REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza – biznes dla każdego. Model zyskujący popularność

franczyza
franczyza
East News

REKLAMA

REKLAMA

W modelu franczyzowym działają znane sieci gastronomiczne, odzieżowe, a także banki, stacje benzynowe czy firmy usługowe. Biznes na licencji niesie za sobą wiele korzyści zaczynając od bezpieczeństwa prowadzenia działalności, a kończąc na przewadze konkurencyjnej, którą daje opracowane know-how. Co stoi za sukcesem franczyzy w Polsce?

Na początek, czym jest franczyza?

Model franczyzowy to system sprzedaży towarów, technologii i usług, który opiera się na współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, które są prawnie i finansowo niezależne. Franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia biznesu zgodnie z wypracowaną wcześniej strategią, a franczyzobiorca prowadzi działalność na podstawie zakupionej licencji od franczyzodawcy.

REKLAMA

Rozwój franczyzy

Początki franczyzy wywodzą się z rynku amerykańskiego, gdzie model ten był obecny już w drugiej połowie XIX wieku. W Polsce franczyza pojawiła się na początku lat 90. XX wieku. Mimo szybkiego rozwoju franczyzy pod koniec XX wieku, początkowo kojarzyła się ona wielu przedsiębiorcom negatywnie. Przyczyną był brak wiedzy o tej dziedzinie gospodarki; franczyzodawcy próbowali sprzedawać niesprawdzone pomysły na biznes, a franczyzobiorcy, których skusiła wizja dużych zysków, inwestowali w licencje, które finalnie doprowadzały ich do bankructwa. W 2000 roku powstała Polska Organizacja Franczyzodawców, która jest jedyną w Polsce organizacją zrzeszającą franczyzodawców.

Wpływ pandemii na ekspansję modelu franczyzowego

REKLAMA

Badanie firm franczyzowych wewnątrz POF wskazało, że wbrew trudnym warunkom w ostatnich dwóch latach wzrosła liczba franczyzobiorców. Mimo że było więcej rozwiązań umów niż w poprzednich latach, to jednak udało się utrzymać trend wzrostowy. Przed pandemią było aktywnych 83 tysiące umów franczyzowych, gdyby prognozować liczbę umów dzisiaj na podstawie wyników ankiet wewnątrz POF, to wzrost rynku powinien wynosić ok. 5% (87 tysięcy umów).  Oznacza to, że zdrowe systemy franczyzowe były w stanie dostosować swoje modele biznesowe do trudnych czasów, a franczyzobiorcy wciąż im ufają. Spektakularny przypływ franczyzobiorców podczas pandemii zanotowały firmy spożywcze, nawet o 10-20%.

Do świadomości Polaków wyraźnie przebiła się informacja, że franczyza zwiększa szansę na sukces biznesowy. 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, ten sam wskaźnik wynosi tylko 20% dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia franczyzy.

Obronną ręką z pandemii wyszły lokale gastronomiczne działające w modelu franczyzowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

,,Sądzę, że najważniejszym czynnikiem sukcesu w systemie franczyzowym, jest potencjalny franczyzobiorca  (inwestor zewnętrzny) oraz lokalizacja. Spółka musi mieć przekonanie  zarówno co potencjalnych franczyzobiorców jak i proponowanych lokalizacji  oferowanych w zgłoszeniach’’ – uważa Paweł Kowalewski, MexPolska.

Zalety franczyzy

REKLAMA

Za popularność modelu franczyzowego odpowiadają liczne korzyści, które czerpie zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca. Franczyzodawca nie tylko rozwija markę, ale przede wszystkim zwiększa kanały dystrybucji towarów i usług, co w przekłada się na głębszą penetrację rynku i ograniczenie przestrzeni rynkowej dla konkurencji. Z kolei franczyzobiorca, dzięki przekazaniu know-how, nie musi sam zarządzać ogromną siecią swoich podmiotów. Ponadto zyskuje lojalnych klientów, przez co nie musi budować od początku wizerunku marki wśród klientów.

Konkretne procedury obejmujące wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa, które posiadają franczyzodawcy to z pewnością atut w obliczu niestabilnej sytuacji gospodarczej. W czasach kryzysu pozwala to franczyzobiorcom na zachowanie ciągłości biznesu minimalizując przy tym wiele ryzyk. Model franczyzowy nieustannie ewoluuje wykształcając coraz to nowsze formy, tym samym dostosowując się do zmieniających się warunków.

Źródło: MexPolska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA