REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - czy jest dla Ciebie?

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
franczyza co to jest
franczyza co to jest

REKLAMA

REKLAMA

Franczyza jest konstrukcją umożliwiającą założenie własnego biznesu pod sprawdzonym szyldem. Franczyzodawca udostępnia również know-how oraz praktyczne porady. Ryzyko gospodarcze pozostaje ale na wstępie jest łatwiej.

Franczyza – co to jest?

Franczyza to przede wszystkim wspólne logo jednak właściciel konkretnego obiektu pracuje na własny rachunek. Jednocześnie powiązania wykraczają poza udostępnienie znaku towarowego. Przedsiębiorstwo korzystające z franczyzy nie jest spółką zależną franczyzodawcy, pewna faktyczna zależność jednak występuje.

REKLAMA

REKLAMA

Franczyzodawca jako właściciel znaku towarowego może narzucać franczyzodawcy określone schematy postępowania (np. godziny otwarcia, wymagania lokalowe). W zamian oferuje wielopłaszczyznowe wsparcie biznesowe, które na wolnym rynku może mieć ogromną wartość.

Czy da się zarobić na franczyzie?

Możliwości osiągnięcia dochodu są w zasadzie nieograniczone pomimo konieczności dzielenia się zyskiem z franczyzodawcą. Używanie znanego logo to wstęp do sukcesu jednak cała reszta zależy od pomysłowości właściciela danego obiektu oraz zmieniających się czynników ekonomicznych. Inwencja twórcza przedsiębiorcy jest jednak ograniczana przez zasady współpracy obowiązujące wszystkich działających pod określonym znakiem towarowym.

Jedną z najsłynniejszych firm franczyzowych w Polsce jest Żabka. Na przykładzie tej sieci można zilustrować wsparcie oferowane przedsiębiorcy. Pomoc ze strony „centrali” to m.in. interwencyjne grupy serwisowe w największych miastach, drobne prace remontowe, możliwość bieżących konsultacji. Najbardziej istotną formą wsparcia jest kluczowy aspekt franczyzy w postaci zapewnienia ciągłości dostaw.

REKLAMA

Wkład własny we franczyzę

„Wkład własny” we franczyzę można podzielić na cztery opłaty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • minimalna kwota „na start”
  • opłata wstępna
  • opłata bieżąca
  • opłata marketingowa

Poszczególne opłaty są ustalane indywidualnie przez franczyzodawców, różnice są ogromne. Niektóre sieci ustalają opłatę wstępną i marketingową na 0 zł. Nie oznacza to jednak darmowego korzystania z logo firmy. W celu ilustracji realnych opłat można zwrócić uwagę na przykład branży oferującej kuchnię włoską.

Pewna znana sieć pizzerii ustala minimalną kwotę na 150 tys. zł. Opłata bieżąca to w zaokrągleniu 1500 zł. Inne, nieco mniej znane sieci pizzerii, jako kwotę „na strat” podają ok. 50 tys. zł, a opłata bieżąca to ok. 1 tys. zł + 1% obrotu miesięcznie. Jak już wspomniano, rozpiętość jest ogromna. Pewna sieć oferująca fast food wymaga minimalną kwotę 1,8 mln zł „na start”, a dodatkowo 45 000 USD opłaty wstępnej.

Umowy franczyzowe - za co nakładane są kary na franczyzobiorców?

Franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorcą ale w pewnych granicach. Franczyzodawca może wymagać pod sankcją finansową przestrzegania firmowych reguł. Kary nakładane na franczyzobiorców są szczególnym przypadkiem kary umownej. Z tego powodu muszą mieścić się w określonych granicach właściwych dla kar umownych. Franczyzodawca nie ma w tej kwestii pełnej dowolności, a nadużycie może być przedmiotem pozwu.

Klasycznym przykładem reguł pod sankcją kary umownej są zakaz konkurencji lub zakaz niezgodnego z prawem zerwania umowy. Tematyka kar umownych wobec franczyzobiorców nie jest wolna od nadużyć. Przykładowo, Sąd Najwyższy orzekł, że franczyzodawca nie może w umowie zastrzec sobie prawa do ustalania cen oferowanych przez franczyzobiorcę (wyrok z 9 października 2019 r., sygn. akt I NSK 89/19). Przedsiębiorca planujący założenie franczyzowego biznesu powinien z dużą uwagą przeanalizować zapisy dotyczące kar, a w razie wątpliwości skonsultować się z kancelarią prawną.

Rezygnacja z franczyzy

Podpisując umowy franczyzy należy zwrócić szczególną uwagę na warunki wypowiedzenia umowy (zwłaszcza termin wypowiedzenia). Niezachowanie tych wymogów może narazić na roszczenia pieniężne ze strony franczyzodawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA