysły na biznes, a franczyzobiorcy, których skusiła wizja dużych zysków, inwestowali w licencje, które finalnie doprowadzały ich do bankructwa. W 2000 roku powstała Polska Organizacja Franczyzodawców, która jest jedyną w Polsce organizacją zrzeszającą franczyzodawców.

Wpływ pandemii na ekspansję modelu franczyzowego

REKLAMA

Badanie firm franczyzowych wewnątrz POF wskazało, że wbrew trudnym warunkom w ostatnich dwóch latach wzrosła liczba franczyzobiorców. Mimo że było więcej rozwiązań umów niż w poprzednich latach, to jednak udało się utrzymać trend wzrostowy. Przed pandemią było aktywnych 83 tysiące umów franczyzowych, gdyby prognozować liczbę umów dzisiaj na podstawie wyników ankiet wewnątrz POF, to wzrost rynku powinien wynosić ok. 5% (87 tysięcy umów).  Oznacza to, że zdrowe systemy franczyzowe były w stanie dostosować swoje modele biznesowe do trudnych czasów, a franczyzobiorcy wciąż im ufają. Spektakularny przypływ franczyzobiorców podczas pandemii zanotowały firmy spożywcze, nawet o 10-20%.

Do świadomości Polaków wyraźnie przebiła się informacja, że franczyza zwiększa szansę na sukces biznesowy. 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, ten sam wskaźnik wynosi tylko 20% dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia franczyzy.

Obronną ręką z pandemii wyszły lokale gastronomiczne działające w modelu franczyzowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

,,Sądzę, że najważniejszym czynnikiem sukcesu w systemie franczyzowym, jest potencjalny franczyzobiorca  (inwestor zewnętrzny) oraz lokalizacja. Spółka musi mieć przekonanie  zarówno co potencjalnych franczyzobiorców jak i proponowanych lokalizacji  oferowanych w zgłoszeniach’’ – uważa Paweł Kowalewski, MexPolska.

Zalety franczyzy

REKLAMA

Za popularność modelu franczyzowego odpowiadają liczne korzyści, które czerpie zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca. Franczyzodawca nie tylko rozwija markę, ale przede wszystkim zwiększa kanały dystrybucji towarów i usług, co w przekłada się na głębszą penetrację rynku i ograniczenie przestrzeni rynkowej dla konkurencji. Z kolei franczyzobiorca, dzięki przekazaniu know-how, nie musi sam zarządzać ogromną siecią swoich podmiotów. Ponadto zyskuje lojalnych klientów, przez co nie musi budować od początku wizerunku marki wśród klientów.

Konkretne procedury obejmujące wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa, które posiadają franczyzodawcy to z pewnością atut w obliczu niestabilnej sytuacji gospodarczej. W czasach kryzysu pozwala to franczyzobiorcom na zachowanie ciągłości biznesu minimalizując przy tym wiele ryzyk. Model franczyzowy nieustannie ewoluuje wykształcając coraz to nowsze formy, tym samym dostosowując się do zmieniających się warunków.

Źródło: MexPolska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

REKLAMA