REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepionka to szansa na to, żeby do hoteli zaczęli wracać goście

Subskrybuj nas na Youtube
Szczepionka to szansa na to, żeby do hoteli zaczęli wracać goście
Szczepionka to szansa na to, żeby do hoteli zaczęli wracać goście

REKLAMA

REKLAMA

Szczepionka daje nadzieję, że znów chętniej będziemy podróżować. Rok 2021 to początek długiej drogi do nowej normalności dla branży hotelarskiej - mówi Joanna Ostrowska.

Czy szczepionka jest światełkiem w tunelu?

- Pojawienie się szczepionki to szansa na to, żeby w 2021 roku do hoteli zaczęli wracać goście, a branża powoli zaczęła odbudowywać to, co na skutek pandemii straciła. Mimo że do normalności jeszcze daleka droga, to prowadzone są już działania, których celem jest przyciągnięcie do miasta nie tylko turystów, ale i ważnych, międzynarodowych wydarzeń, kiedy tylko będzie to możliwe - mówi Joanna Ostrowska, zarządzającej rodzinną siecią Osti-hotele w Krakowie.

REKLAMA

REKLAMA

Komfort i bezpieczeństwo gości jest priorytetem dla hotelarzy. Od samego początku pandemii koronawirusa działają w zaostrzonym reżimie sanitarnym.

- Jesteśmy gotowi na to, aby otworzyć się w każdym momencie. Hotel Kossak już od połowy stycznia otrzymuje coraz więcej zapytań dotyczących noclegu dla pracowników firm w ramach spotkań z klientami i prowadzonej działalności gospodarczej - komentuje Joanna Ostrowska. Jednocześnie coraz więcej przedsiębiorców sygnalizuje potrzebę spotkań, konferencji i szkoleń z cateringiem, nawet przy bardzo ograniczonej liczbie osób. Także i w tym obszarze widać duże oczekiwania związane ze zmniejszeniem ograniczeń - dodaje Joanna Ostrowska.

Ile traci turystyka miejska?

Branża turystyczna i kongresowa są jednymi z tych, które najmocniej odczuwają skutki pandemii koronawirusa. W 2020 roku – wobec wprowadzanych na skalę globalną obostrzeń: lockdownu i uziemienia komunikacji lotniczej – Kraków mógł liczyć niemal wyłącznie na krajowego turystę. Według Małopolskiej Organizacji Turystycznej w zeszłym roku królewskie miasto odwiedziło 8 mln gości, przy czym aż 90 proc. z nich stanowili rodacy. Dla porównania w 2019 roku liczby te wynosiły odpowiednio: 14 mln 50 tys. przyjezdnych ogółem, z czego 10 mln 750 tys. odwiedzin przypadało na kraj, a 3 mln 300 tys. na zagranicę.

REKLAMA

Wszyscy czekają, kiedy znów zostaną otwarte hotele, a w centrach biznesowych będą mogły odbywać się kongresy i targi. Pandemia cały czas trwa, ale już teraz myśli się także o nowej, po pandemicznej rzeczywistości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Informacja o wynalezieniu szczepionki i rozpoczęciu masowych szczepień jest iskierką nadziei na to, że znów będziemy mogli podróżować, a ruch turystyczo-biznesowy stopniowo i konsekwentnie będzie się zwiększał. Myślę, że dla osób szczególnie spragnionych podróżowania, możliwość, jak najszybszego zaszczepienia się, będzie miała szczególne znaczenie, a jednocześnie spowoduje swego rodzaju psychiczne odblokowanie się i zmniejszy obawę przed wyjazdami - uważa Joanna Ostrowska.

- Chociaż większość dużych wydarzeń już teraz została przeniesionych na 2022 rok, a te, które figurują między wrześniem a listopadem, stoją pod dużym znakiem zapytania, to część naszych stałych gości indywidualnych z Wielkiej Brytanii, którzy mają zarezerwowany pobyt na wiosnę, nie odwołuje ich. “Mamy zaplanowane szczepienie na luty, tak więc mamy nadzieję, że w kwietniu będziemy mogli przyjechać” - słyszymy. Czy tak rzeczywiście będzie, jest oczywiście uzależnione od decyzji administracyjnych, przepływu lotniczego i możliwości podróżowania, przynajmniej na poziomie europejskim - opowiada Joanna Ostrowska.

- Tylko w przypadku Krakowa możemy mówić o spadku przychodów do tego z 2010 roku. Na różnego rodzaju usługi turystyczne w 2020 roku turyści wydali ponad 50 proc. mniej niż rok wcześniej. Ceny noclegów spadły o dwie trzecie. Tylko te liczby pokazują, jak długa czeka nas wszystkich droga, bo przecież w podobnej sytuacji jak stolica Małopolski są także inne miasta - zauważa Joanna Ostrowska.

Już teraz pewnym jest, że duże wydarzenia na pewno nie odbędą się w tym roku, ponieważ globalne marki konsekwentnie ograniczają podróże swoich pracowników do minimum i ograniczają się do komunikacji online.

Branża hotelarska wraca na rynek

Proces powrotu do ruchu turystycznego i kongresowego z okresu sprzed pandemii będzie mozolny i długofalowy.

- Mimo, że do normalności jeszcze daleka droga to trwają już działania, których celem jest przyciągnięcie do miasta ważnych, międzynarodowych wydarzeń. Proaktywne na tym polu są podmioty zgromadzone wokół Centrum Kongresowego ICE Kraków, które w ramach inicjatywy Kraków First opracowują dostosowane do nowej rzeczywistości umowy, warunki współpracy i standardy. Ważnym ich elementem jest m.in. wspólne zarządzanie ryzykiem, tak aby było ono dzielone pomiędzy klientów i dostawców - mówi Joanna Ostrowska.

To ważne, bo chodzi nie tylko o zachęcenie do powrotu turystów, ale także świata biznesu. Warto przypomnieć, że wpływ przemysłu spotkań na PKB szacowany jest na poziomie 1,5%, co jest równe około 35 miliardom złotych. Tylko ICE Kraków co roku odwiedzało 250 000 osób i odbywało się w nim ponad 200 wydarzeń.

Jak zmieni się turystyka?

Zmieni się turystyka, ale także forma biznesowych spotkań. Już teraz w ramach „transformacji globalnych wydarzeń” organizowane są one nie tylko w formie online i hybrydowej, ale i hubowej. Właśnie w tej ostatniej formule odbył się zeszłoroczny kongres ICCA, który jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży przemysłu spotkań. Wzięła w nim udział rekordowa liczba 1500 delegatów z całego świata, w tym 220 prelegentów i 200 przedstawicieli stowarzyszeń międzynarodowych.

- W celu umożliwienia członkom zlokalizowanym w ponad 100 krajach łatwiejszego dostępu oprócz Kaohsiung na Tajwanie, które było gospodarzem ICCA, wydarzenie odbyło się także w sześciu innych destynacjach (hubach) na czterech kontynentach, gdzie w wydarzeniu można było wziąć fizycznie, natomiast wszyscy uczestnicy mogli łączyć się ze sobą online - opowiada Ostrowska.

Jedną z konkluzji wydarzenie jest przekonanie, że idea more”, która powszechnie obowiązywała od zakończenia II wojny światowej i według której zarówno przedsiębiorstwa, jak i my sami dążyliśmy do tego, aby posiadać coraz więcej, już się skończyła. Teraz obowiązuje idea „better”, nie chcemy mieć już więcej dóbr, ale chcemy, żeby to, co posiadamy i robimy było „lepsze”. Będziemy również chcieli podróżować „lepiej”, a nie „więcej” i brać udział w lepszych konferencjach, a nie w większej ich liczbie.

- W słowie lepiej kryje się również bezpiecznie, bo ten czynnik będzie miał duże znaczenie o wyborze noclegu i będzie ważniejszy niż lokalizacja obiektu - podsumowuje Joanna Ostrowska.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA