REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy franczyza aptek to już grupa kapitałowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Omelan
Mateusz Omelan
Adwokat
Kancelaria Kopeć & Zaborowski
Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.
Czy franczyza aptek to już grupa kapitałowa?
Czy franczyza aptek to już grupa kapitałowa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Otwarty katalog przesłanek świadczących o przejęciu kontroli nad innym przedsiębiorcą skutkuje możnością uznania, że należy do nich również umowa franczyzy. Wynikłe z tego skutki mają istotne znaczenie dla wielu przedsiębiorców zamierzających otworzyć aptekę, których działalność została postawiona pod znakiem zapytania.

Franczyza – jak to działa?

REKLAMA

Pod pojęciem franczyzy należy rozumieć umowę łączącą dwóch niezależnych od siebie przedsiębiorców (franczyzodawcę i franczyzobiorcę), która rodzi prawa i obowiązki dla każdej ze stron. Do podstawowych obowiązków franczyzodawcy należy udzielanie franczyzobiorcy niezbędnego wsparcia w prowadzeniu działalności gospodarczej (w tym dzielenie się posiadanym przez siebie know how) oraz zezwolenie franczyzobiorcy na korzystanie ze znaków towarowych, do których prawa przysługują franczyzodawcy. W zamian za powyższe świadczenia, franczyzobiorca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz franczyzodawcy uzgodnionego wynagrodzenia, które często jest uzależnione od wysokości dochodów generowanych przez franczyzobiorcę. Nie istnieje przy tym jeden funkcjonujący na rynku szablon umowy franczyzy, ponieważ jest to umowa nienazwana (nieuregulowana w prawie w przeciwieństwie do np. umowy najmu czy umowy sprzedaży) i oparta na zasadzie swobody umów. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości umowa ta zostanie uregulowana na poziomie ustawowym, o czym świadczy powołanie w kwietniu 2022 roku przez Ministra Sprawiedliwości zespołu do spraw franczyzy, którego zadaniem jest m.in. wypracowanie propozycji legislacyjnych w tym zakresie.

REKLAMA

Z istoty umowy franczyzy wynika, że franczyzodawca jest przedsiębiorcą o wypracowanej i uznanej już na rynku marce, a franczyzobiorca podmiotem (przeważnie indywidualnym przedsiębiorcą) zamierzającym dopiero rozpocząć działalność w danej branży przy skorzystaniu z rozwiązań stosowanych dotychczas z sukcesem przez franczyzodawcę. Działania franczyzobiorcy oddziałują na postrzeganie danej marki przez konsumentów, skoro franczyzobiorca działa pod rozpoznawalnym często w skali całego kraju szyldem. Z usług franczyzobiorców korzystają bowiem codziennie miliony Polaków w trakcie m.in. tankowania samochodu, codziennych zakupów spożywczych czy też nabywania leków. Z tego względu franczyzodawcy zapewniają sobie w umowach franczyzy uprawnienie do kontrolowania, czy franczyzobiorca wykonuje swoją działalność w sposób przyjęty w ramach danej sieci franczyzowej.

W praktyce umowie franczyzy często towarzyszą również inne umowy łączące franczyzobiorcę i franczyzodawcę. Rozpoczęcie działalności przez franczyzobiorcę w ramach sieci franczyzowej często wiąże się bowiem z koniecznością odpowiedniego wyposażenia lokalu usługowego i nabycia asortymentu. Z tego względu franczyzobiorcom zdarza się korzystać z zaciągniętych na ten cel pożyczek udzielanych przez franczyzodawców. W drodze odrębnych umów franczyzobiorcy mogą korzystać również z dodatkowych usług franczyzodawców, które dotyczą wsparcia w zakresie prowadzenia księgowości czy też szeroko pojętych kwestiach prawnych.

Grupa kapitałowa w prawie polskim

REKLAMA

W przeciwieństwie do franczyzy, pojęcie grupy kapitałowej znajduje swoją definicję w prawie polskim. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów grupa kapitałowa to wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę. Kluczowe w powyższym kontekście pojęcie kontroli również zostało zdefiniowane w tej samej ustawie jako wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania przez przedsiębiorcę uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na innego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera również przykładowy katalog sytuacji, które mają świadczyć o przejęciu kontroli przez jednego przedsiębiorcę nad drugim (np. uprawnienie do powoływanie większości członków jego zarządu czy też istnienie prawa do całego albo do części mienia innego przedsiębiorcy). Wymienione w nim sytuacje dotyczą w przeważającej większości (z jednym wyjątkiem dotyczącym umów o zarządzanie innym przedsiębiorcą lub przekazywanie zysku) powiązań o charakterze kapitałowym/osobowym istniejących między obydwoma przedsiębiorcami. Wynika z tego, że sam ustawodawca za wyjątkowy uznał przypadek, w którym umowa miałaby prowadzić do przejęcia kontroli nad innym przedsiębiorcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawowa definicja „przejęcia kontroli” nastręcza w praktyce wiele trudności i uniemożliwia określenie „z góry” wszelkich przypadków, które skutkować będą powstaniem grupy kapitałowej. Sporne pozostaje samo określenie, czy możliwość wywierania na innego przedsiębiorcę decydującego wpływu należy rozumieć szeroko jako wpływ na wszelkie istotne aspekty jego funkcjonowania w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym czy też wąsko jako wpływ na wyłącznie decyzje strategiczne.

W katalogu przesłanek mogących kreować grupę kapitałową próżno szukać zawarcia pomiędzy dwoma przedsiębiorcami umowy franczyzy. Jego otwarty charakter otworzył jednak „furtkę” do możliwości uznanie, że franczyzobiorca i franczyzodawca są członkami jednej grupy kapitałowej. Najdobitniej jest to dostrzegalne na gruncie Prawa farmaceutycznego, gdzie prowadzi to do dalekosiężnych skutków dla wielu przedsiębiorców.

Wpływ na Prawo farmaceutyczne

Żaden przepis Prawa farmaceutycznego nie odnosi się wprost do umowy franczyzy jak i nie definiuje samodzielnie pojęcia grupy kapitałowej. Szereg przepisów Prawa farmaceutycznego, które są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia apteki, posługuje się jednak pojęciem grupy kapitałowej, które należy rozumieć w sposób tożsamy jak na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Przykładowo zakazane jest udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki podmiotowi będącemu członkiem grupy kapitałowej, której członkowie prowadzą co najmniej 4 apteki lub prowadzą na terenie danego województwa więcej niż 1 % zlokalizowanych tam aptek. Powyższe ograniczenia dotyczą zarówno procedury uzyskania nowego zezwolenia jak i procedury przeniesienia istniejącego zezwolenia z jednego podmiotu na drugi.

Na gruncie powyższych przepisów, część organów inspekcji farmaceutycznej odmawia wydania bądź przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki na rzecz franczyzobiorcy. Organy inspekcji farmaceutycznej argumentują takie decyzje przekonaniem, że wskutek zawartej umowy franczyzy jak i często umów jej towarzyszących (np. umowy pożyczki) franczyzodawca przejął kontrolę nad franczyzobiorcą, a w konsekwencji oba podmioty są członkami jednej grupy kapitałowej. Za kreujące rzekomo stosunek zależności uznane zostały przez organy inspekcji farmaceutycznej przykładowo nawet standardowe postanowienia umów tego typu tj. dotyczące obowiązku raportowania franczyzodawcy danych sprzedażowych franczyzobiorcy czy też wspierania przez franczyzobiorcy przez franczyzodawcę w prowadzeniu jego księgowości bądź świadczenia obsługi prawnej.

W efekcie działalność apteczna wielu przedsiębiorców stanęła pod znakiem zapytania, skoro nie mogą jej rozpocząć bez uzyskania zezwolenia, którego udzielenia odmawiają im organy inspekcji farmaceutycznej. Szansy na szybkie zakończenie tego impasu upatrywano w opublikowanym przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego komunikacie w sprawie umów franczyzy na rynku detalicznego obrotu produktami leczniczymi (wrzesień 2021 roku). Wskazano w nim bowiem, że samo funkcjonowanie franczyzy na rynku aptecznym nie jest zabronione. Jednocześnie podkreślono jednak, że w określonych przypadkach (np. gdy umowa franczyzy skutkuje brakiem możliwości kontynuowania działalności aptecznej przez franczyzobiorcę po jej rozwiązaniu) istnieje możliwość uznania, że franczyzobiorca jest podmiotem zależnym od franczyzodawcy. Co korzystne dla franczyzobiorców zauważono również, że ogólne obowiązki poddania się przez franczyzobiorcę kontroli ze strony franczyzodawcy (np. w zakresie dokumentacji handlowej i księgowej) wpisane są w istotę umowy franczyzy i nie stanowią samoistnie naruszenia przepisów Prawa farmaceutycznego.

Po prawie roku od dnia opublikowania powyższego komunikatu, praktyka pokazuje, że kwestia franczyzy na rynku aptecznym dalej pozostaje kwestią sporną, a część organów inspekcji farmaceutycznej wciąż odmawia z tego powodu udzielania zezwoleń na prowadzenie aptek. Niektórzy wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni wręcz apriorycznie klasyfikują dany podmiot jako członka grupy kapitałowej z uwagi na istniejącą umowę franczyzy, przy czym w uzasadnieniach ich decyzji próżno szukać argumentacji nawiązującej do komunikatu Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Z perspektywy franczyzobiorcy na rynku aptecznym kluczowe staje się rozważanie zmodyfikowania zawartych z franczyzodawcą umów, aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse na uzyskanie zezwolenia na prowadzenie apteki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA