REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stowarzyszenie Compliance Polska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 10-11 października odbyła się 2. Ogólnopolska Konferencja Compliance, organizowana przez Stowarzyszenie Compliance Polska. Dwudniowe wydarzenie poświęcone zostało tematyce zapobiegania praniu brudnych pieniędzy, zagadnieniom Compliance, nowym trendom w dziedzinie technologii oraz aspektom regulacyjnym. Konferencja była platformą do wymiany doświadczeń i opinii między cenionymi specjalistami oraz ekspertami w tej dziedzinie oraz stanowiła największe wydarzenie dotyczące tematyki Compliance w Polsce.

Zagrożenia związane z praniem brudnych pieniędzy


Specjaliści podczas trwania forum tłumaczyli, że w dobie kryzysu instytucje finansowe są szczególnie narażone na spadek efektywności oraz mogą zostać wykorzystane do prania brudnych pieniędzy. Dlatego właśnie, szczególnie istotne staje się wprowadzanie nowych regulacji, instytucji międzynarodowych oraz szerokiego spektrum nowych technologii mogących pomóc w eliminacji tego ryzyka.

REKLAMA

REKLAMA


Konferencja otworzyła oczy zarówno reprezentantom instytucji regulowanych jak i regulatorom, jaki jest ogrom zmian, które dotkną rynek finansowy w zakresie tych technologii - komentuje Paweł Kuskowski, Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Compliance Polska - organizatora konferencji. Trzeba sobie uzmysłowić, iż obecnie wymagania stawiane przed działami Compliance i zapobiegania praniu pieniędzy wykraczają znacząco ponad ocenę ryzyk na podstawie wyłącznie analizy regulacji. Osoby pracujące w tych działach muszą rozumieć też technologie, nowe trendy w tym zakresie tak aby być w stanie ocenić ryzyko dla organizacji. Wdrażanie nowych technologii w zmieniające się stale środowisku regulacyjnym powoduje, iż musimy dostosowywać narzędzia do przyszłych wymagań - dodaje.


Regulacje pozwalające zminimalizować zagrożenie


Czynniki te oddziałują negatywnie na konkurencyjność gospodarki, a także wpływają na płynność, reputację i stabilność sektora finansowego i publicznego - przykład związany z procederem prania pieniędzy wskazuje wyraźnie iż nielegalne pieniądze wypierają legalny biznes. Wpływa to na wysokość cen towarów i usług, oszczędności, a nawet zatrudnienie i wzrost gospodarczy. Konferencja pokazała jednak, że istnieją metody pozwalające na ograniczenie ryzyka oraz zachowanie warunków bezpiecznej współpracy. Jedną z nich stanowi Compliance - dział w firmie, którego główny cel to czuwanie nad tym, aby jednostka działała zgodnie z wymaganiami prawnymi, regulacjami, dobrymi praktykami i etyką. Compliance w instytucjach finansowych to nieodłączny element sprawnego zarządzania ryzykiem. Odpowiada za zgodność działania instytucji z prawem i regulacjami wewnętrznymi, a zatem współkreuje i wdraża standardy instytucji zaufania publicznego - komentuje mecenas Izabela Kowalczuk, Associate w kancelarii Bird & Bird, Maciej Gawroński sp.k.. Posiadanie osób lub jednostek pełniących te funkcje to nie tylko wymóg ustawowy (wynikający głównie z implementacji MiFID) dla większości podmiotów z sektora finansowego (banki, TFI, firmy inwestycyjne), ale także dobra praktyka i świadectwo dojrzałości organizacyjnej instytucji - dbałość o procesy i bezpieczeństwo, tak samej instytucji jak i jej kontrahentów lub klientów - argumentuje.                                


Platforma wymiany wiedzy eksperckiej


Na konferencji wystąpili m.in. przedstawiciele organów nadzoru, uznani eksperci z firm doradczych i konsultingowych, a także przedstawiciele banków oraz innych instytucji finansowych. Podczas wydarzenia przemawiali m.in.  

REKLAMA


· Aleksander Kompf (Szef działu Compliance Banku Zachodniego WBK)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· Lee Byrne (Anti Money Laundering Course Director w International Compliance Association (ICA) )

· Xavier Kervyn (Product Manager w SWIFT's AML & Sanctions initiatives group)

· Paweł Ziółkowski (Dyrektor Zarządzający w RBS Bank Polska)


Konferencje takie jak ta odbywają się na całym świecie - w Londynie, Paryżu, Sztokholmie, Luksemburgu. Istotne jest, żeby tematyka ta, była poruszana w Polsce jak najczęściej, przez i wśród praktyków - twierdzi Lee Byrne, Anti Money Laundering Course Director w International Compliance Association (ICA). Instytucje finansowe muszą zrozumieć przyjąć nowe technologie i rozwiązania. Nie mogą uciekać od nich, dystansować się, udając, że problem ich nie dotyczy - dodaje ekspert.


Konferencja była platformą do wymiany doświadczeń i opinii między cenionymi specjalistami
i ekspertami. Przyczyniła się do integracji środowiska i stała się szansą do nawiązania nowych, międzynarodowych kontaktów. Było to największe wydarzenie branżowe dotyczące tematyki Compliance w Polsce w 2013 roku. Skierowane zostało przede wszystkim do przedstawicieli rynku finansowego, szefów i pracowników departamentów Compliance oraz działów ryzyka operacyjnego, ale również do  wszystkich tych, którzy chcą poznać rozwiązania nowoczesnego biznesu coraz częściej wdrażanego w firmach lub wiążą swoją ścieżkę kariery zawodowej z tą tematyką. Na kolejną konferencję Stowarzyszenia Compliance Polska zapraszamy już w następnym roku.


Więcej informacji i zdjęcia z konferencji są dostępne na stronie:

www.compliancepolska.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA