REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy robotyzacja sprawdzi się w każdej firmie? Kto może skorzystać z najnowszych technologii?

robotyzacja
robotyzacja

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o robotach, wiele osób wciąż wyobraża sobie zaawansowaną maszynę wykonującą zlecone jej prace. Tymczasem roboty to także oprogramowania, które doskonale sprawdzają się w pracy biurowej. Nie zajmują przestrzeni, nie wymagają dodatkowego sprzętu ani wykwalifikowanego personelu.

Mogą jednak znacznie przyczynić się do wzrostu efektywności działań w firmie, jak i do ograniczenia kosztów. Nie dziwi więc fakt, że działają już w przedsiębiorstwach z różnych branż. Pojawia się jednak pytanie, czy taka technologia sprawdzi się w każdej organizacji oraz czy mniejsze firmy również stać na podobne rozwiązania.

REKLAMA

Czym może się zająć robot?

REKLAMA

Zakres działań, które można zlecić robotowi jest bardzo szeroki. Dlatego też roboty cyfrowe pojawiają się w różnych branżach, m.in.: w medycznej, finansowej, HR, logistycznej, sektorze publicznym czy w szeroko rozumianym „biznesie”. By ocenić, czy takie rozwiązanie technologiczne sprawdzi się w danej firmie, należy przede wszystkim przeanalizować zadania, które wykonywane są w tym przedsiębiorstwie. Te opierające się na dobrze opisanych, powtarzalnych procesach, które może na podstawie scenariusza odtworzyć robot – mogą z powodzeniem zostać zautomatyzowane.

Jakie to zadania? Wszelkie działania bazujące na pracy z dużymi ilościami danych i powtarzalne, monotonne czynności, które zajmują dużo cennego czasu. Robot może między innymi zarządzać bazami danych, wykonywać rozliczenia, wysyłać wiadomości, zarządzać dostawami, generować dokumenty, pomagać w rekrutacji czy wypełniać formularze. Opcji jest wiele i każda z firm może wyodrębnić najbardziej potrzebne rozwiązania w swoich strukturach.

Robot „uczy się” wykonywać dane zadanie tak, jak wykonałby je człowiek. Jego zaletą jest jednak fakt, że pracuje znacznie szybciej, z mniejszym prawdopodobieństwem błędów, dzięki czemu pracownicy mogą zająć się zadaniami, które wymagają więcej kreatywności, wiedzy i doświadczenia. Robot może także pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zwiększając jakość obsługi klientów i liczbę wykonanych zadań. W efekcie praca biura przebiega sprawniej i bardziej efektywnie, a przedsiębiorcy mogą przyjmować więcej klientów, co bezpośrednio przekłada się na zyski.

Koszty, czyli czy na roboty stać tylko korporacje?

REKLAMA

Jeszcze do niedawna najnowsze technologie mogliśmy oglądać jedynie w dużych, światowych korporacjach. Na rynku jest obecnie wiele firm, które świadczą usługi wdrożeniowe i konsultacyjne z tego obszaru. Natomiast bazują one głównie na zagranicznych rozwiązaniach, które posiadają wysokie koszty „wejścia” w technologię. W konsekwencji trudniej jest zbudować uzasadnienie biznesowe, szczególnie w firmach z sektora MŚP. Na szczęście sytuacja ta uległa diametralnej zmianie. Coraz prężniej rozwijają się alternatywne narzędzia, które cenowo są w zasięgu małych i średnich firm i, co bardzo istotne, posiadają one niską barierę wejścia w technologię. Dzięki temu możliwe jest ekspresowe budowanie automatów nawet wewnętrznymi zasobami organizacji. Również Polska nie odstaje w tej kwestii od reszty świata. W naszym kraju także dynamicznie rozwijają się firmy, które posiadają swoje autorskie narzędzia do robotyzacji procesów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zatrudnienie” robota nie wiąże się ani z koniecznością zakupu dodatkowego sprzętu, ani też wdrażania dodatkowego personelu, który byłby wykształcony w tym kierunku. Wystarczy krótkie szkolenie, by dotychczasowi pracownicy samodzielnie nauczyli się obsługi narzędzia. Sam koszt inwestycji w robota zwraca się nawet po kilku tygodniach lub miesiącach. Okres ten związany jest przede wszystkim z procesami, które podlegają automatyzacji oraz wewnętrznej strategii na robotyzację.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Proces wprowadzenia technologii cyfrowej do przedsiębiorstwa nie jest skomplikowany. Całość zajmuje od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od obszaru, jaki ma być zrobotyzowany. Można zrobić to na własną rękę – wykorzystując posiadane zasoby, gdyż niektórzy dostawcy narzędzi do robotyzacji udostępniają za darmo oprogramowanie w wersji trial oraz materiały szkoleniowe. Można również skorzystać ze wsparcia firmy specjalizującej się w robotyzacji procesów biznesowych.

Zanim jednak przedsiębiorca podejmie decyzję o zatrudnieniu robota – powinien  przeanalizować, czy takie rozwiązanie faktycznie przyniesie wymierne zyski. Dlatego też warto przyjrzeć się aktualnym procesom w firmie i zasobom, które są wykorzystywane na ich realizację. Istotna jest również obecność strategii w organizacji, która zakłada ciągłe doskonalenie procesów, a nie poprzestanie tylko na pojedynczej robotyzacji.

Ważnym elementem zaangażowania narzędzia w firmie jest także przygotowanie pracowników. Wiele osób obawia się bowiem, że roboty pozbawią ich pracy. Jak wspomniałem wyżej – technologię należy uważać za wsparcie, które przejmuje te powtarzalne i nużące czynności. Dzięki robotowi pracownicy mogą rozwijać się w tych obszarach, które są dla nich interesujące i angażują ich umiejętności. Dzięki zwiększeniu efektywności pracy, przyjmowaniu większej ilości zleceń, wzbogaca się cała organizacja, na czym korzystają też pracownicy. Dlatego warto przeprowadzić spotkanie z zespołami, na którym rozwiane zostaną wszelkie obawy związane z zatrudnieniem robota.

Autor: Michał Wawiórko, Wizlink®

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA