REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hakerów sposoby na podszywanie. Jak się bronić?

Subskrybuj nas na Youtube
cyberatak
cyberatak
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Phishing jest jednym z najpopularniejszych, a zarazem najgroźniejszych rodzajów cyberataków. Haker podszywa się pod administratora strony w celu wyłudzenia danych.

Oszustwo na udawanie administratora strony -  znaczny wzrost w 2022

Phishing jest jedną z ulubionych metod stosowanych przez hakerów. Komunikaty rzekomo pochodzące z popularnych serwisów społecznościowych, portali aukcyjnych, kurierów, banków czy administratorów IT mają za zadanie wyłudzić od adresatów loginy, hasła i numery kart kredytowych, czy też dane osobowe. Według danych SlashNext w pierwszym półroczu bieżącego roku odnotowano aż 255 milionów tego typu ataków, co oznacza 61 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Analitycy uważają, że wpływ na taki stan rzeczy miały praca hybrydowa, czy wykorzystywanie osobistych urządzeń mobilnych do celów zawodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Hakerzy wykorzystują socjotechnikę i luki w zabezpieczeniach

Choć phishing jest zjawiskiem znanym od co najmniej kilkunastu lat, internauci wciąż dają się nabrać na, wydawałoby się, ograne sztuczki hakerów. Część ludzi rzeczywiście gubi niefrasobliwość i otwieranie e-maili pochodzących z nieznanych źródeł czy linków, prowadzących do stron internetowych z mega promocjami. Ale jest i druga strona medalu - oszuści wbrew pozorom nie stoją w miejscu. Nowoczesne techniki socjotechniczne wykorzystują nie tylko naiwność odbiorców wiadomości, ale również mankamenty technologii zabezpieczeń internetowych. Napastnicy starannie przygotowują e-maile lub SMS-y. Trudno w nich znaleźć błędy ortograficzne lub stylistyczne, co do niedawna było powszechnym zjawiskiem. Wiadomości w większości przypadków posiadają logotypy firm lub instytucji, pod które podszywają się napastnicy i na pierwszy rzut oka nie wzbudzają jakichkolwiek podejrzeń.

Oszustwa na SMS – nie klikać w nieznane linki

Smartfony od kilku lat stały się nieodłącznym przyjacielem człowieka, towarzyszą nam w domu, w pracy i podczas dalekich zagranicznych podróży. Są narzędziem wykorzystywanym do komunikacji, wysyłania i odbierania poczty elektronicznej, randkowania na portalach społecznościowych, robienia zakupów online czy obsługi bankowości elektronicznej. To wszystko nie umyka uwadze hakerów, którzy sięgają po różne sposoby, aby przejąć kontrolę nad telefonami oraz przechowywanymi na nich danymi. W ostatnim czasie szczególnie popularny jest smishing, atak rozpoczynający się od przesłania za pośrednictwem wiadomości SMS, bądź komunikatorów internetowych (WhatsApp, Messenger, Signal), linka prowadzącego do zainfekowanych stron. Z punktu widzenia napastnika taka forma oszustwa ma kilka zalet. Po pierwsze ludzie częściej czytają SMS-y aniżeli e-maile, po drugie mały ekran smartfona sprawia, że łatwiej o błąd czy niedostrzeżenie detali mogących zdradzać prawdziwe intencje nadawcy. Po trzecie użytkownicy szybciej odpowiadają na SMS-y niż e-maile, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, że wpadną w pułapkę zastawioną przez oszustów.

Napastnicy posługujący się smishingiem potrafią doskonale wyczuwać trendy komunikacji mobilnej. W czasie pandemii blagierzy wysyłali fałszywe informacje o kwarantannie, szczepieniach, e-receptach czy pomocy w ramach tarczy antykryzysowej. W tym roku odbiorcy SMS-ów najczęściej nabierali się na rzekome dopłaty za przesyłki kurierskie czy „akcje spółki Orlen”.

REKLAMA

Mail do księgowego, podszywanie się pod prezesa z żądaniem przelewu

Większość kampanii phishingowych wymierzonych jest w przeciętnego Kowalskiego, Smitha czy Andersona. Napastnicy nie przeprowadzają wstępnej selekcji, lecz wyprowadzają zmasowany atak na tysiące anonimowych odbiorców. Nieco inaczej wygląda to w przypadku incydentów BEC (Business E-mail Compromise). Oszuści, zanim uderzą w swój cel, zbierają szczegółowe informacje na temat organizacji, głównie adresy e-mail dyrektorów finansowych, głównych księgowych, a także dane dotyczące rozliczeń z dostawcami. Następnie wyprowadzają atak. Wiadomość wysyłana do wybranego adresata (w większości przypadków są to osoby mogące dokonywać przelewów) zawiera zazwyczaj fałszywą fakturę, a jej nadawca podszywa się pod prezesa firmy lub dyrektora finansowego i próbuje skłonić potencjalną ofiarę do przelania środków finansowych na wskazany numer konta. Oszuści bardzo często wywierają presję na odbiorcach e-maili, nadając wysyłanym wiadomościom pilny charakter, co ma przyspieszyć realizację transferu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W raporcie IBM dotyczącym kosztów naruszenia danych z 2021 roku stwierdzono, że ataki BEC są najdroższym rodzajem ataków i kosztują firmy z różnych branż średnio 5,01 mln USD. Z kolei FBI poinformowało, że ofiary tego typu oszustw straciły około 2,4 miliarda dolarów.

W ostatnich kilku latach bardzo dużo mówi się o wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (ML) w systemach bezpieczeństwa. Jednak jest to broń obosieczna, ponieważ cyberprzestępcy również korzystają z wymienionych mechanizmów. W ubiegłym roku na konferencji Black Hat i Defcon w Las Vegas, specjaliści od bezpieczeństwa z Singapuru pokazali interesujący eksperyment związany właśnie z phishingiem. Otóż wysłali oni swoim kolegom dwa zestawy wiadomości phishingowych - jedną napisaną przez człowieka, zaś autorem drugiej był algorytm. Zwycięzcą tej rywalizacji została sztuczna inteligencja. To oznacza, że hakerzy spersonalizowali swoje e-maile, a tym samym znacznie zwiększyli skuteczność realizowanych kampanii. Poza tym phishing opracowany przez systemy sztucznej inteligencji jest precyzyjnie ukierunkowany i trudny do przypisania określonej grupie cyberprzestępczej.

Innym niepokojącym zjawiskiem jest konwersja głosu wykorzystywana do tego, aby na przykład podszyć się pod prezesa i podczas rozmowy telefonicznej z księgowym, poprosić o pilny przelew środków. Pierwszy taki udokumentowany przypadek odnotowano trzy lata temu. Niestety, akcja zakończyła się sukcesem hakerów.

Jak się bronić przed pomysłowością hakerów

Najlepszą metoda zabezpieczenia się przed phishingiem jest dokładne sprawdzanie wszystkich przychodzących e-maili oraz SMS-ów. Ze szczególną uwagą należy podchodzić do wiadomości pochodzących od nieznanych nadawców. Czasami oszusta zdradzą detale, takie jak błąd ortograficzny, niezrozumiałe sformułowanie czy literówka.

Socjotechniczne sztuczki stosowane przez napastników może rozszyfrować oprogramowanie antywirusowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA