REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – nowe rozwiązanie dla firm od stycznia 2021

Ulga robotyzacyjna zacznie obowiązywać od stycznia 2021 r.
Ulga robotyzacyjna zacznie obowiązywać od stycznia 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację to nowa forma wsparcia dla przedsiębiorców od stycznia 2021. Ulga robotyzacyjna jest ulgą w podatku dochodowym dla przedsiębiorców. Kto może skorzystać z ulgi na robotyzację? Jak działa ulga na robotyzację? Co można odliczyć?

 Co to jest ulga na robotyzację?

Ulga na robotyzację ma wspierać automatyzację i robotyzację procesów w firmach.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy wprowadzą do firmy robota, aby utrzymać ciągłość produkcji. W ramach ulgi robotyzacyjnej przedsiębiorcy mogą dodatkowo odliczyć 50% kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację. Nie ma tu znaczenia wielkość firmy ani rodzaj branży. Odliczenie w ramach ulgi na robotyzację dotyczyć będzie także leasingu oraz szkoleń dla pracowników obsługujących roboty. Szacuje się, że do 2030 r. będzie około 2 mln pracowników mniej na rynku pracy.

Automatyzacja to szansa dla firm na przetrwanie na rynku w czasach pandemii, kiedy dostęp do pracowników jest utrudniony, a firma, aby przetrwać powinna być elastyczna. Wprowadzenie robotów przemysłowych do firmy poprawia jej wydajność i konkurencyjność, a także obniża koszty przedsiębiorstwa i niweluje ryzyko zatrzymania produkcji z powodu nieobecności pracowników np. na linii produkcyjnej.

W sytuacji, kiedy część załogi musi poddać się kwarantannie – roboty przemysłowe mogą utrzymać ciągłość produkcji, bez jej zatrzymywania lub przesuwania pracowników z innych miejsc z produkcji. Proces automatyzacji i robotyzacji można wprowadzić w każdej firmie, na każdym etapie jej rozwoju i w każdym sektorze. Wbrew pozorom nie jest to działanie skomplikowane i długotrwałe.

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na robotyzację. Jaki jest katalog kosztów podlegających uldze?

Ulga robotyzacyjna to możliwość odliczenia przez przedsiębiorcę od podstawy opodatkowania do 50% kosztów kwalifikowanych. Zwrot z inwestycji na skutek zastosowania ulgi wyniesie do 9,5 procent poniesionych wydatków. Ulga obejmie przede wszystkim zakupy nowych robotów przemysłowych i potrzebnego do ich funkcjonowania oprogramowania. Jednak robotyzacja i automatyzacja procesów w firmie to nie tylko wprowadzenie robota przemysłowego na linię produkcyjną.

Aby przedsiębiorca mógł odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kosztów kwalifikowanych związanych z inwestycjami w robotyzację może dokonać następujących czynności:

  • zakup lub leasing nowych robotów i kobotów,
  • zakup oprogramowania,
  • zakup osprzętu (np. torów jezdnych, obrotników, sterowników, czujników ruchu, efektorów końcowych),
  • zakup urządzeń bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
  • szkolenia dla pracowników, którzy będą obsługiwali nowy sprzęt.

Ulga robotyzacyjna to ważny punkt całego projektu ulg podatkowych dla firm. W planie są jeszcze ulgi:

  • ulga badawczo-rozwojowa, wspierająca prace koncepcyjne nad nowym produktem,
  • ulga na prototyp wspomagająca przeniesienie pomysłu na język praktyki i produkcji,
  • ulga na inwestycję w aplikację robotyczną, pozwalająca na współpracę robota z innymi maszynami i ludźmi.

Ile kosztuje robot przemysłowy?

Ceny zakupu nowego robota przemysłowego zaczynają się od kilkunastu tysięcy EU. Górnej granicy nie ma. Wszystko zależy od przeznaczenia robota, jego wielkości oraz co ma obejmować serwis. W przypadku podpisywania umowy serwisowej warto zwrócić uwagę na to, czy jest w niej zapis o szkoleniach pracowników. To ważny element, który przydaje się, kiedy robot zostaje już w firmie na co dzień. Istnieje również możliwość wypożyczenia robota do testu przed zakupem. Z tej opcji korzysta coraz więcej firm, które planują wdrożyć robotyzację w firmie.

Ulga na robotyzację - dla kogo, od kiedy?

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii ulga na robotyzacje ma obowiązywać od  stycznia 2021 roku. Z ulgi będzie można skorzystać przez 5 lat, czyli do końca 2025 roku. Ulga na robotyzację została skonstruowana podobnie jak ulga na badania i rozwój B+R. Dlatego koszty na robotyzację przedsiębiorcy będą mogli odliczyć w ciągu roku podatkowego. W momencie składania rocznego zeznania podatkowego firmy dokonają dodatkowego odpisu. Podobnie było w przypadku ulgi na prace badawczo-rozwojowe.

Ulga na robotyzację i automatyzację przedsiębiorstwa będzie dotyczyć zarówno płatników PIT oraz CIT. Prowadzona działalność, staż i wielkość firmy oraz branża nie będzie tutaj miała znaczenia. Ulga na robotyzację będzie dostępna dla wszystkich firm. Głównym celem ulgi robotyzacyjnej jest automatyzacja i robotyzacja procesu produkcji. Dlatego ulga ma być skierowana głównie do firm produkcyjnych.

Ulga nie będzie stanowić pomocy publicznej.

Pracownicy nie muszą się obawiać, że roboty zajmą ich miejsce pracy i zmienią układ sił na rynku. Jak podkreślają analitycy nowych technologii efektem robotyzacji będzie pojawienie się zapotrzebowania na pracowników w nowych specjalnościach, m.in. w obsłudze robotów, ich serwisie, w zakresie programowania i rozwijania aplikacji związanej z robotem, analityki danych czy wsparcia klienta.

Szacuje się, że wprowadzenie ulgi będzie kosztować budżet państwa ok. 150 milionów zł w pierwszym roku jej obowiązywania.


Zakres czasowy ulgi robotyzacyjnej

Ulga robotyzacyjna zacznie obowiązywać od stycznia 2021 r. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z niej przez 5 lat - do końca 2025 roku.  Oznacza to, że wydatki kwalifikowane muszą zostać poniesione w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2025 r.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA