REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy IT w firmach. Rozwój musi iść w parze ze środkami bezpieczeństwa

bezpieczeństwo IT w firmie
bezpieczeństwo IT w firmie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Działy IT działają obecnie dwukierunkowo – z jednej strony stawiają na zwinność, z drugiej na rozwój narzędzi typu „low code”. Największym zagrożeniem wciąż pozostaje bezpieczeństwo, o którym często zapomina się podczas realizacji biznesowych celów.

Zrównoważyć obsesję zwinności

Zarządy, których priorytetem jest aspekt biznesowy, domagają się większych, wyrazistych i lepszych rozwiązań cyfrowych dla klientów i pracowników. Ze względu na zorientowanie na szybkie i ciągłe dostarczanie rozwiązań cyfrowych, rośnie nacisk na „zwinność”. Równolegle, szefowie działów bezpieczeństwa stawiają na narzędzia, mające na celu odciążenie zaplecza programistycznego.

REKLAMA

REKLAMA

– Dyrektorzy ds. bezpieczeństwa nie do końca podzielają obsesję na punkcie zwinności.  Choć rozumieją atrakcyjność szybkich dostaw, patrzą na te działania z innej perspektywy. Ich zdaniem, koncepcja zwinności, nie stanowi odpowiedzi na wszystkie problemy, dlatego starają się równoważyć ją wprowadzając narzędzia typu "low code" i inne narzędzia, które pozwalają bardziej wykwalifikowanym programistom skupić się na usprawnieniu bardziej technicznych aspektów stosu – mówi Christian Putz, Country Manager w Vectra AI.

Te działania sprawiają, że dział technologiczny może zapewnić większą autonomię zarówno sobie, jak i użytkownikom biznesowym.

Szybko działaj, szybko popełniaj błędy

Tworzenie oprogramowania, które odbywa się w środowisku "wyścigu", może być korzystne z punktu widzenia wskaźników czasu wprowadzania produktów na rynek i wydajności. Dla mniejszych przedsiębiorstw może mieć to kluczowe znaczenie.

REKLAMA

Choć model "szybko działaj, szybko popełniaj błędy" niesie za sobą wiele korzyści, ale może prowadzić do eskalacji ryzyka. Aby uniknąć kryzysowych sytuacji, dyrektor ds. bezpieczeństwa informacji musi zachować prawo do wyrażenia sprzeciwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zauważa Christian Putz, środowiska informatyczne chronione przez działy IT uległy dramatycznym zmianom w topologii. Sieć korporacyjną definiuje obecnie wiele domen. Punkty końcowe są rozproszone w kontrolowanych obiektach, niekontrolowanych środowiskach zewnętrznych i domach pracowników. Jeśli chodzi o zwinne IT, kontynuowanie dotychczasowych działań jest równoznaczne z nieuchronnością incydentu bezpieczeństwa. Lider ds. bezpieczeństwa musi zatem sformułować przekaz, który będzie zgodny z celami pozostałych kierowników i sprawi, że będą oni myśleć o ryzyku na każdym etapie realizacji tych celów.

Szefowie ds. bezpieczeństwa powinni wykorzystać swoją pozycję w obszarze zarządzania ryzykiem, aby wskazać wszystkie przypadki, w których stosowanie zwinnego IT doprowadziło do zarzucenia ładu korporacyjnego. Powinni szukać sposobów ustanowienia nowego łańcucha odpowiedzialności za incydenty, powiązanego z zarządzaniem zmianami, naciskając na kierowników projektów opartych na zwinnych metodykach, aby wzięli na siebie odpowiedzialność za wszelkie incydenty, które wystąpiły wskutek braku należytej staranności w zakresie bezpieczeństwa – uważa Putz.

Bezpieczeństwo jako standard

Obecnie usługi cyfrowe są realizowane w wielu środowiskach. Narzędzia bezpieczeństwa muszą umożliwiać zespołom wykrywanie zagrożeń w ekosystemach hybrydowych i wielochmurowych. Muszą uwzględniać luki w oprogramowaniu i słabości w wymaganiach dotyczących kontroli tożsamości. Muszą być skalowalne, aby przedsiębiorstwa mogły się rozwijać bez konieczności rozważania czy zastosowane narzędzia bezpieczeństwa wytrzymają dodatkowe obciążenie.

Kultura organizacji powinna opierać się na podejściu, w którym bezpieczeństwo jest standardowym wymogiem dla wszystkich projektów.

W obliczu współczesnych zagrożeń, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom, przedsiębiorstwa i ich zespoły technologiczne muszą zdać sobie sprawę, że skuteczne bezpieczeństwo nie kończy się na zgodności z wymaganiami przepisów i standardów. Narzędzia z których firmy decydują się korzystać, powinny być w stanie monitorować firmowe środowiska i sygnalizować błędy w trakcie rozwoju i w konfiguracji. W kulturę organizacji powinna zostać wpisana praktyka, że żaden produkt ani usługa cyfrowa nie są gotowe do wykorzystania produkcyjnego, zanim nie zostaną zatwierdzone przez dyrektora ds. bezpieczeństwa systemów informatycznych.

I choć jest rzeczą naturalną, że dyrektorzy wyznaczający linię biznesową, chcą elastycznych rozwiązań informatycznych, wciąż popełniają podstawowe błędy. Ich strategia koncentruje się wokół kolejnych projektów, a nie na ryzyku, które się za nim kryje. Elastyczne projekty z pewnością są częścią współczesnych przedsiębiorstw, ale trwały sukces, w przeciwieństwie do serii ryzykownych, szybkich zwycięstw, wymaga metodycznego, celowego działania.

Źródło: vectra.ai

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA