REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hakerów sposoby na podszywanie. Jak się bronić?

cyberatak
cyberatak
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Phishing jest jednym z najpopularniejszych, a zarazem najgroźniejszych rodzajów cyberataków. Haker podszywa się pod administratora strony w celu wyłudzenia danych.

Oszustwo na udawanie administratora strony -  znaczny wzrost w 2022

Phishing jest jedną z ulubionych metod stosowanych przez hakerów. Komunikaty rzekomo pochodzące z popularnych serwisów społecznościowych, portali aukcyjnych, kurierów, banków czy administratorów IT mają za zadanie wyłudzić od adresatów loginy, hasła i numery kart kredytowych, czy też dane osobowe. Według danych SlashNext w pierwszym półroczu bieżącego roku odnotowano aż 255 milionów tego typu ataków, co oznacza 61 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Analitycy uważają, że wpływ na taki stan rzeczy miały praca hybrydowa, czy wykorzystywanie osobistych urządzeń mobilnych do celów zawodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Hakerzy wykorzystują socjotechnikę i luki w zabezpieczeniach

Choć phishing jest zjawiskiem znanym od co najmniej kilkunastu lat, internauci wciąż dają się nabrać na, wydawałoby się, ograne sztuczki hakerów. Część ludzi rzeczywiście gubi niefrasobliwość i otwieranie e-maili pochodzących z nieznanych źródeł czy linków, prowadzących do stron internetowych z mega promocjami. Ale jest i druga strona medalu - oszuści wbrew pozorom nie stoją w miejscu. Nowoczesne techniki socjotechniczne wykorzystują nie tylko naiwność odbiorców wiadomości, ale również mankamenty technologii zabezpieczeń internetowych. Napastnicy starannie przygotowują e-maile lub SMS-y. Trudno w nich znaleźć błędy ortograficzne lub stylistyczne, co do niedawna było powszechnym zjawiskiem. Wiadomości w większości przypadków posiadają logotypy firm lub instytucji, pod które podszywają się napastnicy i na pierwszy rzut oka nie wzbudzają jakichkolwiek podejrzeń.

Oszustwa na SMS – nie klikać w nieznane linki

Smartfony od kilku lat stały się nieodłącznym przyjacielem człowieka, towarzyszą nam w domu, w pracy i podczas dalekich zagranicznych podróży. Są narzędziem wykorzystywanym do komunikacji, wysyłania i odbierania poczty elektronicznej, randkowania na portalach społecznościowych, robienia zakupów online czy obsługi bankowości elektronicznej. To wszystko nie umyka uwadze hakerów, którzy sięgają po różne sposoby, aby przejąć kontrolę nad telefonami oraz przechowywanymi na nich danymi. W ostatnim czasie szczególnie popularny jest smishing, atak rozpoczynający się od przesłania za pośrednictwem wiadomości SMS, bądź komunikatorów internetowych (WhatsApp, Messenger, Signal), linka prowadzącego do zainfekowanych stron. Z punktu widzenia napastnika taka forma oszustwa ma kilka zalet. Po pierwsze ludzie częściej czytają SMS-y aniżeli e-maile, po drugie mały ekran smartfona sprawia, że łatwiej o błąd czy niedostrzeżenie detali mogących zdradzać prawdziwe intencje nadawcy. Po trzecie użytkownicy szybciej odpowiadają na SMS-y niż e-maile, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, że wpadną w pułapkę zastawioną przez oszustów.

Napastnicy posługujący się smishingiem potrafią doskonale wyczuwać trendy komunikacji mobilnej. W czasie pandemii blagierzy wysyłali fałszywe informacje o kwarantannie, szczepieniach, e-receptach czy pomocy w ramach tarczy antykryzysowej. W tym roku odbiorcy SMS-ów najczęściej nabierali się na rzekome dopłaty za przesyłki kurierskie czy „akcje spółki Orlen”.

REKLAMA

Mail do księgowego, podszywanie się pod prezesa z żądaniem przelewu

Większość kampanii phishingowych wymierzonych jest w przeciętnego Kowalskiego, Smitha czy Andersona. Napastnicy nie przeprowadzają wstępnej selekcji, lecz wyprowadzają zmasowany atak na tysiące anonimowych odbiorców. Nieco inaczej wygląda to w przypadku incydentów BEC (Business E-mail Compromise). Oszuści, zanim uderzą w swój cel, zbierają szczegółowe informacje na temat organizacji, głównie adresy e-mail dyrektorów finansowych, głównych księgowych, a także dane dotyczące rozliczeń z dostawcami. Następnie wyprowadzają atak. Wiadomość wysyłana do wybranego adresata (w większości przypadków są to osoby mogące dokonywać przelewów) zawiera zazwyczaj fałszywą fakturę, a jej nadawca podszywa się pod prezesa firmy lub dyrektora finansowego i próbuje skłonić potencjalną ofiarę do przelania środków finansowych na wskazany numer konta. Oszuści bardzo często wywierają presję na odbiorcach e-maili, nadając wysyłanym wiadomościom pilny charakter, co ma przyspieszyć realizację transferu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W raporcie IBM dotyczącym kosztów naruszenia danych z 2021 roku stwierdzono, że ataki BEC są najdroższym rodzajem ataków i kosztują firmy z różnych branż średnio 5,01 mln USD. Z kolei FBI poinformowało, że ofiary tego typu oszustw straciły około 2,4 miliarda dolarów.

W ostatnich kilku latach bardzo dużo mówi się o wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (ML) w systemach bezpieczeństwa. Jednak jest to broń obosieczna, ponieważ cyberprzestępcy również korzystają z wymienionych mechanizmów. W ubiegłym roku na konferencji Black Hat i Defcon w Las Vegas, specjaliści od bezpieczeństwa z Singapuru pokazali interesujący eksperyment związany właśnie z phishingiem. Otóż wysłali oni swoim kolegom dwa zestawy wiadomości phishingowych - jedną napisaną przez człowieka, zaś autorem drugiej był algorytm. Zwycięzcą tej rywalizacji została sztuczna inteligencja. To oznacza, że hakerzy spersonalizowali swoje e-maile, a tym samym znacznie zwiększyli skuteczność realizowanych kampanii. Poza tym phishing opracowany przez systemy sztucznej inteligencji jest precyzyjnie ukierunkowany i trudny do przypisania określonej grupie cyberprzestępczej.

Innym niepokojącym zjawiskiem jest konwersja głosu wykorzystywana do tego, aby na przykład podszyć się pod prezesa i podczas rozmowy telefonicznej z księgowym, poprosić o pilny przelew środków. Pierwszy taki udokumentowany przypadek odnotowano trzy lata temu. Niestety, akcja zakończyła się sukcesem hakerów.

Jak się bronić przed pomysłowością hakerów

Najlepszą metoda zabezpieczenia się przed phishingiem jest dokładne sprawdzanie wszystkich przychodzących e-maili oraz SMS-ów. Ze szczególną uwagą należy podchodzić do wiadomości pochodzących od nieznanych nadawców. Czasami oszusta zdradzą detale, takie jak błąd ortograficzny, niezrozumiałe sformułowanie czy literówka.

Socjotechniczne sztuczki stosowane przez napastników może rozszyfrować oprogramowanie antywirusowe.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA