REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy robotyzacja sprawdzi się w każdej firmie? Kto może skorzystać z najnowszych technologii?

Subskrybuj nas na Youtube
robotyzacja
robotyzacja

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o robotach, wiele osób wciąż wyobraża sobie zaawansowaną maszynę wykonującą zlecone jej prace. Tymczasem roboty to także oprogramowania, które doskonale sprawdzają się w pracy biurowej. Nie zajmują przestrzeni, nie wymagają dodatkowego sprzętu ani wykwalifikowanego personelu.

Mogą jednak znacznie przyczynić się do wzrostu efektywności działań w firmie, jak i do ograniczenia kosztów. Nie dziwi więc fakt, że działają już w przedsiębiorstwach z różnych branż. Pojawia się jednak pytanie, czy taka technologia sprawdzi się w każdej organizacji oraz czy mniejsze firmy również stać na podobne rozwiązania.

REKLAMA

Czym może się zająć robot?

REKLAMA

Zakres działań, które można zlecić robotowi jest bardzo szeroki. Dlatego też roboty cyfrowe pojawiają się w różnych branżach, m.in.: w medycznej, finansowej, HR, logistycznej, sektorze publicznym czy w szeroko rozumianym „biznesie”. By ocenić, czy takie rozwiązanie technologiczne sprawdzi się w danej firmie, należy przede wszystkim przeanalizować zadania, które wykonywane są w tym przedsiębiorstwie. Te opierające się na dobrze opisanych, powtarzalnych procesach, które może na podstawie scenariusza odtworzyć robot – mogą z powodzeniem zostać zautomatyzowane.

Jakie to zadania? Wszelkie działania bazujące na pracy z dużymi ilościami danych i powtarzalne, monotonne czynności, które zajmują dużo cennego czasu. Robot może między innymi zarządzać bazami danych, wykonywać rozliczenia, wysyłać wiadomości, zarządzać dostawami, generować dokumenty, pomagać w rekrutacji czy wypełniać formularze. Opcji jest wiele i każda z firm może wyodrębnić najbardziej potrzebne rozwiązania w swoich strukturach.

Robot „uczy się” wykonywać dane zadanie tak, jak wykonałby je człowiek. Jego zaletą jest jednak fakt, że pracuje znacznie szybciej, z mniejszym prawdopodobieństwem błędów, dzięki czemu pracownicy mogą zająć się zadaniami, które wymagają więcej kreatywności, wiedzy i doświadczenia. Robot może także pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zwiększając jakość obsługi klientów i liczbę wykonanych zadań. W efekcie praca biura przebiega sprawniej i bardziej efektywnie, a przedsiębiorcy mogą przyjmować więcej klientów, co bezpośrednio przekłada się na zyski.

Koszty, czyli czy na roboty stać tylko korporacje?

REKLAMA

Jeszcze do niedawna najnowsze technologie mogliśmy oglądać jedynie w dużych, światowych korporacjach. Na rynku jest obecnie wiele firm, które świadczą usługi wdrożeniowe i konsultacyjne z tego obszaru. Natomiast bazują one głównie na zagranicznych rozwiązaniach, które posiadają wysokie koszty „wejścia” w technologię. W konsekwencji trudniej jest zbudować uzasadnienie biznesowe, szczególnie w firmach z sektora MŚP. Na szczęście sytuacja ta uległa diametralnej zmianie. Coraz prężniej rozwijają się alternatywne narzędzia, które cenowo są w zasięgu małych i średnich firm i, co bardzo istotne, posiadają one niską barierę wejścia w technologię. Dzięki temu możliwe jest ekspresowe budowanie automatów nawet wewnętrznymi zasobami organizacji. Również Polska nie odstaje w tej kwestii od reszty świata. W naszym kraju także dynamicznie rozwijają się firmy, które posiadają swoje autorskie narzędzia do robotyzacji procesów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zatrudnienie” robota nie wiąże się ani z koniecznością zakupu dodatkowego sprzętu, ani też wdrażania dodatkowego personelu, który byłby wykształcony w tym kierunku. Wystarczy krótkie szkolenie, by dotychczasowi pracownicy samodzielnie nauczyli się obsługi narzędzia. Sam koszt inwestycji w robota zwraca się nawet po kilku tygodniach lub miesiącach. Okres ten związany jest przede wszystkim z procesami, które podlegają automatyzacji oraz wewnętrznej strategii na robotyzację.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Proces wprowadzenia technologii cyfrowej do przedsiębiorstwa nie jest skomplikowany. Całość zajmuje od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od obszaru, jaki ma być zrobotyzowany. Można zrobić to na własną rękę – wykorzystując posiadane zasoby, gdyż niektórzy dostawcy narzędzi do robotyzacji udostępniają za darmo oprogramowanie w wersji trial oraz materiały szkoleniowe. Można również skorzystać ze wsparcia firmy specjalizującej się w robotyzacji procesów biznesowych.

Zanim jednak przedsiębiorca podejmie decyzję o zatrudnieniu robota – powinien  przeanalizować, czy takie rozwiązanie faktycznie przyniesie wymierne zyski. Dlatego też warto przyjrzeć się aktualnym procesom w firmie i zasobom, które są wykorzystywane na ich realizację. Istotna jest również obecność strategii w organizacji, która zakłada ciągłe doskonalenie procesów, a nie poprzestanie tylko na pojedynczej robotyzacji.

Ważnym elementem zaangażowania narzędzia w firmie jest także przygotowanie pracowników. Wiele osób obawia się bowiem, że roboty pozbawią ich pracy. Jak wspomniałem wyżej – technologię należy uważać za wsparcie, które przejmuje te powtarzalne i nużące czynności. Dzięki robotowi pracownicy mogą rozwijać się w tych obszarach, które są dla nich interesujące i angażują ich umiejętności. Dzięki zwiększeniu efektywności pracy, przyjmowaniu większej ilości zleceń, wzbogaca się cała organizacja, na czym korzystają też pracownicy. Dlatego warto przeprowadzić spotkanie z zespołami, na którym rozwiane zostaną wszelkie obawy związane z zatrudnieniem robota.

Autor: Michał Wawiórko, Wizlink®

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA