REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce [RAPORT PARP]

Połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów
Połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów

REKLAMA

REKLAMA

Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Większość wszystkich przedsiębiorców z sektora MŚP to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

MŚP to "bezsprzecznie ważna część polskiej gospodarki"

Według zaprezentowanych w raporcie danych, "wciąż rośnie liczba przedsiębiorców w naszym kraju. W 2019 r. ich łączna liczba wyniosła 2,2 mln, podczas gdy w roku poprzedzającym było ich 2,15 mln. Oznacza to wzrost o 2,9 proc. Stanu tego nie zmieniła pandemia. Według danych z rejestru REGON, w 2020 r. zarejestrowano 329 tys. nowych przedsiębiorstw, wykreślono natomiast 170 tys. firm" - podano w raporcie PARP.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowano, sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Według danych GUS, w 2019 r. najliczniejszą, bo stanowiącą 97 proc. grupą, były mikroprzedsiębiorstwa. "Udział małych firm w strukturze polskich przedsiębiorstw wynosi 2,2 proc., średnich 0,7 proc., zaś dużych - tylko 0,2 proc.

Większość wszystkich przedsiębiorstw z sektora MŚP to osoby prowadzące działalność gospodarczą. 13 proc. małych i średnich przedsiębiorstw według opracowania stanowią natomiast osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Najsilniejszy sektor usług

Najliczniejszą grupę stanowią firmy z sektora usług (52,5 proc.) - wynika z danych podanych w raporcie PARP. Co czwarta firma działa w handlu, co ósma zaś - w budownictwie. W przemyśle działa jedynie co dziesiąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP.

REKLAMA

Dla porównania, jak zaznaczył PARP, wśród firm klasyfikowanych do dużych podmiotów działalność przemysłową prowadzi ponad połowa. Duże firmy rzadziej natomiast działają w usługach (31,5 proc.), handlu (13,6 proc.) i budownictwie (3,5 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierownik działu badań w PARP Anna Tarnawa cytowana w opracowaniu stwierdziła, że "w 2020 r. podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej podmiotów powstało w następujących działach gospodarki: budownictwo (20,8 proc. ogółu nowo powstałych firm), handel i naprawa pojazdów samochodowych, a następnie w sektorze działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz przetwórstwo przemysłowe". Jak zaznaczyła ekspertka "te same działy charakteryzują się także największą liczbą wykreślonych z rejestru podmiotów".

Ile firm przeżywa po 1 roku działalności?

Według PARP w 2019 r. powstały i rozpoczęły działalność 278 tys. 583 przedsiębiorstwa. Do 2020 r. na rynku aktywnych było 193 tys. 173 z nich. Jak zwrócono uwagę, pierwszy rok działalności w Polsce przeżywają ponad dwie na trzy firmy.

Najwyższe wskaźniki przetrwania pierwszego roku odnotowano w sekcjach: informacja i telekomunikacja (78,3 proc.) oraz edukacja (75,6 proc.). Najniższe natomiast były w zakwaterowaniu i gastronomii (59,7 proc.) oraz obsłudze rynku nieruchomości (64,1 proc.). Jak odnotowano, nieco większa przeżywalność charakteryzuje osoby prawne niż fizyczne (72,9 proc. wobec 68,7 proc.).

Najwyższą przeżywalność nowo powstałe firmy wykazują w woj. małopolskim (81,8 proc.) i podlaskim (78,9 proc.). Najniższą zaś w warmińsko-mazurskim (43,9 proc.) i świętokrzyskim (51,0 proc.).

PARP zwróciła uwagę, że w IV kw. 2020 r. przybyło samozatrudnionych, których liczba jest bardzo wysoka (1,4 mln osób) i przekłada się na 9,3 proc. wszystkich pracujących ogółem. 69,3 proc. z nich to mężczyźni i osoby pracujące w miastach (66,2 proc.). Firmy osób samozatrudnionych najczęściej działają w budownictwie (19,6 proc.), a także w handlu i naprawie pojazdów samochodowych (11,2 proc.), jak i sektorze opieki zdrowotnej i pomocy społecznej (9,5 proc.).

Internet i chmura obliczeniowa

W ub. roku dostęp do internetu przez łącze szerokopasmowe wykazało 98,6 proc. firm, a ponad trzy czwarte przedsiębiorstw wyposażało swoich pracowników w urządzenia przenośne umożliwiające mobilny dostęp do internetu.

Z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 24,4 proc. firm (wzrost o 6,9 pp. r/r). Najczęściej zakupywano te związane z obsługą poczty elektronicznej (18,3 proc.), oprogramowaniem biurowym (15,7 proc.) i przechowywaniem plików przedsiębiorstwa (12,9 proc.).

Koniunktura gorsza niż przed rokiem

W raporcie PARP stwierdzono, że w 2021 r. koniunktura w polskiej gospodarce została oceniona znacznie niżej, niż w latach poprzednich (2016-2019).

"W tegorocznym badaniu tylko 10 proc. respondentów uznało, że koniunktura (...) jest lepsza, niż przed rokiem, co jest wynikiem zdecydowanie niższym niż w 2019 r. (27 proc.)" - czytamy.

"35 proc. badanych miało poczucie, że koniunktura jest znacznie gorsza niż przed rokiem, zaś kolejnych 48 proc. - że jest nieznacznie gorsza" - zauważono i dodano, że "jeszcze nigdy w historii badania ocena koniunktury nie była tak niska".

Gorzej, niż w 2019 r., respondenci ocenili również sytuację w branżach, w których prowadzą działalność. Jako znacznie gorszą niż przed rokiem oceniło ją 27 proc. ankietowanych (wobec 17 proc. w 2019 r.), a kolejne 38 proc. jako nieznacznie gorszą (28 proc. w 2019 r.).

28 proc. ankietowanych oceniło, że w nadchodzącym kwartale spodziewa się znaczącego pogorszenia sytuacji. W 2019 r. odpowiedź taką deklarowało 11 proc. badanych przez PARP. Jak podkreślono, najbardziej optymistyczne pod względem poprawy sytuacji w przeciągu najbliższych trzech miesięcy są średnie firmy.

Pogorszeniu uległy również wskaźniki wzrostu cen operacyjnych (76 proc.) i terminowości regulowania płatności przez kontrahentów (32 proc.). PARP zaznaczyła, że pod tymi względami rok 2021 jest najsłabszym rokiem od 2016 r.

"Na tym tle pozytywnie odbijają się plany inwestycyjne przedsiębiorców, gdyż 67 proc. z nich planuje do końca bieżącego roku przeprowadzić inwestycje w środki trwałe. Z kolei połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów" - napisano.

Wśród planów inwestycyjnych przedsiębiorstw znacząco spadł jednak odsetek tych firm, które zamierzają inwestować w kapitał ludzki (17 proc. w obecnej edycji badania wobec 32 proc. w 2019 r. - zauważono w raporcie.

24. edycja "Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce" powstała na podstawie danych statystycznych przygotowanych na potrzeby Raportu przez GUS, danych publicznie dostępnych oraz wyników badań własnych PARP. (PAP)

mfr/ je/

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA