REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje jako sposób finansowania działalności

Katarzyna Stabińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obligacje stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych sposobów finansowania działalności przez spółki. Większe przedsiębiorstwa wykorzystują ten instrument chętnie, MŚP już słabiej. W jaki sposób wykorzystywać obligacje do finansowania działalności gospodarczej? 

Obligacje zamiast kredytu


Wysokie koszty, sztywne zasady spłaty, nienegocjowalne umowy... to w skrócie reguły uzyskiwania finansowania z kredytu. Jednak z tej formy pozyskiwania kapitału (poza wewnętrznymi pożyczkami i podwyższeniem kapitału) spółki korzystają najczęściej.

REKLAMA


Mniej popularnym rozwiązanie są obligacje. Większe przedsiębiorstwa wykorzystują ten instrument chętnie, MŚP już słabiej. Obligacje stanowią natomiast ciekawą alternatywę dla tradycyjnych sposobów finansowania działalności.


Generalnie konstrukcja obligacji polega na tym, że emitent (a wiec podmiot poszukujący finansowania) zobowiązuje się wobec inwestora (a więc obligatariusza), że jeśli ten udzieli mu swojego kapitału, to w określonym czasie otrzyma jego zwrot wraz z określonym wynagrodzeniem.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Podstawowa funkcja obligacji jest, jak widać podobna do kredytowej. Różnice wynikają jednak z tego, ze obligacja jest papierem wartościowym, a warunki emisji (a więc zasady kredytowania i spłaty) ustalane są przez emitenta. Co daje nam duże pole do manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przede wszystkim emitent ustala terminy i wielkość napływu poszczególnych części kapitału w miarę postępu inwestycji. Jeśli przedsięwzięcie od razu wymaga dużego zastrzyku gotówki możemy w całość kapitał uzyskać od razu w pierwszej transzy. Jeśli jednak środki będą nam potrzebne sukcesywnie w miarę rozwoju projektu możemy emitować poszczególne transze, dostosowując czas emisji i jej wolumen do aktualnych potrzeb firmy. Co więcej, jeśli czujemy, że zewnętrzne finansowanie stanowi zbyt duże obciążenie, mamy możliwość zatrzymania się na danym poziomie i nie wypuszczania kolejnych transz, a wiec nie pogłębiania zadłużenia.


Zobacz: Czego oczekują od sklepów internetowych klienci? Jak spełnić te oczekiwania?

 


Emitent ma możliwość dostosować terminy spłaty do planowanego zwrotu inwestycji lub napływu środków z innych źródeł. Jeśli przewidujemy, że środki na spłatę pozyskamy stosunkowo szybko, spłata obligacji też może być przewidziana w krótkim okresie (tzw. obligacje krótkoterminowe). Gdy kalkulujemy zwrot w odległym czasie, termin spłaty również może nastąpić późno (nawet po 25 latach).


Ciekawe jest to, że w przypadku kredytu kapitał spłacamy zazwyczaj w ratach wraz z odsetkami i kosztami, natomiast obligacje spłacamy jednorazowo lub częściami we wskazanych przez nas terminach (tzw. terminach zapadalności lub wykupu), a jedynie wynagrodzenie obligatariusza jest wypłacane sukcesywnie. Stanowi to dużo mniejsze obciążenie w okresie realizacji przedsięwzięcia.


Zobacz: Odpowiedzialność wspólników za długi spółki cywilnej

REKLAMA


Elastyczne zasady ustalania wynagrodzenia obligatariusza, to nie tylko dogodność dla emitenta, ale również atrakcyjne rozwiązanie dla potencjalnego inwestora. Klasyczne wynagrodzenie to oczywiście odsetki od kapitału, ale obligacje dają szersze możliwości. Emitent może zaproponować obligatariuszom udział w zysku spółki.


Kredytu udzielić może tylko bank lub inna instytucja finansowa uprawniona do tego przez ustawę. Jedynie przy bardzo dużych przedsięwzięciach finansowo angażuje się więcej podmiotów. W przypadku obligacji spółka może poszukiwać finansowania zarówno wśród podmiotów instytucjonalnych takich jak banki, jak również podmiotów prywatnych (małych firm inwestycyjnych lub innych przedsiębiorców, a nawet osób fizycznych).


Zobacz: Ochrona akcjonariuszy większościowych poprzez wykup akcji


Zabezpieczenie spłaty obligacji odbywa się na tych samych zasadach co zabezpieczenie kredytu. Możliwe jest wiec ustanowienie hipoteki, poręczenia, zastawu rejestrowego. Wybór instrumentu zależy od decyzji emitenta. Oczywiście często warunki negocjuje on ze swoimi inwestorami, pozycja negocjacyjna jest tu jednak o wiele bardziej komfortowa niż w przypadku kredytu. Emitent może realnie ocenić na jakie spłaty go stać i jakie dodatkowe korzyści może zaproponować inwestorom.


Dodatkowym bardzo ciekawym aspektem tego instrumentu jest możliwość wprowadzenia go na Catalyst, a więc prowadzoną przez spółkę córkę GPW platformę wirtualną platformę obrotu obligacjami. Jest to droga wykorzystywana przez firmy nie tylko dla pozyskania pieniędzy z rynku, ale również na promocji firmy i jej produktów. Ale to temat na osobny wpis.


Zobacz: Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA