Niższe opłaty interchange od 2014 r.
REKLAMA
30 sierpnia 2013 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o usługach płatniczych, która reguluje wysokość opłat pobieranych przy transakcjach kartami płatniczymi przez wydawców kart od akceptantów (punktów usługowo-handlowych) poprzez agentów rozliczeniowych. Obecnie wysokość opłat tego rodzaju stanowi 85% całkowitej opłaty ponoszonej przez akceptantów dla poszczególnych produktów wydawanych przez banki komercyjne, nakładają na agentów rozliczeniowych również dodatkowe opłaty stanowiące przychody organizacji płatniczych (tzw. processing fees). Suma tych opłat oraz cena usługi agenta rozliczeniowego jest ofertą końcową dla akceptanta. Pozostawienie opłat interchange na dotychczasowym poziomie i niepodjęcie skutecznych działań legislacyjnych spowoduje zahamowanie rozwoju sieci akceptacji kart płatniczych, a tym samym zahamowanie rozwoju całego obrotu bezgotówkowego w Polsce. Fakty te wskazują również, iż podmiotem najbardziej obciążonym kosztami funkcjonującego systemu obrotu bezgotówkowego są akceptanci, którzy jako najsłabsi uczestnicy rozliczenia transakcji na rynku bezgotówkowym powinni być chronieni przez ustawodawcę.
REKLAMA
Zobacz również: Opłaty półkowe czynem nieuczciwej konkurencji
Zmiany wprowadzone nowelizacją
REKLAMA
Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych ma na celu umożliwienie zwiększenia dostępności nowoczesnych instrumentów płatniczych dla szerszego niż obecnie kręgu konsumentów. Zwiększenie dostępności w regionach kraju o małej ilości placówek handlowo-usługowych akceptujących nowoczesne instrumenty płatnicze, takie jak karty płatnicze, karty płatnicze bezstykowe lub płatności mobilne, jest bardzo istotne dla zniwelowania różnic pomiędzy poszczególnymi regionami kraju.
Ustanowienie ogólnych ram prawnych związanych z procesem ustalania wysokości opłaty interchange jest jednak niewystarczające, konieczne jest bowiem wprowadzenie maksymalnego poziomu tej opłaty. Proponowana w art. 28a, ust. 5 wysokość maksymalnej opłaty 0,5% uwzględnia poziom opłat transgranicznych ustalonych przez Komisję Europejską dla płatności kartami na Wspólnym Rynku, jak również ostatnie propozycje stawek opłat jednej z organizacji płatniczych dla płatności sektora publicznego, czy poziom opłat w innych krajach (np. na Węgrzech). Ograniczenie wysokości opłaty interchange nie obejmie nowych organizacji kartowych przez 3 lata od rozpoczęcia przez nie działalności. Będzie to jednak możliwe pod warunkiem, że nowo utworzony podmiot tego typu nie będzie należał do tej samej grupy co inna organizacja kartowa.
REKLAMA
Wprowadzenie zmian do ustawy o usługach płatniczych jest zgodne z interesami wszystkich uczestników rynku obrotu bezgotówkowego: uczestników końcowych (konsumentów, innych użytkowników), akceptantów, agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz organizacji płatniczych. Wskazane zmiany przyczynią się do rozwoju oraz wzrostu konkurencyjności i obrotów polskiego rynku detalicznego, co z pewnością będzie korzystne dla wszystkich wymienionych podmiotów oraz dla państwa z tytułu podatków. Potwierdzają to symulacje ekonomiczne, zakładające obniżenie stawek opłaty. Z punktu widzenia państwa rozwiązanie to może ograniczyć szarą strefę (przepływy finansowe w płatnościach bezgotówkowych są łatwo uchwytne dla organów podatkowych).
Znowelizowane przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. przy czym organizacje kartowe, banki wydające karty oraz agenci rozliczeniowi na zmianę umów będą mieli 6 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!
REKLAMA
REKLAMA