REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday – jak chronić dane przed cyberprzestępcami

black friday
black friday
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Black Friday. Popularność „świąt konsumpcji” rośnie także dzięki zakupom online. Warto jednak pamiętać, że gdy konsumenci szukają promocji a sklepy zysku, cyberprzestępcy próbują wykorzystać każdą okazję, aby wykraść dane – nie tylko klientów, ale także sprzedawców.

Black Friday i dane osobowe – cel cyberprzestępców

E-sklepy przechowują w swoich systemach dane klientów – ich imiona i nazwiska, numery telefonów, adresy, a nawet dane kart płatniczych. Właśnie z tego powodu stanowią cel cyberataków, bowiem zdobycie takich informacji umożliwia cyberprzestępcom wiele działań. Mogą zaszyfrować lub wymazać dane i żądać okupu za ich odszyfrowanie, sprzedać je na czarnym rynku lub przekazać kolejnym przestępcom.

REKLAMA

REKLAMA

Black Friday a cyfryzacja spółek

Sprzedawcy korzystają z różnych narzędzi, aby przyciągnąć i utrzymać klientów. Niektórzy zainwestowali w kioski do zamawiania towaru wspomagane sztuczną inteligencją lub systemy Point-of-Sale (PoS) wykorzystujące tablety, dzięki którym kupujący mogą sprawniej przeglądać produkty i zamawiać je. Inni eksperymentują z narzędziami rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality, AR), które pozwalają wypróbować produkt lub usługę przed dokonaniem zakupu. Wykorzystywanie tych i innych metod wiąże się z koniecznością dokładnego zabezpieczania danych, bo w sytuacji cyberataku sklepy mogą stracić nie tylko własne informacje, ale przede wszystkim poufne dane klientów.

Usługi chmurowe w niebezpieczeństwie. Nie tylko okres Black Friday

Jak wskazują inżynierowie Fortinet, chmura i związane z nią narzędzia są najczęstszym celem cyberataków w e-commerce. Sprzedawcy detaliczni nadal przyjmują i rozszerzają funkcjonalność rozwiązań bazujących na chmurze, takich jak sklepy internetowe, aplikacje mobilne, programy lojalnościowe i mikrowitryny, aby stworzyć wygodniejsze i bardziej spersonalizowane relacje z klientami. Jednak, w miarę jak sprzedawcy wychodzą naprzeciw potrzebom rynku, wprowadzając nowe cyfrowe rozwiązania dla konsumentów, nieuchronnie pojawiają się błędy i luki w zabezpieczeniach. To pozostawia otwarte drzwi dla cyberprzestępców, którzy mogą czerpać korzyści z tych braków. Dla firm bazujących na rozwiązaniach chmurowych do ochrony cyfrowych zasobów kluczowe jest uzyskanie widzialności całej infrastruktury i kontroli nad obszarem, który potencjalnie może zostać zaatakowany, szybkie likwidowanie luk w zabezpieczeniach oraz wdrożenie częstych i dokładnych kontroli bezpieczeństwa interfejsu API.

Bezpieczne zakupy świąteczne

Cyberprzestępcy nieustannie szukają nowych sposobów, aby zaatakować firmy i ich klientów podczas najbardziej intensywnego okresu zakupów w roku. Jeśli jednak sprzedawcy będą świadomi cyberzagrożeń i zachowają proaktywne podejście do kwestii bezpieczeństwa, oszuści będą mieć znacznie utrudnione zadanie. Aby zapewnić bezpieczeństwo swojej marce i klientom, e-sklepy powinny przede wszystkim korzystać ze wszystkich dostępnych im technik ochronnych. Zabezpieczanie tylko jednego elementu infrastruktury, np. aplikacji mobilnej, na niewiele się zda, jeśli w mechanizmach systemu, na którym bazuje koszyk w sklepie internetowym, pojawią się luki. Ponadto, sprzedawcy powinni nieustannie monitorować stan bezpieczeństwa swoich cyfrowych zasobów, aby szybko wykrywać i neutralizować ewentualne zagrożenia.

REKLAMA

W sezonie okołoświątecznych wyprzedaży sprzedawcy starają się za wszelką cenę dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Często oznacza to wprowadzanie nowych rozwiązań na rynek szybko, z pominięciem testów bezpieczeństwa, co może skutkować utratą cennych danych. Warto więc zadbać o odpowiedni poziom zabezpieczania informacji – dzięki temu firma uniknie poważnych problemów, a klienci będą mogli w spokoju zrobić zakupy, zanim na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA