Marta Suchocka: Płynność finansowa to być albo nie być przedsiębiorców [PODCAST]

Marta Suchocka: przedsiębiorcy coraz bardziej zaczynają myśleć o sobie. Bo to ma też wpływ na ich „być albo nie być”, na ich płynność
Przedsiębiorcy coraz dokładniej weryfikują z kim nawiązują współpracę. Głównym powodem jest to, że obawiają się współpracy płynności. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Utrata płynności to główna przyczyna ryzyka upadłości czy likwidacji firmy – mówi Marta Suchocka. W rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) zaznacza, że na początku pandemii, w tej pierwszej fazie w kwietniu, przedsiębiorcy istotnie bardziej chcieli pomóc swoim dłużnikom. Byli bardziej wyrozumiali, „odpuszczali” pewne opóźnienia dając szansę dłużnikom na spłatę tych zaległości. Ale po wakacjach ta sytuacja się zmieniła. Przedsiębiorcy coraz bardziej zaczynają myśleć o sobie. Bo to ma też wpływ na ich „być albo nie być”, na ich płynność. Zdecydowana większość firm mówi, że ryzyko utraty płynności to główny element ryzyka upadłości czy likwidacji firm – podsumowuje Suchocka.

Czym jest rejestr dłużników?

Rejestr dłużników to baza informacji o zaległościach płatniczych firm i konsumentów, ale jest to też bardzo istotne narzędzie do odzyskiwania własnych należności. Czyli mamy dwie strony rejestru: możemy w nim sprawdzać, a możemy również korzystać z dopisywania informacji, co skutecznie przyspiesza odzyskiwanie długów.

Jakie zobowiązania finansowe znajdują się w rejestrze?

Warunki, które nakłada na nas ustawa, dokładnie definiują jakie to są zobowiązania: zaległość przeterminowana powyżej 30 dni i w przypadku przedsiębiorcy na kwotę powyżej 500 zł. To warunki wejścia do systemu. Plus wysyłka wezwania do zapłaty do takiego dłużnika z ostrzeżeniem o wpisie. Co jest rzeczą prostą, bo przedsiębiorca może zlecić nam to online, nie musi nawet wychodzić na pocztę. My realizujemy to w imieniu wierzyciela – wskazuje Suchocka.

Jak usunąć wpis z rejestru dłużników?

Warunkiem usunięcia informacji z rejestru jest spłata zaległości. O tym, czy informacja zostanie usunięta, decyduje wierzyciel. Jeżeli następuje spłata, wierzyciel zobowiązany jest do tego, żeby aktualizować te informacje i przekazywać nam, że dług, przynajmniej w części, został spłacony. Także na ten moment jest on w kwocie odpowiednio niższej.

Czy dłużnik może zakwestionować zaległość finansową?

Dłużnik może kwestionować zaległość. Jesteśmy przygotowani na takie sytuacje, ponieważ wierzyciel przy dopisywaniu informacji może to oznaczyć w systemie. Czyli może wskazać, że dłużnik kwestionuje dane zobowiązanie. Więc podmioty trzecie, które będą weryfikować tego kontrahenta i pobiorą o nim raport będą widziały, że ten dług jest przez niego kwestionowany. Wtedy to już jest decyzja tego, kto szacuje ryzyko nawiązania współpracy z kontrahentem czy ją podejmie. Dłużnicy mogą też skorzystać z „instytucji sprzeciwu”.

Marta Suchocka - Dyrektor ds. Relacji z Klientami, Departament Rynku MŚP Zespół Relacji z Klientami Biuro Informacji Kredytowej

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Moja firma”, która ukazywać się będzie co środa w ramach podcastu „DGPtalk: Obiektywnie o biznesie”. Gośćmi Agnieszki Gorczyca są eksperci i analitycy ze świata biznesu i finansów.

Słuchaj podcastów DGPtalk: OBIEKTYWNIE O BIZNESIE - MOJA FIRMA

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

PODCASTY - poprzednie odcinki

  1. Sebastian Sadowski-Romanov: Brexit miał bardziej podłoże polityczne, niż ekonomiczne [PODCAST]

  2. Marek Moczulski: Drukowanie pieniędzy i tarcze nic nie dadzą, jak ludzie nie będą pracować [PODCAST]

  3. Magdalena Wilk: Obostrzenia dla przedsiębiorców są niezgodne z konstytucją [PODCAST]

  4. Łukasz Blichewicz: Startupy – dlaczego apetyt na ryzyko w czasie pandemii zaczyna rosnąć? [PODCAST]

  5. Katarzyna Szwarc: Dlaczego rosnąca liczba laików nie zawsze jest wytyczną sprzedaży? [PODCAST]

  6. Karolina Karolczak: Noworoczne plany mają sens, jeżeli wiemy jak je zbudować [PODCAST]

  7. Magdalena Rytel – Kuc: Sylwester nie uratuje branży pirotechnicznej [PODCAST]

  8. Mikołaj Dramowicz: Informatyzacja przedsiębiorstw stała się koniecznością [PODCAST]

  9. Marta Kopeć: pracownik bez szansy na rozwój w końcu odejdzie [PODCAST]

  10. Michał Gołkiewicz: Brak researchu rynku to błąd, który najwięcej kosztuje [PODCAST]

  11. Katarzyna Borowiecka: Przez lockdown są firmy, które już nie odrobią strat mimo wsparcia [PODCAST]

  12. Magdalena Kartasińska: na wigilie on-line decyduje się coraz więcej firm [PODCAST]

  13. Kamil Mazuruk: kondycja firm to dziś sinusoida, od szoku przez nadzieję po pesymizm [PODCAST]

  14. Mariusz Grajda: rośnie liczba restrukturyzacji, co oznacza pogarszającą się kondycję firm [PODCAST]

  15. Paweł Tanajno: ogromna część przedsiębiorców jest poszkodowana, niektórzy są dobijani decyzjami rządu [PODCAST]

  16. Dariusz Grabowski: przedsiębiorcy i pracownicy to jedna wspólnota, a polityka próbuje nas dzielić [PODCAST]

  17. Tomasz Napiórkowski: Kluby fitness nie były źródłem zakażeń w Polsce [PODCAST]

  18. Marcin Parzyszek: nic tak nie osłodzi trudnych czasów jak zdrowa czekolada [PODCAST]

  19. Aleksander Pawlak: Jest cała grupa inwestorów, którzy dorobili się na WIG-COVID [PODCAST]

  20. Dariusz Wojtal: Sezon zimowy jest już dla turystyki stracony [PODCAST]

  21. Michał Kołodziejczak: Z kraju, który był potentatem eksportowym, staliśmy się śmietniskiem [PODCAST]

  22. Marta Lempart: rząd prowadzi z nami rozmowy pałkami i gazem [PODCAST]

  23. Benedykt Wiśniewski: Przez COVID-19 na GPW można sporo stracić, ale i zarobić [PODCAST]

  24. Daniel Olejniczak: wcześniej czy później wszystkie firmy będą w chmurze [PODCAST]

  25. Rafał Cebula: branża meblarska musi być przygotowana na zmianę [PODCAST]

  26. Łukasz Pietrzak: to pomoc dla 15 tyś polskich firm w rozwijaniu biznesu w sieci [PODCAST]

  27. Jacek Czauderna: to politycy a nie eksperci zamykają gastronomię [PODCAST]

  28. Sędzia Urszula Żółtak: Trybunał Konstytucyjny to dziś narzędzie w rękach polityków [PODCAST]

  29. Sędzia Katarzyna Wesołowska-Zbudniewek: Dopóki politycy nie zawłaszczą sądów, jest nadzieja [PODCAST]

  30. Marcin Mandryk: Dezinformacja na rynku nie pomaga firmom przetrwać kryzysu [PODCAST]

  31. Skoczylas: „Menadżer to nadane stanowisko, a lider to osoba, za którą pójdzie cały zespół” [PODCAST]

  32. Ostrowska: "Hotele miejskie są w najgorszej sytuacji, ponosimy straty, musimy zwalniać" [PODCAST]

  33. Zielone rozwiązania w magazynach [PODCAST]

  34. Pakiet mobilności. Czy przewoźnicy stracą? [PODCAST]

  35. Rynek dzieł sztuki opiera się kryzysowi [PODCAST]

  36. Biura przyszłości – jak zaprojektować miejsce pracy w kontekście pracy zdalnej? [PODCAST]
  37. Jak powinien działać lider w warunkach transformacji cyfrowej? [PODCAST]
  38. Czy inwestycje w nieruchomości podczas pandemii są opłacalne? [PODCAST]
  39. Czy przedsiębiorcy muszą sami sfinansować wychodzenie z kryzysu? [PODCAST]
  40. Branża Beauty ma pomysł jak ocalić 45 tyś miejsc pracy [PODCAST]

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...