Real Time Marketing - trend przyszłości i wyzwanie dla firm
REKLAMA
REKLAMA
Real Time Marketing to przyszłość
Real Time Marketing to według ekspertów najbardziej rewolucyjna zmiana w marketingu, z jaką mamy do czynienia w ostatnim czasie. Wydaje się, że w niedalekiej przyszłości, strategia Real Time Marketing zdominuje komunikację marketingową firm i marek, szczególnie tę w Internecie. Real Time Marketing to strategia marketingowa, która polega na prowadzeniu działań marketingowych na bieżąco, czyli w odpowiedzi na zmienne zachowania i postawy klientów oraz wydarzenia, które towarzyszą tym zmianom. Strategia Real Time Marketing zrodziła się z olbrzymiej potrzeby sprostania komunikacji marketingowej w Internecie, a szczególnie w mediach społecznościowych. Komunikacja marketingowa w Sieci odbywa się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Mówiąc kolokwialnie, Internet nie zasypia. Do niedawna mówiło się, że firmy muszą w Internecie reagować 24h na dobę na sytuacje kryzysowe. Obecnie, chcąc być krok na przód przed konkurencją, muszą także bez ustanku prowadzić działania marketingowe. Oczywiście to wyzwanie dla firm, któremu muszą sprostać, aby osiągnąć sukces. Kluczem do zastosowania tej strategii marketingowej jest szybka i dokładana analiza zachowań klientów.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Real Time Analytics
REKLAMA
Marketing w czasie rzeczywistym możliwy jest, w głównej mierze, dzięki szerokim możliwościom, jakie daje Internet, w aspekcie monitorowania postaw i zachowań klientów w czasie rzeczywistym. Dziedzina Real Time Analytics rozwija się prężnie. Obecnie firmy mają do dyspozycji wiele skutecznych narzędzi do badania swoich klientów w czasie rzeczywistym. Takie narzędzia, jak Woopra, Chartbeat i Clicky, oferują możliwość oglądania w trybie online interakcji klientów na naszej stronie. W tym aspekcie warto także wymienić Mixpanel, GoSquared i Lexity. InboundWriter pozwala natomiast monitorować rozmowy klientów w Internecie, także w serwisach społecznościowych. Dzięki narzędziom takim jak HootSuite, CoTweet czy TweetDeck można obserwować komentarze w serwisach społecznościowych na firmowych profilach. Jednak, jeśli firma chce wiedzieć dokładnie, co klienci o niej piszą w mediach społecznościowych i w Internecie, powinni zainteresować się narzędziem SocialMention.
Specjaliści ponadto radzą, aby dane z badań prowadzonych na żywo zawsze skonfrontować z danymi z dłuższego okresu. To pozwoli uniknąć jakichś nietypowych anomalii, których nie wykryjemy, skupiając się tylko na danych zbieranych w czasie rzeczywistym. Jednak, jak podpowiada doświadczenie, każde narzędzie jest na tyle dobre, na ile potrafi się nim posługiwać badacz. A tego nigdy nie powinna opuszczać jego intuicja społeczna. Jeśli już poznamy postawy i zachowania naszych klientów, możemy przejść do stworzenia odpowiedniego komunikatu reklamowego.
Zobacz: Niższe opłaty interchange od 2014 r.
Marketing w czasie rzeczywistym może mieć różne oblicza
Z marketingiem w czasie rzeczywistym zetknęła się już chyba większość internautów. Choć spora część z nich jest tego nieświadoma. Marketing w czasie rzeczywistym może mieć prostą lub bardzo wyrafinowaną formę. Jego najprostszą formę stosują sklepy internetowe. Większość sklepów, już po wrzucaniu pierwszego produktu do koszyka (lub po wejściu na stronę jako zalogowany klient), wyświetla nam reklamy innych produktów, które zostały wybrane na podstawie tego pierwszego kroku (sprzedaż krzyżowa) lub wcześniejszych zakupów. Reklamy lub sugestie produktowe mogą być powiązane tematycznie z naszym zakupem lub tylko z ceną. W nieco bardziej rozbudowanej formie, marketing w czasie rzeczywistym działa w sieci partnerskiej Google. Po odwiedzeniu sklepu internetowego, który korzysta z reklamy linków sponsorowanych w sieci partnerskiej (Google AdWords), wchodząc na stronę portalu informacyjnego, który działa w sieci Google AdSense, będą nam się wyświetlały reklamy związane z produktami dostępnymi w ww. sklepie. Ta nowa usługa Google - remarketing - to potężna broń w walce o klienta.
Zobacz: Rodzaje utworów chronionych prawem autorskim
REKLAMA
Z nieco bardziej zaawansowanym obliczem marketingu w czasie rzeczywistym mieliśmy do czynienia podczas ostatniego finału Super Bowl 2013. To wydarzenie, które przyciąga wielu reklamodawców. Cennik emisji reklam, zarówno przed meczem, jak i w przerwie, co roku bije rekordy. Producent ciasteczek Oreo był do tego wydarzenia solidnie przygotowany, dzięki czemu mógł szybko i efektownie zareagować na pewne szczególne wydarzenia podczas finału, związane z przerwą w dostawie prądu. Gdy na kilkanaście minut zapadły ciemności, firma na Twitterze opublikowała atrakcyjny komunikat reklamowy.
Sukces tego komunikatu był bardzo wymierny. Przekaz był „retwitowany” ponad 16 tys. razy, ponad 20 tys. osób w krótkim czasie polubiło firmę na Facebooku, profil firmy na Instagramie zdobył prawie 2 tys. nowych sympatyków. W tym wypadku kluczem do sukcesu było prawidłowe odczytanie emocji uczestników tego wydarzenia. Komunikat reklamowy został idealnie dobrany do specyfiki eventu, którego istotą, poza emocjami sportowymi, była głównie zabawa. Żart zawarty w treści komunikatu, dodatkowo wzmocnił przekaz.
Podsumowanie
Komunikacja marketingowa w czasie rzeczywistym to diametralna zmiana i wyzwanie dla firm. Real Time Marketing wymaga nie tylko specjalistycznej aparatury badawczej, ale także kreatywności połączonej z dużą dozą intuicji społecznej. Najważniejsze, aby komunikaty reklamowe, emitowane w czasie rzeczywistym, idealnie pasowały do nastroju chwili i emocji odbiorców.
Zobacz: Bitcoin czyli wirtualna waluta
REKLAMA
REKLAMA