REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - czy jest dla Ciebie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
franczyza co to jest
franczyza co to jest

REKLAMA

REKLAMA

Franczyza jest konstrukcją umożliwiającą założenie własnego biznesu pod sprawdzonym szyldem. Franczyzodawca udostępnia również know-how oraz praktyczne porady. Ryzyko gospodarcze pozostaje ale na wstępie jest łatwiej.

Franczyza – co to jest?

Franczyza to przede wszystkim wspólne logo jednak właściciel konkretnego obiektu pracuje na własny rachunek. Jednocześnie powiązania wykraczają poza udostępnienie znaku towarowego. Przedsiębiorstwo korzystające z franczyzy nie jest spółką zależną franczyzodawcy, pewna faktyczna zależność jednak występuje.

REKLAMA

Franczyzodawca jako właściciel znaku towarowego może narzucać franczyzodawcy określone schematy postępowania (np. godziny otwarcia, wymagania lokalowe). W zamian oferuje wielopłaszczyznowe wsparcie biznesowe, które na wolnym rynku może mieć ogromną wartość.

Czy da się zarobić na franczyzie?

REKLAMA

Możliwości osiągnięcia dochodu są w zasadzie nieograniczone pomimo konieczności dzielenia się zyskiem z franczyzodawcą. Używanie znanego logo to wstęp do sukcesu jednak cała reszta zależy od pomysłowości właściciela danego obiektu oraz zmieniających się czynników ekonomicznych. Inwencja twórcza przedsiębiorcy jest jednak ograniczana przez zasady współpracy obowiązujące wszystkich działających pod określonym znakiem towarowym.

Jedną z najsłynniejszych firm franczyzowych w Polsce jest Żabka. Na przykładzie tej sieci można zilustrować wsparcie oferowane przedsiębiorcy. Pomoc ze strony „centrali” to m.in. interwencyjne grupy serwisowe w największych miastach, drobne prace remontowe, możliwość bieżących konsultacji. Najbardziej istotną formą wsparcia jest kluczowy aspekt franczyzy w postaci zapewnienia ciągłości dostaw.

Wkład własny we franczyzę

„Wkład własny” we franczyzę można podzielić na cztery opłaty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • minimalna kwota „na start”
  • opłata wstępna
  • opłata bieżąca
  • opłata marketingowa

Poszczególne opłaty są ustalane indywidualnie przez franczyzodawców, różnice są ogromne. Niektóre sieci ustalają opłatę wstępną i marketingową na 0 zł. Nie oznacza to jednak darmowego korzystania z logo firmy. W celu ilustracji realnych opłat można zwrócić uwagę na przykład branży oferującej kuchnię włoską.

Pewna znana sieć pizzerii ustala minimalną kwotę na 150 tys. zł. Opłata bieżąca to w zaokrągleniu 1500 zł. Inne, nieco mniej znane sieci pizzerii, jako kwotę „na strat” podają ok. 50 tys. zł, a opłata bieżąca to ok. 1 tys. zł + 1% obrotu miesięcznie. Jak już wspomniano, rozpiętość jest ogromna. Pewna sieć oferująca fast food wymaga minimalną kwotę 1,8 mln zł „na start”, a dodatkowo 45 000 USD opłaty wstępnej.

Umowy franczyzowe - za co nakładane są kary na franczyzobiorców?

REKLAMA

Franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorcą ale w pewnych granicach. Franczyzodawca może wymagać pod sankcją finansową przestrzegania firmowych reguł. Kary nakładane na franczyzobiorców są szczególnym przypadkiem kary umownej. Z tego powodu muszą mieścić się w określonych granicach właściwych dla kar umownych. Franczyzodawca nie ma w tej kwestii pełnej dowolności, a nadużycie może być przedmiotem pozwu.

Klasycznym przykładem reguł pod sankcją kary umownej są zakaz konkurencji lub zakaz niezgodnego z prawem zerwania umowy. Tematyka kar umownych wobec franczyzobiorców nie jest wolna od nadużyć. Przykładowo, Sąd Najwyższy orzekł, że franczyzodawca nie może w umowie zastrzec sobie prawa do ustalania cen oferowanych przez franczyzobiorcę (wyrok z 9 października 2019 r., sygn. akt I NSK 89/19). Przedsiębiorca planujący założenie franczyzowego biznesu powinien z dużą uwagą przeanalizować zapisy dotyczące kar, a w razie wątpliwości skonsultować się z kancelarią prawną.

Rezygnacja z franczyzy

Podpisując umowy franczyzy należy zwrócić szczególną uwagę na warunki wypowiedzenia umowy (zwłaszcza termin wypowiedzenia). Niezachowanie tych wymogów może narazić na roszczenia pieniężne ze strony franczyzodawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA