REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza – biznes dla każdego. Model zyskujący popularność

franczyza
franczyza
East News

REKLAMA

REKLAMA

W modelu franczyzowym działają znane sieci gastronomiczne, odzieżowe, a także banki, stacje benzynowe czy firmy usługowe. Biznes na licencji niesie za sobą wiele korzyści zaczynając od bezpieczeństwa prowadzenia działalności, a kończąc na przewadze konkurencyjnej, którą daje opracowane know-how. Co stoi za sukcesem franczyzy w Polsce?

Na początek, czym jest franczyza?

Model franczyzowy to system sprzedaży towarów, technologii i usług, który opiera się na współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, które są prawnie i finansowo niezależne. Franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia biznesu zgodnie z wypracowaną wcześniej strategią, a franczyzobiorca prowadzi działalność na podstawie zakupionej licencji od franczyzodawcy.

REKLAMA

Rozwój franczyzy

Początki franczyzy wywodzą się z rynku amerykańskiego, gdzie model ten był obecny już w drugiej połowie XIX wieku. W Polsce franczyza pojawiła się na początku lat 90. XX wieku. Mimo szybkiego rozwoju franczyzy pod koniec XX wieku, początkowo kojarzyła się ona wielu przedsiębiorcom negatywnie. Przyczyną był brak wiedzy o tej dziedzinie gospodarki; franczyzodawcy próbowali sprzedawać niesprawdzone pomysły na biznes, a franczyzobiorcy, których skusiła wizja dużych zysków, inwestowali w licencje, które finalnie doprowadzały ich do bankructwa. W 2000 roku powstała Polska Organizacja Franczyzodawców, która jest jedyną w Polsce organizacją zrzeszającą franczyzodawców.

Wpływ pandemii na ekspansję modelu franczyzowego

REKLAMA

Badanie firm franczyzowych wewnątrz POF wskazało, że wbrew trudnym warunkom w ostatnich dwóch latach wzrosła liczba franczyzobiorców. Mimo że było więcej rozwiązań umów niż w poprzednich latach, to jednak udało się utrzymać trend wzrostowy. Przed pandemią było aktywnych 83 tysiące umów franczyzowych, gdyby prognozować liczbę umów dzisiaj na podstawie wyników ankiet wewnątrz POF, to wzrost rynku powinien wynosić ok. 5% (87 tysięcy umów).  Oznacza to, że zdrowe systemy franczyzowe były w stanie dostosować swoje modele biznesowe do trudnych czasów, a franczyzobiorcy wciąż im ufają. Spektakularny przypływ franczyzobiorców podczas pandemii zanotowały firmy spożywcze, nawet o 10-20%.

Do świadomości Polaków wyraźnie przebiła się informacja, że franczyza zwiększa szansę na sukces biznesowy. 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, ten sam wskaźnik wynosi tylko 20% dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia franczyzy.

Obronną ręką z pandemii wyszły lokale gastronomiczne działające w modelu franczyzowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

,,Sądzę, że najważniejszym czynnikiem sukcesu w systemie franczyzowym, jest potencjalny franczyzobiorca  (inwestor zewnętrzny) oraz lokalizacja. Spółka musi mieć przekonanie  zarówno co potencjalnych franczyzobiorców jak i proponowanych lokalizacji  oferowanych w zgłoszeniach’’ – uważa Paweł Kowalewski, MexPolska.

Zalety franczyzy

REKLAMA

Za popularność modelu franczyzowego odpowiadają liczne korzyści, które czerpie zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca. Franczyzodawca nie tylko rozwija markę, ale przede wszystkim zwiększa kanały dystrybucji towarów i usług, co w przekłada się na głębszą penetrację rynku i ograniczenie przestrzeni rynkowej dla konkurencji. Z kolei franczyzobiorca, dzięki przekazaniu know-how, nie musi sam zarządzać ogromną siecią swoich podmiotów. Ponadto zyskuje lojalnych klientów, przez co nie musi budować od początku wizerunku marki wśród klientów.

Konkretne procedury obejmujące wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa, które posiadają franczyzodawcy to z pewnością atut w obliczu niestabilnej sytuacji gospodarczej. W czasach kryzysu pozwala to franczyzobiorcom na zachowanie ciągłości biznesu minimalizując przy tym wiele ryzyk. Model franczyzowy nieustannie ewoluuje wykształcając coraz to nowsze formy, tym samym dostosowując się do zmieniających się warunków.

Źródło: MexPolska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA