REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża zoologiczna nie boi się kryzysu. Wydajemy więcej na zwierzęta domowe

Najpopularniejszym zwierzęciem domowym w Polsce ciągle pozostaje pies.
Najpopularniejszym zwierzęciem domowym w Polsce ciągle pozostaje pies.

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia zbliżyła nas do zwierżat domowych, którym w ostatnim roku poświęcaliśmy więcej czasu i uwagi. Ile wydajemy na swoich ulubieńców? Jaka jest kondycja branży zoologicznej?

Branża zoologiczna rośnie mimo pandemii

Rynek produktów dla zwierząt w Polsce charakteryzuje się dużą dynamiką wzrostu. Wg szacunków sieci Maxi Zoo w 2020 roku Polacy wydali na swoich ulubieńców około 1, 065 mld euro. To o 11% więcej niż w 2019.

REKLAMA

REKLAMA

Ocenia się, że w perspektywie kilku lat wartość rynku zoologicznego w naszym kraju będzie dalej rosła średnio w skali 8% rok do roku*.

Co kupujemy najczęściej?

Najpopularniejszym zwierzęciem domowym w Polsce ciągle pozostaje pies – aktualną populację czworonogów szacuje się na nieco ponad 7,8 mln, kotów w naszych domach jest ok. 6,8 mln, a małych zwierząt domowych ok. 1 mln**. Wydatki na pupili w przeliczeniu na statystyczne gospodarstwo domowe to kwota rzędu około 500 zł na rok.

Zakup karmy stanowi niekwestionowaną większość tego budżetu i oscyluje wokół 82% wartości. W dalszej kolejności plasują się wydatki na akcesoria, środki utrzymania czystości, zabawki, witaminy i suplementy oraz produkty do pielęgnacji. Pandemia nie tylko nie pogorszyła kondycji rynku zoologicznego, ale sprawiła, że więcej Polaków pozostając w domach i z konieczności inaczej zarządzając czasem wolnym, skupiło się na potrzebach swoich pupili.

REKLAMA

Szacuje się, że usługi behawiorystyczne, szkolenia dla zwierząt, salony fryzjerskie, profesjonalne zabiegi pielęgnacyjne, zakłady kosmetyczne, hotele i SPA dla zwierząt, to kolejne branże, które, wzorem zachodnich trendów, będą zyskiwać coraz większą rzeszę zwolenników wśród polskich opiekunów zwierząt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bez wątpienia ten trudny rok zbliżył nas do zwierząt, poświęciliśmy im więcej czasu i uwagi. A to przełożyło się na nasze wydatki – uważa Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

- Z obserwacji wszystkich 12 europejskich rynków, na których jesteśmy obecni jako marka wynika, że trendy dla branży są wyjątkowo sprzyjające. Ludzie potrzebują zwierząt, przebywają z nimi więcej niż kiedykolwiek i mają szansę na nowo ocenić ich potrzeby. Zwracamy uwagę na komfort psychiczny i fizyczny naszych podopiecznych, dlatego np. kupujemy im szereg zabawek, przysmaków oraz akcesoriów do treningu. Szukamy sposobów na kreatywne zajęcia z pupilami. Oczywiście nadal bardzo istotna jest cena produktów, ale widać też, że klienci oczekują jakości i są w stanie coraz więcej zapłacić, by ją otrzymać. Widzimy też kolejne zjawisko – Polacy ochoczo ruszyli do schronisk. Wiele fundacji i organizacji prozwierzęcych, z którymi współpracujemy potwierdza, że w tych ciężkich czasach szukamy czworonożnych przyjaciół. To z kolei dalej umacnia trendy, o których wspomniałem wcześniej – podkreśla Wojciech Kamiński.

Stacjonarnie czy on-line?

W pandemii produkty dla zwierząt nadal nabywaliśmy przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, które jako placówki handlowe pierwszej potrzeby nie były zamykane, ale na znaczeniu wyraźnie zyskał też kanał e-commerce. Według różnych szacunków wartość całego rynku online w 2020 wzrosła o 38%. Wartość sprzedaży artykułów dla zwierząt zanotowała wzrost na poziomie wyższym niż rynek. Maxi Zoo zaznacza, że e-sklep marki (uruchomiony pod koniec 2019 r.) odnotował trzycyfrowy wzrost obrotów 2020 vs. 2019.

- Sklepy stacjonarne są i zawsze będą interesujące, ponieważ klienci szukają rzeczywistych doświadczeń – przekonuje Wojciech Kamiński. – Konsumenci, którzy przychodzą do sklepu z pupilami lubią tradycję zakupów w sklepie, gdzie mogą porozmawiać ze sprzedawcą, dotknąć i obejrzeć towar. W obecnej sytuacji przyjście do sklepu wiąże się też z przemieszczaniem i krótkim kontaktem z innymi ludźmi, co również w jakimś stopniu pomaga zaspokoić potrzebę przynależności. Obecnie ruch w centrach handlowych zmalał o mniej więcej 20-30%, podczas pierwszego lockdownu był to spadek nawet o 80-90%. Zauważyliśmy natomiast, że nasi klienci bardzo chętnie wybierają zakupy w retail parkach, które jako mniejsze obiekty są uważane przez nich za bezpieczniejsze.  Mimo tych przeciwności uważam, że to był dobry rok dla branży zoologicznej w Polsce zaznacza Wojciech Kamiński.

źródło danych:

* dane Maxi Zoo Polska

** dane na podstawie Euromonitor International 2020

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA