REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday – jak chronić dane przed cyberprzestępcami

Subskrybuj nas na Youtube
black friday
black friday
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Black Friday. Popularność „świąt konsumpcji” rośnie także dzięki zakupom online. Warto jednak pamiętać, że gdy konsumenci szukają promocji a sklepy zysku, cyberprzestępcy próbują wykorzystać każdą okazję, aby wykraść dane – nie tylko klientów, ale także sprzedawców.

Black Friday i dane osobowe – cel cyberprzestępców

E-sklepy przechowują w swoich systemach dane klientów – ich imiona i nazwiska, numery telefonów, adresy, a nawet dane kart płatniczych. Właśnie z tego powodu stanowią cel cyberataków, bowiem zdobycie takich informacji umożliwia cyberprzestępcom wiele działań. Mogą zaszyfrować lub wymazać dane i żądać okupu za ich odszyfrowanie, sprzedać je na czarnym rynku lub przekazać kolejnym przestępcom.

REKLAMA

Black Friday a cyfryzacja spółek

Sprzedawcy korzystają z różnych narzędzi, aby przyciągnąć i utrzymać klientów. Niektórzy zainwestowali w kioski do zamawiania towaru wspomagane sztuczną inteligencją lub systemy Point-of-Sale (PoS) wykorzystujące tablety, dzięki którym kupujący mogą sprawniej przeglądać produkty i zamawiać je. Inni eksperymentują z narzędziami rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality, AR), które pozwalają wypróbować produkt lub usługę przed dokonaniem zakupu. Wykorzystywanie tych i innych metod wiąże się z koniecznością dokładnego zabezpieczania danych, bo w sytuacji cyberataku sklepy mogą stracić nie tylko własne informacje, ale przede wszystkim poufne dane klientów.

Usługi chmurowe w niebezpieczeństwie. Nie tylko okres Black Friday

Jak wskazują inżynierowie Fortinet, chmura i związane z nią narzędzia są najczęstszym celem cyberataków w e-commerce. Sprzedawcy detaliczni nadal przyjmują i rozszerzają funkcjonalność rozwiązań bazujących na chmurze, takich jak sklepy internetowe, aplikacje mobilne, programy lojalnościowe i mikrowitryny, aby stworzyć wygodniejsze i bardziej spersonalizowane relacje z klientami. Jednak, w miarę jak sprzedawcy wychodzą naprzeciw potrzebom rynku, wprowadzając nowe cyfrowe rozwiązania dla konsumentów, nieuchronnie pojawiają się błędy i luki w zabezpieczeniach. To pozostawia otwarte drzwi dla cyberprzestępców, którzy mogą czerpać korzyści z tych braków. Dla firm bazujących na rozwiązaniach chmurowych do ochrony cyfrowych zasobów kluczowe jest uzyskanie widzialności całej infrastruktury i kontroli nad obszarem, który potencjalnie może zostać zaatakowany, szybkie likwidowanie luk w zabezpieczeniach oraz wdrożenie częstych i dokładnych kontroli bezpieczeństwa interfejsu API.

Bezpieczne zakupy świąteczne

REKLAMA

Cyberprzestępcy nieustannie szukają nowych sposobów, aby zaatakować firmy i ich klientów podczas najbardziej intensywnego okresu zakupów w roku. Jeśli jednak sprzedawcy będą świadomi cyberzagrożeń i zachowają proaktywne podejście do kwestii bezpieczeństwa, oszuści będą mieć znacznie utrudnione zadanie. Aby zapewnić bezpieczeństwo swojej marce i klientom, e-sklepy powinny przede wszystkim korzystać ze wszystkich dostępnych im technik ochronnych. Zabezpieczanie tylko jednego elementu infrastruktury, np. aplikacji mobilnej, na niewiele się zda, jeśli w mechanizmach systemu, na którym bazuje koszyk w sklepie internetowym, pojawią się luki. Ponadto, sprzedawcy powinni nieustannie monitorować stan bezpieczeństwa swoich cyfrowych zasobów, aby szybko wykrywać i neutralizować ewentualne zagrożenia.

W sezonie okołoświątecznych wyprzedaży sprzedawcy starają się za wszelką cenę dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Często oznacza to wprowadzanie nowych rozwiązań na rynek szybko, z pominięciem testów bezpieczeństwa, co może skutkować utratą cennych danych. Warto więc zadbać o odpowiedni poziom zabezpieczania informacji – dzięki temu firma uniknie poważnych problemów, a klienci będą mogli w spokoju zrobić zakupy, zanim na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA