REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty interchange od 2014 r.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. będzie obowiązywała nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, której celem jest m.in. obniżenie opłat interchange przy transakcjach kartami płatniczymi oraz rozwój obrotu bezgotówkowego.

30 sierpnia 2013 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o usługach płatniczych, która reguluje wysokość opłat pobieranych przy transakcjach kartami płatniczymi przez wydawców kart od akceptantów (punktów usługowo-handlowych) poprzez agentów rozliczeniowych. Obecnie wysokość opłat tego rodzaju stanowi 85% całkowitej opłaty ponoszonej przez akceptantów dla poszczególnych produktów wydawanych przez banki komercyjne, nakładają na agentów rozliczeniowych również dodatkowe opłaty stanowiące przychody organizacji płatniczych (tzw. processing fees). Suma tych opłat oraz cena usługi agenta rozliczeniowego jest ofertą końcową dla akceptanta. Pozostawienie opłat interchange na dotychczasowym poziomie i niepodjęcie skutecznych działań legislacyjnych spowoduje zahamowanie rozwoju sieci akceptacji kart płatniczych, a tym samym zahamowanie rozwoju całego obrotu bezgotówkowego w Polsce. Fakty te wskazują również, iż podmiotem najbardziej obciążonym kosztami funkcjonującego systemu obrotu bezgotówkowego są akceptanci, którzy jako najsłabsi uczestnicy rozliczenia transakcji na rynku bezgotówkowym powinni być chronieni przez ustawodawcę.

REKLAMA


Zobacz również:
Opłaty półkowe czynem nieuczciwej konkurencji


Zmiany wprowadzone nowelizacją

REKLAMA


Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych ma na celu umożliwienie zwiększenia dostępności nowoczesnych instrumentów płatniczych dla szerszego niż obecnie kręgu konsumentów. Zwiększenie dostępności w regionach kraju o małej ilości placówek handlowo-usługowych akceptujących nowoczesne instrumenty płatnicze, takie jak karty płatnicze, karty płatnicze bezstykowe lub płatności mobilne, jest bardzo istotne dla zniwelowania różnic pomiędzy poszczególnymi regionami kraju.


Ustanowienie ogólnych ram prawnych związanych z procesem ustalania wysokości opłaty interchange jest jednak niewystarczające, konieczne jest bowiem wprowadzenie maksymalnego poziomu tej opłaty. Proponowana w art. 28a, ust. 5 wysokość maksymalnej opłaty 0,5% uwzględnia poziom opłat transgranicznych ustalonych przez Komisję Europejską dla płatności kartami na Wspólnym Rynku, jak również ostatnie propozycje stawek opłat jednej z organizacji płatniczych dla płatności sektora publicznego, czy poziom opłat w innych krajach (np. na Węgrzech). Ograniczenie wysokości opłaty interchange nie obejmie nowych organizacji kartowych przez 3 lata od rozpoczęcia przez nie działalności. Będzie to jednak możliwe pod warunkiem, że nowo utworzony podmiot tego typu nie będzie należał do tej samej grupy co inna organizacja kartowa.

REKLAMA


Wprowadzenie zmian do ustawy o usługach płatniczych jest zgodne z interesami wszystkich uczestników rynku obrotu bezgotówkowego: uczestników końcowych (konsumentów, innych użytkowników), akceptantów, agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz organizacji płatniczych. Wskazane zmiany przyczynią się do rozwoju oraz wzrostu konkurencyjności i obrotów polskiego rynku detalicznego, co z pewnością będzie korzystne dla wszystkich wymienionych podmiotów oraz dla państwa z tytułu podatków. Potwierdzają to symulacje ekonomiczne, zakładające obniżenie stawek opłaty. Z punktu widzenia państwa rozwiązanie to może ograniczyć szarą strefę (przepływy finansowe w płatnościach bezgotówkowych są łatwo uchwytne dla organów podatkowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Znowelizowane przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. przy czym organizacje kartowe, banki wydające karty oraz agenci rozliczeniowi na zmianę umów będą mieli 6 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA