REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce [RAPORT PARP]

Subskrybuj nas na Youtube
Połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów
Połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów

REKLAMA

REKLAMA

Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Większość wszystkich przedsiębiorców z sektora MŚP to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

MŚP to "bezsprzecznie ważna część polskiej gospodarki"

Według zaprezentowanych w raporcie danych, "wciąż rośnie liczba przedsiębiorców w naszym kraju. W 2019 r. ich łączna liczba wyniosła 2,2 mln, podczas gdy w roku poprzedzającym było ich 2,15 mln. Oznacza to wzrost o 2,9 proc. Stanu tego nie zmieniła pandemia. Według danych z rejestru REGON, w 2020 r. zarejestrowano 329 tys. nowych przedsiębiorstw, wykreślono natomiast 170 tys. firm" - podano w raporcie PARP.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowano, sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Według danych GUS, w 2019 r. najliczniejszą, bo stanowiącą 97 proc. grupą, były mikroprzedsiębiorstwa. "Udział małych firm w strukturze polskich przedsiębiorstw wynosi 2,2 proc., średnich 0,7 proc., zaś dużych - tylko 0,2 proc.

Większość wszystkich przedsiębiorstw z sektora MŚP to osoby prowadzące działalność gospodarczą. 13 proc. małych i średnich przedsiębiorstw według opracowania stanowią natomiast osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Najsilniejszy sektor usług

Najliczniejszą grupę stanowią firmy z sektora usług (52,5 proc.) - wynika z danych podanych w raporcie PARP. Co czwarta firma działa w handlu, co ósma zaś - w budownictwie. W przemyśle działa jedynie co dziesiąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP.

REKLAMA

Dla porównania, jak zaznaczył PARP, wśród firm klasyfikowanych do dużych podmiotów działalność przemysłową prowadzi ponad połowa. Duże firmy rzadziej natomiast działają w usługach (31,5 proc.), handlu (13,6 proc.) i budownictwie (3,5 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierownik działu badań w PARP Anna Tarnawa cytowana w opracowaniu stwierdziła, że "w 2020 r. podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej podmiotów powstało w następujących działach gospodarki: budownictwo (20,8 proc. ogółu nowo powstałych firm), handel i naprawa pojazdów samochodowych, a następnie w sektorze działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz przetwórstwo przemysłowe". Jak zaznaczyła ekspertka "te same działy charakteryzują się także największą liczbą wykreślonych z rejestru podmiotów".

Ile firm przeżywa po 1 roku działalności?

Według PARP w 2019 r. powstały i rozpoczęły działalność 278 tys. 583 przedsiębiorstwa. Do 2020 r. na rynku aktywnych było 193 tys. 173 z nich. Jak zwrócono uwagę, pierwszy rok działalności w Polsce przeżywają ponad dwie na trzy firmy.

Najwyższe wskaźniki przetrwania pierwszego roku odnotowano w sekcjach: informacja i telekomunikacja (78,3 proc.) oraz edukacja (75,6 proc.). Najniższe natomiast były w zakwaterowaniu i gastronomii (59,7 proc.) oraz obsłudze rynku nieruchomości (64,1 proc.). Jak odnotowano, nieco większa przeżywalność charakteryzuje osoby prawne niż fizyczne (72,9 proc. wobec 68,7 proc.).

Najwyższą przeżywalność nowo powstałe firmy wykazują w woj. małopolskim (81,8 proc.) i podlaskim (78,9 proc.). Najniższą zaś w warmińsko-mazurskim (43,9 proc.) i świętokrzyskim (51,0 proc.).

PARP zwróciła uwagę, że w IV kw. 2020 r. przybyło samozatrudnionych, których liczba jest bardzo wysoka (1,4 mln osób) i przekłada się na 9,3 proc. wszystkich pracujących ogółem. 69,3 proc. z nich to mężczyźni i osoby pracujące w miastach (66,2 proc.). Firmy osób samozatrudnionych najczęściej działają w budownictwie (19,6 proc.), a także w handlu i naprawie pojazdów samochodowych (11,2 proc.), jak i sektorze opieki zdrowotnej i pomocy społecznej (9,5 proc.).

Internet i chmura obliczeniowa

W ub. roku dostęp do internetu przez łącze szerokopasmowe wykazało 98,6 proc. firm, a ponad trzy czwarte przedsiębiorstw wyposażało swoich pracowników w urządzenia przenośne umożliwiające mobilny dostęp do internetu.

Z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 24,4 proc. firm (wzrost o 6,9 pp. r/r). Najczęściej zakupywano te związane z obsługą poczty elektronicznej (18,3 proc.), oprogramowaniem biurowym (15,7 proc.) i przechowywaniem plików przedsiębiorstwa (12,9 proc.).

Koniunktura gorsza niż przed rokiem

W raporcie PARP stwierdzono, że w 2021 r. koniunktura w polskiej gospodarce została oceniona znacznie niżej, niż w latach poprzednich (2016-2019).

"W tegorocznym badaniu tylko 10 proc. respondentów uznało, że koniunktura (...) jest lepsza, niż przed rokiem, co jest wynikiem zdecydowanie niższym niż w 2019 r. (27 proc.)" - czytamy.

"35 proc. badanych miało poczucie, że koniunktura jest znacznie gorsza niż przed rokiem, zaś kolejnych 48 proc. - że jest nieznacznie gorsza" - zauważono i dodano, że "jeszcze nigdy w historii badania ocena koniunktury nie była tak niska".

Gorzej, niż w 2019 r., respondenci ocenili również sytuację w branżach, w których prowadzą działalność. Jako znacznie gorszą niż przed rokiem oceniło ją 27 proc. ankietowanych (wobec 17 proc. w 2019 r.), a kolejne 38 proc. jako nieznacznie gorszą (28 proc. w 2019 r.).

28 proc. ankietowanych oceniło, że w nadchodzącym kwartale spodziewa się znaczącego pogorszenia sytuacji. W 2019 r. odpowiedź taką deklarowało 11 proc. badanych przez PARP. Jak podkreślono, najbardziej optymistyczne pod względem poprawy sytuacji w przeciągu najbliższych trzech miesięcy są średnie firmy.

Pogorszeniu uległy również wskaźniki wzrostu cen operacyjnych (76 proc.) i terminowości regulowania płatności przez kontrahentów (32 proc.). PARP zaznaczyła, że pod tymi względami rok 2021 jest najsłabszym rokiem od 2016 r.

"Na tym tle pozytywnie odbijają się plany inwestycyjne przedsiębiorców, gdyż 67 proc. z nich planuje do końca bieżącego roku przeprowadzić inwestycje w środki trwałe. Z kolei połowa firm, podobnie jak w 2019 r., planuje przeprowadzić inwestycje w rozwój nowych produktów" - napisano.

Wśród planów inwestycyjnych przedsiębiorstw znacząco spadł jednak odsetek tych firm, które zamierzają inwestować w kapitał ludzki (17 proc. w obecnej edycji badania wobec 32 proc. w 2019 r. - zauważono w raporcie.

24. edycja "Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce" powstała na podstawie danych statystycznych przygotowanych na potrzeby Raportu przez GUS, danych publicznie dostępnych oraz wyników badań własnych PARP. (PAP)

mfr/ je/

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA