REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

Trade-in, Rebuy i Refurbishing. Korzyści wynikające z programów wymiany, odkupu lub renowacji starych urządzeń elektronicznych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

Handel zwrotny na rynku elektroniki

REKLAMA

Recommerce, inaczej handel wtórny lub zwrotny, to zarówno sprzedaż, jak i kupno produktów, które były już wcześniej używane. Recommerce dotyczy wielu branż gospodarki. Wtórnie sprzedaje i kupuje się sprzęt przemysłowy, sportowy, ale także RTV AGD. Istnieje także handel zwrotny odzieżą, obuwiem czy meblami, a coraz większe znaczenie zyskują programy odkupu laptopów, smartfonów, drukarek i innych urządzeń elektronicznych. Dlaczego tak się dzieje?           

REKLAMA

- Zgodnie z danymi Eurostatu, zużyty sprzęt elektroniczny to jeden z najszybciej rosnących strumieni odpadów w Unii Europejskiej. Recyklingowi poddawanych jest mniej niż 40% e-śmieci, a większość z nich składowana jest w domach i na wysypiskach. Dlatego od lat instytucje unijne starają się promować cyrkularność - model gospodarczy, który zakłada oszczędność zasobów oraz zrównoważoną konsumpcję m.in. elektroniki użytkowej. Poprzez recommerce, czyli reselling i rebuying, umożliwia się wtórny obrót i użytkowanie produktów, które są nadal w dobrej kondycji albo mogą zostać poddane procesowi renowacji - mówi Mariusz Ryło, CEO Fixit.

Na przełomie 2022 i 2023 r. unijny rynek recommerce był wyceniany na 94 mld euro. Jednocześnie przewiduje się, że do 2025 r. wzrośnie on do 120 mld euro (wzrost o 27%).[1] Za liczbami idą przykłady sprawnego działania recommerce, w ramach których wyróżnia się m.in. programy trade-in, rebuy oraz refurbishing. Wszystkie wpisują się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym, która jako nowy model gospodarczy służy wszystkim stronom transakcji handlowych, przynosząc im konkretne zyski. Dodatkowo, a może przede wszystkim, wpływa również na poprawę stanu środowiska naturalnego.    

 

Trade-in i rebuy - co to jest?

REKLAMA

Trade-in to jedna z technik recommerce, która funkcjonuje jako wymiana urządzeń lub programów na nowsze, przy jednoczesnym udzielaniu rabatu na ich zakup. Dzięki programom trade-in mamy możliwość uzyskania szybkiego dostępu do nowoczesnych urządzeń w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo w ramach niektórych programów trade-in, istnieje możliwość zakupu nowych urządzeń od wielu producentów. 

Rebuy to program odkupu starych i zużytych urządzeń. Przynosi on przede wszystkim korzyści środowiskowe, sprawiając, że zużyte urządzenia nie zalegają użytkownikom w domach i nie trafiają na wysypiska odpadów. Dodatkowo, odkupiony sprzęt można poddać procesowi profesjonalnej utylizacji lub recyklingowi, odzyskując komponenty możliwe do ponownego wykorzystania. Program rebuy można połączyć także ze zniżkami na zakup nowych urządzeń - jak w przypadku trade-in. Co więcej, używane urządzenie, jeśli nadaje się do renowacji, może trafić do nowego właściciela. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Czym jest refurbishing? 

Refurbishing elektroniki to naprawa lub renowacja używanego sprzętu, takiego jak smartfony, laptopy, monitory, tablety i inne. Dzięki tej usłudze urządzenia mają szansę służyć swoim użytkownikom jeszcze przez długi czas.

- Refurbishing elektroniki użytkowej to usługa realizowana w celu odświeżenia urządzenia i przywrócenia sprawnego działania wszystkich jego funkcji. Remont sprzętów to standardowa praktyka wykonywana w ramach prowadzenia działalności opartej na cyrkularnym modelu gospodarczym. Refurbishing przynosi satysfakcję nie tylko po stronie klienta, który może dłużej cieszyć się użytkowanym urządzeniem. Usługa przyczynia się również do redukcji ilości odpadów elektronicznych oraz mniejszego zużycia surowców naturalnych i energii - kontynuuje Mariusz Ryło z Fixit.

Przewiduje się, że do 2025 r. recommerce będzie rosnąć 5 razy szybciej niż cały rynek detaliczny. Dzieje się tak głównie za sprawą internetowych portali ogłoszeniowych, które mają znaczący wkład w handel używanymi rzeczami. Jest to jednoznaczny sygnał, że konsumenci są otwarci na ideę zrównoważonej konsumpcji. 

[1] https://www.cbcommerce.eu/blog/2024/01/25/recommerce-marketplaces-outperform-the-broader-retail-market/ 

Zobacz także: Sieci sklepów z elektroniką i AGD na celowniku UOKiK
Stacjonarna sprzedaż elektroniki może być bez VAT

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA