REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy robotyzacja sprawdzi się w każdej firmie? Kto może skorzystać z najnowszych technologii?

robotyzacja
robotyzacja

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o robotach, wiele osób wciąż wyobraża sobie zaawansowaną maszynę wykonującą zlecone jej prace. Tymczasem roboty to także oprogramowania, które doskonale sprawdzają się w pracy biurowej. Nie zajmują przestrzeni, nie wymagają dodatkowego sprzętu ani wykwalifikowanego personelu.

Mogą jednak znacznie przyczynić się do wzrostu efektywności działań w firmie, jak i do ograniczenia kosztów. Nie dziwi więc fakt, że działają już w przedsiębiorstwach z różnych branż. Pojawia się jednak pytanie, czy taka technologia sprawdzi się w każdej organizacji oraz czy mniejsze firmy również stać na podobne rozwiązania.

REKLAMA

Czym może się zająć robot?

REKLAMA

Zakres działań, które można zlecić robotowi jest bardzo szeroki. Dlatego też roboty cyfrowe pojawiają się w różnych branżach, m.in.: w medycznej, finansowej, HR, logistycznej, sektorze publicznym czy w szeroko rozumianym „biznesie”. By ocenić, czy takie rozwiązanie technologiczne sprawdzi się w danej firmie, należy przede wszystkim przeanalizować zadania, które wykonywane są w tym przedsiębiorstwie. Te opierające się na dobrze opisanych, powtarzalnych procesach, które może na podstawie scenariusza odtworzyć robot – mogą z powodzeniem zostać zautomatyzowane.

Jakie to zadania? Wszelkie działania bazujące na pracy z dużymi ilościami danych i powtarzalne, monotonne czynności, które zajmują dużo cennego czasu. Robot może między innymi zarządzać bazami danych, wykonywać rozliczenia, wysyłać wiadomości, zarządzać dostawami, generować dokumenty, pomagać w rekrutacji czy wypełniać formularze. Opcji jest wiele i każda z firm może wyodrębnić najbardziej potrzebne rozwiązania w swoich strukturach.

Robot „uczy się” wykonywać dane zadanie tak, jak wykonałby je człowiek. Jego zaletą jest jednak fakt, że pracuje znacznie szybciej, z mniejszym prawdopodobieństwem błędów, dzięki czemu pracownicy mogą zająć się zadaniami, które wymagają więcej kreatywności, wiedzy i doświadczenia. Robot może także pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zwiększając jakość obsługi klientów i liczbę wykonanych zadań. W efekcie praca biura przebiega sprawniej i bardziej efektywnie, a przedsiębiorcy mogą przyjmować więcej klientów, co bezpośrednio przekłada się na zyski.

Koszty, czyli czy na roboty stać tylko korporacje?

REKLAMA

Jeszcze do niedawna najnowsze technologie mogliśmy oglądać jedynie w dużych, światowych korporacjach. Na rynku jest obecnie wiele firm, które świadczą usługi wdrożeniowe i konsultacyjne z tego obszaru. Natomiast bazują one głównie na zagranicznych rozwiązaniach, które posiadają wysokie koszty „wejścia” w technologię. W konsekwencji trudniej jest zbudować uzasadnienie biznesowe, szczególnie w firmach z sektora MŚP. Na szczęście sytuacja ta uległa diametralnej zmianie. Coraz prężniej rozwijają się alternatywne narzędzia, które cenowo są w zasięgu małych i średnich firm i, co bardzo istotne, posiadają one niską barierę wejścia w technologię. Dzięki temu możliwe jest ekspresowe budowanie automatów nawet wewnętrznymi zasobami organizacji. Również Polska nie odstaje w tej kwestii od reszty świata. W naszym kraju także dynamicznie rozwijają się firmy, które posiadają swoje autorskie narzędzia do robotyzacji procesów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zatrudnienie” robota nie wiąże się ani z koniecznością zakupu dodatkowego sprzętu, ani też wdrażania dodatkowego personelu, który byłby wykształcony w tym kierunku. Wystarczy krótkie szkolenie, by dotychczasowi pracownicy samodzielnie nauczyli się obsługi narzędzia. Sam koszt inwestycji w robota zwraca się nawet po kilku tygodniach lub miesiącach. Okres ten związany jest przede wszystkim z procesami, które podlegają automatyzacji oraz wewnętrznej strategii na robotyzację.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Proces wprowadzenia technologii cyfrowej do przedsiębiorstwa nie jest skomplikowany. Całość zajmuje od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od obszaru, jaki ma być zrobotyzowany. Można zrobić to na własną rękę – wykorzystując posiadane zasoby, gdyż niektórzy dostawcy narzędzi do robotyzacji udostępniają za darmo oprogramowanie w wersji trial oraz materiały szkoleniowe. Można również skorzystać ze wsparcia firmy specjalizującej się w robotyzacji procesów biznesowych.

Zanim jednak przedsiębiorca podejmie decyzję o zatrudnieniu robota – powinien  przeanalizować, czy takie rozwiązanie faktycznie przyniesie wymierne zyski. Dlatego też warto przyjrzeć się aktualnym procesom w firmie i zasobom, które są wykorzystywane na ich realizację. Istotna jest również obecność strategii w organizacji, która zakłada ciągłe doskonalenie procesów, a nie poprzestanie tylko na pojedynczej robotyzacji.

Ważnym elementem zaangażowania narzędzia w firmie jest także przygotowanie pracowników. Wiele osób obawia się bowiem, że roboty pozbawią ich pracy. Jak wspomniałem wyżej – technologię należy uważać za wsparcie, które przejmuje te powtarzalne i nużące czynności. Dzięki robotowi pracownicy mogą rozwijać się w tych obszarach, które są dla nich interesujące i angażują ich umiejętności. Dzięki zwiększeniu efektywności pracy, przyjmowaniu większej ilości zleceń, wzbogaca się cała organizacja, na czym korzystają też pracownicy. Dlatego warto przeprowadzić spotkanie z zespołami, na którym rozwiane zostaną wszelkie obawy związane z zatrudnieniem robota.

Autor: Michał Wawiórko, Wizlink®

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA